
Lärandets hur
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 11kapitel 1 Inledning
- 13Individuella skillnader – en översiktsbild
- 17Studiestrategi, lärstil och lärstrategi – aktuella skiljelinjer
- 20Praktisk-pedagogiska konsekvenser
- 21Anpassningsstrategier
- 22Träningsstrategier
- 23Utmaningsstrategier
- 24Lärandets ”hur” – sammanfattning av tre perspektiv
- 28Kartläggning och diagnostisering av läromönster
- 30Bokens fortsatta uppbyggnad
- 33kapitel 2 Individuella skillnader – avgörande faktorer i lärandet
- 34Differentiell psykologi och pedagogik
- 35Personlighet
- 36Intelligens
- 37Lärandets ”hur” – med utgångspunkt i kognitiv stil
- 39Kognitiv stil – grundidén
- 41Gränsdragningar i ett fragmenterat forskningsfält
- 42Currys modell
- 45Kognitiva stilar – kort sammanfattning
- 47kapitel 3 Lärstilar
- 48Kolbs modell
- 50Fyra lärstilar
- 51Divergerande lärstil
- 51Assimilerande lärstil
- 51Konvergerande lärstil
- 52Ackommoderande lärstil
- 52Kartläggning med Learning Style Inventory (LSI
- 53Honey och Mumfords Learning Style Questionnaire (LSQ) – ett alternativ
- 57Några pedagogiska implikationer – kort sammanfattning
- 59Dunn och Dunns modell
- 60Stimulusgrupper och läropreferenser – en översikt
- 61Ramfaktorer och organisering av undervisningen
- 62Motivation, viljan att lära och uthållighet
- 63Kognitiva stilar
- 64Perceptuella preferenser: VAKT och VARK
- 66En kritisk granskning av Dunn och Dunns modell
- 69Ridings modell
- 72De olika stilarna – styrkor och svagheter
- 73Holistisk och analytisk stil – inbyggda svagheter
- 74Praktisk-pedagogiska implikationer
- 76Studiestrategier som kognitivt merarbete
- 77Kritisk granskning av Ridings modell
- 78Gordon Pasks perspektiv på lärstilar och studiestrategier
- 78Ett experimentellt närmande till lärande
- 79Serialister och holister
- 80Förhållandet mellan stil och strategi
- 82Fallgropar och patologiska läroprocesser
- 83Teachback och matchningsteori
- 85Lärstilar – kort sammanfattning
- 89kapitel 4 Studiestrategier, självstyrning och strategiskt lärande
- 90Informationsbearbetning och lärande – en kognitiv modell
- 93Läro- och studiestrategier
- 94Repetitionsstrategier
- 95Elaboreringsstrategier
- 96Organiseringsstrategier
- 97Metakognition och självstyrt lärande
- 97Metakognition
- 99Självstyrt lärande
- 101Kartläggning av och träning i studiestrategier och självstyrt lärande
- 102LASSI och strategiskt lärande
- 107Effekter av träningsupplägg i självstyrt och strategiskt lärande
- 109Strategiskt och självstyrt lärande – kort sammanfattning
- 111kapitel 5 Lärstrategier – djup och yta
- 112Djup respektive ytlig lärstrategi
- 112Vad studenter säger – typiska exempel
- 115Huvudsaken var att få fram meningen
- 116Jag var mest upptagen av fakta
- 117Förhållandet mellan lärstrategier och lärresultat
- 118Lärstrategier – några paradoxer
- 119Hur ska man främja en djup lärstrategi
- 121Motivation – och tankar kring vad lärande handlar om
- 123Vad betyder lärande för mig
- 125Lärstrategier – kort sammanfattning
- 129kapitel 6 Lärande och undervisning i ett studentperspektiv
- 130Lancasterstudierna
- 131Upplevd undervisningskvalitet och lärstrategier
- 131Course Perception Questionnaire
- 132Approaches to Studying Inventory
- 134Lancasterstudien – resultat och typiska mönster
- 135Vidareutveckling av studentläroperspektivet (SAL
- 136Course Experience Questionnaire (CEQ
- 138Vidareutveckling av ASI
- 138Lärstrategier – sammanfattning av huvudresultat samt exempel
- 139Lärstrategier och upplevd undervisningskvalitet
- 140Lärstrategier och akademiska prestationer
- En kommentar om kvalitativa och kvantitativa kartläggningar av
- 142lärstrategier
- 142Lärstrategier och ASI-profiler på gruppnivå
- 143Utpräglade djupa lärstrategier och ytliga lärstrategier – ett exempel baserat på ASI
- 144Betydelsen av en strategisk lärstrategi
- 146Att förstå och att memorera på samma gång – en alternativ lärstrategi
- 152Sammanfattning av studentläroperspektivet
- 155kapitel 7 En integrerad modell – samman¬fattning av studenters lärande
- 155Några exempel
- 158Praktisk-pedagogiska konsekvenser – ett helhetsperspektiv
- 161En kommentar om motivation
- Lärstrategier, studiestrategier och självstyrande i ett kontextuellt
- 162perspektiv
- 166En helhetsmodell – studenters lärande och didaktiska reflektioner
- 169Litteratur
- 181Sakregister
Vill du veta mer?
Information
Översättare:
Sten AnderssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144055589Utgivningsår:
2010Artikelnummer:
33414-01Upplaga:
FörstaSidantal:
183