Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 352 kr inkl. moms
Studora e-bok 218 kr inkl. moms

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervent...

Läs mer

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervention som bjuder in, utmanar eller provocerar den lärande att reflektera kring sitt sätt att förstå sig själv och världen, med avsikt att få till stånd en förändring. Bokens andra del visar på utbildningsledarskapet som ett systemiskt flernivåfenomen, från klassrummet till den transnationella nivån, där det pedagogiska ledarskapet utövas inom och mellan nivåerna. Bokens tredje del beskriver skolförbättring som situerad mellan olika evidenstraditioner och olika koncept för forskningsunderstödd skolutveckling. Bokens fjärde och avslutande del diskuterar hur den icke-affirmativa teorin kan utvecklas genom nya perspektiv, såsom diskursiv institutionalism, posthumanism och global hållbarhet. Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext. Den riktar sig till studerande med intresse för utbildningsledarskap samt till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare.

Stäng

Medverkande författare 11

1. Inledning 15

Michael Uljens

Bokens upplägg 19

Det pedagogiska ledarskapets teori och vetenskapsteori 23

Forskningsunderstödd skolutveckling 27

Del I Systemisk ledning och utveckling av skolan

2. Pedagogiskt ledarskap av pedagogisk verksamhet 37

Michael Uljens

Ett pedagogikteoretiskt fundament för pedagogiskt ledarskap 39

En systemisk ansats bör grundas i teori 42

Utbildningsledarskap som ett distribuerat fenomen 43

Ledarskap genom planering – ledarskap genom utvärdering 50

Icke-affirmativ pedagogik 59

Konstitutiva principer – bildnings-aktivitet och uppfordran till självverksamhet 71

Två regulativa principer i pedagogisk ledarskapsteori 85

Att grunda ledarskap i pedagogisk teori 93

Avslutande ord 95

Referenser 96

3. Ansatser inom pedagogisk ledarskapsforskning 101

Birgit Schaffar

Kort historisk överblick 102

Epistemologi och ontologi är ömsesidigt beroende av varandra 105

Kartläggningar av olika forskningsprogram 107

Kunskapsproduktionens politiska dimension 112

Epistemologi och ontologi vilar på etik 115

Avslutande ord 117

Referenser 117

Del II Utbildningsledarskapets nivåer och aktörer

4. Pedagogiskt ledarskap på utbildningsledarskapets olika nivåer 121

Janne Elo

Icke-affirmativ teori som förståelseram för pedagogiskt ledarskap  122

Den grundläggande utbildningen 127

Avslutande ord 137

Referenser 139

5. Ledarskap som läroplansutveckling 141

Helena Rajakaltio

Läroplanstraditioner 143

Curriculum kontra Bildung 144

Läroplansreformen – en inkluderande process 148

Läroplanens innehåll och inriktning 152

Kompetensbegreppet 154

Mot en ny verksamhetskultur och en ny lärarroll? 161

Avslutande ord  163

Referenser  165

6. Distribuerat utbildningsledarskap på kommunal nivå 169

Ann-Sofie Smeds-Nylund

Utbildningsledarskapets kontext  170

Distribuerat ledarskap 177

Icke-affirmativt pedagogiskt ledarskap 183

Avslutande ord  184

Referenser  185

7. Vad kan en kunnig bildningsdirektör/skolchef? 187

Torbjörn Sandén & Lars Svedberg

Ett relationellt perspektiv – vad är viktigt och vad står på spel? 190

Om fyra relationer 195

Metodisk kommentar 203

Avslutande ord 203

Referenser 207

8. Rektor som medlare 211

Alex Mäkiharju

Läroplansutvecklingsprocessen  212

Helhetsskapande undervisning  215

Rektorer som medlare mellan lärare och läroplan 218

Avslutande ord 223

Referenser 223

9. Att utveckla och utvecklas i läraryrket 225

Gunilla Karlberg-Granlund

Att identifiera kollegiala utvecklingsbehov  229

Lärares professionella utveckling ur ett livsperspektiv 232

Balans mellan krav, mål och resurser  235

Att identifiera egna behov av lärande och utveckling 239

Att skapa något nytt genom dialog 243

Att leda sig själv och andra 245

Avslutande ord 247

Referenser 247

Del III Forskningsunderstödd skolutveckling

10. Skolförbättring och skolutveckling mellan policy och forskning 253

Michael Uljens

Samverkan mellan praktik, administration och forskning 261

Att leda skolförbättring i spännings-fältet mellan två evidenstraditioner  267

Deskriptiv, preskriptiv, reflektiv eller intervenerande forskning? 271

En icke-affirmativ modell för forskningsunderstödd skolutveckling 274

Avslutande ord 286

Referenser 287

11. Kulturhistorisk aktivitetsteori och icke-affirmativ teori 291

Petra Autio, Alex Mäkiharju & Michael Uljens

Kulturhistorisk aktivitetsteori – förändringsprocesser över tid 292

Icke-affirmativ pedagogisk teori – pedagogiskt handlande i nutid 298

Icke-affirmativ pedagogisk teori och kulturhistorisk aktivitetsteori – var möts de? 301

Avslutande ord 307

Referenser 309

12. Pedagogisk aktionsforskning för skolutveckling 311

Petri Salo & Carina Kiukas

Skolans organisation, kultur och utveckling 312

Pedagogisk aktionsforskning 314

Utmaningar med aktionsforskning 316

Att begreppsliggöra och begripliggöra 319

Pedagogiskt utvecklingsarbete – ett exempel 321

Pedagogiskt ledarskap och icke-affirmativ teori 329

Referenser 332

13. Systemiskt och mång-professionellt skolförbättringsarbete 335

Rolf Sundqvist, Anne-Sofie Smeds-Nylund & Michael Uljens

En rekonstruktion av mångprofessionell regional skolutveckling 337

Vad visar resultaten från Åland? 342

Diskussion 354

Avslutande ord 357

Referenser 358

14. Utvärderings-understödd skolutveckling 363

Renata Svedlin

Utvärdering som bedömning av elevens studieprestationer 365

Utvärdering av skolverksamheten – systemnivå 369

Utvärdering – systematisk analys av utfall 371

Lokal utvärdering 376

Avslutande ord 379

Referenser 380

15. Systemiskt skolutvecklingsarbete 383

Rolf Sundqvist

Icke-affirmativ pedagogik som utgångspunkt för skolutveckling 384

Systemiskt skolutvecklingsarbete – top down och bottom up 385

Avslutande ord 399

Referenser 400

Del IV Icke-affirmativ pedagogik och andra aktuella inriktningar

16. Posthumanistisk bildningsteori och icke-affirmativ pedagogik 405

Charlotta Hilli

Högre (ut)bildning som gränssnitt för förändring 408

Posthumanistisk bildning 409

Avslutande ord 418

Referenser 420

17. Diskursiv institutionalism och icke-affirmativt pedagogiskt ledarskap 423

Ann-Sofie Smeds-Nylund

Icke-affirmativ teori 425

Diskursiv institutionalism (DI)  428

Avslutande ord 435

Referenser 437

18. Pedagogiskt ledarskap och en hållbar skola 439

Lili-Ann Wolff & Harriet Zilliacus

Krav på hållbarhet 441

En hållbar skola i en ohållbar värld? 445

Hållbarhet ur ledarskapsperspektiv  452

Den icke-affirmativa pedagogikens potential i hållbart ledarskap 454

Avslutande ord 458

Referenser 459

Register 461

Denna mycket inspirerande och utmanande bok, som är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext, vänder sig till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare. Rekommenderas starkt!

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144144078

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43775-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

462

Författare

 ;

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervent...

Läs mer

Utbildningsledarskap förstås ofta i ljuset av allmän ledarskapsteori, organisationsteori, socialpsykologi och policyforskning. Den här boken betonar särarten i pedagogisk verksamhet och utforskar utbildningsledarskap, pedagogiskt ledarskap och skolutveckling med utgångspunkt i pedagogisk handlingsteori. Bokens första del behandlar den icke-affirmativa pedagogikteorin och dess syn på ledarskap. Ledarskap definieras här som en uppfordran till självverksamhet och innebär en pedagogisk intervention som bjuder in, utmanar eller provocerar den lärande att reflektera kring sitt sätt att förstå sig själv och världen, med avsikt att få till stånd en förändring. Bokens andra del visar på utbildningsledarskapet som ett systemiskt flernivåfenomen, från klassrummet till den transnationella nivån, där det pedagogiska ledarskapet utövas inom och mellan nivåerna. Bokens tredje del beskriver skolförbättring som situerad mellan olika evidenstraditioner och olika koncept för forskningsunderstödd skolutveckling. Bokens fjärde och avslutande del diskuterar hur den icke-affirmativa teorin kan utvecklas genom nya perspektiv, såsom diskursiv institutionalism, posthumanism och global hållbarhet. Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext. Den riktar sig till studerande med intresse för utbildningsledarskap samt till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144189529

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43775-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;