Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolledarskap och skolans frirum

Skickas följande arbetsdag

Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vå...

Läs mer

Korstryck är ett av bokens huvudbegrepp. Det står för olika krav som skilda intressenter ställer på skolors arbete och som i sin tur formar skolledares arbetsvillkor. Skolledarskapets främsta utmaning ligger i att agera proaktivt i förhållande till dessa förutsättningar. Detta innebär att agera i skarven mellan skollag, läroplaner och kommunala budgetdirektiv. Dessutom ska skolledare svara för att rekrytera elever på marknadens villkor och söka borgfred mellan olikartade förväntningar från vårdnadshavare och starkt styrande interna skolkulturer. För den enskilda rektorn blir då en primär uppgift att inom dessa ramar söka och använda det outnyttjade frirummet för att utveckla den lokala verksamheten för elevers bästa. Skolledares professionella mästerskap blir mot denna bakgrund en fråga om att kunna omvandla omvärldens spänningsfyllda krav och förväntningar till verksamhetsförbättrande aktiviteter. Denna andra upplaga är grundligt omarbetad men syftet är fort­farande att tydliggöra och benämna arten av den komplexitet i skolledares yrkesutövande som uppstår i korstryckets kölvatten. Den vänder sig till blivande och verksamma rektorer samt till andra chefer och ledare verksamma inom kommuner och enskilda skolor.

Stäng
    • 9
      Förord
    • 11
      Kompletterande förord till andra upplagan
    • 15
      Introduktion
      • 1
        23
        Perspektiv på skolledarskap: korstrycket
        • 23
          Perspektiv – utkikspunkter
        • 24
          Ett exempel
        • 26
          Institutions- och organisationsperspektivet
        • 26
          Begreppet institution
        • 28
          Begreppet organisation
        • 29
          Institution och organisation i ett sammanhang
        • 31
          Ett pedagogiskt institutions- och organisationsperspektiv
        • 32
          Skolinstitutionen som frirum
        • 33
          Val av perspektiv
        • 34
          Några nedslag i ledarskapslitteraturen
        • 35
          Två grundläggande perspektiv på ledarskap
        • 39
          Andra relevanta ledarskapsperspektiv
        • 40
          Skolledarskapets professionalism
        • 41
          Skolledarskapets komplexitet
      • 2
        47
        Stat, samhälle och skolans institutionella spelplaner
        • 47
          Stat och samhälle
        • 49
          Spelreglerna, spelet, spelplanen och spelarna
        • 50
          Skolans spelplaner
        • 54
          De institutionella spelplanerna: slipsen, molnet och ellipsen
        • 57
          Spelplan slipsens regelstyrda spelregler
        • 60
          Spelplan molnets målstyrda spelregler
        • 67
          Spelplan ellipsens resultatstyrda spelregler
        • 73
          Tillbaka till slipsen, molnet och ellipsen
      • 3
        77
        Skolans statliga uppdrag: kompetensutveckling och kulturreproduktion
        • 77
          Skolans formella uppdrag enligt skollagen
        • 79
          Målrationalitet och värderationalitet
        • 80
          Skolans kompetensutvecklande och kulturreproducerande uppdrag – en introduktion
        • 82
          Skolans kompetensutvecklande uppdrag
        • 86
          Skolans kulturreproducerande uppdrag
        • 92
          Likvärdighet – kompetensutveckling eller kulturreproduktion?
        • 94
          Kompetensutveckling och kulturreproduktion sammantagna
        • 96
          Diskussion och slutsats
        • 98
          Till slut
      • 4
        101
        Skolan som institution: idéernas kraft möter realiteternas tryck …
        • 101
          Begrepp för att undersöka skolan som institution
        • 103
          Förvaltningspolitik
        • 104
          Förvaltningspolitik och implementering
        • 107
          Transaktionskostnader
        • 108
          Skolverksamhetens samhälleliga effekter
        • 110
          Skolinstitutionella befogenheter i implementeringsprocessen
        • 112
          Likvärdighetens implementering
        • 113
          Uppdrag, implementering och effekter i sammandrag
        • 113
          Exempel på implementeringsprocess
      • 5
        123
        Skolor i perspektivet av andra organisationer
        • 123
          Politiskt styrda och marknadsstyrda spelplaner
        • 124
          Korsmodellen
        • 127
          Fyra typfall av organisationer
        • 131
          Stabil och turbulent omvärld
        • 132
          Skolans horisontella och vertikala spelplaner
        • 134
          Chef- och ledarskap i olika organisationer
        • 138
          Att analysera organisationer som agerar på olika spelplaner
        • 140
          Systemteoretiska och rationalistiska förändringsstrategier tillämpade på skolorganisationer
        • 144
          Avslutning: Organisationer som spelar på olika spelplaner
      • 6
        147
        Skolor som organisationer och skolors kulturer – spelet och spelarna
        • 147
          Skolorganisationers olika sfärer
        • 148
          Skolor i de anställdas perspektiv: professionella organisationer
        • 152
          Skolor i ett administrativt perspektiv: byråkratiska/administrativa organisationer
        • 155
          Skolor i elevers perspektiv: tvångsorganisationer
        • 157
          Skolorganisationer och skolkulturer
        • 159
          Att kulturanalysera skolor som organisationer
        • 162
          Kulturanalys 2: metodisk uppläggning och genomförande
        • 173
          Perspektiv/förståelsebas
        • 175
          Möjliga skolutvecklingsområden
      • 7
        179
        Skolledarskap
        • 179
          Skolledarskap och skolans spelplaner
        • 180
          Skoledarskap som profession
        • 181
          Skolledarskapets institutionella kravprofiler
        • 185
          Tillbaka till korstrycket
        • 186
          Skolledarskap och skolkultur
        • 197
          Alternativet: Skolledare som resultat- och verksamhetsansvariga
      • 8
        207
        Det goda pedagogiska samtalet
        • 207
          Pedagogik, påverkan och goda samtal
        • 209
          Några av samtalets förebilder
        • 211
          Det argumenterande samtalet
        • 212
          Argumentationsanalys – att bedöma samtalets kvalitativa innehåll
        • 213
          Seminariet som klassisk arbetsform för det goda samtalet
        • 213
          Det goda pedagogiska samtalet i skolors vardagsarbete
        • 214
          Det goda pedagogiska samtalet och skolors frirum
        • 215
          Aktionslärande
        • 217
          Strukturerade och ostrukturerade talsituationer
        • 219
          Forskningscirkeln som talsituation för det goda pedagogiska samtalet
        • 222
          Forskningscirkeln, forskare och skolledare
        • 223
          Kritisk vän
        • 226
          Rektorer/skolledare som kritiska vänner
    • 231
      Metodbilaga: Skolutveckling och kulturanalys enligt frirumsstrategin
    • 233
      Bilaga 1 ardagsnära skolutveckling enligt frirumsstrategin
        • 235
          Skolutveckling enligt frirumsstrategin i praktiken
        • 239
          Förutsättningar för framgångsrik skolutveckling
    • 243
      Bilaga 2 ulturanalys 1: skolors kulturer speglade i lärares yrkesnormer/kåranda
        • 246
          Hur genomförs en kulturanalys i praktiken?
        • 246
          Hur sker fördelningen av utsagor?
        • 248
          Att lägga utsagor i karantän
        • 249
          Utsagors inordnande i indelningsgrunderna
        • 260
          Dominerande drag i skolans kultur
        • 264
          Sammanfattande analys av kulturerna vid denna skola
        • 266
          Summa summarum: Kulturanalys – att lägga ett avancerat pussel
    • 269
      Referenser
Information

Författare:

Gunnar Berg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144126234

Utgivningsår:

2011

Revisionsår:

2018

Artikelnummer:

35617-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

280
 ;