Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete

Lärares och skolledares praktik

Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete

Lärares och skolledares praktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 348 kr inkl. moms
Studora e-bok 215 kr inkl. moms

Distribuerat ledarskap beskrivs ibland som en nyckel i arbetet att utveckla en förskola eller skola och dess undervisning. Ett sådant ledarskap bygger på att medarbetare, med eller utan formella ledningsuppdrag, initierar ledarhandlingar utifrån egen motivation och kunskap. Förhoppningen är att dessa ledarhandlingar ska stödja det lokala förbättringsarbetet. Boken erbjuder utförliga, praktiska beskrivningar av hur distribuerat ledarskap kan ta sig uttryck i ett svenskt sammanhang till exemp...

Läs mer

Distribuerat ledarskap beskrivs ibland som en nyckel i arbetet att utveckla en förskola eller skola och dess undervisning. Ett sådant ledarskap bygger på att medarbetare, med eller utan formella ledningsuppdrag, initierar ledarhandlingar utifrån egen motivation och kunskap. Förhoppningen är att dessa ledarhandlingar ska stödja det lokala förbättringsarbetet. Boken erbjuder utförliga, praktiska beskrivningar av hur distribuerat ledarskap kan ta sig uttryck i ett svenskt sammanhang till exempel i fråga om: pedagogiskt ledarskap, lärares ledningsuppdrag, institutionellt sammanhang, arbetslagets funktion (som professionell lärandegemenskap) samt förmågan att fungera som en lärande organisation. Denna andra upplaga är genomarbetad med hänsyn till ny forskning och övriga förändringar som skett på området. Innehållet i boken har även anpassats till förskolans verksamhet. Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete är lämplig som kurslitteratur på utbildningar för ledare inom utbildningsverksamhet och som fortbildningslitteratur för verksamma lärare, skolledare och skolhuvudmän.

Stäng

Förord 9

1. Distribuerat ledarskap i förskolor och skolor  11

Stöd för förbättring    15

Om förbättringsarbete och förbättringskapacitet    17

Bokens innehåll och upplägg    17

 

2. En studie av distribuerat ledarskap  21

De tre skolorna    22

 

3. Distribuerat ledarskap i en förändrad förskola och skola  27

Förändrad styrning och ökat ansvar för utveckling    27

Lärarnas och skolledarnas förändrade uppdrag    28

Kritikernas röster    30

Distribuerat ledarskap som en lösning på förskolans och skolans komplexa uppdrag    31

Förbättringskapacitet och förbättringsarbete    32

Distribuerat ledarskap som en del i förskolors och skolors förbättringskapacitet    33

Internationellt perspektiv    36

Hinder på vägen    37

Sammanfattning    39

 

4. Förståelse av ledarskap   41

Olika perspektiv på ledarskap    41

Ett distribuerat perspektiv    43

Makt i relation till ledarskapsperspektiv    45

Skolledare som pedagogiska ledare    47

Pedagogiskt ledarskap    48

Pedagogiskt ledarskap i praktiken    52

Pedagogiskt ledarskap i relation till ledarskapsperspektiv och makt    56

Sammanfattning    57

 

5. Ledningsuppdrag för lärare   59

Lärare som ledare i arbetslag och utvecklingsgrupper    59

Ledningsuppdrag för lärare i de tre skolorna    62

Arbetslagsledare med ansvar för både drift och utveckling    63

Ämnesutvecklare med fokus på kollegialt lärande    66

Lärledare med uppdrag att leda lärande samtal    68

Utvecklingsledare på strategisk och operativ nivå    70

Möjligheter och hinder i lärares uppdrag som ledare    74

Verktyg till stöd för förskolors och skolors utveckling    76

Sammanfattning    78

 

6. Organisering och skolförbättring   79

Perspektiv på organisationer    79

Förändring i organisationer    80

Skolförbättring    84

Krav på förbättring och förskolors och skolors reaktioner    87

Krav utifrån granskning    88

Krav på systematiskt kvalitetsarbete    91

De tre skolornas reaktioner    95

Sammanfattning    97

 

7. En utvecklande och lärande organisation  99

Lärande organisationer    99

Lärande organisationer    100

Fem betydelsefulla aspekter i lärande och utvecklande organisationer    102

Organisatoriska strukturer    104

Mål, visioner och värden    107

Ansvar och beslutsfattande    110

Reflektion och utvärdering    112

Attityder    115

Spänning mellan olika intressen    117

Verktyg till stöd för skolors utveckling    119

Sammanfattning    120

 

8. Professionella lärandegemenskaper   121

Organisering av lärares arbete    121

Organisering för stärkt förbättringskapacitet    123

Professionella lärandegemenskaper    125

Att skapa mening i nya strukturer för samarbete och lärande    126

Utveckling av arbetslagsorganisationen    127

Lärgrupper som ger prioritet till utvecklingsfrågor    132

Delaktighet genom utvecklingsgruppen    135

Betydelsen av meningsskapande    138

Sammanfattning    141

 

9. Distribuerat ledar­skap som stärker förbättrings­kapaciteten  143

Organisera för distribuerat ledarskap    143

Skapa strukturer för samarbete    144

Fördela ledningsuppdrag    146

Jämförelser mellan skolorna    146

Kvaliteten i det distribuerade ledarskapet    147

En organisation med lång väg framför sig    148

En organisation på väg    150

En organisation väl där    151

Förutsättningar för samarbete    153

Förutsättningar för ledningsuppdrag    154

Normer och värden som möjliggör utveckling    156

Skolledaren är betydelsefull    158

Organisering och delaktighet    158

Ledning av organisationens förbättringsarbete    159

Deltagande i praktiken    161

Verktyg till stöd för förskolors och skolors utveckling    162

Sammanfattning    163

 

Slutord 165

Litteratur 167

Bilaga 1 179

Bilaga 2 181

Bilaga 3 182

Information

Författare:

Mette Liljenberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144192994

Utgivningsår:

2018

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

39291-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

183
 ;

Distribuerat ledarskap beskrivs ibland som en nyckel i arbetet att utveckla en förskola eller skola och dess undervisning. Ett sådant ledarskap bygger på att medarbetare, med eller utan formella ledningsuppdrag, initierar ledarhandlingar utifrån egen motivation och kunskap. Förhoppningen är att dessa ledarhandlingar ska stödja det lokala förbättringsarbetet. Boken erbjuder utförliga, praktiska beskrivningar av hur distribuerat ledarskap kan ta sig uttryck i ett svenskt sammanhang till exemp...

Läs mer

Distribuerat ledarskap beskrivs ibland som en nyckel i arbetet att utveckla en förskola eller skola och dess undervisning. Ett sådant ledarskap bygger på att medarbetare, med eller utan formella ledningsuppdrag, initierar ledarhandlingar utifrån egen motivation och kunskap. Förhoppningen är att dessa ledarhandlingar ska stödja det lokala förbättringsarbetet. Boken erbjuder utförliga, praktiska beskrivningar av hur distribuerat ledarskap kan ta sig uttryck i ett svenskt sammanhang till exempel i fråga om: pedagogiskt ledarskap, lärares ledningsuppdrag, institutionellt sammanhang, arbetslagets funktion (som professionell lärandegemenskap) samt förmågan att fungera som en lärande organisation. Denna andra upplaga är genomarbetad med hänsyn till ny forskning och övriga förändringar som skett på området. Innehållet i boken har även anpassats till förskolans verksamhet. Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete är lämplig som kurslitteratur på utbildningar för ledare inom utbildningsverksamhet och som fortbildningslitteratur för verksamma lärare, skolledare och skolhuvudmän.

Stäng
Information

Författare:

Mette Liljenberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144195605

Utgivningsår:

2018

Revisionsår:

2025

Artikelnummer:

39291-SB02

Upplaga:

Andra
 ;