
Strategier och förändringsmyter
Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete
Förord 11
1 Förändringsparadoxen 13
Ständiga förändringar samtidigt som för lite händer – en paradox 16
Från upplysning till kapprustning 20
Att studera skolan ur ett organisationsteoretiskt perspektiv 23
Bokens utgångspunkter och innehåll 25
2 Förändringens anatomi 27
Varifrån kommer kraven på förändring? 28
Förändringskrav från omgivningen 28
Förändringskrav från ledningen 30
Lärardrivna förändringskrav 31
Förändringskrav från utbyte mellan skolor 31
Vad förändrar organisationer 32
Vad är det som förändras? 36
Sammanfattning 39
3 Skolans styrning och organisation 41
Nya premisser för skolan 42
Styrningen av skolan 44
Är skolan en institution eller en organisation som andra? 48
Skolans arbetsorganisation 51
Från individ- till gruppbaserad organisation 52
För- och nackdelar med arbetslag 55
Förändring ur ett planeringsperspektiv 58
Sammanfattning 59
4 Ett organiseringsperspektiv 61
Några av perspektivets utgångspunkter 61
Från organisation till organisering 63
Betydelsen av lokala teorier 65
Kultur och identitet 67
Institution och profession 68
Aktörer och organisationsföreställningar 70
Ett organiseringsperspektiv på förändring 71
Löst kopplad organisation 72
Ständigt pågående 73
Meningsskapande och meningsgivande 74
När förändringsstrategierna möter praktiken 78
Men planerad förändring då? 79
Målet cementeras av utvärderingar 79
Medlen blir ett mål i sig 80
Spontana idéer nonchaleras 80
Sammanfattning 82
5 Utveckling genom organisatorisk förändring 85
Organisationsförändringar i skolverksamheten 86
Vad ville man uppnå? 87
Erfarenheter från försök att organisera fram utveckling 90
Den formella organisationen tar sig olika uttryck 92
Arbetslag för lärande och kontroll 95
Lokal identitet och struktur hänger samman 98
Radikala omorganisationer 100
Att förändra från grunden 100
Förändringsmotstånd kontra delaktighet 103
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom organisationsförändring? 105
Sammanfattning 108
6 Utveckling genom nätverk 111
Motiven till nätverkssatsningar 112
Exempel på nätverkssatsningar 114
”Attraktiv skola” – ett exempel på nätverksstrategi 116
Få konkreta förändringar 118
Nätverk för kompetensutveckling 119
Effekter av nätverk 121
Vilken typ av lärande sker i nätverk? 122
Stöd för avlastning eller stöd för utveckling 123
Typen av nätverksstöd får olika effekter 124
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom nätverk? 126
Sammanfattning 129
7 Utveckling genom digitalisering 131
Datorer i skolan 132
Stora satsningar på it 137
Erfarenheterna varierar – mellan lärare och mellan skolor 139
It som motor för utveckling 141
Förutsättningar för organisatoriskt lärande 143
Vikten av att se varandra i arbete 144
Organisationsföreställningar 146
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom satsningar på it? 148
Sammanfattning 150
8 Utveckling genom lokal skolutveckling 151
Delaktighet och lokal förankring 152
Hinder för lokal skolutveckling 155
Ett exempel på lokal skolutveckling 157
Tre paradoxala observationer 160
Snarlika insatser 161
Gap mellan centrala och lokala behov? 162
Ett hot mot etablerade strukturer? 164
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom lokal skolutveckling? 167
Sammanfattning 170
9 Utveckling genom ledare 173
Idéerna om ledningens betydelse växer fram 174
En obligatorisk befattningsutbildning för rektorer 177
Ledningens verksamhets- och resultatansvar 179
Ledningens roll vid förändring 181
Ledningen viktig för arbetstillfredsställelsen 184
Rektorn som en del av ett ledningssystem 186
Ledningen av Norrskolan 186
Ledningen av Cityskolan 186
Ledningen av Friskolan 187
Ledningssystemen ser olika ut 188
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom ledare? 190
Sammanfattning 192
10 Utveckling genom kompetensutveckling av personalen 195
Fortbildning och kompetensutveckling 196
Behovet av kompetensutveckling 199
Kollegialt och kollektivt lärande 201
Generella föreställningar och lokala teorier 203
Utveckling av specifika föreställningar 204
Individutveckling eller skolutveckling 205
Kompetensutveckling och stress 207
Vad händer när man försöker utveckla skolan genom kompetensutveckling? 208
Sammanfattning 211
11 Förändringsmyter 213
Förändringens myter och den lokala organiseringen 214
Utveckling genom organisatorisk förändring 216
Utveckling genom nätverk 217
Utveckling genom digitalisering 217
Utveckling genom lokal skolutveckling 218
Utveckling genom ledare 219
Utveckling genom kompetensutveckling 220
Myterna skymmer sikten 221
Förändringsparadoxen ifrågasatt 224
Sammanfattning 227
12 Organisatoriska förutsättningar för skolutveckling 229
Sex förutsättningar för skolutveckling 230
Skolutveckling förutsätter förmåga att sprida och samordna erfarenheter och kompetens 231
Skolutveckling förutsätter att lärares arbete synliggörs 234
Skolutveckling förutsätter utvecklade organisationsföreställningar 236
Skolutveckling förutsätter att arbetslag är lärlag 238
Skolutveckling förutsätter kollektiv disciplinering 240
Skolutveckling förutsätter organisatoriskt ledarskap 241
Förutsättningarna utgör förändringens grogrund 245
Sammanfattning 246
13 Organiseringskompetens – att göra förändring möjlig och begriplig 249
Varför är de organisatoriska förutsättningarna så väsentliga? 250
Skolor är löst sammanhängande organisationer 250
Skolor är arenor för pågående organisering 251
Lärare formar själva sitt vardagsarbete 252
Utvecklingsinitiativen landar i skolans organisation och i lärares arbete 254
En integrerad modell för skolutveckling 256
Sammanfattning 261
14 Skolan (i) en föränderlig värld 263
Många vill förändra 263
Skolor är organisationer, men inte som andra 265
Målen diskuteras, men inte vägen dit 268
Dynamiken i det moderna samhället 269
Skolans förändring och språkliga ockupation 272
Referenser 275
Sakregister 293
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144137490Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2020Artikelnummer:
33570-03Upplaga:
TredjeSidantal:
296