Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning

Socialt lärande i skolor

Skickas följande arbetsdag

Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning

Socialt lärande i skolor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Boken beskriver hur praktikgemenskaper uppstår och hur de kan ha avgörande betydelse för undervisningsutvecklande arbete i skolor. Det handlar om hur kommunikation, relationer och innehåll samspelar när lärare, elever och rektorer samarbetar. I en praktikgemenskap utgör individer resurser för varandra när de försöker förstå och förbättra en situation. Hörnstenen i det sociala lärande som då uppstår är deras ömsesidiga engagemang i varandras erfarenheter och framtidsbilder av den situation de ...

Läs mer

Boken beskriver hur praktikgemenskaper uppstår och hur de kan ha avgörande betydelse för undervisningsutvecklande arbete i skolor. Det handlar om hur kommunikation, relationer och innehåll samspelar när lärare, elever och rektorer samarbetar. I en praktikgemenskap utgör individer resurser för varandra när de försöker förstå och förbättra en situation. Hörnstenen i det sociala lärande som då uppstår är deras ömsesidiga engagemang i varandras erfarenheter och framtidsbilder av den situation de önskar förbättra. Boken bygger på Etienne Wengers teori om praktikgemenskaper. Kapitelförfattarna utgår från egna forskningsstudier och praktiska exempel med relevans för skol- och undervisningspraktik. Utöver att boken avser att fungera som stöd i skolutvecklingsprocesser bidrar den också till läsarens vetenskapliga litteracitet. Målgruppen är lärare, skolledare och andra verksamma i utbildningssystemet, men vänder sig också till lärar-, och masterstudenter samt doktorander, då den grundligt beskriver och undersöker teorin om praktikgemenskaper.

Stäng

Författarpresentationer 9

Förord 13

     1 Inledning 15

Ulf Blossing & Stina Jerdborg

Bokens disposition 18

Lärande och praktikgemenskaper 19

Vem är Etienne Wenger? 21

Den sociokulturella traditionen 22

Att skapa mening eller värde 23

Referenser 26

 

     2 Individuellt kontra socialt lärande 29

Ulf Blossing & Stina Jerdborg

Artikel: En individuell lärandetro och dess påverkan på skolors förbättringsarbete 31

Kritiska situationer för det sociala lärandet 37

Avslutande reflektioner 42

Referenser 45

 

     3 Teorin om praktikgemenskaper  47

Stina Jerdborg & Ulf Blossing

Vad är en praktikgemenskap? 50

Att sprida och dela med sig av kunskap 52

Ett utvecklat socialt lärande och kompetenshöjning 55

Lära för att göra skillnad i praktiken 57

Artikel: Deltagande i det svenska Rektorsprogrammet  58

Processer av kontinuerligt lärande 63

Avbrutna processer 63

Balans och dynamik i förbättringsarbete 64

Rektorers professionella lärande möjliggör förbättring 65

Vikten av objekt 66

Avslutande reflektioner 67

Referenser 69

 

     4 Att använda undervisnings­utveckling som drivkraft för kollegialt lärande  71

Ann-Christine Wennergren

Att synliggöra undervisning tillsammans  72

Artikel: Lärare och elever tillsammans i en lärande gemenskap  76

Tre dimensioner av socialt lärande 79

Ställningstaganden om undervisning och lärande  81

Tema 1: Gemensamma kontra individuella undervisningsaktiviteter 82

Tema 2: Delta och lära tillsammans med elever  85

Tema 3: Kollegiala aktiviteter kontra kollegialt lärande  88

Avslutande reflektioner 91

Socialt lärande i praktiken 97

Referenser 99

 

     5 Lära tillsammans för att göra skillnad 103

Peter Johannesson

Utmaningar med skolförbättring på vetenskaplig grund 105

Artikel: Lärares aktionsforskning som socialt lärande  107

Värdeskapande samarbete 113

Omedelbart värde 114

Potentiellt värde 115

Tillämpat värde 117

Realiserat värde 118

Transformativt värde 120

Den levda upplevelsen av värde 121

Avslutande reflektioner  124

Referenser 126

 

     6 Klassrum som platser för socialt lärande 129

Mona Holmqvist

Artikel: Lärares lärande i en lärstudie 130

Att synliggöra vad som gör skillnad 137

Lärande ur ett variationsteoretiskt perspektiv 139

Variationsteoretiska antaganden i en social kontext 140

Att uppmärksamma kritiska aspekter  142

Platser för socialt lärande med fokus på ämnesinnehåll 144

Skillnader som leder till förbättring 148

Avslutande reflektioner 150

Referenser 152

 

     7 Ny som förändringsagent 155

Ulf Blossing

Förändringsagenter 157

Förändringsagenters uppgifter, funktioner och gemenskaper 158

Artikel: Praktik bland nya förändringsagenter i skolor 161

Att skapa platser för socialt lärande 168

Avslutande reflektioner 171

Referenser 174

 

     8 Att analysera socialt lärande i kollegiala lärgrupper 179

Frida Grimm

Kollegialt lärande av god kvalitet 180

Att leda kollegiala lärgrupper 182

Lärarledarskap i kollegiala lärgrupper 182

Analyser av lärgruppers lärandeprocesser 184

Artikel: Hur leder lärarledare i lärgrupper? 185

Förhandlingar om identitet och kulturell mening 189

Analyser i kollegiala lärgrupper  190

Att analysera främjande och begränsande av förhandlingar  191

Att analysera det gemensamma projektet  192

Att analysera det ömsesidiga engagemanget  193

Att analysera de kollektiva redskapen  194

Att analysera deltagarnas lärbanor 196

Avslutande reflektioner 197

Referenser 199

 

 9 Att leda kollegialt lärande som kan förbättra elevers resultat 203

Jaana Nehez & Ann-Christine Wennergren

Vad skickliga samtalsledare gör 205

Artikel: Samtalsledarstrategier för resonemang om undervisning 207

En plats för socialt lärande 210

Synliggöra vilka skillnader som behövs 211

Uppmuntra lärare att pröva sin förståelse 213

Underlätta öppenhet för lärande 216

Avslutande reflektioner 218

Samtalsledarens betydelse för värdeskapande 221

Hur rektor kan stärka samtalsledares kompetens att leda kollegialt lärande 223

Referenser 225

 

 10 Att som rektor utveckla kompetens i skolan – mer än en studiedag!  229

Stina Jerdborg

Rektorers roll i undervisningsförbättring 230

Ledningskunskap som bygger professionell tillit 234

Att bedöma och stödja lärarskicklighet genom undervisningsobservationer  236

Artikel: Novisa rektorer i utbildning och deras erfarenheter av pedagogiskt ledarskap i sin praktik  238

Hur kompetensutveckling sker och vilken roll rektor kan ta i lärares arbete utifrån teorin om praktikgemenskaper 241

Tre kunnandeområden för rektor 244

När rektor saknar kunskap inom sina kunnandeområden  244

Utmaningar med det svenska icke-systemet 245

Att utveckla lärarskicklighet och pedagogiskt ledarskap på den egna skolan 247

Vikten av lokala och globala perspektiv 249

Hur ska rektor Sandra gå tillväga? 251

Avslutande reflektioner 254

Referenser 256

 

 11 Avslutande reflektioner och resumé 261

Ulf Blossing & Stina Jerdborg

Gemenskapers projekt och gränser 262

Spridning av kompetens och ledarskap 264

Teorin i relation till andra teorier 266

Återblick och sammanfattning 268

Referenser 272

Begreppslista 273

Sakregister 277

Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144184135

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47402-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

281
 ;

Boken beskriver hur praktikgemenskaper uppstår och hur de kan ha avgörande betydelse för undervisningsutvecklande arbete i skolor. Det handlar om hur kommunikation, relationer och innehåll samspelar när lärare, elever och rektorer samarbetar. I en praktikgemenskap utgör individer resurser för varandra när de försöker förstå och förbättra en situation. Hörnstenen i det sociala lärande som då uppstår är deras ömsesidiga engagemang i varandras erfarenheter och framtidsbilder av den situation de ...

Läs mer

Boken beskriver hur praktikgemenskaper uppstår och hur de kan ha avgörande betydelse för undervisningsutvecklande arbete i skolor. Det handlar om hur kommunikation, relationer och innehåll samspelar när lärare, elever och rektorer samarbetar. I en praktikgemenskap utgör individer resurser för varandra när de försöker förstå och förbättra en situation. Hörnstenen i det sociala lärande som då uppstår är deras ömsesidiga engagemang i varandras erfarenheter och framtidsbilder av den situation de önskar förbättra. Boken bygger på Etienne Wengers teori om praktikgemenskaper. Kapitelförfattarna utgår från egna forskningsstudier och praktiska exempel med relevans för skol- och undervisningspraktik. Utöver att boken avser att fungera som stöd i skolutvecklingsprocesser bidrar den också till läsarens vetenskapliga litteracitet. Målgruppen är lärare, skolledare och andra verksamma i utbildningssystemet, men vänder sig också till lärar-, och masterstudenter samt doktorander, då den grundligt beskriver och undersöker teorin om praktikgemenskaper.

Stäng
Information

Kapitelförfattare:

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144196183

Utgivningsår:

2025

Artikelnummer:

47402-SB01

Upplaga:

Första
 ;