
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
1. Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet …|– en introduktion 13
Gunnar Berg & Marcia Håkansson Lindqvist
Rektorer i ett professionsperspektiv 14
Rektorers kåranda kan uttryckas som yrkesidentitet och yrkestrygghet … 15
Det goda argumenterande samtalet 17
Boken kopplar samman innehåll och form 18
Del I
2. Med stadigt fokus …|på elevernas undervisning behöver inget ångras 27
Nina Svensson
Skolkultur 28
Undervisningskvalitet 29
Hålla riktning 31
Rektorsuppdraget 32
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 33
Replik av Nina Svensson 36
3. Högstadiet – en resa utan mål …|eller enbart en jakt på gymnasiebehörighet? 39
Magnus Stark
Kreativitet möjliggörs i erövrat frirum 40
Skolkulturen påverkar arbetslagens handlingskraft 41
Undervisningsskicklighet skapar framtidstro och valmöjligheter 42
Skolans uppdrag som garant för bildning och demokrati 43
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 44
Replik av Magnus Stark 47
4. Fritidshem + elevhälsa = sant … eller? 51
Karin Fridholm
Lyktans skola 52
EHT på Lyktans skola 52
Upplevelser av elevhälsoarbetet 54
Förslag på innehåll i en handlingsplan 60
Ledarskap kopplat till elevhälsoarbetet på fritidshemmet 61
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 62
Replik av Karin Fridholm 65
5. Yrkesroller i förskola …|– ett förändringsarbete som möter motstånd 69
Anna Unné
Förskollärarens ansvar i systematiskt kvalitetsarbete 70
Att bygga en inre organisation 73
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 75
Replik av Anna Unné 78
6. Att sätta eleven i fokus med stöd av elevhälsan 83
Malin Rönnqvist
Elevsyn 84
Mötesplatser 85
Traditionella arbetsmönster 87
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 90
Replik av Malin Rönnqvist 92
7. Det professionella ledarskapet …|– närmare verksamheten, inte längre bort 97
Mårten Sohlberg
Vad ska då uppta din tid? 99
Tiden är viktig 100
Studiero som exempel 102
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 103
Replik av Mårten Sohlberg 105
8. Ledning och styrning …|i syfte att förbättra elevernas resultat 111
Åsa Jerfsten
Ledarplanen 113
Uppföljning 118
Kommentar av Crister Wede och Frank Sundh 121
Replik av Åsa Jerfsten 123
9. Att bygga relationer …|och att erövra världsfreden 129
Gabriella Ekström Filipsson
Den tredje kulturen 130
Trygghet och stolthet 132
Hög medvetenhet om uppdraget 134
Således … 135
Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 135
Replik av Gabriella Ekström Filipsson 138
10. Rektorers vardag …|– att hantera komplexitet och bygga ansvarighet (tankar om del I) 143
Göran Bostedt
Del II
11. En rektors professionella yrkestrygghet 153
Maria Styf & Susanne Sahlin
Professionellt självförtroende och handlingsberedskap 154
Avslutande reflektioner 159
Kommentar av Anette Olin Almqvist 160
Replik av Maria Styf och Susanne Sahlin 165
12. Yrkesidentitet och yrkestrygghet …|i ett skoljuridiskt sammanhang 169
Lars Bejstam, Göran Bostedt & Mikael Hellstadius
Kommentar av Jan Perselli 172
Replik av Lars Bejstam, Göran Bostedt och Mikael Hellstadius 174
13. Rektors yrkesidentitet …|– en ständig prioritering av uppdrag och tid 177
Lars Torin
Kunskap, mod och kommunikationsförmåga 179
Analys – en svår pusselbit i rektors pedagogiska ledarskap 179
Rektors symbolvärde i vardagsverksamheten 180
Tillitsbaserat arbete – kontroll 181
Rektors yrkestrygghet och mod 181
Hållbara ledare i skolan 182
Kommentar av Pia Skott 183
Replik av Lars Torin 187
14. Lojal mot vem? …|Utmaningar i systematiskt kvalitetsarbete 191
Monica Sjöstrand
Att vara lojal?! 193
Utbildning i systematiskt kvalitetsarbete 196
Sammanfattande reflektioner 197
Kommentar av Kerstin Bladini 198
Replik av Monica Sjöstrand 201
15. Professionell ledarskapsidentitet …|och trygghet – om digitalisering 205
Marcia Håkansson Lindqvist
Rektorers reflektioner om digitalisering 207
Sammanfattande reflektion 209
Kommentar av Anna Rantala och Malin Österlind 211
Replik av Marcia Håkansson Lindqvist 214
16. Minoritetsrektorers kåranda och identitet 219
Sandra Lund & Anna Östlin Brismark
Rektorernas situation utifrån vuxenutbildningens organisatoriska tillhörighet 221
Kontextens inverkan på uppdragsförståelse och språkbruk 223
Konsekvenser för rektorsutbildare 227
Kommentar av Katina Thelin och Daniel Nordholm 228
Replik av Sandra Lund och Anna Östlin Brismark 232
17. Komplexitet, identitet och dialog …|(tankar om del II) 235
Jonas Almqvist
Röster om komplexitet, identitet och trygghet 236
Dialogernas form och innehåll 240
18. Avslutande reflektioner 245
Gunnar Berg
Den korstryckande omvärlden 246
Tillbaka till det argumenterande samtalet 248
Summa summarum 249
Författarpresentationer 253
Referenser 261
Register 267
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144160252Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45410-01Upplaga:
FörstaSidantal:
268