Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet

Skickas följande arbetsdag

Boken ger en innebörd till det professionella rektorskapet, med utgångspunkt i begreppen yrkesidentitet och yrkestrygghet. Yrkesidentitet handlar om vår självbild och hur den formas utifrån vår förståelse av verksamhetens uppdrag, arbetsuppgifter, inre förutsättningar samt egna kvalifikationer och yrkesambitioner. Yrkestrygghet är i sin tur ett upplevelsebegrepp som beskriver hur väl en yrkesperson eller yrkesgrupp ”bottnar” i de krav- och ambitionsprofiler som mynnar ur den samlade yrkesiden...

Läs mer

Boken ger en innebörd till det professionella rektorskapet, med utgångspunkt i begreppen yrkesidentitet och yrkestrygghet. Yrkesidentitet handlar om vår självbild och hur den formas utifrån vår förståelse av verksamhetens uppdrag, arbetsuppgifter, inre förutsättningar samt egna kvalifikationer och yrkesambitioner. Yrkestrygghet är i sin tur ett upplevelsebegrepp som beskriver hur väl en yrkesperson eller yrkesgrupp ”bottnar” i de krav- och ambitionsprofiler som mynnar ur den samlade yrkesidentiteten. Boken beaktar både strukturella förutsättningar och individers möjlighet att navigera sina omständigheter, utifrån goda argumenterande samtal. Sådana samtal illustreras genom bokens dialogformat, där verksamma rektorer och rektorsutbildare växelvis och tillsammans reflekterar över dilemman och utmaningar i rektorers yrkesvardag. Det proaktiva rektorskapet framträder här som ett professionellt ideal; det handlar om att kunna motivera sina beslut med goda argument, grundade i bedömningar av vad som är barns och elevers bästa. Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet är särskilt relevant för nyanställda rektorer eller biträdande rektorer i skola och förskola, som går det statliga rektorsprogrammet. Andra målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer.

Stäng

1. Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet …|– en introduktion 13

Gunnar Berg & Marcia Håkansson Lindqvist

Rektorer i ett professionsperspektiv  14

Rektorers kåranda kan uttryckas som yrkesidentitet och yrkestrygghet …  15

Det goda argumenterande samtalet 17

Boken kopplar samman innehåll och form 18

Del I

2. Med stadigt fokus …|på elevernas undervisning behöver inget ångras 27

Nina Svensson

Skolkultur 28

Undervisningskvalitet 29

Hålla riktning 31

Rektorsuppdraget 32

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 33

Replik av Nina Svensson 36

 

3. Högstadiet – en resa utan mål …|eller enbart en jakt på gymnasie­behörighet? 39

Magnus Stark

Kreativitet möjliggörs i erövrat frirum 40

Skolkulturen påverkar arbetslagens handlingskraft 41

Undervisningsskicklighet skapar framtidstro och valmöjligheter 42

Skolans uppdrag som garant för bildning och demokrati 43

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 44

Replik av Magnus Stark 47

 

4. Fritidshem + elev­hälsa = sant … eller? 51

Karin Fridholm

Lyktans skola 52

EHT på Lyktans skola 52

Upplevelser av elevhälsoarbetet  54

Förslag på innehåll i en handlingsplan 60

Ledarskap kopplat till elevhälsoarbetet på fritidshemmet  61

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 62

Replik av Karin Fridholm 65

 

5. Yrkesroller i förskola …|– ett förändringsarbete som möter motstånd 69

Anna Unné

Förskollärarens ansvar i systematiskt kvalitetsarbete 70

Att bygga en inre organisation 73

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 75

Replik av Anna Unné 78

 

6. Att sätta eleven i fokus med stöd av elevhälsan 83

Malin Rönnqvist

Elevsyn 84

Mötesplatser 85

Traditionella arbetsmönster 87

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 90

Replik av Malin Rönnqvist 92

 

7. Det professionella ledarskapet …|– närmare verksamheten, inte längre bort 97

Mårten Sohlberg

Vad ska då uppta din tid?  99

Tiden är viktig  100

Studiero som exempel 102

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh  103

Replik av Mårten Sohlberg 105

 

8. Ledning och styrning …|i syfte att förbättra elevernas resultat 111

Åsa Jerfsten

Ledarplanen  113

Uppföljning 118

Kommentar av Crister Wede och Frank Sundh 121

Replik av Åsa Jerfsten 123

 

9. Att bygga relationer …|och att erövra världsfreden 129

Gabriella Ekström Filipsson

Den tredje kulturen 130

Trygghet och stolthet 132

Hög medvetenhet om uppdraget 134

Således … 135

Kommentar av Christer Wede och Frank Sundh 135

Replik av Gabriella Ekström Filipsson 138

 

10. Rektorers vardag …|– att hantera komplexitet och bygga ansvarighet (tankar om del I) 143

Göran Bostedt

Del II

11. En rektors professionella yrkestrygghet 153

Maria Styf & Susanne Sahlin

Professionellt självförtroende och handlingsberedskap 154

Avslutande reflektioner 159

Kommentar av Anette Olin Almqvist 160

Replik av Maria Styf och Susanne Sahlin 165

 

12. Yrkesidentitet och yrkestrygghet …|i ett skoljuridiskt sammanhang 169

Lars Bejstam, Göran Bostedt & Mikael Hellstadius

Kommentar av Jan Perselli 172

Replik av Lars Bejstam, Göran Bostedt och Mikael Hellstadius 174

 

13. Rektors yrkesidentitet …|– en ständig prioritering av uppdrag och tid 177

Lars Torin

Kunskap, mod och kommunikationsförmåga 179

Analys – en svår pusselbit i rektors pedagogiska ledarskap 179

Rektors symbolvärde i vardagsverksamheten 180

Tillitsbaserat arbete – kontroll 181

Rektors yrkestrygghet och mod 181

Hållbara ledare i skolan 182

Kommentar av Pia Skott 183

Replik av Lars Torin 187

 

14. Lojal mot vem? …|Utmaningar i systematiskt kvalitetsarbete 191

Monica Sjöstrand

Att vara lojal?! 193

Utbildning i systematiskt kvalitetsarbete 196

Sammanfattande reflektioner 197

Kommentar av Kerstin Bladini 198

Replik av Monica Sjöstrand 201

 

15. Professionell ledarskaps­identitet …|och trygghet – om digitalisering 205

Marcia Håkansson Lindqvist

Rektorers reflektioner om digitalisering 207

Sammanfattande reflektion 209

Kommentar av Anna Rantala och Malin Österlind 211

Replik av Marcia Håkansson Lindqvist 214

 

16. Minoritets­rektorers kåranda och identitet 219

Sandra Lund & Anna Östlin Brismark

Rektorernas situation utifrån vuxenutbildningens organisatoriska tillhörighet  221

Kontextens inverkan på uppdragsförståelse och språkbruk  223

Konsekvenser för rektorsutbildare 227

Kommentar av Katina Thelin och Daniel Nordholm  228

Replik av Sandra Lund och Anna Östlin Brismark 232

 

17. Komplexitet, identitet och dialog …|(tankar om del II) 235

Jonas Almqvist

Röster om komplexitet, identitet och trygghet 236

Dialogernas form och innehåll 240

 

18. Avslutande reflektioner 245

Gunnar Berg

Den korstryckande omvärlden 246

Tillbaka till det argumenterande samtalet 248

Summa summarum 249

Författar­presentationer 253

Referenser 261

Register 267

Författare

 ;