
Kommande
Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete
Lärares och skolledares praktik

Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete
Lärares och skolledares praktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 9
1. Distribuerat ledarskap i förskolor och skolor 11
Stöd för förbättring 15
Om förbättringsarbete och förbättringskapacitet 17
Bokens innehåll och upplägg 17
2. En studie av distribuerat ledarskap 21
De tre skolorna 22
3. Distribuerat ledarskap i en förändrad förskola och skola 27
Förändrad styrning och ökat ansvar för utveckling 27
Lärarnas och skolledarnas förändrade uppdrag 28
Kritikernas röster 30
Distribuerat ledarskap som en lösning på förskolans och skolans komplexa uppdrag 31
Förbättringskapacitet och förbättringsarbete 32
Distribuerat ledarskap som en del i förskolors och skolors förbättringskapacitet 33
Internationellt perspektiv 36
Hinder på vägen 37
Sammanfattning 39
4. Förståelse av ledarskap 41
Olika perspektiv på ledarskap 41
Ett distribuerat perspektiv 43
Makt i relation till ledarskapsperspektiv 45
Skolledare som pedagogiska ledare 47
Pedagogiskt ledarskap 48
Pedagogiskt ledarskap i praktiken 52
Pedagogiskt ledarskap i relation till ledarskapsperspektiv och makt 56
Sammanfattning 57
5. Ledningsuppdrag för lärare 59
Lärare som ledare i arbetslag och utvecklingsgrupper 59
Ledningsuppdrag för lärare i de tre skolorna 62
Arbetslagsledare med ansvar för både drift och utveckling 63
Ämnesutvecklare med fokus på kollegialt lärande 66
Lärledare med uppdrag att leda lärande samtal 68
Utvecklingsledare på strategisk och operativ nivå 70
Möjligheter och hinder i lärares uppdrag som ledare 74
Verktyg till stöd för förskolors och skolors utveckling 76
Sammanfattning 78
6. Organisering och skolförbättring 79
Perspektiv på organisationer 79
Förändring i organisationer 80
Skolförbättring 84
Krav på förbättring och förskolors och skolors reaktioner 87
Krav utifrån granskning 88
Krav på systematiskt kvalitetsarbete 91
De tre skolornas reaktioner 95
Sammanfattning 97
7. En utvecklande och lärande organisation 99
Lärande organisationer 99
Lärande organisationer 100
Fem betydelsefulla aspekter i lärande och utvecklande organisationer 102
Organisatoriska strukturer 104
Mål, visioner och värden 107
Ansvar och beslutsfattande 110
Reflektion och utvärdering 112
Attityder 115
Spänning mellan olika intressen 117
Verktyg till stöd för skolors utveckling 119
Sammanfattning 120
8. Professionella lärandegemenskaper 121
Organisering av lärares arbete 121
Organisering för stärkt förbättringskapacitet 123
Professionella lärandegemenskaper 125
Att skapa mening i nya strukturer för samarbete och lärande 126
Utveckling av arbetslagsorganisationen 127
Lärgrupper som ger prioritet till utvecklingsfrågor 132
Delaktighet genom utvecklingsgruppen 135
Betydelsen av meningsskapande 138
Sammanfattning 141
9. Distribuerat ledarskap som stärker förbättringskapaciteten 143
Organisera för distribuerat ledarskap 143
Skapa strukturer för samarbete 144
Fördela ledningsuppdrag 146
Jämförelser mellan skolorna 146
Kvaliteten i det distribuerade ledarskapet 147
En organisation med lång väg framför sig 148
En organisation på väg 150
En organisation väl där 151
Förutsättningar för samarbete 153
Förutsättningar för ledningsuppdrag 154
Normer och värden som möjliggör utveckling 156
Skolledaren är betydelsefull 158
Organisering och delaktighet 158
Ledning av organisationens förbättringsarbete 159
Deltagande i praktiken 161
Verktyg till stöd för förskolors och skolors utveckling 162
Sammanfattning 163
Slutord 165
Litteratur 167
Bilaga 1 179
Bilaga 2 181
Bilaga 3 182
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144192994Utgivningsår:
2018Revisionsår:
2025Artikelnummer:
39291-02Upplaga:
AndraSidantal:
183Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195605Utgivningsår:
2018Revisionsår:
2025Artikelnummer:
39291-SB02Upplaga:
Andra