
Skolledarskap och skolans frirum
- 9Förord
- 11Kompletterande förord till andra upplagan
- 15Introduktion
- 123Perspektiv på skolledarskap: korstrycket
- 23Perspektiv – utkikspunkter
- 24Ett exempel
- 26Institutions- och organisationsperspektivet
- 26Begreppet institution
- 28Begreppet organisation
- 29Institution och organisation i ett sammanhang
- 31Ett pedagogiskt institutions- och organisationsperspektiv
- 32Skolinstitutionen som frirum
- 33Val av perspektiv
- 34Några nedslag i ledarskapslitteraturen
- 35Två grundläggande perspektiv på ledarskap
- 39Andra relevanta ledarskapsperspektiv
- 40Skolledarskapets professionalism
- 41Skolledarskapets komplexitet
- 247Stat, samhälle och skolans institutionella spelplaner
- 47Stat och samhälle
- 49Spelreglerna, spelet, spelplanen och spelarna
- 50Skolans spelplaner
- 54De institutionella spelplanerna: slipsen, molnet och ellipsen
- 57Spelplan slipsens regelstyrda spelregler
- 60Spelplan molnets målstyrda spelregler
- 67Spelplan ellipsens resultatstyrda spelregler
- 73Tillbaka till slipsen, molnet och ellipsen
- 377Skolans statliga uppdrag: kompetensutveckling och kulturreproduktion
- 77Skolans formella uppdrag enligt skollagen
- 79Målrationalitet och värderationalitet
- 80Skolans kompetensutvecklande och kulturreproducerande uppdrag – en introduktion
- 82Skolans kompetensutvecklande uppdrag
- 86Skolans kulturreproducerande uppdrag
- 92Likvärdighet – kompetensutveckling eller kulturreproduktion?
- 94Kompetensutveckling och kulturreproduktion sammantagna
- 96Diskussion och slutsats
- 98Till slut
- 4101Skolan som institution: idéernas kraft möter realiteternas tryck …
- 101Begrepp för att undersöka skolan som institution
- 103Förvaltningspolitik
- 104Förvaltningspolitik och implementering
- 107Transaktionskostnader
- 108Skolverksamhetens samhälleliga effekter
- 110Skolinstitutionella befogenheter i implementeringsprocessen
- 112Likvärdighetens implementering
- 113Uppdrag, implementering och effekter i sammandrag
- 113Exempel på implementeringsprocess
- 5123Skolor i perspektivet av andra organisationer
- 123Politiskt styrda och marknadsstyrda spelplaner
- 124Korsmodellen
- 127Fyra typfall av organisationer
- 131Stabil och turbulent omvärld
- 132Skolans horisontella och vertikala spelplaner
- 134Chef- och ledarskap i olika organisationer
- 138Att analysera organisationer som agerar på olika spelplaner
- 140Systemteoretiska och rationalistiska förändringsstrategier tillämpade på skolorganisationer
- 144Avslutning: Organisationer som spelar på olika spelplaner
- 6147Skolor som organisationer och skolors kulturer – spelet och spelarna
- 147Skolorganisationers olika sfärer
- 148Skolor i de anställdas perspektiv: professionella organisationer
- 152Skolor i ett administrativt perspektiv: byråkratiska/administrativa organisationer
- 155Skolor i elevers perspektiv: tvångsorganisationer
- 157Skolorganisationer och skolkulturer
- 159Att kulturanalysera skolor som organisationer
- 162Kulturanalys 2: metodisk uppläggning och genomförande
- 173Perspektiv/förståelsebas
- 175Möjliga skolutvecklingsområden
- 7179Skolledarskap
- 179Skolledarskap och skolans spelplaner
- 180Skoledarskap som profession
- 181Skolledarskapets institutionella kravprofiler
- 185Tillbaka till korstrycket
- 186Skolledarskap och skolkultur
- 197Alternativet: Skolledare som resultat- och verksamhetsansvariga
- 8207Det goda pedagogiska samtalet
- 207Pedagogik, påverkan och goda samtal
- 209Några av samtalets förebilder
- 211Det argumenterande samtalet
- 212Argumentationsanalys – att bedöma samtalets kvalitativa innehåll
- 213Seminariet som klassisk arbetsform för det goda samtalet
- 213Det goda pedagogiska samtalet i skolors vardagsarbete
- 214Det goda pedagogiska samtalet och skolors frirum
- 215Aktionslärande
- 217Strukturerade och ostrukturerade talsituationer
- 219Forskningscirkeln som talsituation för det goda pedagogiska samtalet
- 222Forskningscirkeln, forskare och skolledare
- 223Kritisk vän
- 226Rektorer/skolledare som kritiska vänner
- 231Metodbilaga: Skolutveckling och kulturanalys enligt frirumsstrategin
- 233Bilaga 1 ardagsnära skolutveckling enligt frirumsstrategin
- 235Skolutveckling enligt frirumsstrategin i praktiken
- 239Förutsättningar för framgångsrik skolutveckling
- 243Bilaga 2 ulturanalys 1: skolors kulturer speglade i lärares yrkesnormer/kåranda
- 246Hur genomförs en kulturanalys i praktiken?
- 246Hur sker fördelningen av utsagor?
- 248Att lägga utsagor i karantän
- 249Utsagors inordnande i indelningsgrunderna
- 260Dominerande drag i skolans kultur
- 264Sammanfattande analys av kulturerna vid denna skola
- 266Summa summarum: Kulturanalys – att lägga ett avancerat pussel
- 269Referenser
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144126234Utgivningsår:
2011Revisionsår:
2018Artikelnummer:
35617-02Upplaga:
AndraSidantal:
280