
Att utveckla utbildningspraktiker
Analys, förståelse och förändring genom teorin om praktikarkitekturer
- 11Tack
- 13Författarpresentation
- 117Inledning
- 227Praktikteorier i allmänhet och teorin om praktikarkitekturer i synnerhet
- Lill Langelotz, Karin Rönnerman & Kathleen Mahon
- 28En praktikorienterad ansats
- 38Med stöd av några fler – en teoretisk ”verktygslåda”
- 40Litteraturförteckning
- 345Konsekvenser av en pedagogisk förändringsprocess i en lärarutbildning
- Richard Baldwin
- 46Den ursprungliga studien
- 47Det som ”sägs” (sayings)
- 53Det som ”görs” (doings)
- 55Det som ”relateras” (relatings)
- 59Avslutande kommentarer
- 60Litteraturförteckning
- 463Rektorers utvecklingspraktiker
- Jaana Nehez
- 64Studiens sammanhang, empiri och metod
- 66Projekt i rektorers utvecklingsarbete
- 74Identifierade arrangemang
- 80Förändringar i arrangemangen över tid
- 85Avslutande kommentarer
- 87Litteraturförteckning
- 589Aktionsforskning och skolutveckling under ekonomisk omstrukturering
- Lena Tyrén
- 90Villkor för skolutveckling och aktionsforskning
- 91Praktikarkitekturer för analys av skolutveckling och aktionsforskning
- 93Beskrivning av studien
- 94Perioden före skolans ekonomiska omstrukturering
- 96Förändrade förutsättningar för skolutveckling och aktionsforskning
- 104Fortsatt aktionsforskning och skolutveckling i tuffa tider
- 105Avslutande kommentarer
- 109Litteraturförteckning
- 6113Hållbar förändring
- 113Aktionsforskning – en språngbräda mot förändring
- 115Mellanledare och lokalt kvalitetsarbete
- 119Teorin ger en förståelse för praktikerna
- 120Hur kan vi förstå utveckling över tid
- 128Mellanledarpraktiken påverkar och påverkas av övriga praktiker
- 133Avslutande kommentarer
- 134Litteraturförteckning
- 7137Samarbete i praktiknära forskning
- Anette Olin
- 139Två projekt och deras forskningsresultat
- 142Reanalys med hjälp av teorin om praktikarkitekturer
- 143Görandet och betydelsen av materiella-ekonomiska arrangemang
- 147Sägandet och betydelsen av kulturella-diskursiva arrangemang
- 152Relaterandet och betydelsen av sociala-politiska arrangemang
- 156Avslutande kommentarer
- 160Litteraturförteckning
- 8163Ömsesidiga bedömningspraktiker
- Lisbeth Gyllander Torkildsen
- 163Ett dubbelt bedömningsuppdrag
- 166Ett aktionsforskningsprojekt
- 171Bedömningspraktiker formas av arrangemang
- 175Bedömningspraktiker i ett sammanhang
- 184Elevers agens i bedömningspraktiker
- 186Kunskapssyner som krockar i bedömningspraktiken
- 188Avslutande kommentarer
- 190Litteraturförteckning
- 9195Arbetsplatsförlagt lärande i Kassan
- Charlotte Arkenback-Sundström
- 196Apl i en digitaliserad detaljhandel
- 197Digitaliseringen av Kassan
- 199Metod
- 202Varuhusets digitaliserade kassapraktik
- 205Lärandepraktik i den digitaliserade Kassan
- 213Avslutande kommentarer
- 214Litteraturförteckning
- 10217Att integrera skola och arbete
- Karin Lumsden Wass, Gun-Britt Wärvik & Sarojni Choy
- 219Integrationens praktikarkitekturer
- 221Tillvägagångssätt
- 223Mötet med vårdtagare och anställda
- 230Språket i skolan
- 235Avslutande kommentarer
- 238Litteraturförteckning
- 11241Lärandepraktikens olika förutsättningar för elever som lär på ett andraspråk i yrkesutbildning
- Ingrid Henning Loeb
- 243Gymnasieskolans yrkesutbildningar och elever som lär på ett andraspråk
- 244Kapitlets struktur och studier
- 246Olika ekonomiska förutsättningar
- 250Olika resonemang om elevers möjligheter
- 255Olika samarbeten kring yrkeskunskapande och språkutveckling
- 258Avslutande kommentarer
- 259Litteraturförteckning
- 12261Hinder för en likvärdig undervisningspraktik
- 262Kommunernas ambitioner och insatser
- 264Undervisningspraktiken
- 268Undervisningspraktikens beroende av andra praktiker
- 272Konsekvenser för projektens likvärdighetsintentioner
- 280Avslutande kommentarer
- 281Litteraturförteckning
- 285Efterord – att förstå sig på utbildningspraktiker
- Petri Salo
- 291Litteraturförteckning
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144132129Utgivningsår:
2019Artikelnummer:
40331-01Upplaga:
FörstaSidantal:
296