Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Erkännande och auktoritet i läraryrket

Skickas följande arbetsdag

Erkännande och auktoritet i läraryrket

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 272 kr inkl. moms
Studora e-bok 169 kr inkl. moms

Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande? I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel H...

Läs mer

Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande? I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande. Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.

Stäng

Förord 7

1. Oskar har ett problem 11

Kommentar 16

2. Kampen för erkännande 17

Kritisk samhällsteori och erkännande 20

Ett utökat undervisningsuppdrag 24

3. Den tekniska och sociala …|accelerationens följder 27

Resonans eller främlingsskap? 31

Lärare i (o)takt med tiden? 33

4. Att skilja mellan professionellt …|och privat: Intimiseringens problem 37

Ökad jämställdhet och minskade hierarkier 40

Förändrad maktbalans 41

5. Berätta mera! 45

Berättarkultur 47

Stöd genom berättelser 50

6. Konsten att lyssna 53

Konsten att lyssna 61

Kollegialt lyssnande 64

7. Mentaliseringens betydelse …|i läraryrket 67

Mentaliseringsförmåga 71

8. Från handledning till reflektion 79

Nytt begrepp – nytt perspektiv 82

9. Reflektionsgruppen i arbete 85

Exempel 1 Jag är lärare, inte psykolog 87

Kommentar 90

Exempel 2 Han spottade mig i ansiktet! 91

Kommentar 94

10. Auktoritet och integritet i …|läraryrket 97

Det komplexa uppdraget 101

Auktoritet och personlig integritet 105

11. Skolan som rum för resonans 109

Tid för samtal 116

Slutord 119

Litteratur 121

Innehållet är kunnigt, trovärdigt och personligt framfört. Bokens elva kapitel är lättlästa, nya begrepp förklaras begripligt i ett sammanhang, och med begrepp som resonans, individualisering och intimisering förstås läraruppdraget och dagens samhällsklimat bättre.

Information

Författare:

Margareta Normell

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144176741

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46617-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

122
 ;

Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande? I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel H...

Läs mer

Samhället vilar tungt på skolan och skolan på sina lärare. Men vem ska lärare förlita sig på för att må väl och för att stärka sin auktoritet i tider av samhälleliga krav och ifrågasättande? I den här boken framhålls reflektionsgrupper som ett led i att möta en del av de problem som lärare upplever i dag. Många skolor arbetar redan kollegialt men det handlar då ofta om utvecklingsprocesser och det finns sällan något utrymme för den personliga berättelsen och lyssnandet. Men filosofen Axel Honneth menar att erkännande är en central del av det goda livet, och med utgångspunkt i denna insikt erbjuder boken nya sätt att förstå undervisning och lärande. Erkännande och auktoritet i läraryrket hjälper blivande och verksamma lärare att möta utmaningar i yrkesrollen. Det kan handla om krävande föräldrar, hot och våld i vardagen, elever som inte verkar må bra samt samhällets ständiga krav på effektivitet och resultat.

Stäng
Information

Författare:

Margareta Normell

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144186153

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

46617-SB01

Upplaga:

Första
 ;