Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Strategier och förändringsmyter

Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete

Skickas följande arbetsdag

Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra dessa. Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring, och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det s...

Läs mer

Strategier och förändringsmyter redovisar forskning om sex vanliga strategier för skolutveckling: organisatorisk förändring, nätverk, IT, lokala projekt, ledare och fortbildning. Författarna analyserar ur ett organisationsteoretiskt perspektiv orsaker och intentioner bakom förändringar samt möjligheter att genomföra dessa. Författarna vill att boken ska öppna ögonen för alltför slentrianartade uppfattningar om förändring, och göra det möjligt att ifrågasätta, diskutera och utveckla det som vi ofta tar för givet om skolans utveckling. I denna tredje och omarbetade upplaga av boken har författarna bland annat utvecklat en modell för skolutveckling som bygger på det organiseringsperspektiv som de menar är centralt för att man ska förstå hur planerade förbättringar kan göras möjliga och begripliga. Strategier och förändringsmyter vänder sig till alla som är intresserade av organisationsförändring och särskilt till dem som är professionellt verksamma inom skolan: lärare, skolledare och skolchefer, beslutsfattare och andra som är intresserade av skolsektorns utveckling. Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledar- och skolchefsutbildningar samt i lärarutbildningens senare del.

Stäng

Förord 11

1 Förändringsparadoxen 13

Ständiga förändringar samtidigt som för lite händer – en paradox 16

Från upplysning till kapprustning 20

Att studera skolan ur ett organisationsteoretiskt perspektiv 23

Bokens utgångspunkter och innehåll 25

2 Förändringens anatomi 27

Varifrån kommer kraven på förändring? 28

Förändringskrav från omgivningen 28

Förändringskrav från ledningen 30

Lärardrivna förändringskrav 31

Förändringskrav från utbyte mellan skolor 31

Vad förändrar organisationer 32

Vad är det som förändras? 36

Sammanfattning 39

3 Skolans styrning och organisation 41

Nya premisser för skolan 42

Styrningen av skolan 44

Är skolan en institution eller en organisation som andra? 48

Skolans arbetsorganisation 51

Från individ- till gruppbaserad organisation 52

För- och nackdelar med arbetslag 55

Förändring ur ett planeringsperspektiv 58

Sammanfattning 59

4 Ett organiseringsperspektiv 61

Några av perspektivets utgångspunkter 61

Från organisation till organisering 63

Betydelsen av lokala teorier 65

Kultur och identitet 67

Institution och profession 68

Aktörer och organisationsföreställningar 70

Ett organiseringsperspektiv på förändring 71

Löst kopplad organisation  72

Ständigt pågående 73

Meningsskapande och meningsgivande 74

När förändringsstrategierna möter praktiken 78

Men planerad förändring då? 79

Målet cementeras av utvärderingar 79

Medlen blir ett mål i sig 80

Spontana idéer nonchaleras 80

Sammanfattning 82

5 Utveckling genom organisatorisk förändring 85

Organisationsförändringar i skolverksamheten 86

Vad ville man uppnå? 87

Erfarenheter från försök att organisera fram utveckling 90

Den formella organisationen tar sig olika uttryck 92

Arbetslag för lärande och kontroll 95

Lokal identitet och struktur hänger samman 98

Radikala omorganisationer 100

Att förändra från grunden 100

Förändringsmotstånd kontra delaktighet 103

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom organisationsförändring? 105

Sammanfattning 108

6 Utveckling genom nätverk 111

Motiven till nätverkssatsningar 112

Exempel på nätverkssatsningar 114

”Attraktiv skola” – ett exempel pånätverksstrategi 116

Få konkreta förändringar 118

Nätverk för kompetensutveckling 119

Effekter av nätverk 121

Vilken typ av lärande sker i nätverk? 122

Stöd för avlastning eller stöd för utveckling 123

Typen av nätverksstöd får olika effekter 124

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom nätverk? 126

Sammanfattning 129

7 Utveckling genom digitalisering 131

Datorer i skolan 132

Stora satsningar på it 137

Erfarenheterna varierar – mellan lärare och mellan skolor 139

It som motor för utveckling 141

Förutsättningar för organisatoriskt lärande 143

Vikten av att se varandra i arbete 144

Organisationsföreställningar 146

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom satsningar på it? 148

Sammanfattning 150

8 Utveckling genom lokal skolutveckling 151

Delaktighet och lokal förankring 152

Hinder för lokal skolutveckling 155

Ett exempel på lokal skolutveckling 157

Tre paradoxala observationer 160

Snarlika insatser 161

Gap mellan centrala och lokala behov? 162

Ett hot mot etablerade strukturer? 164

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom lokal skolutveckling? 167

Sammanfattning 170

9 Utveckling genom ledare 173

Idéerna om ledningens betydelse växer fram 174

En obligatorisk befattningsutbildning för rektorer  177

Ledningens verksamhets- och resultatansvar 179

Ledningens roll vid förändring 181

Ledningen viktig för arbetstillfredsställelsen 184

Rektorn som en del av ett ledningssystem  186

Ledningen av Norrskolan 186

Ledningen av Cityskolan 186

Ledningen av Friskolan 187

Ledningssystemen ser olika ut 188

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom ledare? 190

Sammanfattning 192

10 Utveckling genom kompetensutveckling av personalen 195

Fortbildning och kompetensutveckling 196

Behovet av kompetensutveckling 199

Kollegialt och kollektivt lärande 201

Generella föreställningar och lokala teorier 203

Utveckling av specifika föreställningar 204

Individutveckling eller skolutveckling 205

Kompetensutveckling och stress 207

Vad händer när man försöker utveckla skolan genom kompetensutveckling? 208

Sammanfattning 211

11 Förändringsmyter 213

Förändringens myter och den lokala organiseringen 214

Utveckling genom organisatorisk förändring 216

Utveckling genom nätverk 217

Utveckling genom digitalisering 217

Utveckling genom lokal skolutveckling 218

Utveckling genom ledare 219

Utveckling genom kompetensutveckling 220

Myterna skymmer sikten 221

Förändringsparadoxen ifrågasatt 224

Sammanfattning 227

12 Organisatoriska förutsättningar för skolutveckling 229

Sex förutsättningar för skolutveckling 230

Skolutveckling förutsätter förmåga att sprida och samordna erfarenheter och kompetens 231

Skolutveckling förutsätter att lärares arbete synliggörs 234

Skolutveckling förutsätter utvecklade organisationsföreställningar 236

Skolutveckling förutsätter att arbetslag är lärlag 238

Skolutveckling förutsätter kollektiv disciplinering 240

Skolutveckling förutsätter organisatoriskt ledarskap 241

Förutsättningarna utgör förändringens grogrund 245

Sammanfattning 246

13 Organiseringskompetens – att göra förändring möjlig ochbegriplig  249

Varför är de organisatoriska förutsättningarna så väsentliga? 250

Skolor är löst sammanhängande organisationer 250

Skolor är arenor för pågående organisering  251

Lärare formar själva sitt vardagsarbete 252

Utvecklingsinitiativen landar i skolans organisation och i lärares arbete 254

En integrerad modell för skolutveckling 256

Sammanfattning 261

14 Skolan (i) en föränderlig värld 263

Många vill förändra 263

Skolor är organisationer, men inte som andra 265

Målen diskuteras, men inte vägen dit 268

Dynamiken i det moderna samhället 269

Skolans förändring och språkliga ockupation 272

Referenser 275

Sakregister 293

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144137490

Utgivningsår:

2010

Revisionsår:

2020

Artikelnummer:

33570-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

296
 ;