
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Förord 9
1 Introduktion 11
Varför behövs boken? 11
Forskning om fördelat ledarskap och lärare som leder utvecklingsprocesser 15
Bokens bidrag och upplägg 16
Bokens disposition 19
Begrepp och definitioner 20
2 Processledarskap 21
Processledare – en form av mellanledare 21
Processledarskapets arenor och roller 24
Processledarens uppdrag och förutsättningar 26
Processledarkompetenser 30
Systemkompetens 31
Översättningskompetens 31
3 Skolutveckling 37
Krav på utveckling 37
Skolutveckling i ett tidsperspektiv 39
Övergripande framgångsfaktorer 41
Organisationsstruktur för skolutveckling 43
Strategier i skolutveckling 44
Ansvar och delaktighet i skolutveckling 47
Konkretiseringar av skolutveckling 51
4 Kollegialt lärande 55
Vad är kollegialt lärande? 55
Varför kollegialt lärande? 57
Fokus i det kollegiala lärandet? 59
Förutsättningar för och utmaningar i kollegialt lärande 61
Att fånga och synliggöra praktiker 63
Att ge konstruktiv återkoppling för kollegialt lärande 66
Att reflektera över praktiker 68
Praxistriangeln för fördjupad reflektion 69
Loggskrivande för systematisk reflektion 71
Etablerade modeller för kollegialt lärande 73
Lesson study 74
Learning study 75
Aktionslärande 77
5 Att leda grupper och att leda sig själv 81
Att känna igen beteenden i gruppen 81
Arbetsgrupper och grundantagandegrupper 82
Goda förutsättningar för arbetsgrupper 85
Olika faser i grupper 89
Ledarhandlingar för olika faser 91
Självinsikt och självledarskap för att förändra gruppers beteende 92
6 Samtalet som verktyg 95
Kommunikation för utveckling och lärande 95
Att förbättra kommunikation 97
Samtal med olika syften 100
Lärande samtal 103
Uppgiftslösande samtal 108
Kollegahandledande samtal 110
Coachande samtal 112
Dokumentation av samtal 115
7 Verktyg för systematik 119
Systematik och systematiska modeller 119
Att identifiera ett utvecklingsområde 121
Att formulera önskat läge 125
Att formulera mål och uttvecklingsaktiviteter 126
Att följa upp och utvärdera 131
Analysarbete som hantverk 133
Stöd för helhetsförståelse 139
8 Kultur och struktur för utveckling och lärande 143
Kultur – en grogrund för utveckling 143
Skolkulturer 144
Förändring av skolkulturer 146
Skolkulturanalyser 148
Att identifiera skolkulturtyper 148
Att värdera kännetecken 151
Att formulera upplevelser 154
Att identifiera praktiker 155
9 Slutord utifrån vår forskning 159
Utgångspunkt för genomförda studier 159
Samarbetande kulturer och förbättrade undervisningspraktiker 160
Prioritering och tydlighet 161
Nya drifts- och utvecklingsorganisationer 161
Anmärkningsvärda förändringar 162
Väl anpassade översättningar av utvecklingsstrategier 163
Skolor utan processledare? 165
Litteraturförteckning 167
Sakregister 177
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121154Utgivningsår:
2020Artikelnummer:
39702-01Upplaga:
FörstaSidantal:
184