
Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur

Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Förord 7
Författarpresentation 9
1 Inledning 11
Professionella samtal för pedagogisk verksamhet 12
Bokens disposition 14
2 Från praktik till teori – med erfarenheten som grund 19
Erfarenheten som blir en vändpunkt 20
Om maktasymmetrier i skolan 23
En kommunikationsteoretisk ansats – ett etiskt förhållningssätt 25
Professionella samtal inom ramen för pedagogisk handledning 30
Från praktik till teori till en förändrad praktik 33
Sammanfattande reflektion 34
3 Inkluderande kommunikationspedagogik 35
Medvetet samtalsledarskap: ramverkets framväxt 36
Teori och praktik i ständig växelverkan 37
Paulo Freires dialogpedagogik 39
Jürgen Habermas språkteori 45
Seyla Benhabib – en kritisk uttolkare av Habermas teori 53
Inkluderande och exkluderande samtal 55
Jonna Bornemark, icke-vetande och omdöme 57
Inkluderande kommunikationspedagogik – ett förhållningssätt, inte en metod 60
Inkluderande kommunikationspedagogik – ett exempel 61
Sammanfattande reflektion 63
4 Inkluderande samtal med fokus på elevers lärandesituationer 65
Samtalsledare med uppdrag att leda pedagogiskt inriktade samtal 66
Mia 66
Viggo 75
Stina 83
Sammanfattande reflektion 91
5 Kollegialt lärande utifrån inkluderande kommunikationspedagogik 93
Kollegialt lärande 94
Förutsättningar för kollegialt lärande 98
Processinriktade samtal 101
Att inleda ett processinriktat, kollegialt lärandesamtal 109
Att leda kollegiala lärandesamtal – ett exempel 111
Sammanfattande reflektion 117
6 Professionella samtal för en inkluderande och hållbar skolkultur 119
Beslutsprocedur i ett sammanhang av samhandlande 122
Helhetssyn och samhandlande 125
Ett inkluderande ledarskap 125
Professionellt omdöme och flexibilitet 127
Empowerment eller modiggörande 128
Inkluderande skolkultur för hållbar utveckling 130
Professionella samtal för en inkluderande skolkultur 133
Sammanfattande reflektion 134
Litteraturlista 137
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144190532Utgivningsår:
2021Revisionsår:
2025Artikelnummer:
43585-02Upplaga:
AndraSidantal:
142Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195018Utgivningsår:
2021Revisionsår:
2025Artikelnummer:
43585-SB02Upplaga:
Andra