
Skolförbättring genom aktioner
Verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning
Förord 9
1 Inledning 11
Bokens innehåll 16
2 Att stärka skolans utvecklingsorganisation 19
Datoriseringen tränger sig på 19
Stort lärarintresse 20
Att organisera och mobilisera för förändring 21
Satsning på lärledare 23
En uppdragsbeskrivning växer fram 23
Aktionsforskningsprojekt 26
Förändrade ansvarsförhållanden 27
Spåren av aktioner och forskning 28
3 Krav på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 31
Lagen kräver 33
Att leva upp till kraven 35
Klargöra förhållandena mellan orsak och verkan 37
Ta hjälp utifrån 38
4 Vetenskapliga strategier 41
Förutsägelser 41
Förändringar 43
Förståelse 45
Assimilation och ackommodation i vetenskapandet 48
Normerna inom forskningen 50
När det nya ändå bryter igenom 53
5 Aktionsforskning också en tradition 55
Praktikens frågor behöver styra 56
Aktionsforskningens ursprung 59
Aktionsforskningens tre inriktningar 60
Samspel fordras för ett bättre vetande 62
Inhemsk vetenskaplig grund 64
6 Barns och elevers användning av frirummet 67
Att stimulera till engagemang och inflytande 68
Aktioner för att utveckla arbetet mot diskriminering och kränkning 68
Bakgrund 68
Aktionslärande på Gullvivans förskola 70
Lärdomar från Gullvivans förbättringsarbete 73
Vägverket knuffar på där Skolverket och kommuner har annat för sig 75
Upptäcka–undersöka under lång tid 78
Utfallet av satsningen på forska–lära 80
Närsynt inblick i sex skolor 81
Initieringsfasen 83
Implementeringsfasen 84
Institutionaliseringsfasen 85
Spridning till andra 87
Nyttan av forskning om aktionen 88
Spåren av aktioner och forskning 89
7 Att förbättra undervisningen och arbetet med elevers sociala utveckling 91
Matematikprov och lärarprestationer 92
Upprepade kunskapsprov 93
Skillnader mellan klasser 94
Att bryta arbetsnormer 96
Intervjuer med lärare 97
Självkritisk syn? 99
Att aktionslära för att förbättra 100
Att lära av erfarenhet 101
Aktionslärande 101
Tre tillämpningar 103
Att utveckla elevernas förmåga att fatta beslut 104
Att utveckla relationen mellan fritidspedagoger och elever 105
Att utveckla en tidsanvändning som gynnar eleverna 106
Lärdomar och slutsatser 107
Spåren av aktioner och forskning 109
8 Pedagogiskt ledarskap med lärares arbete i fokus 113
Pedagogiskt ledarskap och skolans utveckling 114
Ett partnerskap 115
En kommunikativ arena 115
Reflektionsrikt samarbete 119
Myllrande kompetensutveckling 120
Professionsutveckling som tema 122
Tre huvudaktiviteter 122
Modellens möte med aktörerna 124
Oro bland ledarna 125
Aktionens utfall 126
Spåren av aktioner och forskning 128
9 Att använda den egna skolans förbättringshistoria 129
Aktivitetspedagogik i praktiken 130
Lindskolans organisation 131
Arbetssättets ursprung 132
Utvecklingsprocessen 132
Att lägga samman bilder av skolors historia 133
Lärardriven aktion 136
Upptäckande arbete 138
Äldre elever hjälper yngre 141
Eftertankar på 1970-talet 142
Några tankar drygt 40 år senare 144
Spåren av aktioner och forskning 146
10 Tjugo förslag på aktioner med forskning för att utveckla skolan 147
Tilltag för att vidga kunskaperna om skolutveckling 149
Målmedvetenhet 150
Kommunikationer 153
Normer 155
Makt- och ansvarsförhållanden 158
Granskningar och belöningar 160
Öppenhet mot omvärlden 163
Grupperingar 164
Budgetering av pengar och tid 166
Vad är möjligt? 167
11 Aktioner med forskning – stötestenar och vägar framåt 169
Upprätta respekt för pedagogers professionalitet 170
Ta del av den nyproducerade och vidgade kunskapen om skolverksamheten 171
Mer av kollegialt samarbete 172
Att lära av erfarenhet 174
Att definiera problem 177
Långsiktighet 179
Instabilitet 179
Kapacitet att förbättra 180
Till sist 181
Referenser 183
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144149905Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43930-01Upplaga:
FörstaSidantal:
192