Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Skolförbättring genom aktioner

Verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning

Skickas följande arbetsdag

Det räcker inte med att prata om förändringar för att få till konkreta förbättringar i skolan. Lärare och rektorer behöver också pröva nya sätt att agera och handla. Uttryckt på annat sätt, det behövs systematiska och genomtänkta aktioner i skolan. Den här boken erbjuder konkreta och inspirerande beskrivningar av systematiska aktioner som genomförts i skolor, förskolor och i fritidshem. Exemplen är hämtade från rikt varierade lokalsamhällen och från skilda tidsperioder. Olika forskningsstrat...

Läs mer

Det räcker inte med att prata om förändringar för att få till konkreta förbättringar i skolan. Lärare och rektorer behöver också pröva nya sätt att agera och handla. Uttryckt på annat sätt, det behövs systematiska och genomtänkta aktioner i skolan. Den här boken erbjuder konkreta och inspirerande beskrivningar av systematiska aktioner som genomförts i skolor, förskolor och i fritidshem. Exemplen är hämtade från rikt varierade lokalsamhällen och från skilda tidsperioder. Olika forskningsstrategier diskuteras där aktionsforskning sätts i förgrunden och samverkan mellan lärare, skolledare och forskare lyfts fram. Framtida aktioner för att förbättra skolors verksamhet diskuteras, liksom förutsättningarna för kvalificerat pedagogiskt arbete. Skolförbättring genom aktioner riktar sig till verksamma lärare och skolledare, men boken är även användbar inom pedagogisk grundutbildning då den ger bra ingångar till att stärka skolprofessionernas vetenskapliga grund. "För att skapa en hållbarhet och långsiktighet i skolors förbättringsarbete vill vi med denna bok stimulera förskollärare, lärare, fritidspedagoger och rektorer att bli delaktiga i att öka kunskapen om skola och undervisning och använda denna kunskap som grund för förbättringar.”

Stäng

Förord 9

 

 1 Inledning 11

Bokens innehåll 16

 

 2 Att stärka skolans utvecklingsorganisation 19

Datoriseringen tränger sig på 19

Stort lärarintresse 20

Att organisera och mobilisera för förändring 21

Satsning på lärledare 23

En uppdragsbeskrivning växer fram 23

Aktionsforskningsprojekt 26

Förändrade ansvarsförhållanden 27

Spåren av aktioner och forskning  28

 

 3 Krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 31

Lagen kräver 33

Att leva upp till kraven 35

Klargöra förhållandena mellan orsak och verkan 37

Ta hjälp utifrån 38

 

 4 Vetenskapliga strategier 41

Förutsägelser 41

Förändringar 43

Förståelse 45

Assimilation och ackommodation i vetenskapandet 48

Normerna inom forskningen 50

När det nya ändå bryter igenom  53

 

 5 Aktionsforskning också en tradition 55

Praktikens frågor behöver styra  56

Aktionsforskningens ursprung 59

Aktionsforskningens tre inriktningar 60

Samspel fordras för ett bättre vetande 62

Inhemsk vetenskaplig grund 64

 

 6 Barns och elevers användning av frirummet 67

Att stimulera till engagemang och inflytande 68

Aktioner för att utveckla arbetet mot diskriminering och kränkning 68

Bakgrund 68

Aktionslärande på Gullvivans förskola 70

Lärdomar från Gullvivans förbättringsarbete 73

Vägverket knuffar på där Skolverket och kommuner har annat för sig 75

Upptäcka–undersöka under lång tid 78

Utfallet av satsningen på forska–lära 80

Närsynt inblick i sex skolor 81

Initieringsfasen 83

Implementeringsfasen 84

Institutionaliseringsfasen 85

Spridning till andra 87

Nyttan av forskning om aktionen 88

Spåren av aktioner och forskning  89

 

 7 Att förbättra undervisningen och arbetet med elevers sociala utveckling 91

Matematikprov och lärarprestationer 92

Upprepade kunskapsprov 93

Skillnader mellan klasser 94

Att bryta arbetsnormer 96

Intervjuer med lärare 97

Självkritisk syn? 99

Att aktionslära för att förbättra 100

Att lära av erfarenhet 101

Aktionslärande 101

Tre tillämpningar 103

Att utveckla elevernas förmåga att fatta beslut 104

Att utveckla relationen mellan fritidspedagoger och elever 105

Att utveckla en tidsanvändning som gynnar eleverna 106

Lärdomar och slutsatser 107

Spåren av aktioner och forskning 109

 

 8 Pedagogiskt ledarskap med lärares arbete i fokus 113

Pedagogiskt ledarskap och skolans utveckling 114

Ett partnerskap 115

En kommunikativ arena 115

Reflektionsrikt samarbete 119

Myllrande kompetensutveckling 120

Professionsutveckling som tema 122

Tre huvudaktiviteter 122

Modellens möte med aktörerna 124

Oro bland ledarna 125

Aktionens utfall 126

Spåren av aktioner och forskning 128

 

 9 Att använda den egna skolans förbättringshistoria 129

Aktivitetspedagogik i praktiken 130

Lindskolans organisation 131

Arbetssättets ursprung 132

Utvecklingsprocessen 132

Att lägga samman bilder av skolors historia 133

Lärardriven aktion 136

Upptäckande arbete 138

Äldre elever hjälper yngre 141

Eftertankar på 1970-talet 142

Några tankar drygt 40 år senare 144

Spåren av aktioner och forskning 146

 

 10 Tjugo förslag på aktioner med forskning för att utveckla skolan 147

Tilltag för att vidga kunskaperna om skolutveckling 149

Målmedvetenhet 150

Kommunikationer 153

Normer 155

Makt- och ansvarsförhållanden 158

Granskningar och belöningar 160

Öppenhet mot omvärlden 163

Grupperingar  164

Budgetering av pengar och tid 166

Vad är möjligt? 167

 

 11 Aktioner med forskning – stötestenar och vägar framåt 169

Upprätta respekt för pedagogers professionalitet 170

Ta del av den nyproducerade och vidgade kunskapen om skolverksamheten 171

Mer av kollegialt samarbete 172

Att lära av erfarenhet 174

Att definiera problem 177

Långsiktighet 179

Instabilitet 179

Kapacitet att förbättra 180

Till sist 181

Referenser 183

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144149905

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43930-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

192
 ;