Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att jobba som rektor

- om rektorer som professionella yrkesutövare

Skickas följande arbetsdag

Att jobba som rektor

- om rektorer som professionella yrkesutövare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 493 kr inkl. moms
Studora e-bok 308 kr inkl. moms

Av måldokumentet för det statliga Rektorsprogrammet 2021–2027 framgår att programmet är en professionsorienterad befattningsutbildning. Denna antologi behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i en svensk kontext. Innehållet är organiserat i fyra delar som på olika sätt belyser rektorer som chefer, ledare och som profession: • Rektorskapets professionella premisser • R...

Läs mer

Av måldokumentet för det statliga Rektorsprogrammet 2021–2027 framgår att programmet är en professionsorienterad befattningsutbildning. Denna antologi behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i en svensk kontext. Innehållet är organiserat i fyra delar som på olika sätt belyser rektorer som chefer, ledare och som profession: • Rektorskapets professionella premisser • Rektorsprofessionalism i olika skolformer och verksamhetsområden • Kommunikation, kollegialitet och professionshandledning • Rektorskap visavi andra skolprofessioner Att jobba som rektor är författad av rektorsutbildare verksamma vid samtliga sju lärosäten som anordnar Rektorsprogrammet 2021–2027. Boken vänder sig främst till programmets deltagare, det vill säga nyanställda rektorer samt biträdande rektorer verksamma inom skola och förskola. Andra väsentliga målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer på statlig- och huvudmannanivå.

Stäng

Författarpresentationer 13

Förord 19

 

Inledning  21

– rektorer i ett professionsperspektiv

Gunnar Berg & Marcia Håkansson Lindqvist

Professionsattributen omvärldserkännande, kunskapsbas, kåranda och autonomi 22

Rektorskap som yrke 23

Rektorer som professionella 25

Presentation av bidragen 26

Del I

Rektorskapets professionella premisser

                      1 Rektorskap  31

– befattning eller profession?

Gunnar Augustsson & Marcia Håkansson Lindqvist

Några nedslag i tidigare forskning om rektor 32

Den teoretiska spännvidden mellan befattning och profession 34

Metod 36

Resultat 37

Avslutande diskussion 39

Referenser 39

 

                      2 Rektorn som demokratins väktare 43

Sofie Gustafsson

Rektorn, lagen och folkets förlängda arm 45

Rektorn i mötet med medborgaren 46

Rektorns internaliserade kunskap och kåranda 48

Rektorns relation till huvudmannen 49

Handlingsalternativ vid etiska dilemman 50

Avslutande diskussion 54

Referenser 55

 

                      3 Rektor, profession och autonomi 57

Magnus Larsson

Professionssociologiska utgångspunkter 58

Rektorsprofessionens organisatoriska framväxt 60

Styrningen av rektorsprofessionen 62

Avslutande diskussion 65

Referenser 66

 

                      4 Rektorsprofessionen i ett rättsperspektiv 67

Stephan Rapp & Peter Skoglund

Rektor – ämbetsmannen  67

Rektor som profession  69

Rektors allmänna legitimitet enligt skollagstiftningen 70

Rektors legitimitet vid myndighetsutövning 72

Rektors rättsliga autonomi 74

Rektor som civilrättstillämpare 76

Avslutande diskussion 77

Referenser 78

 

                      5 Är rektorsyrket en yrkesprofession eller …|en organisations­profession, och vad gör det för skillnad? 79

Johanna Ringarp & Niclas Rönnström

Ekonomiskt företräde, globalisering och nya förväntningar  79

Rektorsyrket – en yrkesprofession eller en organisationsprofession i vardande? 81

Rektorers utbildning och kunskapsbas – det statliga rektorsprogrammet 82

Rektorsyrkets vetenskapliga bas och ökade standardisering 83

Rektorers autonomi och kontroll över yrket 85

Avslutande diskussion 88

Referenser  89

 

                      6 I jakten på den professionella kunskapsbasen 91

Maria Styf

Rektors professionalism – ett erkännande av och från omvärlden 92

En rektors professionella kunskapsbas 93

Avslutande diskussion 100

Referenser  101

Del II

Rektors­professio­nalism i olika skolformer och verk­samhets­områden

                      7 Ledarskapsidentitet i förskolans rektorsuppdrag 105

Catarina Arvidsson & Maria Styf

Förskolans och ledarskapets särart 107

Rektors professionella uppdrag  109

Avslutande diskussion 113

Referenser 114

 

                      8 Rektors profession i samband med att leda och samordna elevhälsoarbete 115

Caroline Lidström & Monica Norberg

Elevhälsans arbete, arbete med elevhälsa eller elevhälsoarbete? 116

Rektorsprofessionen i elevhälsoarbetet 118

Avslutande diskussion 122

Referenser 123

 

                      9 Hur kan rektor skapa en kvalitativ utbildning för elever …|med intellektuell funktionsvariation? 125

Johanna Lundén

Komplexitet i upplägg och vikten av att värna om och skapa en inkluderande verksamhet 126

Lyfta blicken – ett sätt att se på kvalitet 128

Vad bedömer vi och varför? Eller varför inte? 129

En framtid efter skolan 131

Hur synliggörs kvalitet i anpassad skola? 132

Vad skulle ett ökat internationellt intresse innebära för professionen? 133

Avslutande diskussion 133

Referenser 135

 

                      10 Komvuxrektorers professionella autonomi  137

– frivillig eller påtvingad?

Ingela Portfelt

Komvuxrektors särskiljande uppdrag 138

Komvuxrektors särskiljande professionskvaliteter och utmaningar 139

Professionsdifferentierande faktorer 140

Likvärdighet med olikvärdiga förutsättningar 143

Tillitsbaserat ledarskap och ansvarsdumpning 145

Diskussion 146

Avslutande diskussion 150

Referenser 150

 

                      11 Rektor i förskolan  153

– en förändrad roll i ett förändrat landskap

Monica Vikner Stafberg

Forskningsnedslag kring förskolan 154

Med livsvärlden som grund 155

Ledarskap i förskolan 155

Analys 158

Avslutande diskussion  162

Referenser 162

Del III

Kommuni­kation, ­kollegialitet och professions­handledning

                      12 Rektorers erfarenheter av att ingå i en lärande gemenskap 167

Anette Forssten Seiser & Åsa Söderström

Att lära till rektor 168

Att lära i samspel 169

Pedagogiskt ledarskap 170

En studie om rektorer i utbildning 171

Avslutande diskussion 176

Referenser 178

 

                      13 Om att främja rektorers autonomi och professionella omdöme 179

Pål Melin

Professionshandledning – ett sätt att dela och kritiskt värdera yrkeskunskapen  181

Utförandets och utvecklingens logik 183

Handledningsunderlag kopplade till utförandets logik 184

Handledningsunderlag kopplade till utvecklingens logik  188

Avslutande diskussion 189

Referenser 192

 

                      14 Rektor med ansvar att leda och samordna lärande och utveckling 195

Monica Norberg

Kritiska punkter i kollegialt lärande 196

Att leda och samordna lärande 201

Avslutande diskussion 206

Referenser 207

 

                      15 Rektorers ledarskap på en digital arena 209

Anna Rantala & Maria Wester

Kommunikation på den digitala arenan 210

Rektorers kommunikation i praktiken på den digitala arenan 212

Avslutande diskussion 217

Referenser 219

 

                      16 Värden på spel i rektorers kollegiala erfarenhets- och kunskapsutbyten 221

Katarina Samuelsson & Mette Liljenberg

Kollegiala kunskapsutbyten för lärare 222

Kollegiala kunskapsutbyten för rektorer 222

Kontext och dess betydelse för kollegiala kunskapsutbyten 223

En kompetensutvecklingsinsats för rektorer 224

Rektorernas navigering i kompetens­­utvecklingsinsatsen 225

Värden på spel för rektorerna 227

Avslutande diskussion 229

Referenser 230

 

                      17 Professionshandledning  233

– att utveckla rektors yrkesidentitet och yrkestrygghet

Maria Styf, Susanne Sahlin & Marcia Håkansson Lindqvist

Professionshandledning – ett innehåll i rektorsprogrammet 234

Att handleda sina kollegor 234

Professionell yrkesidentitet och yrkestrygghet – person, position och profession 236

Professionshandledningens bidrag till yrkestrygghet och yrkesidentitet 238

Avslutande diskussion 241

Referenser 242

Del IV

Rektorskap visavi andra skolprofessioner

                      18 Rektorer och skolorganisationer i ett professionsperspektiv  245

– från kunskapsbas till kunskapsbank

Gunnar Berg & Magnus Söderström

Rektorskap som profession 245

Professionsansats och aktörsperspektiv 246

Professionsansatsens tillämpning 246

Organisationer betraktade i uni- respektive multiprofessionella perspektiv 248

Skolor med uniprofessionella attribut 249

Skolor med multiprofessionella attribut  251

Från yrkesgrupper till skolorganisationer 252

Rektorer i professionella skolorganisationer 255

Avslutande diskussion 257

Referenser 257

 

                      19 Att vara rektor i ljuset av skolans möte med elevers och lärares olikheter 259

Gudrun Holmdahl & Kerstin Bladini

Skolledarskapets inramning, komplexitet och möjligheter 261

Rektors förtydligade ansvar och ökade frihet 263

Ett sammansatt uppdrag kräver sammansatt kunnande 265

Att kvalificera rektors yrkeskunnande 267

Avslutande diskussion 269

Referenser 270

 

                      20 Är rektorsprofessionen (ir)relevant? 273

Anders Danell

Profession – eller befattning? 274

Skolans distribuerade ledarskap 275

Några undervisande rektorers erfarenheter 276

Rektorns undervisning, en arena för pedagogiskt ledarskap? 278

Pedagogiskt ledarskap, ett lärande ledarskap 279

Avslutande diskussion 281

Referenser 283

 

                      21 Förväntningar, ansvarighet och tillit som påverkar …|rektorer och rektorsprofessionen 285

Ulf Leo

Förväntningar, ansvarighet och tillit 286

Rektorers upplevda förväntningar 288

Avslutande diskussion  295

Referenser 296

 

                      22 Rektor för elevhälsan  297

– att skapa mandat i en komplementär verksamhet

Johanna Lundén

Elevhälsa – hela skolans angelägenhet och ansvar 298

Elevhälsan möter den inre organisationen 301

Hur kan omvärldserkännandet för rektorer stärkas ifråga om elevhälsoarbetet? 306

Avslutande diskussion 307

Referenser 309

 

                      23 Leda och organisera lärares kompetensutveckling  311

– tillit, ansvar och autonomi

Agneta Persson, Maria Styf och Susanne Sahlin

Rektors uppdrag och ansvar 312

Lärares kompetensutveckling – balans mellan tillit och autonomi 314

Huvudmannens ansvar och styrning av kompetensutveckling 316

Förutsättningar för att lyckas med lärares kompetensutveckling  318

Avslutande diskussion 319

Referenser 320

 

                      24 Skolutvecklingens professionella utmaningar för lärare och rektorer 323

Frank Sundh & Christer Wede

Professionsattribut med mera 324

Avgränsad eller utvidgad? 325

Professionella mötesplatser 326

Skolutvecklingsprolog 327

Erfarenheter från två skolutvecklingsinsatser 329

Avslutande diskussion 333

Referenser 334

Avslutning

                      25 Om skolledarutbildningens moderna historia 337

Jan Perselli

Skolledaren – en förändrad roll 337

Om hur skolledarskap har utvecklats 338

En kort genomgång av de olika skolledarutbildningarna 339

Avslutande diskussion 348

Referenser 348

 

                      26 Rektorsyrket i teori och praktik 351

Björn Ahlström

Rektorsprogrammet 352

De fyra professionsattributen i kapitlen 355

Avslutande diskussion 359

Referenser 361

Efterord 363

Sakregister 365

Författare

 ;

Av måldokumentet för det statliga Rektorsprogrammet 2021–2027 framgår att programmet är en professionsorienterad befattningsutbildning. Denna antologi behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i en svensk kontext. Innehållet är organiserat i fyra delar som på olika sätt belyser rektorer som chefer, ledare och som profession: • Rektorskapets professionella premisser • R...

Läs mer

Av måldokumentet för det statliga Rektorsprogrammet 2021–2027 framgår att programmet är en professionsorienterad befattningsutbildning. Denna antologi behandlar skilda aspekter av rektorers professionella arbete och boken är den första i sitt slag, som tar ett samlat grepp över kunskapsfältet rektorsprofessionalism i en svensk kontext. Innehållet är organiserat i fyra delar som på olika sätt belyser rektorer som chefer, ledare och som profession: • Rektorskapets professionella premisser • Rektorsprofessionalism i olika skolformer och verksamhetsområden • Kommunikation, kollegialitet och professionshandledning • Rektorskap visavi andra skolprofessioner Att jobba som rektor är författad av rektorsutbildare verksamma vid samtliga sju lärosäten som anordnar Rektorsprogrammet 2021–2027. Boken vänder sig främst till programmets deltagare, det vill säga nyanställda rektorer samt biträdande rektorer verksamma inom skola och förskola. Andra väsentliga målgrupper är erfarna rektorer, skolchefer och skoladministratörer på statlig- och huvudmannanivå.

Stäng

Författare

 ;