Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Leda genom utforskande spiraler

för likvärdighet och kvalitet

Skickas följande arbetsdag

Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt. Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i...

Läs mer

Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt. Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar: • Skanna: Vad pågår för våra elever? • Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan? • Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den? • Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det? • Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring? • Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring? Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.

Stäng

Författarpresentation 11

Tack 13

 1. Inledning     17

Nätverket föds     21

Nödvändig förändring     23

Skolor som förändrar elevernas upplevelse     24

Den utforskande spiralen och ursprungs­befolkningars former för vetande     26

 2. Syfte, nyfikenhet och mindset: 
Tre grundpelare     31

Vikten av ett tydligt syfte     33

Att börja med ett moraliskt syfte     35

Vikten av nyfikenhet     38

Vikten av ett dynamiskt mindset     41

Den utforskande spiralen     44

Det viktigaste från kapitel 2     48

Diskussionsfrågor     49

Förslag till ledare     49

 3. Skanna: Startpunkten för utforskande team     51

Två nyckelfrågor att utgå från     55

Att läsa av förverkligandet av principer för lärande      59

Skanning med inspiration från First Peoples-principer för lärande     61

Några exempel från verkligheten     62

Låt det ta tid – men inte för mycket     67

Viktigt att komma ihåg om Skanning     67

Vanliga frågor om skanning     68

Det viktigaste från kapitel 3     71

Diskussionsfrågor     71

Förslag till ledare     72

 4. Fokusera: Att fatta beslut om insatsområde     73

Att fatta beslut om fokus – skaffa mer evidens och titta på styrkorna     77

Komplicerat eller komplext?     78

Att välja och välja bort     78

Sex steg för ett bra beslutsfattande     79

Beslut måste få ta tid     82

Förutse resultaten     83

Viktigt att komma ihåg om Fokusera     84

Vanliga frågor om att fokusera     85

Det viktigaste från kapitel 4     87

Diskussionsfrågor     87

Förslag till ledare     88

 5. Undersöka antaganden: Att ta ansvar     89

Vad har vi kontroll över?     92

Att respektera och pröva antaganden     95

Lärande, risktagande och sårbarhet     98

Forskning om sårbarhet och risker     100

Viktigt att komma ihåg om Undersöka antaganden     102

Det viktigaste från kapitel 5     103

Vanliga frågor om att undersöka antaganden     104

Diskussionsfrågor     105

Förslag till ledare     106

 6. Lära nytt: Vikten av att ha ordentligt på fötterna     107

Därför är nytt professionellt lärande en egen fas i spiralen     113

Kloka, starka och nya former av lärande     114

Socialt och emotionellt lärande och tillhörighet     119

Formativ bedömning     124

Utforskande lärande      129

Plats- och naturbaserat lärande     131

Viktigt att komma ihåg om Lära nytt     133

Det viktigaste från kapitel 6     134

Vanliga frågor om att lära nytt     134

Diskussionsfrågor     135

Förslag till ledare     136

 7. Lära nytt: Att bana väg för förändring     137

Lärares professionella lärande – en internationell utblick     140

Symmetri och fördjupat lärande     141

Att utveckla adaptiv kompetens     145

Att lära av andra skolor     148

Att leva med lite osäkerhet     150

Osäkerhet och upplevda risker i lärares professionella lärande     151

Professionellt lärande och vuxnas utvecklingsstadier     154

Det viktigaste från kapitel 7     160

Vanliga frågor     160

Diskussionsfrågor     162

Förslag till ledare     162

 8. Agera: Att stödja nya praktiker     163

Att skapa förutsättningar för ett väl underbyggt agerande     166

Att komma i gång med förändringsprocessen – och ge fart åt den     170

Att hålla engagemanget vid liv     177

Viktigt att komma ihåg om Agera     183

Det viktigaste från kapitel 8     183

Vanliga frågor     184

Diskussionsfrågor     185

Förslag till ledare     185

 9. Följa upp: Att utvärdera effekten     187

Vad är utvärderande tänkande?     190

Steg 1: Samla och strukturera evidens     192

Steg 2: Bestäm hur ni ska ställa frågor om era data     198

Steg 3: Dags att tolka och förstå     202

Steg 4: Dags att fira!     204

Viktigt att komma ihåg om Följa upp     204

Det viktigaste från kapitel 9     205

Vanliga frågor     205

Diskussionsfrågor     206

Förslag till ledare     207

 10. Spiralarbete i nätverk: Att nå djupare och längre     209

Nå djupare     211

Att ta det ett steg längre med elevlett arbete     217

Projekt i många länder     219

Vad händer nu?     224

Det viktigaste från kapitel 10     226

Vanliga frågor     227

Diskussionsfrågor     227

Förslag till ledare     228

Bilaga A: Framsteg i lärandet ur ett urfolksperspektiv – Nanaimo Ladysmith Public Schools 229

Litteraturförteckning 233

Register 243

Information

Författare:

Judy Halbert

Översättare:

Johanna Holmberg

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144159409

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45290-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

244
 ;