
Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling

Pedagogiskt ledarskap och skolutveckling
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Medverkande författare 11
1. Inledning 15
Michael Uljens
Bokens upplägg 19
Det pedagogiska ledarskapets teori och vetenskapsteori 23
Forskningsunderstödd skolutveckling 27
Del I Systemisk ledning och utveckling av skolan
2. Pedagogiskt ledarskap av pedagogisk verksamhet 37
Michael Uljens
Ett pedagogikteoretiskt fundament för pedagogiskt ledarskap 39
En systemisk ansats bör grundas i teori 42
Utbildningsledarskap som ett distribuerat fenomen 43
Ledarskap genom planering – ledarskap genom utvärdering 50
Icke-affirmativ pedagogik 59
Konstitutiva principer – bildnings-aktivitet och uppfordran till självverksamhet 71
Två regulativa principer i pedagogisk ledarskapsteori 85
Att grunda ledarskap i pedagogisk teori 93
Avslutande ord 95
Referenser 96
3. Ansatser inom pedagogisk ledarskapsforskning 101
Birgit Schaffar
Kort historisk överblick 102
Epistemologi och ontologi är ömsesidigt beroende av varandra 105
Kartläggningar av olika forskningsprogram 107
Kunskapsproduktionens politiska dimension 112
Epistemologi och ontologi vilar på etik 115
Avslutande ord 117
Referenser 117
Del II Utbildningsledarskapets nivåer och aktörer
4. Pedagogiskt ledarskap på utbildningsledarskapets olika nivåer 121
Janne Elo
Icke-affirmativ teori som förståelseram för pedagogiskt ledarskap 122
Den grundläggande utbildningen 127
Avslutande ord 137
Referenser 139
5. Ledarskap som läroplansutveckling 141
Helena Rajakaltio
Läroplanstraditioner 143
Curriculum kontra Bildung 144
Läroplansreformen – en inkluderande process 148
Läroplanens innehåll och inriktning 152
Kompetensbegreppet 154
Mot en ny verksamhetskultur och en ny lärarroll? 161
Avslutande ord 163
Referenser 165
6. Distribuerat utbildningsledarskap på kommunal nivå 169
Ann-Sofie Smeds-Nylund
Utbildningsledarskapets kontext 170
Distribuerat ledarskap 177
Icke-affirmativt pedagogiskt ledarskap 183
Avslutande ord 184
Referenser 185
7. Vad kan en kunnig bildningsdirektör/skolchef? 187
Torbjörn Sandén & Lars Svedberg
Ett relationellt perspektiv – vad är viktigt och vad står på spel? 190
Om fyra relationer 195
Metodisk kommentar 203
Avslutande ord 203
Referenser 207
8. Rektor som medlare 211
Alex Mäkiharju
Läroplansutvecklingsprocessen 212
Helhetsskapande undervisning 215
Rektorer som medlare mellan lärare och läroplan 218
Avslutande ord 223
Referenser 223
9. Att utveckla och utvecklas i läraryrket 225
Gunilla Karlberg-Granlund
Att identifiera kollegiala utvecklingsbehov 229
Lärares professionella utveckling ur ett livsperspektiv 232
Balans mellan krav, mål och resurser 235
Att identifiera egna behov av lärande och utveckling 239
Att skapa något nytt genom dialog 243
Att leda sig själv och andra 245
Avslutande ord 247
Referenser 247
Del III Forskningsunderstödd skolutveckling
10. Skolförbättring och skolutveckling mellan policy och forskning 253
Michael Uljens
Samverkan mellan praktik, administration och forskning 261
Att leda skolförbättring i spännings-fältet mellan två evidenstraditioner 267
Deskriptiv, preskriptiv, reflektiv eller intervenerande forskning? 271
En icke-affirmativ modell för forskningsunderstödd skolutveckling 274
Avslutande ord 286
Referenser 287
11. Kulturhistorisk aktivitetsteori och icke-affirmativ teori 291
Petra Autio, Alex Mäkiharju & Michael Uljens
Kulturhistorisk aktivitetsteori – förändringsprocesser över tid 292
Icke-affirmativ pedagogisk teori – pedagogiskt handlande i nutid 298
Icke-affirmativ pedagogisk teori och kulturhistorisk aktivitetsteori – var möts de? 301
Avslutande ord 307
Referenser 309
12. Pedagogisk aktionsforskning för skolutveckling 311
Petri Salo & Carina Kiukas
Skolans organisation, kultur och utveckling 312
Pedagogisk aktionsforskning 314
Utmaningar med aktionsforskning 316
Att begreppsliggöra och begripliggöra 319
Pedagogiskt utvecklingsarbete – ett exempel 321
Pedagogiskt ledarskap och icke-affirmativ teori 329
Referenser 332
13. Systemiskt och mång-professionellt skolförbättringsarbete 335
Rolf Sundqvist, Anne-Sofie Smeds-Nylund & Michael Uljens
En rekonstruktion av mångprofessionell regional skolutveckling 337
Vad visar resultaten från Åland? 342
Diskussion 354
Avslutande ord 357
Referenser 358
14. Utvärderings-understödd skolutveckling 363
Renata Svedlin
Utvärdering som bedömning av elevens studieprestationer 365
Utvärdering av skolverksamheten – systemnivå 369
Utvärdering – systematisk analys av utfall 371
Lokal utvärdering 376
Avslutande ord 379
Referenser 380
15. Systemiskt skolutvecklingsarbete 383
Rolf Sundqvist
Icke-affirmativ pedagogik som utgångspunkt för skolutveckling 384
Systemiskt skolutvecklingsarbete – top down och bottom up 385
Avslutande ord 399
Referenser 400
Del IV Icke-affirmativ pedagogik och andra aktuella inriktningar
16. Posthumanistisk bildningsteori och icke-affirmativ pedagogik 405
Charlotta Hilli
Högre (ut)bildning som gränssnitt för förändring 408
Posthumanistisk bildning 409
Avslutande ord 418
Referenser 420
17. Diskursiv institutionalism och icke-affirmativt pedagogiskt ledarskap 423
Ann-Sofie Smeds-Nylund
Icke-affirmativ teori 425
Diskursiv institutionalism (DI) 428
Avslutande ord 435
Referenser 437
18. Pedagogiskt ledarskap och en hållbar skola 439
Lili-Ann Wolff & Harriet Zilliacus
Krav på hållbarhet 441
En hållbar skola i en ohållbar värld? 445
Hållbarhet ur ledarskapsperspektiv 452
Den icke-affirmativa pedagogikens potential i hållbart ledarskap 454
Avslutande ord 458
Referenser 459
Register 461
Denna mycket inspirerande och utmanande bok, som är författad och empiriskt förankrad i en finländsk kontext, vänder sig till blivande och verksamma lärare, rektorer och skolledare. Rekommenderas starkt!
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144144078Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43775-01Upplaga:
FörstaSidantal:
462Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144189529Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43775-SB01Upplaga:
Första