Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Motstånd

Skickas följande arbetsdag

Barns motstånd har internationellt under lång tid varit ett viktigt pedagogiskt forskningsområde. Under senare år har barns motstånd varit föremål för ökad forskningsmässig uppmärksamhet i de skandinaviska länderna. I Barndom i förskolan: Motstånd presenterar nordiska förskoleforskare ny kunskap om barns motstånd. Artiklarna i denna kolle­gialt granskade vetenskapliga antologi utgör ett bidrag till att utveckla insikten om barns motstånd. Forskningen har som utgångspunkt olika forskningstradi...

Läs mer

Barns motstånd har internationellt under lång tid varit ett viktigt pedagogiskt forskningsområde. Under senare år har barns motstånd varit föremål för ökad forskningsmässig uppmärksamhet i de skandinaviska länderna. I Barndom i förskolan: Motstånd presenterar nordiska förskoleforskare ny kunskap om barns motstånd. Artiklarna i denna kolle­gialt granskade vetenskapliga antologi utgör ett bidrag till att utveckla insikten om barns motstånd. Forskningen har som utgångspunkt olika forskningstraditioner inom samhällsvetenskap och humaniora. Forskarna diskuterar bland annat teman som: motstånd och demokrati motstånd och ett hållbart samhälle motstånd i vardagen barns motstånd som resurs lek som motstånd makt, motstånd och frihet. Artiklarna i boken bidrar med aktuell forskning för professionellt arbete med barn och ger ny kunskap som ger förnyad förståelse för barns motstånd inom institutionella ramar.

Stäng
    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Förord
      • 1
        11
        ”Nej, jag gör det på mitt sätt!” Motstånd i förskolan
        • Maria Øksnes och Marcus Samuelsson
        • 11
          Förskolan som motståndskontext
        • 14
          Tankar om motstånd
        • 17
          Idéer och forskning om motstånd
        • 27
          Skandinavisk förskoleforskning om motstånd
        • 31
          Motståndets oförutsägbarhet
        • 33
          Referenser
      • 2
        39
        ”För barn är det roligt” Normer, delaktighet och vägar till förändring
        • Klara Dolk
        • 39
          Barns motstånd i förskolan
        • 40
          Motstånd mot förskolans ordning och regler
        • 43
          Motstånd mot ”pedagogisering”
        • 46
          Motstånd mot normalisering
        • 48
          Motståndets pedagogiska och demokratiska implikationer
        • 49
          Delaktighet som förhandling
        • 51
          Bångstyriga barn synliggör alternativ
        • 52
          Referenser
      • 3
        55
        Barns nej – ett viktigt steg mot ett hållbart samhälle
        • Marcus Samuelsson och Erik Sigsgaard
        • 55
          Inledning
        • 56
          Att säga nej
        • 59
          Senmodern uppfostran
        • 61
          Vad säger barn nej till?
        • 63
          Hur uttrycker barn sina nej?
        • 65
          Varför säger barn nej?
        • 68
          Barns nej i institutionella praktiker
        • 72
          Vardagens nej – morgondagens ja!
        • 74
          Referenser
      • 4
        77
        Oenig eller olydig? Barns motstånd i en lärande organisation
        • Monica Seland
        • 79
          Ett manualbaserat pedagogiskt program
        • 80
          Motstånd – oenig eller olydig?
        • 83
          Några kännetecken på en lärande organisation
        • 84
          Att bemöta olydnad – ignorerande och time-out
        • 87
          Diskussion
        • 87
          Motstånd som problem eller resurs?
        • 89
          Forskningsbaserad manual eller kunskapsbaserad improvisation?
        • 91
          Ignorerande och time-out eller empatiskt lyssnande och dialog?
        • 93
          Avslutning
        • 95
          Referenser
      • 5
        99
        Barns motstånd ur ett demokratiperspektiv
        • Mari Pettersvold
        • 99
          Inledning
        • 101
          Vad kan en orientering mot demokratiska värden i förskolan vara bra för?
        • 103
          Kan förskollärarens förståelse av demokrati ha betydelse för hur barns motstånd betraktas?
        • 105
          Barns motstånd mot tanklösa vuxna
        • 107
          Vilken förståelse av demokrati kan utgöra en tolkningsgrund för demokrati där barns öppna motstånd har en självklar plats?
        • 108
          Det finns inte bara en enda förståelse av deliberation
        • 109
          Spår av deliberativ demokrati i Regn med oss
        • 110
          Deliberativ demokrati är inte tillräckligt – radikala tankar måste till
        • 112
          Radikal förståelse av demokrati – för (ensidigt) radikal
        • 113
          Två former av demokrati – och två former av motstånd
        • 116
          Sammanfattning
        • 118
          Referenser
      • 6
        121
        Lekfullt motstånd som erfarenhet av frihet
        • Maria Øksnes
        • 121
          Inledning
        • 123
          Motstånd – en vardaglig sak?
        • 125
          Lek som motstånd
        • 128
          Makt, motstånd och frihet
        • 132
          Karneval som lekfullt motstånd
        • 136
          Avrundande diskussion
        • 138
          Referenser
      • 7
        141
        ”Mötet med motstånd är en existentiell fråga”
        • Intervju med Gert Biesta
        • Maria Øksnes och Marcus Samuelsson

Det finns en mängd spännande ingångar till motstånd i den här läsvärda och intresseväckande antologin. Bokens redaktörer visar genom sitt texturval att motstånd till stor del handlar om delaktighet och inflytande. Här finns även teman som motstånd och ett hållbart samhälle. Motstånd vänder sig till förskollärarstudenter, yrkesverksamma pedagoger och forskare.

Information

Översättare:

Susanne Uhler

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121536

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39728-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

160
 ;