Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att lära och utvecklas som rektor

Förstå, lära och leda i ett föränderligt uppdrag

Skickas följande arbetsdag

Att lära och utvecklas som rektor

Förstå, lära och leda i ett föränderligt uppdrag

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 312 kr inkl. moms
Studora e-bok 193 kr inkl. moms

Utbildningen och styrdokumenten är desamma, men ändå kan det professionella lärandet se helt olika ut för olika rektorer. Vad beror det på? Den här boken beskriver kraftfulla men också mindre produktiva sätt för rektorer att ta sig an sitt arbete och lärande. Det handlar om hur man orienterar sig – mot organisation, uppgifter eller idéer – och där begrepp som engagemang, fantasi och anpassning förklarar kvaliteten på det lärande som uppstår – eller möjligen uteblir. Att lära och utvecklas ...

Läs mer

Utbildningen och styrdokumenten är desamma, men ändå kan det professionella lärandet se helt olika ut för olika rektorer. Vad beror det på? Den här boken beskriver kraftfulla men också mindre produktiva sätt för rektorer att ta sig an sitt arbete och lärande. Det handlar om hur man orienterar sig – mot organisation, uppgifter eller idéer – och där begrepp som engagemang, fantasi och anpassning förklarar kvaliteten på det lärande som uppstår – eller möjligen uteblir. Att lära och utvecklas som rektor bygger på en omfattande empirisk studie av nya rektorer och deras lärande, som en del av den statliga rektorsutbildningen. Den riktar sig till rektorer, skolchefer och skolhuvudmän och är ett ovärderligt stöd för den som vill höja kvaliteten på rektorers professionella utveckling och lärande.

Stäng

Förord 9

1. Kvalitativt lärande som rektor – en introduktion    11

Bokens disposition    13

Studien    15

2. Rektorer och deras utbildning    17

Rektorers arbete    17

Rektorn i det svenska skolsystemet    19

Kvalifikationskrav för rektorer    19

Tidigare forskning om rektorer    21

Utbildning för rektorer    22

Det obligatoriska Rektorsprogrammet    23

Lärande i rektorsutbildning    25

3. Kompetens utifrån ett praktikperspektiv     27

Sociohistoriska praktiker    28

Professionellt och organisatoriskt lärande    31

Engagemang, fantasi och anpassning    33

Rektorers orientering – en del av identiteten    35

4. Organisation, uppgift eller idé – betydelsen av orientering    37

Orientering till arbete    38

Den organisatoriskt orienterade rektorn    40

Den uppgiftsorienterade rektorn    43

Rektorer med idéorientering    45

Betydelsen av diversifierade orienteringar    48

Avslutande reflektion    50

5. Kontinuerliga och avbrutna lärprocesser    53

Leda och lära i vardagsarbete    54

Kontinuerliga lärprocesser    55

Avbrutna processer    57

Att vara inkommande rektor    60

Svårigheter med systematiskt kvalitetsarbete i skolor    62

Avslutande reflektion    63

6. Ledningskritisk kunskap – lokal kontext och verksamhets­område    67

Novisa och nya rektorer    68

Tre viktiga områden att behärska    70

Lokal kontext och förbättringshistoria    71

Verksamhetsområdet    72

Skolledningskunnande    74

Rektor som bergsguide    76

Avslutande reflektion    78

7. Aktivt lärande – engagemang, identitet och erfarenhet i samspel     81

Innehåll och process i utbildningar för skolledare    82

Förstå utbildning som orientering, reflektion och utforskande    85

På plats i Rektorsprogrammet    87

Aktivt lärande i utbildningen    90

När utbildningselement upplevs som hinder    92

Avslutande reflektion    93

8. Rektors professionella positionering    97

Värden, roller och relationer i skolan     98

Studiens rektorer vill inte kännas vid rektorers historiska positionering    100

Utforskande av värden, roller och relationer    105

Rektor – en ensam ö    107

Rektorerna byter position    109

Avslutande reflektion    111

9. Att vara rektor – projekt eller praktik    117

Karriär för lärare och rektorer    118

Vilka blir rektorer?    119

Bekymmer i tre faser    121

Skilda bakgrunder, men alltid lång lärarerfarenhet    122

Rektorsblivande som projekt eller praktik    123

Avslutande reflektion    124

10. Rektorsblivande – en ständig rörelse    127

Forskning om rektorers rörelser    127

Ständig rörelse under introduktionsperioden    129

Skilda orsaker till rörelser    131

Jämka mellan olika hänsyn    133

Avslutande reflektion    135

11. Att lära och utvecklas som rektor    139

Trådarna knyts samman    139

Fantasins rektorer – fullt engagerade i anpassat kvalitativt lärande    144

Avslutande reflektion    148

Referenser 153

Appendix 163

Studien    163

Register 167

Information

Författare:

Stina Jerdborg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144164373

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45849-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

169
 ;

Utbildningen och styrdokumenten är desamma, men ändå kan det professionella lärandet se helt olika ut för olika rektorer. Vad beror det på? Den här boken beskriver kraftfulla men också mindre produktiva sätt för rektorer att ta sig an sitt arbete och lärande. Det handlar om hur man orienterar sig – mot organisation, uppgifter eller idéer – och där begrepp som engagemang, fantasi och anpassning förklarar kvaliteten på det lärande som uppstår – eller möjligen uteblir. Att lära och utvecklas ...

Läs mer

Utbildningen och styrdokumenten är desamma, men ändå kan det professionella lärandet se helt olika ut för olika rektorer. Vad beror det på? Den här boken beskriver kraftfulla men också mindre produktiva sätt för rektorer att ta sig an sitt arbete och lärande. Det handlar om hur man orienterar sig – mot organisation, uppgifter eller idéer – och där begrepp som engagemang, fantasi och anpassning förklarar kvaliteten på det lärande som uppstår – eller möjligen uteblir. Att lära och utvecklas som rektor bygger på en omfattande empirisk studie av nya rektorer och deras lärande, som en del av den statliga rektorsutbildningen. Den riktar sig till rektorer, skolchefer och skolhuvudmän och är ett ovärderligt stöd för den som vill höja kvaliteten på rektorers professionella utveckling och lärande.

Stäng
Information

Författare:

Stina Jerdborg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144191256

Utgivningsår:

2024

Artikelnummer:

45849-SB01

Upplaga:

Första
 ;