
Utbildning, makt och politik

Utbildning
Makt och politik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 7Förord
- 9Författarpresentationer
- 113Politik och makt i och över utbildning
- Sverker Lindblad & Lisbeth Lundahl
- 13Att bilda en befolkning
- 16Att studera utbildningsområdets politik
- 221Profession och politiska reformer
- Maria Blomgren & Caroline Waks
- 23Byråkrati, marknad och profession
- 25Vad institutionella logiker gör
- 26Styrande principer i skolan
- 32Institutionell trängsel
- 36Sammanfattning
- 37Litteratur
- 341Undervisning och makt i klassrummet
- Michael Hansen, Sverker Lindblad & Olof Reichenberg Carlström
- 43Att förstå och förklara undervisning
- 47Strukturer i klassrumsinteraktion
- 55Interaktionsmönster på svenska
- 60Sammanfattning
- 62Litteratur
- 467Elevcentrering som nutidshistoriskt problem
- Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
- 69Från utbildning till lärande
- 73Elev- och studentcentrering nu och då
- 78Sammanfattning
- 79Litteratur
- 581Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan
- Ingrid Henning Loeb & Karin Lumsden Wass
- 82Gränsdragningar, regleringar och elever
- 87Den lokala organiseringen
- 92Risk för fragmentiserad utbildning
- 94Sammanfattning
- 95Litteratur
- 697Differentieringsfrågan under 70 år av skol(forms)reformer
- Pia Skott, Daniel Pettersson & Andreas Bergh
- 98Ett pedagogiskt och politiskt dilemma
- 100Den nya skollagen
- 101Yttrande från fyra professorer
- 104Grundskolans läroplan 1962
- 106Gymnasieskolan
- 109Differentieringsfrågans framtid
- 113Sammanfattning
- 114Litteratur
- 7117Kategorier och positioner i pedagogisk genusforskning
- Annika Bergviken Rensfeldt, Susanne Dodillet & Rita Foss Lindblad
- 119Taxonomi för genusbegrepp
- 123Text, kontext och intertextualitet i materialet
- 125Kunskapsöversikter i spänningslandskap
- 137Sammanfattning
- 139Litteratur
- 8141Att styra skolan med marknaden som förebild
- Ulf Lundström & Linda Rönnberg
- 142Centrala begrepp
- 145Skolpolitiska beslut
- 146Konsekvenser i praktiken
- 157Ökad kontroll som lösning
- 159Sammanfattning
- 160Litteratur
- 9163Kunskapsmätningar
- Andreas Bergh, Daniel Pettersson & Pia Skott
- 164Intentioner i 1990-talets läroplansarbete
- 165Internationella kunskapsmätningar
- 171Ett stärkt nationellt uppföljningssystem
- 175En förändrad läroplan
- 177Sammanfattning
- 179Litteratur
- 10181Lärandemålens politik
- Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
- 183Utbildning som hoppets teknologi
- 185Bolognaprocessen som politisk teknologi
- 189Lärandemål som konstruktion av lärare
- 192Sammanfattning
- 193Litteratur
- 11195Pedagogik och postpolitik
- Martin Harling, Elsi-Brith Jodal, Sverker Lindblad, Caroline Runesdotter & Gun-Britt Wärvik
- 196Från reformpolitik till postpolitik
- 201Från skoladministrering till jämförelsepolitik
- 203Media som postpolitisk aktör
- 208Mässor som organisering av skolval
- 212Sammanfattning
- 215Litteratur
- 219Sakregister
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144076836Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
35855-01Upplaga:
FörstaSidantal:
220Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174495Utgivningsår:
2015Artikelnummer:
35855-SB01Upplaga:
Första