
Att lära och utvecklas som rektor
Förstå, lära och leda i ett föränderligt uppdrag

Att lära och utvecklas som rektor
Förstå, lära och leda i ett föränderligt uppdrag
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 9
1. Kvalitativt lärande som rektor – en introduktion 11
Bokens disposition 13
Studien 15
2. Rektorer och deras utbildning 17
Rektorers arbete 17
Rektorn i det svenska skolsystemet 19
Kvalifikationskrav för rektorer 19
Tidigare forskning om rektorer 21
Utbildning för rektorer 22
Det obligatoriska Rektorsprogrammet 23
Lärande i rektorsutbildning 25
3. Kompetens utifrån ett praktikperspektiv 27
Sociohistoriska praktiker 28
Professionellt och organisatoriskt lärande 31
Engagemang, fantasi och anpassning 33
Rektorers orientering – en del av identiteten 35
4. Organisation, uppgift eller idé – betydelsen av orientering 37
Orientering till arbete 38
Den organisatoriskt orienterade rektorn 40
Den uppgiftsorienterade rektorn 43
Rektorer med idéorientering 45
Betydelsen av diversifierade orienteringar 48
Avslutande reflektion 50
5. Kontinuerliga och avbrutna lärprocesser 53
Leda och lära i vardagsarbete 54
Kontinuerliga lärprocesser 55
Avbrutna processer 57
Att vara inkommande rektor 60
Svårigheter med systematiskt kvalitetsarbete i skolor 62
Avslutande reflektion 63
6. Ledningskritisk kunskap – lokal kontext och verksamhetsområde 67
Novisa och nya rektorer 68
Tre viktiga områden att behärska 70
Lokal kontext och förbättringshistoria 71
Verksamhetsområdet 72
Skolledningskunnande 74
Rektor som bergsguide 76
Avslutande reflektion 78
7. Aktivt lärande – engagemang, identitet och erfarenhet i samspel 81
Innehåll och process i utbildningar för skolledare 82
Förstå utbildning som orientering, reflektion och utforskande 85
På plats i Rektorsprogrammet 87
Aktivt lärande i utbildningen 90
När utbildningselement upplevs som hinder 92
Avslutande reflektion 93
8. Rektors professionella positionering 97
Värden, roller och relationer i skolan 98
Studiens rektorer vill inte kännas vid rektorers historiska positionering 100
Utforskande av värden, roller och relationer 105
Rektor – en ensam ö 107
Rektorerna byter position 109
Avslutande reflektion 111
9. Att vara rektor – projekt eller praktik 117
Karriär för lärare och rektorer 118
Vilka blir rektorer? 119
Bekymmer i tre faser 121
Skilda bakgrunder, men alltid lång lärarerfarenhet 122
Rektorsblivande som projekt eller praktik 123
Avslutande reflektion 124
10. Rektorsblivande – en ständig rörelse 127
Forskning om rektorers rörelser 127
Ständig rörelse under introduktionsperioden 129
Skilda orsaker till rörelser 131
Jämka mellan olika hänsyn 133
Avslutande reflektion 135
11. Att lära och utvecklas som rektor 139
Trådarna knyts samman 139
Fantasins rektorer – fullt engagerade i anpassat kvalitativt lärande 144
Avslutande reflektion 148
Referenser 153
Appendix 163
Studien 163
Register 167
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144164373Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45849-01Upplaga:
FörstaSidantal:
169Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144191256Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45849-SB01Upplaga:
Första