Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lärandets hur

Skickas följande arbetsdag

Begreppet lärande har stått i centrum för pedagogisk forskning de senaste 30 åren. I allt högre grad har man riktat uppmärksamheten mot hur studenter och elever utvecklar och använder olika sätt att lära, och hur de sätten får avgörande betydelse för den enskilde personens resultat och prestationer. Denna bok ger en kort och lättillgänglig presentation av moderna teorier kring lärandets ”hur”. Författaren beskriver hur dessa teorier hänger ihop med olika sätt att se på den enskilde elevens sä...

Läs mer

Begreppet lärande har stått i centrum för pedagogisk forskning de senaste 30 åren. I allt högre grad har man riktat uppmärksamheten mot hur studenter och elever utvecklar och använder olika sätt att lära, och hur de sätten får avgörande betydelse för den enskilde personens resultat och prestationer. Denna bok ger en kort och lättillgänglig presentation av moderna teorier kring lärandets ”hur”. Författaren beskriver hur dessa teorier hänger ihop med olika sätt att se på den enskilde elevens sätt att lära och med olika undervisningsstrategier. Vad kännetecknar olika lärobeteenden? Vilka kontextuella och individuella faktorer påverkar studentens och elevens lärande? I vilken grad kan lärare påverka elevers och studenters sätt att lära? Boken vänder sig till högskolelärare, lärare i vuxenutbildning samt blivande och verksamma lärare.

Stäng
    • 7
      Förord
    • 11
      kapitel 1 Inledning
        • 13
          Individuella skillnader – en översiktsbild
        • 17
          Studiestrategi, lärstil och lärstrategi – aktuella skiljelinjer
        • 20
          Praktisk-pedagogiska konsekvenser
        • 21
          Anpassningsstrategier
        • 22
          Träningsstrategier
        • 23
          Utmaningsstrategier
        • 24
          Lärandets ”hur” – sammanfattning av tre perspektiv
        • 28
          Kartläggning och diagnostisering av läromönster
        • 30
          Bokens fortsatta uppbyggnad
    • 33
      kapitel 2 Individuella skillnader – avgörande faktorer i lärandet
        • 34
          Differentiell psykologi och pedagogik
        • 35
          Personlighet
        • 36
          Intelligens
        • 37
          Lärandets ”hur” – med utgångspunkt i kognitiv stil
        • 39
          Kognitiv stil – grundidén
        • 41
          Gränsdragningar i ett fragmenterat forskningsfält
        • 42
          Currys modell
        • 45
          Kognitiva stilar – kort sammanfattning
    • 47
      kapitel 3 Lärstilar
        • 48
          Kolbs modell
        • 50
          Fyra lärstilar
        • 51
          Divergerande lärstil
        • 51
          Assimilerande lärstil
        • 51
          Konvergerande lärstil
        • 52
          Ackommoderande lärstil
        • 52
          Kartläggning med Learning Style Inventory (LSI
        • 53
          Honey och Mumfords Learning Style Questionnaire (LSQ) – ett alternativ
        • 57
          Några pedagogiska implikationer – kort sammanfattning
        • 59
          Dunn och Dunns modell
    • 60
      Stimulusgrupper och läropreferenser – en översikt
        • 61
          Ramfaktorer och organisering av undervisningen
        • 62
          Motivation, viljan att lära och uthållighet
        • 63
          Kognitiva stilar
    • 64
      Perceptuella preferenser: VAKT och VARK
        • 66
          En kritisk granskning av Dunn och Dunns modell
        • 69
          Ridings modell
        • 72
          De olika stilarna – styrkor och svagheter
        • 73
          Holistisk och analytisk stil – inbyggda svagheter
        • 74
          Praktisk-pedagogiska implikationer
        • 76
          Studiestrategier som kognitivt merarbete
        • 77
          Kritisk granskning av Ridings modell
        • 78
          Gordon Pasks perspektiv på lärstilar och studiestrategier
        • 78
          Ett experimentellt närmande till lärande
        • 79
          Serialister och holister
        • 80
          Förhållandet mellan stil och strategi
        • 82
          Fallgropar och patologiska läroprocesser
        • 83
          Teachback och matchningsteori
        • 85
          Lärstilar – kort sammanfattning
    • 89
      kapitel 4 Studiestrategier, självstyrning och strategiskt lärande
        • 90
          Informationsbearbetning och lärande – en kognitiv modell
        • 93
          Läro- och studiestrategier
        • 94
          Repetitionsstrategier
        • 95
          Elaboreringsstrategier
        • 96
          Organiseringsstrategier
        • 97
          Metakognition och självstyrt lärande
        • 97
          Metakognition
        • 99
          Självstyrt lärande
        • 101
          Kartläggning av och träning i studiestrategier och självstyrt lärande
        • 102
          LASSI och strategiskt lärande
        • 107
          Effekter av träningsupplägg i självstyrt och strategiskt lärande
        • 109
          Strategiskt och självstyrt lärande – kort sammanfattning
    • 111
      kapitel 5 Lärstrategier – djup och yta
        • 112
          Djup respektive ytlig lärstrategi
        • 112
          Vad studenter säger – typiska exempel
        • 115
          Huvudsaken var att få fram meningen
        • 116
          Jag var mest upptagen av fakta
        • 117
          Förhållandet mellan lärstrategier och lärresultat
        • 118
          Lärstrategier – några paradoxer
        • 119
          Hur ska man främja en djup lärstrategi
        • 121
          Motivation – och tankar kring vad lärande handlar om
        • 123
          Vad betyder lärande för mig
        • 125
          Lärstrategier – kort sammanfattning
    • 129
      kapitel 6 Lärande och undervisning i ett studentperspektiv
        • 130
          Lancasterstudierna
        • 131
          Upplevd undervisningskvalitet och lärstrategier
        • 131
          Course Perception Questionnaire
        • 132
          Approaches to Studying Inventory
        • 134
          Lancasterstudien – resultat och typiska mönster
        • 135
          Vidareutveckling av studentläroperspektivet (SAL
        • 136
          Course Experience Questionnaire (CEQ
        • 138
          Vidareutveckling av ASI
        • 138
          Lärstrategier – sammanfattning av huvudresultat samt exempel
        • 139
          Lärstrategier och upplevd undervisningskvalitet
        • 140
          Lärstrategier och akademiska prestationer
        • En kommentar om kvalitativa och kvantitativa kartläggningar av
        • 142
          lärstrategier
        • 142
          Lärstrategier och ASI-profiler på gruppnivå
        • 143
          Utpräglade djupa lärstrategier och ytliga lärstrategier – ett exempel baserat på ASI
        • 144
          Betydelsen av en strategisk lärstrategi
        • 146
          Att förstå och att memorera på samma gång – en alternativ lärstrategi
        • 152
          Sammanfattning av studentläroperspektivet
    • 155
      kapitel 7 En integrerad modell – samman¬fattning av studenters lärande
        • 155
          Några exempel
        • 158
          Praktisk-pedagogiska konsekvenser – ett helhetsperspektiv
        • 161
          En kommentar om motivation
        • Lärstrategier, studiestrategier och självstyrande i ett kontextuellt
        • 162
          perspektiv
        • 166
          En helhetsmodell – studenters lärande och didaktiska reflektioner
    • 169
      Litteratur
    • 181
      Sakregister
Information

Översättare:

Sten Andersson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144055589

Utgivningsår:

2010

Artikelnummer:

33414-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

183
 ;