
Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning

Didaktiska modeller för miljö- och hållbarhetsutbildning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 11
Förord 13
Introduktion 15
Hållbar utveckling som perspektiv på utbildning 16
Utbildning för hållbar utveckling – ett omtvistat begrepp 18
En demokratisk miljö- och hållbarhetsutbildning 19
Olika dimensioner av hållbar utveckling 22
Olika slags miljö- och hållbarhetsproblem 26
En didaktik för miljö- och hållbarhetsundervisning 28
Didaktikens karaktärsdrag 29
Bokens modeller 32
Pragmatism som utgångspunkt 33
Bokens kapitel 38
DEL I. Didaktiska perspektiv 38
DEL II. Etiska och moraliska perspektiv 38
DEL III. Politiska perspektiv 39
Referenser 40
Del I Didaktiska perspektiv
1 1 En utvidgad didaktisk triangel 45
Om bildning 48
Om didaktiska val 50
Om den utvidgade didaktiska triangeln 53
Didaktiska frågor 57
Referenser 58
2 2 Tre undervisningstraditioner 59
Den faktabaserade traditionen 64
Den normerande traditionen 65
Den pluralistiska traditionen 67
Traditionernas styrkor och svagheter 69
Faktabaserad – pålitlig, men utelämnar värden 69
Normerande – effektiv förändring, men demokratiskt tveksam 71
Pluralistisk – demokratisk, men en utmaning att skapa engagemang 73
Skillnader mellan traditionerna 75
Referenser 77
3 3 Ett hållbart engagemang 79
Didaktik och pragmatism 81
Modell för ett hållbart engagemang 83
Den intellektuella aspekten 85
Den praktiska aspekten 87
Den emotionella aspekten 89
Lärarens roll 93
Referenser 96
4 4 Två lärandevanor 97
Skolvanan 98
Utforskandevanan 100
Lärandevanor och lärarens didaktiska uppgift 104
Referenser 107
Del II Etiska och moraliska perspektiv
5 5 Den etiska tendensen 111
Något om typologins teoretiska utgångspunkter 113
Den etiska tendensen 115
Moraliska reaktioner 115
Normer för korrekt beteende 116
Etiska reflektioner 118
Didaktiska principer för undervisning i etik och moral 119
Utgå från elevernas moraliska reaktioner och erfarenheter 120
Medvetandegör moraliska normer och vanor 122
Stimulera ett etisk undersökande 124
Moraliskt växande 126
Referenser 128
6 6 Moraliskt lärande 129
Etik som en öppen undersökning 130
Modell för moraliskt lärande 132
Från omgivning till moralisk miljö 132
Lärandeprocessen 134
Olika former av reflektion 137
Lärarens roll och undervisning 140
Utmaningar och förändring 142
Referenser 144
7 7 Global hållbarhet och rättvisa – ett didaktiskt reflektionsverktyg 145
Rapporter om världens tillstånd 146
Att dela upp världen 147
Global rättvisa 148
Globala hållbarhets- och rättvisefrågor ur kritiska perspektiv 151
Modernitetens ljusa och mörka sida 152
Uppdelning av klimatkrisen och de globala orättvisorna 154
Förnekelse och utbildningens roll 156
Ett didaktiskt reflektionsverktyg för undervisning om globala hållbarhets- och rättvisefrågor 157
HEADS UP 158
Ett klassrumsexempel 159
Referenser 163
Del III Politiska perspektiv
8 8 Att undervisa om politiska frågor 167
När politiska frågor tar plats i undervisningen 168
Det deliberativa arbetssättet 170
Det agonistiska arbetssättet 173
Skillnaden mellan deliberation och agonism 179
Diskussionens gränser 181
Referenser 182
9 9 Att lära sig argumentera 183
Det goda argumentets beståndsdelar 185
I diskussioner använder eleverna sina kunskaper 187
Lärarens betydelse för elevernas argumentation 188
Didaktisk modell för att stödja elevernas argumentation 190
Kunskaper, värden och argument 193
Referenser 194
10 10 Strategier för politiska känslor 195
Politiska känslor 196
Simplifiering som didaktisk strategi 198
Cirkulering som didaktisk strategi 201
Att hitta ett bra avslut på känsloladdade diskussioner 204
Mer än politiska känslor 205
Referenser 206
11 11 Riktlinjer för en kritisk pluralistisk utbildning 207
Kritisk pluralism 210
En demokratisk miljö- och hållbarhetsutbildning 211
En kritisk pluralistisk utbildning 213
Behovet av en kritisk pluralistisk utbildning 215
Tolv riktlinjer för en kritisk pluralistisk utbildning 217
Referenser 220
Person- och sakregister 221
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144180953Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47231-01Upplaga:
FörstaSidantal:
224Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144194387Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47231-SB01Upplaga:
Första