
Motstånd
- 7Författarpresentation
- 9Förord
- 111”Nej, jag gör det på mitt sätt!” Motstånd i förskolan
- Maria Øksnes och Marcus Samuelsson
- 11Förskolan som motståndskontext
- 14Tankar om motstånd
- 17Idéer och forskning om motstånd
- 27Skandinavisk förskoleforskning om motstånd
- 31Motståndets oförutsägbarhet
- 33Referenser
- 239”För barn är det roligt” Normer, delaktighet och vägar till förändring
- Klara Dolk
- 39Barns motstånd i förskolan
- 40Motstånd mot förskolans ordning och regler
- 43Motstånd mot ”pedagogisering”
- 46Motstånd mot normalisering
- 48Motståndets pedagogiska och demokratiska implikationer
- 49Delaktighet som förhandling
- 51Bångstyriga barn synliggör alternativ
- 52Referenser
- 355Barns nej – ett viktigt steg mot ett hållbart samhälle
- Marcus Samuelsson och Erik Sigsgaard
- 55Inledning
- 56Att säga nej
- 59Senmodern uppfostran
- 61Vad säger barn nej till?
- 63Hur uttrycker barn sina nej?
- 65Varför säger barn nej?
- 68Barns nej i institutionella praktiker
- 72Vardagens nej – morgondagens ja!
- 74Referenser
- 477Oenig eller olydig? Barns motstånd i en lärande organisation
- Monica Seland
- 79Ett manualbaserat pedagogiskt program
- 80Motstånd – oenig eller olydig?
- 83Några kännetecken på en lärande organisation
- 84Att bemöta olydnad – ignorerande och time-out
- 87Diskussion
- 87Motstånd som problem eller resurs?
- 89Forskningsbaserad manual eller kunskapsbaserad improvisation?
- 91Ignorerande och time-out eller empatiskt lyssnande och dialog?
- 93Avslutning
- 95Referenser
- 599Barns motstånd ur ett demokratiperspektiv
- 99Inledning
- 101Vad kan en orientering mot demokratiska värden i förskolan vara bra för?
- 103Kan förskollärarens förståelse av demokrati ha betydelse för hur barns motstånd betraktas?
- 105Barns motstånd mot tanklösa vuxna
- 107Vilken förståelse av demokrati kan utgöra en tolkningsgrund för demokrati där barns öppna motstånd har en självklar plats?
- 108Det finns inte bara en enda förståelse av deliberation
- 109Spår av deliberativ demokrati i Regn med oss
- 110Deliberativ demokrati är inte tillräckligt – radikala tankar måste till
- 112Radikal förståelse av demokrati – för (ensidigt) radikal
- 113Två former av demokrati – och två former av motstånd
- 116Sammanfattning
- 118Referenser
- 6121Lekfullt motstånd som erfarenhet av frihet
- Maria Øksnes
- 121Inledning
- 123Motstånd – en vardaglig sak?
- 125Lek som motstånd
- 128Makt, motstånd och frihet
- 132Karneval som lekfullt motstånd
- 136Avrundande diskussion
- 138Referenser
- 7141”Mötet med motstånd är en existentiell fråga”
- Intervju med Gert Biesta
- Maria Øksnes och Marcus Samuelsson
Det finns en mängd spännande ingångar till motstånd i den här läsvärda och intresseväckande antologin. Bokens redaktörer visar genom sitt texturval att motstånd till stor del handlar om delaktighet och inflytande. Här finns även teman som motstånd och ett hållbart samhälle. Motstånd vänder sig till förskollärarstudenter, yrkesverksamma pedagoger och forskare.
Information
Översättare:
Susanne UhlerSpråk:
SvenskaISBN:
9789144121536Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39728-01Upplaga:
FörstaSidantal:
160