Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola

Skickas följande arbetsdag

Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar - kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare? Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat närmare 1000 personer i processledarskap, självkännedo...

Läs mer

Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar - kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare? Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat närmare 1000 personer i processledarskap, självkännedom, grupprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. I boken varvas deras erfarenheter på ett tillgängligt sätt med aktuell forskning. Som läsare får du exempelvis ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer. Boken vänder sig till mellanledare av olika slag samt till rektorer. Den erbjuder teorier, modeller och verktyg för att utveckla kompetenser i att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå.

Stäng

Förord 9

 1 Introduktion 11

Varför behövs boken? 11

Forskning om fördelat ledarskap och lärare som leder utvecklingsprocesser 15

Bokens bidrag och upplägg 16

Bokens disposition 19

Begrepp och definitioner 20

 2 Processledarskap 21

Processledare – en form av mellanledare 21

Processledarskapets arenor och roller 24

Processledarens uppdrag och förutsättningar 26

Processledarkompetenser 30

Systemkompetens 31

Översättningskompetens 31

 3 Skolutveckling 37

Krav på utveckling 37

Skolutveckling i ett tidsperspektiv 39

Övergripande framgångsfaktorer 41

Organisationsstruktur för skolutveckling 43

Strategier i skolutveckling 44

Ansvar och delaktighet i skolutveckling 47

Konkretiseringar av skolutveckling 51

 4 Kollegialt lärande 55

Vad är kollegialt lärande? 55

Varför kollegialt lärande? 57

Fokus i det kollegiala lärandet? 59

Förutsättningar för och utmaningar i kollegialt lärande 61

Att fånga och synliggöra praktiker 63

Att ge konstruktiv återkoppling för kollegialt lärande 66

Att reflektera över praktiker 68

Praxistriangeln för fördjupad reflektion 69

Loggskrivande för systematisk reflektion 71

Etablerade modeller för kollegialt lärande 73

Lesson study 74

Learning study 75

Aktionslärande 77

 5 Att leda grupper och att leda sig själv 81

Att känna igen beteenden i gruppen 81

Arbetsgrupper och grundantagandegrupper 82

Goda förutsättningar för arbetsgrupper 85

Olika faser i grupper 89

Ledarhandlingar för olika faser 91

Självinsikt och självledarskap för att förändra gruppers beteende 92

 6 Samtalet som verktyg 95

Kommunikation för utveckling och lärande 95

Att förbättra kommunikation 97

Samtal med olika syften 100

Lärande samtal 103

Uppgiftslösande samtal 108

Kollegahandledande samtal 110

Coachande samtal 112

Dokumentation av samtal 115

 7 Verktyg för systematik 119

Systematik och systematiska modeller 119

Att identifiera ett utvecklingsområde 121

Att formulera önskat läge 125

Att formulera mål och uttvecklingsaktiviteter 126

Att följa upp och utvärdera 131

Analysarbete som hantverk 133

Stöd för helhetsförståelse 139

 8 Kultur och struktur för utveckling och lärande 143

Kultur – en grogrund för utveckling 143

Skolkulturer 144

Förändring av skolkulturer 146

Skolkulturanalyser 148

Att identifiera skolkulturtyper 148

Att värdera kännetecken 151

Att formulera upplevelser 154

Att identifiera praktiker 155

 9 Slutord utifrån vår forskning 159

Utgångspunkt för genomförda studier 159

Samarbetande kulturer och förbättrade undervisningspraktiker 160

Prioritering och tydlighet 161

Nya drifts- och utvecklingsorganisationer 161

Anmärkningsvärda förändringar 162

Väl anpassade översättningar av utvecklingsstrategier 163

Skolor utan processledare? 165

Litteraturförteckning 167

Sakregister 177

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121154

Utgivningsår:

2020

Artikelnummer:

39702-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

184
 ;