Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Etiska perspektiv på skolledares arbete

Skickas följande arbetsdag

Skolledares vardag kantas av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Den här boken erbjuder stöd i det viktiga arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. Etiska perspektiv på skolledares arbete behandlar etiska dilemman och handlingsmöjligheter inom en rad områden. Exempel på teman som tas upp är: digitalisering, diskriminering och kränkande behandling, vetenskaplighet, anpassad skola, flerspråkighet, inspektion, skolförbättring, pedagogiskt le...

Läs mer

Skolledares vardag kantas av etiska dilemman som kräver praktiska lösningar och moraliska ställningstaganden. Den här boken erbjuder stöd i det viktiga arbetet med att utveckla en yrkesetisk hållning. Etiska perspektiv på skolledares arbete behandlar etiska dilemman och handlingsmöjligheter inom en rad områden. Exempel på teman som tas upp är: digitalisering, diskriminering och kränkande behandling, vetenskaplighet, anpassad skola, flerspråkighet, inspektion, skolförbättring, pedagogiskt ledarskap, kollegiala processer och beslutsfattande. Boken ger dessutom en blick på utbildning och utbildningsledarskap som en kritisk samhällspraktik, och pekar på ett kollektivt såväl som ett individuellt ansvar för att göra det rätta och det goda. Boken vänder sig till rektorer och andra med skolledaransvar, till exempel arbetslagsledare, utvecklingsledare och förstelärare, men också politiker och chefer på huvudmannanivå. Den är även lämplig att använda vid utbildning av skolledare både inom det statliga rektorsprogrammet och i Fortbildning för rektorer (FFR).

Stäng

Historik, bakgrund och begrepp

1Etiska perspektiv på skolledares arbete – en inledning     13

Åsa Söderström

Etik och moral     14

Moralfilosofiska tanketraditioner     15

Makt och ansvar     17

Referenser     19

2Ledarskapets sammanhang och förutsättningar     21

Åsa Söderström

En förändrad syn på skolledarskap?     25

Etiska perspektiv på skolledarskap     28

Moralisk maskerad     29

Att utveckla ett etiskt perspektiv på arbetet i skolan      30

Etiskt beslutsfattande enligt Branson     35

Antologins kapitel     36

Referenser     38

Del INågra läroplans­styrda uppdrag

3Skolans ­vetenskaplighet     43

Anette Forssten Seiser

Skilda traditioner     45

Önskan om snabb effekt     46

Ett etiskt perspektiv och en ökad vetenskaplighet     48

Ett etiskt dilemma för rektor Ann     49

Pedagogiskt ledarskap med etiskt och vetenskapligt förhållningssätt     52

Teorin om praktikarkitekturer     53

Referenser     55

4Digitaliseringens utmaningar     57

Ulf Buskqvist, Emelie Johansson, Marie Nilsberth och Christina Olin-Scheller

Digitalisering av vad och för vem?     60

Etiska spänningsfält     60

Ögonblicksbilder av digitalisering i gymnasieskolan     62

Ögonblicksbilder av digitalisering i förskolan     64

Avslutande diskussion     67

Referenser     70

5Språkligt heterogena skolor och förskolor     73

Susanne Duek

Forskning om andraspråksinlärning och lärande på ett andraspråk     75

Språkliga normer och ­förhållningssätt till flerspråkighet     78

Möjligheter att skapa en flerspråkig skola     82

Dilemmat två svenskämnen     84

Dilemmat förberedelseklass eller direktintegrering?     86

Avslutande diskussion     87

Referenser     89

6Anpassad skola och möjligheten till flexibilitet     93

Johanna Lundén

Anpassad skola     94

Rektors beslutsfattande     96

Rektors dilemman     97

Olika aktörers perspektiv som ett stöd     100

Dialog och samverkan     101

Vad är kvalitet i anpassad skola?     102

Att fatta etiskt välgrundade beslut     104

Avslutande diskussion     105

Referenser     106

7Att arbeta mot diskriminering och kränkande behandling     109

Åsa Söderström

Skolors arbete mot mobbning och kränkning     110

Ett juridiskt perspektiv     112

”Här håller vi oss strikt till lagar och regler”     113

Några effektiva främjande insatser     115

Att bygga stabilitet i organisationen     115

Att bygga en främjande kultur på skolan     117

Några effektiva förebyggande insatser     118

Kunskaper om barns och elevers kamratrelationer     119

Några effektiva upptäckande insatser     121

Medvetenhet om normalisering av kränkande handlingar     121

Några effektiva åtgärdande insatser     123

Avslutande reflektioner     124

Referenser     125

Del IIStyrning

8Inspektionens dilemma     129

Håkan Eilard

Forskning om tillsyn     130

Skolinspektionens tillsyn     132

Inspektionen av Bambuskolan     134

Inspektion som en moralisk maskerad?     139

Referenser     142

9Skolans dubbla styrning     145

Sofie Gustafsson

När styrningen från stat och huvudman ställer olika krav     146

Etiska dilemman vid ekonomiska nedskärningar     147

Etiska perspektiv som ger bredare och djupare förståelse för dilemmat     148

Handlingsalternativ för rektor vid ekonomiska nedskärningar     151

Slöjförbud som ett etiskt dilemma     155

Etiska perspektiv som ger bredare och djupare förståelse för dilemmat     155

Handlingsalternativ för rektor vid slöjförbud i kommuner     158

Avslutning     160

Referenser     161

Del IIIInre processer

10Motstridiga förväntningar på rektor     167

Ulf Leo

Rektorns dilemma     169

Studiero – ett juridiskt och omsorgsetiskt perspektiv     170

Förväntningar – ur ett kritiskt perspektiv på beslutsfattande     173

Mod – ur ett professionsetiskt perspektiv      175

Summering och avslutning     178

Referenser     179

11Hållbar kommunikation     183

Birgitta Johansson-Hidén

Kommunikationskompetens hos alla berörda     185

De etiskt baserade besluten     186

Kommunikation i institutionella sammanhang     187

Dialogens inre dynamik och uppbyggnad     189

Några fallgropar när det gäller kommunikation och dialog     190

Fallgrop 1. ”Vår kommunikation är tillräcklig och dialogen bra”     190

Fallgrop 2. Dialogen förytligas och avkortas     192

Demokratisk dialog och kommunikativt förnuft      195

Avslutande diskussion – ”Prata om pratet!”     197

Referenser     200

12Det menings­fulla samarbetet     203

Gudrun Holmdahl, Lars Svedberg och Ulf Buskqvist

Det svenska arbetslagets DNA     204

Tongivande perspektiv på kollegiala samarbeten     206

Fyra typer av kollegiala samarbeten     210

Evangelium eller framgångs­recept?     211

Vad har på djupet påverkat dig i ditt sätt att se på samarbete?     214

Mönster i texterna – upptakt, vändpunkt och lärdomar     215

Kollegiala samarbeten på riktigt – modell eller kvalitet     219

Referenser     220

13Gärna sedd – men inte observerad     223

Margaretha Karlsson och Lars Svedberg

En aktivitet med flera bottnar     223

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta?     225

Varför – i vilket syfte?     227

Vad – vilket fokus?     229

När ska det ske?     230

Hur ska det ske?     230

Samtalet efteråt?     231

Vilka ledarhandlingar gör skillnad?     234

Man löser inte problem med samtalet, man upplöser dem!     235

Referenser     236

Del IVSkol­utveckling

14Att greppa skolans inre liv – en grund för etiskt handlande     241

Mats Ekholm

Variationer i skolors inre liv     243

Regelbundenheter i skolors inre     245

Att skärskåda delar av skolans infrastruktur     247

Granskning av hur målmedvetenhet hanteras     248

Granskning av hur grupperingar och tidsanvändning hanteras     250

Att utveckla den egna granskningen     255

Infrastrukturen ägs av skolan     256

Etiskt skolledarskap – att använda kunskapen om skolans inre liv!     257

Referenser     259

15Att välja förbättrings­strategi     263

Ulf Blossing

Externa kontra interna regler     265

Kunskapsbasen för undervisning     267

De många eleverna mot de få och starka vuxna     272

Slutreflektion     275

Referenser     276

Del VInter­nationell utblick

16Ledarskapet som resurs i och för pedagogisk praxis i en nyliberal tid     281

Jane Wilkinson, översatt av Lisa Sjösten

Inledning     281

Framtidens skolor: ett självupplevt exempel     283

Utbildningsledarskap som praxis: en inledande analys     285

Pedagogiskt ledarskap som praxis: en analys för utbildning      288

Diskussion och slutsats      293

Referenser     296

17Utbildnings­ledarskap som praxis     299

Stephen Kemmis, översatt av Lisa Sjösten

Inledning     299

Utbildningspraxis     301

Ett praxisperspektiv för pedagoger och skolledare     304

En mosaik av ledningspraktiker      305

Kommunikativt handlande och offentliga rum     308

Offentliga rum och folkbildning: studiecirklar     314

Kommunikativt handlande i offentliga rum: mer än bara konsultation     315

Ledarskap och kollektivt ansvar      317

Ledarskapspraxis     317

Slutsats     319

Referenser     321

Författarpresentationer     325

Information

Översättare:

Lisa Sjösten

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144159935

Utgivningsår:

2017

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

39460-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

326

Författare

 ;