Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolan, marknaden och framtiden

Skickas följande arbetsdag

Sverige har genom det fria skolvalet och rätten till vinster i välfärden skapat ett av världens mest marknadsutsatta utbildnings­system. Vilka konsekvenser har detta fått för skolans likvärdighet och kompensatoriska uppdrag, och hur påverkar systemet lärare och elever? Dessa är några av de mest brännande frågorna i ­dagens diskussion om skolan och dess utveckling, frågor som ­diskuteras i denna bok. I boken, en av de första som samlar forskare från olika ­discipliner som studerat marknadsori...

Läs mer

Sverige har genom det fria skolvalet och rätten till vinster i välfärden skapat ett av världens mest marknadsutsatta utbildnings­system. Vilka konsekvenser har detta fått för skolans likvärdighet och kompensatoriska uppdrag, och hur påverkar systemet lärare och elever? Dessa är några av de mest brännande frågorna i ­dagens diskussion om skolan och dess utveckling, frågor som ­diskuteras i denna bok. I boken, en av de första som samlar forskare från olika ­discipliner som studerat marknadsorienteringens konsekvenser för den svenska ­skolan, påvisas hur marknadsutsättningen bidragit till ökad ojämlikhet, ­differentiering, samt deprofessionalisering av ­lärare och deras arbete. Bokens redaktörer efterlyser en utredning sammansatt av forskare som genomlyser marknadsreformerna och deras effekter, som kan ligga till grund för skarpa förslag för införande av ett system som på ett bättre sätt bidrar till ökad likvärdighet och minskad segregation. Boken vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare, skolpolitiker och en intresserad allmänhet.

Stäng
    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
      • 1
        15
        Skolan och marknaden
        • Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes
        • 17
          Hur hamnade vi här?
        • 17
          En ny svensk modell
        • 18
          Ett decennium i krisens tecken
        • 21
          Bokens kapitel
        • 30
          Referenser
      • 2
        33
        En skola i konstant kris?
        • Eva Reimers
        • 33
          Skola i normer
        • 34
          Normaliteter och avvikelser
        • 35
          Jämlikhet och demokrati
        • 36
          Skolan i medier
        • 36
          Världens bästa skola med en "dold läroplan"
        • 38
          En skola i kris – Lära för livet
        • 40
          En skola i kris – Klass 9A
        • 41
          Olika kriser då och nu
        • 42
          Disciplin
        • 43
          Förändra eller befästa
        • 45
          Alltid kris men olika motiv
        • 46
          Avslutande diskussion
        • 48
          Referenser
      • 3
        51
        Stimulerande tävlan på gymnasiemarknaden?
        • Ann-Sofie Holm & Lisbeth Lundahl
        • 53
          Gymnasiemarknadens särdrag
        • 54
          Skolan gör skillnad
        • 55
          Valfrihetens geografi
        • 57
          Mötet på marknadsplatsen
        • 61
          Att verka på marknadens villkor
        • 63
          Kvalitetshöjning och förnyelse
        • 66
          Avslutande diskussion
        • 67
          Referenser
      • 4
        71
        Komvux som marknad
        • Andreas Fejes & Diana Holmqvist
        • 72
          Den kommunala vuxenutbildningens framväxt
        • 74
          Från ett kunskapslyft till ett annat
        • 75
          Framväxten av en marknad
        • 76
          Komvux i dag
        • 78
          Deltagarna i komvux
        • 79
          Lärarna inom komvux
        • 80
          Skolledning, stödfunktioner och lärcentrum
        • 81
          Hur formas marknaden?
        • 81
          Upphandling
        • 83
          Utbildningsanordnarna
        • 85
          Diskussion
        • 89
          Avslutande diskussion
        • 90
          Referenser
      • 5
        93
        Om spänningar i en marknadsorienterad SFI-utbildning
        • Marie Carlson & Bengt Jacobsson
        • 95
          Omorganisation av vuxenutbildning i Göteborgs Stad
        • 97
          Arbetslinjen
        • 100
          Övervakningskulturen
        • 102
          Professionellt handlingsutrymme
        • 104
          Värdeförskjutning
        • 106
          ABF Vux och värdeförskjutningar
        • 107
          Avslutande diskussion
        • 109
          Referenser
      • 6
        113
        Skolval i internationell belysning
        • Anders Trumberg
        • 114
          OECD
        • 115
          OECD och utbildning 1950–1970
        • 117
          OECD och utbildning efter 1970
        • 118
          OECD:s mjuka styrning
        • 119
          Svenska skolans väg till valfrihet
        • 121
          Valfrihetens effekter
        • 124
          Avslutande diskussion
        • 126
          Referenser
      • 7
        131
        Den entreprenörskapande skolan
        • Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt
        • 132
          Analytisk ansats
        • 133
          Diskursen om entreprenörskap i skolan
        • 137
          Ansvar för sig själv och för andra
        • 142
          Förmågan och viljan att lösa problem
        • 145
          Avslutande diskussion
        • 147
          Referenser
      • 8
        151
        Gymnasieskolan som parallellskola?
        • Mattias Nylund
        • 153
          Kunskapers kontextualisering och fördelning
        • 154
          Med marknaden som utgångspunkt
        • 156
          Gy11 och övergripande förändringar av styrdokumenten
        • 157
          Marknadsstyrningens effekter på kunskapers organisering
        • 157
          Examensmål
        • 159
          Ämnesplaner och de allmänna ämnena
        • 161
          Kunskapskrav och yrkesämnen
        • 164
          Avslutande diskussion
        • 166
          Referenser
      • 9
        169
        Urban polarisering och marknadens förlorare
        • Nihad Bunar & Anna Ambrose
        • 169
          Den polariserade staden
        • 170
          Lokala skolmarknader och konkurrerande rum
        • 171
          Rykte och symboliskt kapital
        • 173
          Metod och datainsamling
        • 174
          "Inte för att invandrare är dåliga på nåt sätt"
        • 177
          Att välja "rätt"
        • 180
          Skolval, stress och ambivalens
        • 183
          Avslutande diskussion
        • 184
          Referenser
      • 10
        187
        Skolan, marknaden och prekariatet
        • Marianne Dovemark & Dennis Beach
        • 188
          Introduktionsprogram och skolmarknadsreformer
        • 189
          Introduktionsprogrammens elever
        • 190
          Språkintroduktionsprogrammet
        • 191
          Inblickar i introduktionsprogrammens praktik
        • 191
          Stora drömmar
        • 193
          Reella hinder
        • 196
          Skillnader i möjligheter
        • 198
          Avslutande diskussion
        • 200
          Referenser
      • 11
        203
        Gymnasieval och segregation
        • Håkan Forsberg
        • 204
          En flerdimensionell analys av elevers gymnasieval
        • 209
          Gymnasieskolans sociala struktur i södra Stockholm
        • 211
          Elevers sociala och nationella ursprung på den lokala gymnasiemarknaden
        • 215
          Elevers skoldestinationer på en expanderande gymnasiemarknad
        • 215
          De socialt utsatta gymnasieskolorna
        • 218
          Majoritetens gymnasieskolor
        • 220
          Södra Stockholms högrekryterande gymnasieskolor
        • 222
          Avslutande diskussion
        • 224
          Referenser
      • 12
        227
        Gymnasiemässan och fostran till valfrihet
        • Magnus Dahlstedt, Martin Harling & Viktor Vesterberg
        • 229
          Mässan och valfriheten
        • 231
          Den lokala utbildningspolitiska spelplanen
        • 231
          Pragmatism och enighet
        • 233
          Aktiva, informerade val
        • 234
          Gymnasiemässans logiker
        • 234
          Mässan som information
        • 235
          Mässan som reklam
        • 236
          Goodie-bags och mutor
        • 239
          Marknadsföring och trovärdighet
        • 240
          Avslutande diskussion
        • 242
          Referenser
      • 13
        245
        Utvärdering, marknadsföring och skolval
        • Sara Carlbaum
        • 247
          Utvärdering som styrning
        • 248
          Utvärderingssystem och jämförelser
        • 251
          Utvärderingar i marknadsföring
        • 252
          Betygens överordning och fostran till valfrihet
        • 254
          Den till synes objektiva informationen för skolval
        • 257
          Avslutande diskussion
        • 258
          Referenser
      • 14
        261
        Betyg och bedömning i en marknadsutsatt skola
        • Magnus Hultén & Christian Lundahl
        • 262
          Lärarroller i en marknadsutsatt skola
        • 264
          Målstyrning och betyg
        • 266
          Målstyrda betyg i praktiken
        • 270
          Betygen och marknaden
        • 272
          Förlorarna i en marknadsutsatt skola
        • 275
          Avslutande diskussion
        • 277
          Referenser
      • 15
        281
        Marknaden och viljan att mäta
        • Sven-Eric Liedman
        • 283
          Olika arter av pseudokvantiteter
        • 286
          En precis ordning och en ungefärlig
        • 288
          New Public Management
        • 290
          Avslutande diskussion
      • 16
        293
        Skolan och framtiden
        • Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt
        • 295
          Avslutande diskussion
        • 296
          Referenser

Budskapet är skarpt, brännande och paketerat i en välskriven och väldisponerad form.

All önskvärd bevisning finns i nu aktuella ”Skolan, marknaden och framtiden” (Studentlitteratur,en av de första böcker som samlar forskare från olika discipliner för att studera den unikt marknadsutsatta svenska skolan. Här visar en hel klass av landets ledande pedagoger, sociologer och statsvetare hur den extrema svenska skolmarknaden har gett ”ökad ojämlikhet, differentiering,samt deprofessionalisering av lärare och deras arbete”.

Information

Författare

 ;