
Motiverande samtal i skolan
Samtal som förbättrar lärande
- 11Förord
- Margareta Normell
- 15Författarpresentation
- 17Inledning
- 18Kort om oss
- 21Tack
- Del I Överblick över motiverande samtal
- 125Samtal om förändring
- 26Rättningsreflexen
- 27Ambivalens
- 28Vad MI är
- 29Vad MI inte är
- 30MI i skolan
- 32Belägg
- 33Relationer
- 235Vad är MI?
- 35Om förändring
- 37Fundament
- 39MI:s hjärta: framkallande
- 43Olika vägar framåt
- 345Stilen och andan i MI
- 45Tre kommunikationsstilar
- 46Den vägledande stilen: grunden i MI
- 49Andan i MI
- 453En samtalskarta
- Fyra processer
- 53Engagerande: det första steget
- 55Fokuserande: det andra steget
- 56Framkallande: det tredje steget
- 57Planerande: det fjärde steget
- 559Centrala färdigheter
- 59Empatins roll
- 60Samtalstakten
- 60Öppna frågor (Ö i BÖRS)
- 62Bekräfta (B i BÖRS)
- 63Reflektera (R i BÖRS)
- 67Summera (S i BÖRS)
- 68Att kombinera centrala färdigheter i samtal
- 68MI då?
- 671Framkallande
- MI:s livsnerv
- 72Joes berättelse Från problem till användbara yttranden: engagerande och fokuserande
- 73Riktlinjer för framkallande
- 783Planera förändringar
- 83När framkallande smälter samman med planering
- 86Gör en plan för förändring
- 893MI:s tillvägagångssätt för att ge information och råd
- 94Ramverket framkalla-ge-framkalla
- 95Tre grundläggande behov: autonomi, samhörighet och kompetens
- 96Vanliga scenarier
- 99Låt eleven vägleda dig
- Del II I praktiken
- 9105Beteende, beteende, beteende
- 106Hur MI bidrar
- 10121Lärande
- 122Hur MI bidrar
- 11139Personlig utveckling
- 140Hur MI bidrar
- 12155Att arbeta med familjer
- 156Hur MI bidrar
- Del III Fokuserade tillämpningar
- 13173Mobbning
- 174Utmaningen
- 176Vanliga åtgärder mot mobbning
- 177Hur MI kan hjälpa
- 180Slutsats
- 14181Elever i riskzonen
- MI integrerat med andra metoder
- 181Utmaningen
- 182Principer för god praxis
- 184Hur MI kan hjälpa
- 185Icke-bestraffande metoder
- 188Slutsats
- 15189Förhindra avhopp och få avhoppade elever att komma tillbaka
- 190Utmaningen
- 191Budskap från forskningen
- 193Hur MI kan hjälpa
- 198MI för att stödja elever från olika minoritetsgrupper
- 199MI är inte ett universalmedel
- 201Slutsats
- 16203Övergången till livet efter skolan
- 203Utmaningen
- 206Hur MI kan hjälpa
- 207Neutralitet
- 212Slutsats
- Del IV Bredare perspektiv
- 17215Förbättra dina kunskaper och färdigheter
- 216Vem skulle du vilja prata med?
- 218Utöva andan i MI
- 220MI-andan i aktion
- 225Öppna frågor som öppnar fönster (Ö i BÖRS)
- 226Bekräfta, till och med ett misslyckande (B i BÖRS)
- 228Formulera reflektioner (R i BÖRS)
- 231Summering av vad? (S i BÖRS)
- 233Förändringsprat: dra nytta av starka sidor
- 236Att sätta autonomin främst i svåra situationer
- 238Med kollegor: två korta övningar
- 240Nästa steg
- 18243Integrera MI i skolan
- 243Vem gör vad
- 244Utomstående hjälp för eleverna
- 248Att få MI att växa inifrån
- 250Professionell utveckling och professionellt stöd
- 252Tips till rektorer
- 253Att introducera MI
- 253Strukturera lärandet
- 255Underlätta självstyrt lärande
- 255Lärandegemenskaper för professionell utveckling inom MI
- 256Organisera workshops, seminarier eller intensivkurser
- 257Coachningssessioner
- 257Koda återkoppling
- 258Ge bekräftelse för ansträngningar och prestationer
- 259Litteratur
- 269Sakregister
Syftet är att lära ut grunder, samtalsverktyg och praktiska färdigheter för samtal om förändring enligt MI [...]. Det är en mycket bra bok som väl fyller sitt syfte.
Information
Översättare:
Nils-Martin LundsgårdSpråk:
SvenskaISBN:
9789144119175Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39583-01Upplaga:
FörstaSidantal:
272