
Att förstå skolan
En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
- 11Förord och introduktion
- Del 1Bakgrund, problemställning, syfte och tillämpning
- 121Skolan som institution och skolor som organisationer
- – problemområde och förståelsegrund
- 21Att förstå skolan och skolor
- 22Problemet och problemområdet
- 23En introduktion till problemområdet
- 25En preciserad problem- och problemområdesbeskrivning
- 30En introduktion till teorin om skolan som institution och skolor som organisationer
- 30Inledning
- 31Frirumsmodellen
- 32Forskning som uppmärksammar de yttre gränserna och skolan som institution
- 33Forskning med koppling till frirumsmodellens inre gränser
- 34Att erövra frirummet – en ”bottom-up”-process
- 35Sammanfattning och bokens fortsatta innehåll
- 237Att utveckla skolor som organisationer
- – en fråga om att upptäcka och erövra frirummet
- 37Inledning
- 38Strategi för utveckling av skolor som organisationer
- 38En utvecklingsgrupp som motor i skolors utvecklingsarbeten
- 41Stödinsatser riktade mot gruppen av resurspersoner
- 43Samverkan mellan olika utvecklingsgrupper
- 44Sammanfattning
- 45Den vardagsnära skolutvecklingen
- 46Varianter av denna modell
- 47Analysmodell: Frirumsmodellen
- 47Skolutveckling – en fråga om yttre och inre gränser
- 51Frirumsmodellens koppling till skolutvecklingsstrategin
- 52Vad är elevers/elevens bästa?
- 55Frirumsmodellens grundpelare
- 56Skolforskning och skolorganisationers praktik
- 56Forskare och praktiker i samverkan
- 57”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”
- 62Mötesplatser som fora för pedagogiska samtal
- 63Sammanfattning
- Del 2Skolan som institution
- 367Stat, samhälle, institution och organisation
- 67Introduktion
- 68Stat och samhälle i det politiska vardagsspråket
- 69Samhälle och pluralism
- 70Statsläror
- 75Några slutsatser
- 76Institutioner som bärande delar i samhällsstrukturen
- 79Samhällsvetenskapliga institutionsteorier
- 85Institutionsteori och organisationsteori
- 87Slutsats
- 89Val av metateori
- 89Den strukturalistiska institutionsteorin
- 90Den neorationalistiska organisationsteorin
- 91Institution och organisation sammantagna
- 93Institution och organisation som innehåll och form
- 497Begrepp för att belysa skolan som institution
- 97Inledning
- 98Olika perspektiv på skolan som institution
- 98Implementeringsperspektiv
- 102Curriculum theory och läroplansteori
- 111Bildningsideal som uttryck för skolinstitutionella värdebaser
- 119Utbildningssociologiska perspektiv på skolans funktioner
- 126Avslutning och upptakt till kapitel 5
- 5127Skolan som institution:
- Värdebaser och styrformer
- 127Inledning
- 127Skolan som institution i sitt statliga och samhälleliga sammanhang
- 127Att tränga igenom skolans komplexitet
- 129Relationer mellan samhällsstruktur och skolan som institution
- 134Skolans institutionella värdebaser
- 134Styrformer och värdebaser
- 134Bondesamhällets och industrisamhällets samhällstrukturer och skolinstitutionella värdebaser
- 136Dagens skolinstitutionella värdebaser
- 140Jämlikhet som utjämning av sociala skillnader kontra jämlikhet som lika möjligheter
- 148Diskussion: Likvärdighet – en fråga om olikhet?
- 151Slutsatser
- 151Tillbaka till figur 5.1
- 153Kort summering
- 6155Dokumentanalys
- – metod för analys av skolan som institution
- 155Inledning
- 156Dokumentanalys – en inledning
- 157Nivåmodellen och tidigare läroplaner
- 158Lgr 80, Lgy 70 och Lvux 82 – en återblick
- 160Dokumentanalys i sex nivåer
- 162Exkurs: Begreppet ”nivå”
- 162Syftet med dokumentanalys
- 164Kritisk analys
- 164Att finslipa och kontextanpassa nivåmodellen
- 165Nivåmodellen som instrument för att upptäcka ofullständigheter i ett dokument och kunna ”tolka in rimliga innebörder”
- 166En variant av nivåmodellen
- 168Läroplanerna Lpo 94 och Lpf 94 med vidhängande regelsystem
- 169Exempel 1: Dokumentanalys inom området ”skolans huvudman”
- 172Exempel 2: Dokumentanalys inom området ”elevinflytande”
- 173En diskussion om dokumentanalys relaterad till skolans explicita och implicita styrning
- Del 3Från skolan som institution till skolor som organisationer
- 7179Kopplingar mellan skolan som institution och skolor som organisationer
- 179Skolan som institution sätter gränser för skolor som organisationer …
- 182Vilka organisationella strukturer öppnar frirummet för?
- 183Skolors kulturer
- 184Aktörsberedskap
- 186Aktörsberedskap i lärares och skolledares perspektiv
- 187Lärares aktörsberedskap: Den avgränsade och utvidgade lärarprofessionalismen
- Diskussion: Den avgränsade och den utvidgade lärarprofessionalismen är inte varandra
- 193uteslutande …
- 198Skolledares aktörsberedskap
- 202Sammanfattande slutsats
- 204Kommande fyra kapitel
- 8205Skolorganisationers aktörsberedskap ur personalens perspektiv
- 205Inledning
- 206Professionsansatsen – ett perspektiv snarare än en teori
- 207Professionsforskning – några i detta sammanhang intressanta inriktningar
- 208Professionella yrkesgrupper och professionella organisationer
- 210Allmänna kriterier för den uni- och multiprofessionella organisationen
- 211Yrkesgrupper i skolorganisationer karaktäriserade som uniprofessionella
- 213Yrkesgrupper i skolorganisationer karaktäriserade som multiprofessionella
- 216Skolan som institution och skolorganisationer i spännvidden mellan uni- och multiprofessionalism
- 217Den utvidgade lärarprofessionalismen i skolorganisationer med multiprofessionell prägel
- 219Att leda eller bli ledd: Ledning och ledarskap i det uni- och multiprofessionella perspektivet
- 220Det pedagogiska samtalet i multiprofessionella skolorganisationer
- 220Utvecklingsarbete i multiprofessionella organisationer
- 221Det pedagogiska samtalet
- 225Diskussion
- 225Uni- och multiprofessionalism tillämpad på andra organisationer än skolor
- 226Multiprofessionalism över institutions- och organisationsgränser
- 226Multiprofessionalism i ett demokratiperspektiv
- 9229Aktörsberedskap och arbetsorganisation
- 229Inledning
- 230Skolors yttre och inre effektivitet
- 232Differentierad och integrerad arbetsorganisation
- 233Den differentierade arbetsorganisationen
- 236Den integrerade arbetsorganisationen
- 238Sammanfattning
- 239Vad uppmärksammas när skolors arbetsorganisationer studeras?
- 242Skolors differentierade arbetsorganisationer
- 246Skolors integrerade arbetsorganisationer
- 249Arbetslag i skolors arbetsorganisationer i dagsläget
- 253Skolors differentierade och integrerade arbetsorganisationer – några sammanfattande kännetecken
- 255Avslutning: Skolors arbetsorganisationer i det institutionella sammanhanget
- 10257Skolplikt och elevers aktörsberedskap
- 257Inledning
- 259”Blir du lönsam lille vän”?
- 259Om skolan inte fanns …
- 260Skolan och fängelset
- 262Skolan som fullgörare av ett förvaringsuppdrag
- 264Legaliteten
- 267Exkurs: Något om pliktlagstiftning i allmänhet
- 268Skolplikten – kontrakt eller dekret?
- 269Skolplikten betraktad ur konflikt- och konsensusperspektiv
- 270Från skolplikt till lydnadsplikt
- 270Folkskolans förvaringsuppdrag och läroverkets sorteringsuppdrag
- 271Läroverket som institution
- 274Lydnadsplikten
- 276Skolplikt och elevers/elevföräldrars rättssäkerhet
- 278Skolplikt och elevinflytande
- 281Slutsats: Elevers olika aktörsberedskaper
- 11285Kulturanalys – analys av skolor som organisationer
- 285Skolorganisationers kulturer och skolinstitutionens värdebas
- 286Kulturanalys 1 och 2
- 287Datainsamlingsmetoder
- 289Att hantera brev- och intervjuutsagor enligt kulturanalys 1
- 291Kulturanalys 1 – ett demonstrationsexempel
- 293Elevkulturanalys enligt kulturanalys 1
- 297Kulturanalys 2: Metodisk uppläggning och genomförande
- 297Rådata och dimensioner
- 308Tolkning och analys
- 315Tolkningsbas
- 316Sammanfattning: Kulturanalys – att lägga ett avancerat pussel
- 318Kulturanalys 1 och 2 – några avslutande ord
- 12321Avslutning
- 321En sammanfattande tillbakablick
- 325Institutionella imperativ
- 328En teori med ambition att länka samman struktur och aktör
- 330Exkurs: Klassrums- och elevinflytandeforskning – några nedslag
- 332Klassrums- och elevinflytandeforskning i ljuset av skolan som institution och skolor som organisationer
- 333Vilken typ av teori är det fråga om?
- 338Slutord
- 341Referenser
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144031200Utgivningsår:
2003Artikelnummer:
31428-01Upplaga:
FörstaSidantal:
352