Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utbildning, makt och politik

Skickas följande arbetsdag

Utbildning

Makt och politik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 361 kr inkl. moms
Studora e-bok 224 kr inkl. moms

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favori­sering inom skolans värld. Utbildning – makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och mak...

Läs mer

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favori­sering inom skolans värld. Utbildning – makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och maktutövning inom utbildningsområdet. Bland annat behandlas frågor om profession och politik, betydelser av marknadstänkande och konkurrens i skolans värld, och innebörden av internationella jämförelser för utbildningspolitiken. Boken riktar sig till högskolestudenter, till exempel på lärarutbildningarna, och andra som intresserar sig för dessa frågor.

Stäng
      • 7
        Förord
      • 9
        Författarpresentationer
      • 1
        13
        Politik och makt i och över utbildning
        • Sverker Lindblad & Lisbeth Lundahl
        • 13
          Att bilda en befolkning
        • 16
          Att studera utbildningsområdets politik
      • 2
        21
        Profession och politiska reformer
        • Maria Blomgren & Caroline Waks
        • 23
          Byråkrati, marknad och profession
        • 25
          Vad institutionella logiker gör
        • 26
          Styrande principer i skolan
        • 32
          Institutionell trängsel
        • 36
          Sammanfattning
        • 37
          Litteratur
      • 3
        41
        Undervisning och makt i klassrummet
        • Michael Hansen, Sverker Lindblad & Olof Reichenberg Carlström
        • 43
          Att förstå och förklara undervisning
        • 47
          Strukturer i klassrumsinteraktion
        • 55
          Interaktionsmönster på svenska
        • 60
          Sammanfattning
        • 62
          Litteratur
      • 4
        67
        Elevcentrering som nutidshistoriskt problem
        • Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
        • 69
          Från utbildning till lärande
        • 73
          Elev- och studentcentrering nu och då
        • 78
          Sammanfattning
        • 79
          Litteratur
      • 5
        81
        Introduktionsprogrammen i gymnasieskolan
        • Ingrid Henning Loeb & Karin Lumsden Wass
        • 82
          Gränsdragningar, regleringar och elever
        • 87
          Den lokala organiseringen
        • 92
          Risk för fragmentiserad utbildning
        • 94
          Sammanfattning
        • 95
          Litteratur
      • 6
        97
        Differentieringsfrågan under 70 år av skol(forms)reformer
        • Pia Skott, Daniel Pettersson & Andreas Bergh
        • 98
          Ett pedagogiskt och politiskt dilemma
        • 100
          Den nya skollagen
        • 101
          Yttrande från fyra professorer
        • 104
          Grundskolans läroplan 1962
        • 106
          Gymnasieskolan
        • 109
          Differentieringsfrågans framtid
        • 113
          Sammanfattning
        • 114
          Litteratur
      • 7
        117
        Kategorier och positioner i pedagogisk genusforskning
        • Annika Bergviken Rensfeldt, Susanne Dodillet & Rita Foss Lindblad
        • 119
          Taxonomi för genusbegrepp
        • 123
          Text, kontext och intertextualitet i materialet
        • 125
          Kunskapsöversikter i spänningslandskap
        • 137
          Sammanfattning
        • 139
          Litteratur
      • 8
        141
        Att styra skolan med marknaden som förebild
        • Ulf Lundström & Linda Rönnberg
        • 142
          Centrala begrepp
        • 145
          Skolpolitiska beslut
        • 146
          Konsekvenser i praktiken
        • 157
          Ökad kontroll som lösning
        • 159
          Sammanfattning
        • 160
          Litteratur
      • 9
        163
        Kunskapsmätningar
        • Andreas Bergh, Daniel Pettersson & Pia Skott
        • 164
          Intentioner i 1990-talets läroplansarbete
        • 165
          Internationella kunskapsmätningar
        • 171
          Ett stärkt nationellt uppföljningssystem
        • 175
          En förändrad läroplan
        • 177
          Sammanfattning
        • 179
          Litteratur
      • 10
        181
        Lärandemålens politik
        • Ulf Olsson, Kenneth Petersson & John B Krejsler
        • 183
          Utbildning som hoppets teknologi
        • 185
          Bolognaprocessen som politisk teknologi
        • 189
          Lärandemål som konstruktion av lärare
        • 192
          Sammanfattning
        • 193
          Litteratur
      • 11
        195
        Pedagogik och postpolitik
        • Martin Harling, Elsi-Brith Jodal, Sverker Lindblad, Caroline Runesdotter & Gun-Britt Wärvik
        • 196
          Från reformpolitik till postpolitik
        • 201
          Från skoladministrering till jämförelsepolitik
        • 203
          Media som postpolitisk aktör
        • 208
          Mässor som organisering av skolval
        • 212
          Sammanfattning
        • 215
          Litteratur
      • 219
        Sakregister

Författare

 ;

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favorisering inom skolans värld. Utbildning - makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och ma...

Läs mer

Att analysera makt och inflytande är viktigt för att förstå utbildningens villkor och uppgifter i samhället. Med hjälp av sådana analyser kan man förklara varför pedagogiska verksamheter ser ut som de gör och vad som ligger bakom framgångar och misslyckanden. Det är särskilt viktigt att visa på de situationer där maktutövande leder till segregering, diskriminering eller favorisering inom skolans värld. Utbildning - makt och politik belyser en rad aktuella frågor om utbildningspolitik och maktutövning inom utbildningsområdet. Bland annat behandlas frågor om profession och politik, betydelser av marknadstänkande och konkurrens i skolans värld, och innebörden av internationella jämförelser för utbildningspolitiken. Boken riktar sig till högskolestudenter, till exempel på lärarutbildningarna, och andra som intresserar sig för dessa frågor.

Stäng

Författare

 ;