Inkludering och socialt kapital
Skolan och ungdomars välbefinnande
Inkludering och socialt kapital
Skolan och ungdomars välbefinnande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Med förändringsarbetet i Essunga som fond redogör Persson och Persson för hur möjligheten till utbildning i Sverige har sett ut de senaste decennierna. De beskriver hur vårt land gick från att ha ett utbildningssystem som hyllades i oecd-rapporter och andra mätningar till att drabbas av ”Pisa-panik” och en rad reformer ”ofta tillkomna efter uppseendeväckande kort beredningstid och nästan undantagslöst utan stöd i empirisk forskning”. Det är mycket intressant att följa deras tankar, understödda av många referenser, om hur vi har hamnat där vi är nu. Det handlar om friskolereformer, flumpedagogik och om myterna om skolan som hörs i dagens mediebrus. /.../ Författarna betonar skolans roll i ungas utveckling och genom intervjuer med några Essungaelever visar de att det sociala kapitalet som skolan förmedlar till sina elever är mer varaktigt än betyg. Dessa elever har fått med sig ett förhållningssätt till kunskap, till sig själva och till sin omgivning som de bär med sig långt efter att de slutat i skolan.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144109664Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39059-01Upplaga:
FörstaSidantal:
142Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173603Utgivningsår:
2016Artikelnummer:
39059-SB01Upplaga:
Första