
Etiska perspektiv på skolledares arbete
Historik, bakgrund och begrepp
1 Etiska perspektiv på skolledares arbete – en inledning 13
Åsa Söderström
Etik och moral 14
Moralfilosofiska tanketraditioner 15
Makt och ansvar 17
Referenser 19
2 Ledarskapets sammanhang och förutsättningar 21
Åsa Söderström
En förändrad syn på skolledarskap? 25
Etiska perspektiv på skolledarskap 28
Moralisk maskerad 29
Att utveckla ett etiskt perspektiv på arbetet i skolan 30
Etiskt beslutsfattande enligt Branson 35
Antologins kapitel 36
Referenser 38
Del I Några läroplansstyrda uppdrag
3 Skolans vetenskaplighet 43
Anette Forssten Seiser
Skilda traditioner 45
Önskan om snabb effekt 46
Ett etiskt perspektiv och en ökad vetenskaplighet 48
Ett etiskt dilemma för rektor Ann 49
Pedagogiskt ledarskap med etiskt och vetenskapligt förhållningssätt 52
Teorin om praktikarkitekturer 53
Referenser 55
4 Digitaliseringens utmaningar 57
Ulf Buskqvist, Emelie Johansson, Marie Nilsberth och Christina Olin-Scheller
Digitalisering av vad och för vem? 60
Etiska spänningsfält 60
Ögonblicksbilder av digitalisering i gymnasieskolan 62
Ögonblicksbilder av digitalisering i förskolan 64
Avslutande diskussion 67
Referenser 70
5 Språkligt heterogena skolor och förskolor 73
Susanne Duek
Forskning om andraspråksinlärning och lärande på ett andraspråk 75
Språkliga normer och förhållningssätt till flerspråkighet 78
Möjligheter att skapa en flerspråkig skola 82
Dilemmat två svenskämnen 84
Dilemmat förberedelseklass eller direktintegrering? 86
Avslutande diskussion 87
Referenser 89
6 Anpassad skola och möjligheten till flexibilitet 93
Johanna Lundén
Anpassad skola 94
Rektors beslutsfattande 96
Rektors dilemman 97
Olika aktörers perspektiv som ett stöd 100
Dialog och samverkan 101
Vad är kvalitet i anpassad skola? 102
Att fatta etiskt välgrundade beslut 104
Avslutande diskussion 105
Referenser 106
7 Att arbeta mot diskriminering och kränkande behandling 109
Åsa Söderström
Skolors arbete mot mobbning och kränkning 110
Ett juridiskt perspektiv 112
”Här håller vi oss strikt till lagar och regler” 113
Några effektiva främjande insatser 115
Att bygga stabilitet i organisationen 115
Att bygga en främjande kultur på skolan 117
Några effektiva förebyggande insatser 118
Kunskaper om barns och elevers kamratrelationer 119
Några effektiva upptäckande insatser 121
Medvetenhet om normalisering av kränkande handlingar 121
Några effektiva åtgärdande insatser 123
Avslutande reflektioner 124
Referenser 125
Del II Styrning
8 Inspektionens dilemma 129
Håkan Eilard
Forskning om tillsyn 130
Skolinspektionens tillsyn 132
Inspektionen av Bambuskolan 134
Inspektion som en moralisk maskerad? 139
Referenser 142
9 Skolans dubbla styrning 145
Sofie Gustafsson
När styrningen från stat och huvudman ställer olika krav 146
Etiska dilemman vid ekonomiska nedskärningar 147
Etiska perspektiv som ger bredare och djupare förståelse för dilemmat 148
Handlingsalternativ för rektor vid ekonomiska nedskärningar 151
Slöjförbud som ett etiskt dilemma 155
Etiska perspektiv som ger bredare och djupare förståelse för dilemmat 155
Handlingsalternativ för rektor vid slöjförbud i kommuner 158
Avslutning 160
Referenser 161
Del III Inre processer
10 Motstridiga förväntningar på rektor 167
Ulf Leo
Rektorns dilemma 169
Studiero – ett juridiskt och omsorgsetiskt perspektiv 170
Förväntningar – ur ett kritiskt perspektiv på beslutsfattande 173
Mod – ur ett professionsetiskt perspektiv 175
Summering och avslutning 178
Referenser 179
11 Hållbar kommunikation 183
Birgitta Johansson-Hidén
Kommunikationskompetens hos alla berörda 185
De etiskt baserade besluten 186
Kommunikation i institutionella sammanhang 187
Dialogens inre dynamik och uppbyggnad 189
Några fallgropar när det gäller kommunikation och dialog 190
Fallgrop 1. ”Vår kommunikation är tillräcklig och dialogen bra” 190
Fallgrop 2. Dialogen förytligas och avkortas 192
Demokratisk dialog och kommunikativt förnuft 195
Avslutande diskussion – ”Prata om pratet!” 197
Referenser 200
12 Det meningsfulla samarbetet 203
Gudrun Holmdahl, Lars Svedberg och Ulf Buskqvist
Det svenska arbetslagets DNA 204
Tongivande perspektiv på kollegiala samarbeten 206
Fyra typer av kollegiala samarbeten 210
Evangelium eller framgångsrecept? 211
Vad har på djupet påverkat dig i ditt sätt att se på samarbete? 214
Mönster i texterna – upptakt, vändpunkt och lärdomar 215
Kollegiala samarbeten på riktigt – modell eller kvalitet 219
Referenser 220
13 Gärna sedd – men inte observerad 223
Margaretha Karlsson och Lars Svedberg
En aktivitet med flera bottnar 223
Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta? 225
Varför – i vilket syfte? 227
Vad – vilket fokus? 229
När ska det ske? 230
Hur ska det ske? 230
Samtalet efteråt? 231
Vilka ledarhandlingar gör skillnad? 234
Man löser inte problem med samtalet, man upplöser dem! 235
Referenser 236
Del IV Skolutveckling
14 Att greppa skolans inre liv – en grund för etiskt handlande 241
Mats Ekholm
Variationer i skolors inre liv 243
Regelbundenheter i skolors inre 245
Att skärskåda delar av skolans infrastruktur 247
Granskning av hur målmedvetenhet hanteras 248
Granskning av hur grupperingar och tidsanvändning hanteras 250
Att utveckla den egna granskningen 255
Infrastrukturen ägs av skolan 256
Etiskt skolledarskap – att använda kunskapen om skolans inre liv! 257
Referenser 259
15 Att välja förbättringsstrategi 263
Ulf Blossing
Externa kontra interna regler 265
Kunskapsbasen för undervisning 267
De många eleverna mot de få och starka vuxna 272
Slutreflektion 275
Referenser 276
Del V Internationell utblick
16 Ledarskapet som resurs i och för pedagogisk praxis i en nyliberal tid 281
Jane Wilkinson, översatt av Lisa Sjösten
Inledning 281
Framtidens skolor: ett självupplevt exempel 283
Utbildningsledarskap som praxis: en inledande analys 285
Pedagogiskt ledarskap som praxis: en analys för utbildning 288
Diskussion och slutsats 293
Referenser 296
17 Utbildningsledarskap som praxis 299
Stephen Kemmis, översatt av Lisa Sjösten
Inledning 299
Utbildningspraxis 301
Ett praxisperspektiv för pedagoger och skolledare 304
En mosaik av ledningspraktiker 305
Kommunikativt handlande och offentliga rum 308
Offentliga rum och folkbildning: studiecirklar 314
Kommunikativt handlande i offentliga rum: mer än bara konsultation 315
Ledarskap och kollektivt ansvar 317
Ledarskapspraxis 317
Slutsats 319
Referenser 321
Författarpresentationer 325
Information
Översättare:
Lisa SjöstenSpråk:
SvenskaISBN:
9789144159935Utgivningsår:
2017Revisionsår:
2023Artikelnummer:
39460-02Upplaga:
AndraSidantal:
326