Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Motiverande samtal i skolan

Samtal som förbättrar lärande

Skickas följande arbetsdag

Relationskompetens är centralt i det pedagogiska arbetet. Det har tagit tid men nu intresserar sig allt fler skolforskare för hur en utvecklad relationskompetens kan påverka det som sker i klassrummet, korridorer och på skolgårdar. Den här boken visar hur motiverande samtal kan hjälpa lärare och elever att se möjliga lösningar på konflikter och svårigheter som uppstår i skolans vardag, såsom sena ankomster, störande beteende i klassrummet, psykisk hälsa, konflikter mellan elever och där använ...

Läs mer

Relationskompetens är centralt i det pedagogiska arbetet. Det har tagit tid men nu intresserar sig allt fler skolforskare för hur en utvecklad relationskompetens kan påverka det som sker i klassrummet, korridorer och på skolgårdar. Den här boken visar hur motiverande samtal kan hjälpa lärare och elever att se möjliga lösningar på konflikter och svårigheter som uppstår i skolans vardag, såsom sena ankomster, störande beteende i klassrummet, psykisk hälsa, konflikter mellan elever och där användning av konsekvenser kanske inte fungerar. Metoden är inte bara inriktad på problem utan kan också användas för att hjälpa elever till ökad studiemotivation och bättre förmåga att samspela med andra på ett positivt sätt. Motiverande samtal är en relativt ny företeelse inom skolan men har ett tydligt mål gemensamt med utbildning: att hjälpa eleverna att växa och förändras. Lärare, studenter på lärarutbildningar och andra som arbetar jämsides med lärarna – kuratorer, studie- och yrkesvägledare, stödpersonal och specialpedagoger – ges vägledning i hur relationskompetens kan utvecklas.

Stäng
    • 11
      Förord
    • Margareta Normell
    • 15
      Författarpresentation
    • 17
      Inledning
    • 18
      Kort om oss
    • 21
      Tack
  • Del I Överblick över motiverande samtal
      • 1
        25
        Samtal om förändring
        • 26
          Rättningsreflexen
        • 27
          Ambivalens
        • 28
          Vad MI är
        • 29
          Vad MI inte är
        • 30
          MI i skolan
        • 32
          Belägg
        • 33
          Relationer
      • 2
        35
        Vad är MI?
        • 35
          Om förändring
        • 37
          Fundament
        • 39
          MI:s hjärta: framkallande
        • 43
          Olika vägar framåt
      • 3
        45
        Stilen och andan i MI
        • 45
          Tre kommunikationsstilar
        • 46
          Den vägledande stilen: grunden i MI
        • 49
          Andan i MI
      • 4
        53
        En samtalskarta
        • Fyra processer
        • 53
          Engagerande: det första steget
        • 55
          Fokuserande: det andra steget
        • 56
          Framkallande: det tredje steget
        • 57
          Planerande: det fjärde steget
      • 5
        59
        Centrala färdigheter
        • 59
          Empatins roll
        • 60
          Samtalstakten
        • 60
          Öppna frågor (Ö i BÖRS)
        • 62
          Bekräfta (B i BÖRS)
        • 63
          Reflektera (R i BÖRS)
        • 67
          Summera (S i BÖRS)
        • 68
          Att kombinera centrala färdigheter i samtal
        • 68
          MI då?
      • 6
        71
        Framkallande
        • MI:s livsnerv
        • 72
          Joes berättelse Från problem till användbara yttranden: engagerande och fokuserande
        • 73
          Riktlinjer för framkallande
      • 7
        83
        Planera förändringar
        • 83
          När framkallande smälter samman med planering
        • 86
          Gör en plan för förändring
      • 8
        93
        MI:s tillvägagångssätt för att ge information och råd
        • 94
          Ramverket framkalla-ge-framkalla
        • 95
          Tre grundläggande behov: autonomi, samhörighet och kompetens
        • 96
          Vanliga scenarier
        • 99
          Låt eleven vägleda dig
  • Del II I praktiken
      • 9
        105
        Beteende, beteende, beteende
        • 106
          Hur MI bidrar
      • 10
        121
        Lärande
        • 122
          Hur MI bidrar
      • 11
        139
        Personlig utveckling
        • 140
          Hur MI bidrar
      • 12
        155
        Att arbeta med familjer
        • 156
          Hur MI bidrar
  • Del III Fokuserade tillämpningar
      • 13
        173
        Mobbning
        • 174
          Utmaningen
        • 176
          Vanliga åtgärder mot mobbning
        • 177
          Hur MI kan hjälpa
        • 180
          Slutsats
      • 14
        181
        Elever i riskzonen
        • MI integrerat med andra metoder
        • 181
          Utmaningen
        • 182
          Principer för god praxis
        • 184
          Hur MI kan hjälpa
        • 185
          Icke-bestraffande metoder
        • 188
          Slutsats
      • 15
        189
        Förhindra avhopp och få avhoppade elever att komma tillbaka
        • 190
          Utmaningen
        • 191
          Budskap från forskningen
        • 193
          Hur MI kan hjälpa
        • 198
          MI för att stödja elever från olika minoritetsgrupper
        • 199
          MI är inte ett universalmedel
        • 201
          Slutsats
      • 16
        203
        Övergången till livet efter skolan
        • 203
          Utmaningen
        • 206
          Hur MI kan hjälpa
        • 207
          Neutralitet
        • 212
          Slutsats
  • Del IV Bredare perspektiv
      • 17
        215
        Förbättra dina kunskaper och färdigheter
        • 216
          Vem skulle du vilja prata med?
        • 218
          Utöva andan i MI
        • 220
          MI-andan i aktion
        • 225
          Öppna frågor som öppnar fönster (Ö i BÖRS)
        • 226
          Bekräfta, till och med ett misslyckande (B i BÖRS)
        • 228
          Formulera reflektioner (R i BÖRS)
        • 231
          Summering av vad? (S i BÖRS)
        • 233
          Förändringsprat: dra nytta av starka sidor
        • 236
          Att sätta autonomin främst i svåra situationer
        • 238
          Med kollegor: två korta övningar
        • 240
          Nästa steg
      • 18
        243
        Integrera MI i skolan
        • 243
          Vem gör vad
        • 244
          Utomstående hjälp för eleverna
        • 248
          Att få MI att växa inifrån
        • 250
          Professionell utveckling och professionellt stöd
        • 252
          Tips till rektorer
        • 253
          Att introducera MI
        • 253
          Strukturera lärandet
        • 255
          Underlätta självstyrt lärande
        • 255
          Lärandegemenskaper för professionell utveckling inom MI
        • 256
          Organisera workshops, seminarier eller intensivkurser
        • 257
          Coachningssessioner
        • 257
          Koda återkoppling
        • 258
          Ge bekräftelse för ansträngningar och prestationer
    • 259
      Litteratur
    • 269
      Sakregister

Syftet är att lära ut grunder, samtalsverktyg och praktiska färdigheter för samtal om förändring enligt MI [...]. Det är en mycket bra bok som väl fyller sitt syfte.

Information

Översättare:

Nils-Martin Lundsgård

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144119175

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39583-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

272
 ;