
Leda genom utforskande spiraler
för likvärdighet och kvalitet
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 11
Tack 13
1. Inledning 17
Nätverket föds 21
Nödvändig förändring 23
Skolor som förändrar elevernas upplevelse 24
Den utforskande spiralen och ursprungsbefolkningars former för vetande 26
2. Syfte, nyfikenhet och mindset:
Tre grundpelare 31
Vikten av ett tydligt syfte 33
Att börja med ett moraliskt syfte 35
Vikten av nyfikenhet 38
Vikten av ett dynamiskt mindset 41
Den utforskande spiralen 44
Det viktigaste från kapitel 2 48
Diskussionsfrågor 49
Förslag till ledare 49
3. Skanna: Startpunkten för utforskande team 51
Två nyckelfrågor att utgå från 55
Att läsa av förverkligandet av principer för lärande 59
Skanning med inspiration från First Peoples-principer för lärande 61
Några exempel från verkligheten 62
Låt det ta tid – men inte för mycket 67
Viktigt att komma ihåg om Skanning 67
Vanliga frågor om skanning 68
Det viktigaste från kapitel 3 71
Diskussionsfrågor 71
Förslag till ledare 72
4. Fokusera: Att fatta beslut om insatsområde 73
Att fatta beslut om fokus – skaffa mer evidens och titta på styrkorna 77
Komplicerat eller komplext? 78
Att välja och välja bort 78
Sex steg för ett bra beslutsfattande 79
Beslut måste få ta tid 82
Förutse resultaten 83
Viktigt att komma ihåg om Fokusera 84
Vanliga frågor om att fokusera 85
Det viktigaste från kapitel 4 87
Diskussionsfrågor 87
Förslag till ledare 88
5. Undersöka antaganden: Att ta ansvar 89
Vad har vi kontroll över? 92
Att respektera och pröva antaganden 95
Lärande, risktagande och sårbarhet 98
Forskning om sårbarhet och risker 100
Viktigt att komma ihåg om Undersöka antaganden 102
Det viktigaste från kapitel 5 103
Vanliga frågor om att undersöka antaganden 104
Diskussionsfrågor 105
Förslag till ledare 106
6. Lära nytt: Vikten av att ha ordentligt på fötterna 107
Därför är nytt professionellt lärande en egen fas i spiralen 113
Kloka, starka och nya former av lärande 114
Socialt och emotionellt lärande och tillhörighet 119
Formativ bedömning 124
Utforskande lärande 129
Plats- och naturbaserat lärande 131
Viktigt att komma ihåg om Lära nytt 133
Det viktigaste från kapitel 6 134
Vanliga frågor om att lära nytt 134
Diskussionsfrågor 135
Förslag till ledare 136
7. Lära nytt: Att bana väg för förändring 137
Lärares professionella lärande – en internationell utblick 140
Symmetri och fördjupat lärande 141
Att utveckla adaptiv kompetens 145
Att lära av andra skolor 148
Att leva med lite osäkerhet 150
Osäkerhet och upplevda risker i lärares professionella lärande 151
Professionellt lärande och vuxnas utvecklingsstadier 154
Det viktigaste från kapitel 7 160
Vanliga frågor 160
Diskussionsfrågor 162
Förslag till ledare 162
8. Agera: Att stödja nya praktiker 163
Att skapa förutsättningar för ett väl underbyggt agerande 166
Att komma i gång med förändringsprocessen – och ge fart åt den 170
Att hålla engagemanget vid liv 177
Viktigt att komma ihåg om Agera 183
Det viktigaste från kapitel 8 183
Vanliga frågor 184
Diskussionsfrågor 185
Förslag till ledare 185
9. Följa upp: Att utvärdera effekten 187
Vad är utvärderande tänkande? 190
Steg 1: Samla och strukturera evidens 192
Steg 2: Bestäm hur ni ska ställa frågor om era data 198
Steg 3: Dags att tolka och förstå 202
Steg 4: Dags att fira! 204
Viktigt att komma ihåg om Följa upp 204
Det viktigaste från kapitel 9 205
Vanliga frågor 205
Diskussionsfrågor 206
Förslag till ledare 207
10. Spiralarbete i nätverk: Att nå djupare och längre 209
Nå djupare 211
Att ta det ett steg längre med elevlett arbete 217
Projekt i många länder 219
Vad händer nu? 224
Det viktigaste från kapitel 10 226
Vanliga frågor 227
Diskussionsfrågor 227
Förslag till ledare 228
Bilaga A: Framsteg i lärandet ur ett urfolksperspektiv – Nanaimo Ladysmith Public Schools 229
Litteraturförteckning 233
Register 243
Information
Översättare:
Johanna HolmbergIllustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144159409Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45290-01Upplaga:
FörstaSidantal:
244