
Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning
Socialt lärande i skolor

Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning
Socialt lärande i skolor
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 9
Förord 13
1 Inledning 15
Ulf Blossing & Stina Jerdborg
Bokens disposition 18
Lärande och praktikgemenskaper 19
Vem är Etienne Wenger? 21
Den sociokulturella traditionen 22
Att skapa mening eller värde 23
Referenser 26
2 Individuellt kontra socialt lärande 29
Ulf Blossing & Stina Jerdborg
Artikel: En individuell lärandetro och dess påverkan på skolors förbättringsarbete 31
Kritiska situationer för det sociala lärandet 37
Avslutande reflektioner 42
Referenser 45
3 Teorin om praktikgemenskaper 47
Stina Jerdborg & Ulf Blossing
Vad är en praktikgemenskap? 50
Att sprida och dela med sig av kunskap 52
Ett utvecklat socialt lärande och kompetenshöjning 55
Lära för att göra skillnad i praktiken 57
Artikel: Deltagande i det svenska Rektorsprogrammet 58
Processer av kontinuerligt lärande 63
Avbrutna processer 63
Balans och dynamik i förbättringsarbete 64
Rektorers professionella lärande möjliggör förbättring 65
Vikten av objekt 66
Avslutande reflektioner 67
Referenser 69
4 Att använda undervisningsutveckling som drivkraft för kollegialt lärande 71
Ann-Christine Wennergren
Att synliggöra undervisning tillsammans 72
Artikel: Lärare och elever tillsammans i en lärande gemenskap 76
Tre dimensioner av socialt lärande 79
Ställningstaganden om undervisning och lärande 81
Tema 1: Gemensamma kontra individuella undervisningsaktiviteter 82
Tema 2: Delta och lära tillsammans med elever 85
Tema 3: Kollegiala aktiviteter kontra kollegialt lärande 88
Avslutande reflektioner 91
Socialt lärande i praktiken 97
Referenser 99
5 Lära tillsammans för att göra skillnad 103
Peter Johannesson
Utmaningar med skolförbättring på vetenskaplig grund 105
Artikel: Lärares aktionsforskning som socialt lärande 107
Värdeskapande samarbete 113
Omedelbart värde 114
Potentiellt värde 115
Tillämpat värde 117
Realiserat värde 118
Transformativt värde 120
Den levda upplevelsen av värde 121
Avslutande reflektioner 124
Referenser 126
6 Klassrum som platser för socialt lärande 129
Mona Holmqvist
Artikel: Lärares lärande i en lärstudie 130
Att synliggöra vad som gör skillnad 137
Lärande ur ett variationsteoretiskt perspektiv 139
Variationsteoretiska antaganden i en social kontext 140
Att uppmärksamma kritiska aspekter 142
Platser för socialt lärande med fokus på ämnesinnehåll 144
Skillnader som leder till förbättring 148
Avslutande reflektioner 150
Referenser 152
7 Ny som förändringsagent 155
Ulf Blossing
Förändringsagenter 157
Förändringsagenters uppgifter, funktioner och gemenskaper 158
Artikel: Praktik bland nya förändringsagenter i skolor 161
Att skapa platser för socialt lärande 168
Avslutande reflektioner 171
Referenser 174
8 Att analysera socialt lärande i kollegiala lärgrupper 179
Frida Grimm
Kollegialt lärande av god kvalitet 180
Att leda kollegiala lärgrupper 182
Lärarledarskap i kollegiala lärgrupper 182
Analyser av lärgruppers lärandeprocesser 184
Artikel: Hur leder lärarledare i lärgrupper? 185
Förhandlingar om identitet och kulturell mening 189
Analyser i kollegiala lärgrupper 190
Att analysera främjande och begränsande av förhandlingar 191
Att analysera det gemensamma projektet 192
Att analysera det ömsesidiga engagemanget 193
Att analysera de kollektiva redskapen 194
Att analysera deltagarnas lärbanor 196
Avslutande reflektioner 197
Referenser 199
9 Att leda kollegialt lärande som kan förbättra elevers resultat 203
Jaana Nehez & Ann-Christine Wennergren
Vad skickliga samtalsledare gör 205
Artikel: Samtalsledarstrategier för resonemang om undervisning 207
En plats för socialt lärande 210
Synliggöra vilka skillnader som behövs 211
Uppmuntra lärare att pröva sin förståelse 213
Underlätta öppenhet för lärande 216
Avslutande reflektioner 218
Samtalsledarens betydelse för värdeskapande 221
Hur rektor kan stärka samtalsledares kompetens att leda kollegialt lärande 223
Referenser 225
10 Att som rektor utveckla kompetens i skolan – mer än en studiedag! 229
Stina Jerdborg
Rektorers roll i undervisningsförbättring 230
Ledningskunskap som bygger professionell tillit 234
Att bedöma och stödja lärarskicklighet genom undervisningsobservationer 236
Artikel: Novisa rektorer i utbildning och deras erfarenheter av pedagogiskt ledarskap i sin praktik 238
Hur kompetensutveckling sker och vilken roll rektor kan ta i lärares arbete utifrån teorin om praktikgemenskaper 241
Tre kunnandeområden för rektor 244
När rektor saknar kunskap inom sina kunnandeområden 244
Utmaningar med det svenska icke-systemet 245
Att utveckla lärarskicklighet och pedagogiskt ledarskap på den egna skolan 247
Vikten av lokala och globala perspektiv 249
Hur ska rektor Sandra gå tillväga? 251
Avslutande reflektioner 254
Referenser 256
11 Avslutande reflektioner och resumé 261
Ulf Blossing & Stina Jerdborg
Gemenskapers projekt och gränser 262
Spridning av kompetens och ledarskap 264
Teorin i relation till andra teorier 266
Återblick och sammanfattning 268
Referenser 272
Begreppslista 273
Sakregister 277
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144184135Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47402-01Upplaga:
FörstaSidantal:
281Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144196183Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47402-SB01Upplaga:
Första