
Att jobba som rektor
- om rektorer som professionella yrkesutövare

Att jobba som rektor
- om rektorer som professionella yrkesutövare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentationer 13
Förord 19
Inledning 21
– rektorer i ett professionsperspektiv
Gunnar Berg & Marcia Håkansson Lindqvist
Professionsattributen omvärldserkännande, kunskapsbas, kåranda och autonomi 22
Rektorskap som yrke 23
Rektorer som professionella 25
Presentation av bidragen 26
Del I
Rektorskapets professionella premisser
1 Rektorskap 31
– befattning eller profession?
Gunnar Augustsson & Marcia Håkansson Lindqvist
Några nedslag i tidigare forskning om rektor 32
Den teoretiska spännvidden mellan befattning och profession 34
Metod 36
Resultat 37
Avslutande diskussion 39
Referenser 39
2 Rektorn som demokratins väktare 43
Sofie Gustafsson
Rektorn, lagen och folkets förlängda arm 45
Rektorn i mötet med medborgaren 46
Rektorns internaliserade kunskap och kåranda 48
Rektorns relation till huvudmannen 49
Handlingsalternativ vid etiska dilemman 50
Avslutande diskussion 54
Referenser 55
3 Rektor, profession och autonomi 57
Magnus Larsson
Professionssociologiska utgångspunkter 58
Rektorsprofessionens organisatoriska framväxt 60
Styrningen av rektorsprofessionen 62
Avslutande diskussion 65
Referenser 66
4 Rektorsprofessionen i ett rättsperspektiv 67
Stephan Rapp & Peter Skoglund
Rektor – ämbetsmannen 67
Rektor som profession 69
Rektors allmänna legitimitet enligt skollagstiftningen 70
Rektors legitimitet vid myndighetsutövning 72
Rektors rättsliga autonomi 74
Rektor som civilrättstillämpare 76
Avslutande diskussion 77
Referenser 78
5 Är rektorsyrket en yrkesprofession eller …|en organisationsprofession, och vad gör det för skillnad? 79
Johanna Ringarp & Niclas Rönnström
Ekonomiskt företräde, globalisering och nya förväntningar 79
Rektorsyrket – en yrkesprofession eller en organisationsprofession i vardande? 81
Rektorers utbildning och kunskapsbas – det statliga rektorsprogrammet 82
Rektorsyrkets vetenskapliga bas och ökade standardisering 83
Rektorers autonomi och kontroll över yrket 85
Avslutande diskussion 88
Referenser 89
6 I jakten på den professionella kunskapsbasen 91
Maria Styf
Rektors professionalism – ett erkännande av och från omvärlden 92
En rektors professionella kunskapsbas 93
Avslutande diskussion 100
Referenser 101
Del II
Rektorsprofessionalism i olika skolformer och verksamhetsområden
7 Ledarskapsidentitet i förskolans rektorsuppdrag 105
Catarina Arvidsson & Maria Styf
Förskolans och ledarskapets särart 107
Rektors professionella uppdrag 109
Avslutande diskussion 113
Referenser 114
8 Rektors profession i samband med att leda och samordna elevhälsoarbete 115
Caroline Lidström & Monica Norberg
Elevhälsans arbete, arbete med elevhälsa eller elevhälsoarbete? 116
Rektorsprofessionen i elevhälsoarbetet 118
Avslutande diskussion 122
Referenser 123
9 Hur kan rektor skapa en kvalitativ utbildning för elever …|med intellektuell funktionsvariation? 125
Johanna Lundén
Komplexitet i upplägg och vikten av att värna om och skapa en inkluderande verksamhet 126
Lyfta blicken – ett sätt att se på kvalitet 128
Vad bedömer vi och varför? Eller varför inte? 129
En framtid efter skolan 131
Hur synliggörs kvalitet i anpassad skola? 132
Vad skulle ett ökat internationellt intresse innebära för professionen? 133
Avslutande diskussion 133
Referenser 135
10 Komvuxrektorers professionella autonomi 137
– frivillig eller påtvingad?
Ingela Portfelt
Komvuxrektors särskiljande uppdrag 138
Komvuxrektors särskiljande professionskvaliteter och utmaningar 139
Professionsdifferentierande faktorer 140
Likvärdighet med olikvärdiga förutsättningar 143
Tillitsbaserat ledarskap och ansvarsdumpning 145
Diskussion 146
Avslutande diskussion 150
Referenser 150
11 Rektor i förskolan 153
– en förändrad roll i ett förändrat landskap
Monica Vikner Stafberg
Forskningsnedslag kring förskolan 154
Med livsvärlden som grund 155
Ledarskap i förskolan 155
Analys 158
Avslutande diskussion 162
Referenser 162
Del III
Kommunikation, kollegialitet och professionshandledning
12 Rektorers erfarenheter av att ingå i en lärande gemenskap 167
Anette Forssten Seiser & Åsa Söderström
Att lära till rektor 168
Att lära i samspel 169
Pedagogiskt ledarskap 170
En studie om rektorer i utbildning 171
Avslutande diskussion 176
Referenser 178
13 Om att främja rektorers autonomi och professionella omdöme 179
Pål Melin
Professionshandledning – ett sätt att dela och kritiskt värdera yrkeskunskapen 181
Utförandets och utvecklingens logik 183
Handledningsunderlag kopplade till utförandets logik 184
Handledningsunderlag kopplade till utvecklingens logik 188
Avslutande diskussion 189
Referenser 192
14 Rektor med ansvar att leda och samordna lärande och utveckling 195
Monica Norberg
Kritiska punkter i kollegialt lärande 196
Att leda och samordna lärande 201
Avslutande diskussion 206
Referenser 207
15 Rektorers ledarskap på en digital arena 209
Anna Rantala & Maria Wester
Kommunikation på den digitala arenan 210
Rektorers kommunikation i praktiken på den digitala arenan 212
Avslutande diskussion 217
Referenser 219
16 Värden på spel i rektorers kollegiala erfarenhets- och kunskapsutbyten 221
Katarina Samuelsson & Mette Liljenberg
Kollegiala kunskapsutbyten för lärare 222
Kollegiala kunskapsutbyten för rektorer 222
Kontext och dess betydelse för kollegiala kunskapsutbyten 223
En kompetensutvecklingsinsats för rektorer 224
Rektorernas navigering i kompetensutvecklingsinsatsen 225
Värden på spel för rektorerna 227
Avslutande diskussion 229
Referenser 230
17 Professionshandledning 233
– att utveckla rektors yrkesidentitet och yrkestrygghet
Maria Styf, Susanne Sahlin & Marcia Håkansson Lindqvist
Professionshandledning – ett innehåll i rektorsprogrammet 234
Att handleda sina kollegor 234
Professionell yrkesidentitet och yrkestrygghet – person, position och profession 236
Professionshandledningens bidrag till yrkestrygghet och yrkesidentitet 238
Avslutande diskussion 241
Referenser 242
Del IV
Rektorskap visavi andra skolprofessioner
18 Rektorer och skolorganisationer i ett professionsperspektiv 245
– från kunskapsbas till kunskapsbank
Gunnar Berg & Magnus Söderström
Rektorskap som profession 245
Professionsansats och aktörsperspektiv 246
Professionsansatsens tillämpning 246
Organisationer betraktade i uni- respektive multiprofessionella perspektiv 248
Skolor med uniprofessionella attribut 249
Skolor med multiprofessionella attribut 251
Från yrkesgrupper till skolorganisationer 252
Rektorer i professionella skolorganisationer 255
Avslutande diskussion 257
Referenser 257
19 Att vara rektor i ljuset av skolans möte med elevers och lärares olikheter 259
Gudrun Holmdahl & Kerstin Bladini
Skolledarskapets inramning, komplexitet och möjligheter 261
Rektors förtydligade ansvar och ökade frihet 263
Ett sammansatt uppdrag kräver sammansatt kunnande 265
Att kvalificera rektors yrkeskunnande 267
Avslutande diskussion 269
Referenser 270
20 Är rektorsprofessionen (ir)relevant? 273
Anders Danell
Profession – eller befattning? 274
Skolans distribuerade ledarskap 275
Några undervisande rektorers erfarenheter 276
Rektorns undervisning, en arena för pedagogiskt ledarskap? 278
Pedagogiskt ledarskap, ett lärande ledarskap 279
Avslutande diskussion 281
Referenser 283
21 Förväntningar, ansvarighet och tillit som påverkar …|rektorer och rektorsprofessionen 285
Ulf Leo
Förväntningar, ansvarighet och tillit 286
Rektorers upplevda förväntningar 288
Avslutande diskussion 295
Referenser 296
22 Rektor för elevhälsan 297
– att skapa mandat i en komplementär verksamhet
Johanna Lundén
Elevhälsa – hela skolans angelägenhet och ansvar 298
Elevhälsan möter den inre organisationen 301
Hur kan omvärldserkännandet för rektorer stärkas ifråga om elevhälsoarbetet? 306
Avslutande diskussion 307
Referenser 309
23 Leda och organisera lärares kompetensutveckling 311
– tillit, ansvar och autonomi
Agneta Persson, Maria Styf och Susanne Sahlin
Rektors uppdrag och ansvar 312
Lärares kompetensutveckling – balans mellan tillit och autonomi 314
Huvudmannens ansvar och styrning av kompetensutveckling 316
Förutsättningar för att lyckas med lärares kompetensutveckling 318
Avslutande diskussion 319
Referenser 320
24 Skolutvecklingens professionella utmaningar för lärare och rektorer 323
Frank Sundh & Christer Wede
Professionsattribut med mera 324
Avgränsad eller utvidgad? 325
Professionella mötesplatser 326
Skolutvecklingsprolog 327
Erfarenheter från två skolutvecklingsinsatser 329
Avslutande diskussion 333
Referenser 334
Avslutning
25 Om skolledarutbildningens moderna historia 337
Jan Perselli
Skolledaren – en förändrad roll 337
Om hur skolledarskap har utvecklats 338
En kort genomgång av de olika skolledarutbildningarna 339
Avslutande diskussion 348
Referenser 348
26 Rektorsyrket i teori och praktik 351
Björn Ahlström
Rektorsprogrammet 352
De fyra professionsattributen i kapitlen 355
Avslutande diskussion 359
Referenser 361
Efterord 363
Sakregister 365
Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144152103Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
44199-01Upplaga:
FörstaSidantal:
368Information
Kapitelförfattare:
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173641Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
44199-SB01Upplaga:
Första