Att förstå skolan
En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144031200Utgivningsår:
2003Artikelnummer:
31428-01Upplaga:
FörstaSidantal:
352Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
inkl. moms
Exkl. moms: 358 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 358 kr
I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits seda...
Läs merI det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.
StängFörfattare:
Gunnar BergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144031200Utgivningsår:
2003Artikelnummer:
31428-01Upplaga:
FörstaSidantal:
352För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.