Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolan, marknaden och framtiden
- 9Förord
- 11Författarpresentation
- 115Skolan och marknaden
- Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes
- 17Hur hamnade vi här?
- 17En ny svensk modell
- 18Ett decennium i krisens tecken
- 21Bokens kapitel
- 30Referenser
- 233En skola i konstant kris?
- Eva Reimers
- 33Skola i normer
- 34Normaliteter och avvikelser
- 35Jämlikhet och demokrati
- 36Skolan i medier
- 36Världens bästa skola med en "dold läroplan"
- 38En skola i kris – Lära för livet
- 40En skola i kris – Klass 9A
- 41Olika kriser då och nu
- 42Disciplin
- 43Förändra eller befästa
- 45Alltid kris men olika motiv
- 46Avslutande diskussion
- 48Referenser
- 351Stimulerande tävlan på gymnasiemarknaden?
- 53Gymnasiemarknadens särdrag
- 54Skolan gör skillnad
- 55Valfrihetens geografi
- 57Mötet på marknadsplatsen
- 61Att verka på marknadens villkor
- 63Kvalitetshöjning och förnyelse
- 66Avslutande diskussion
- 67Referenser
- 471Komvux som marknad
- Andreas Fejes & Diana Holmqvist
- 72Den kommunala vuxenutbildningens framväxt
- 74Från ett kunskapslyft till ett annat
- 75Framväxten av en marknad
- 76Komvux i dag
- 78Deltagarna i komvux
- 79Lärarna inom komvux
- 80Skolledning, stödfunktioner och lärcentrum
- 81Hur formas marknaden?
- 81Upphandling
- 83Utbildningsanordnarna
- 85Diskussion
- 89Avslutande diskussion
- 90Referenser
- 593Om spänningar i en marknadsorienterad SFI-utbildning
- Marie Carlson & Bengt Jacobsson
- 95Omorganisation av vuxenutbildning i Göteborgs Stad
- 97Arbetslinjen
- 100Övervakningskulturen
- 102Professionellt handlingsutrymme
- 104Värdeförskjutning
- 106ABF Vux och värdeförskjutningar
- 107Avslutande diskussion
- 109Referenser
- 6113Skolval i internationell belysning
- Anders Trumberg
- 114OECD
- 115OECD och utbildning 1950–1970
- 117OECD och utbildning efter 1970
- 118OECD:s mjuka styrning
- 119Svenska skolans väg till valfrihet
- 121Valfrihetens effekter
- 124Avslutande diskussion
- 126Referenser
- 7131Den entreprenörskapande skolan
- Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt
- 132Analytisk ansats
- 133Diskursen om entreprenörskap i skolan
- 137Ansvar för sig själv och för andra
- 142Förmågan och viljan att lösa problem
- 145Avslutande diskussion
- 147Referenser
- 8151Gymnasieskolan som parallellskola?
- Mattias Nylund
- 153Kunskapers kontextualisering och fördelning
- 154Med marknaden som utgångspunkt
- 156Gy11 och övergripande förändringar av styrdokumenten
- 157Marknadsstyrningens effekter på kunskapers organisering
- 157Examensmål
- 159Ämnesplaner och de allmänna ämnena
- 161Kunskapskrav och yrkesämnen
- 164Avslutande diskussion
- 166Referenser
- 9169Urban polarisering och marknadens förlorare
- Nihad Bunar & Anna Ambrose
- 169Den polariserade staden
- 170Lokala skolmarknader och konkurrerande rum
- 171Rykte och symboliskt kapital
- 173Metod och datainsamling
- 174"Inte för att invandrare är dåliga på nåt sätt"
- 177Att välja "rätt"
- 180Skolval, stress och ambivalens
- 183Avslutande diskussion
- 184Referenser
- 10187Skolan, marknaden och prekariatet
- Marianne Dovemark & Dennis Beach
- 188Introduktionsprogram och skolmarknadsreformer
- 189Introduktionsprogrammens elever
- 190Språkintroduktionsprogrammet
- 191Inblickar i introduktionsprogrammens praktik
- 191Stora drömmar
- 193Reella hinder
- 196Skillnader i möjligheter
- 198Avslutande diskussion
- 200Referenser
- 11203Gymnasieval och segregation
- Håkan Forsberg
- 204En flerdimensionell analys av elevers gymnasieval
- 209Gymnasieskolans sociala struktur i södra Stockholm
- 211Elevers sociala och nationella ursprung på den lokala gymnasiemarknaden
- 215Elevers skoldestinationer på en expanderande gymnasiemarknad
- 215De socialt utsatta gymnasieskolorna
- 218Majoritetens gymnasieskolor
- 220Södra Stockholms högrekryterande gymnasieskolor
- 222Avslutande diskussion
- 224Referenser
- 12227Gymnasiemässan och fostran till valfrihet
- Magnus Dahlstedt, Martin Harling & Viktor Vesterberg
- 229Mässan och valfriheten
- 231Den lokala utbildningspolitiska spelplanen
- 231Pragmatism och enighet
- 233Aktiva, informerade val
- 234Gymnasiemässans logiker
- 234Mässan som information
- 235Mässan som reklam
- 236Goodie-bags och mutor
- 239Marknadsföring och trovärdighet
- 240Avslutande diskussion
- 242Referenser
- 13245Utvärdering, marknadsföring och skolval
- Sara Carlbaum
- 247Utvärdering som styrning
- 248Utvärderingssystem och jämförelser
- 251Utvärderingar i marknadsföring
- 252Betygens överordning och fostran till valfrihet
- 254Den till synes objektiva informationen för skolval
- 257Avslutande diskussion
- 258Referenser
- 14261Betyg och bedömning i en marknadsutsatt skola
- Magnus Hultén & Christian Lundahl
- 262Lärarroller i en marknadsutsatt skola
- 264Målstyrning och betyg
- 266Målstyrda betyg i praktiken
- 270Betygen och marknaden
- 272Förlorarna i en marknadsutsatt skola
- 275Avslutande diskussion
- 277Referenser
- 15281Marknaden och viljan att mäta
- Sven-Eric Liedman
- 283Olika arter av pseudokvantiteter
- 286En precis ordning och en ungefärlig
- 288New Public Management
- 290Avslutande diskussion
- 16293Skolan och framtiden
- Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt
- 295Avslutande diskussion
- 296Referenser
Budskapet är skarpt, brännande och paketerat i en välskriven och väldisponerad form.
All önskvärd bevisning finns i nu aktuella ”Skolan, marknaden och framtiden” (Studentlitteratur,en av de första böcker som samlar forskare från olika discipliner för att studera den unikt marknadsutsatta svenska skolan. Här visar en hel klass av landets ledande pedagoger, sociologer och statsvetare hur den extrema svenska skolmarknaden har gett ”ökad ojämlikhet, differentiering,samt deprofessionalisering av lärare och deras arbete”.
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144119960Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39627-01Upplaga:
FörstaSidantal:
296