Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidspedagogiskt arbete

En bok om metodik

Skickas följande arbetsdag

Fritidspedagogiskt arbete

En bok om metodik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 262 kr inkl. moms
Studora e-bok 163 kr inkl. moms

Fritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem. Med stöd i iakttagelser och observationer av konkreta situationer analyserar och reflekterar vi över handlingsalternativ för arbetslag och enskilda lärare i fritidshem. Undervisning i fritidshem inbegriper så mycket mer än organisering av vuxenledda moment och aktiviteter. Vi har valt att pr...

Läs mer

Fritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem. Med stöd i iakttagelser och observationer av konkreta situationer analyserar och reflekterar vi över handlingsalternativ för arbetslag och enskilda lärare i fritidshem. Undervisning i fritidshem inbegriper så mycket mer än organisering av vuxenledda moment och aktiviteter. Vi har valt att prioritera den del av fritidshemmets verksamhet som handlar om pedagogisk omsorg i rutinsituationer, meningsfull fritid och långsiktiga projekt. Arbetet i fritidshem kräver ett medvetet förhållningssätt där vi lyfter fram betydelsen av att skapa relationer till barn och barns egna verksamheter, att utöva omsorg, att leda genom att följa, att erbjuda samspelande atmosfärer samt att uppmärksamma mellantider och mellanrum. Vi menar att ett sampratat arbetslag är nyckeln till en god fritidshemsverksamhet. Vi gör många nedslag i konkreta situationer om omsorg, meningsfull fritid och projektorienterat arbete. De konkreta situationerna bearbetas med stöd i beprövad metodik som ger möjlighet att tänka annorlunda kring vardagliga situationer. Reflektionerna ger stöd åt att organisera och leda verksamheten långsiktigt med gemensamma prioriteringar, scheman och förhållningssätt som stödjer ett sånt arbete.

Stäng

Författarpresentation 9

1 Inledning 11

Utmaningar i fritidshem idag  13

Socialpedagogiskt arv  20

Bokens disposition och ambition  24

2 Förhållningssätt 25

Skapa relationer  26

Leda genom att följa barnen  28

Mellantid och mellanrum 29

Samspelande atmosfär 31

Omsorg  31

Barnsyn  33

Arbetslaget  34

Sammanfattning  35

3 Metodik och förhållningssätt i utbildning mot fritidshem 37

Fritidspedagog  38

Barn- och ungdomspedagog  40

Lärare mot tidigare år  41

Grundlärare i fritidshem  43

Metodik som en del av didaktikbegreppet 43

Sammanfattning 45

4 Se–Förstå–Handla 47

Se – iaktta – observera  48

Förstå – tolka – skapa mening  50

Handla – agera – vara möjliggörare och gränssättare  51

Sammanfattning 51

5 Pedagogisk omsorg i rutinsituationer 53

Morgonomsorg 54

Äta frukost  60

Mellanmål  64

Övergångar och överlämning  68

Sammanfattning: pedagogisk omsorg i rutinsituationer 75

6 Meningsfull fritid 79

Att skapa vi-känsla och gemenskap via samlingar 79

Att leda verksamhet genom att följa barnen  86

Att inspirera till nya erfarenheter 93

Sammanfattning: meningsfull fritid 97

7 Långsiktiga projekt 99

Tema grodyngel 100

Projekt cykelverkstad 104

Sammanfattning: långsiktiga projekt  108

8 Arbetslagets gemensamma arbete 109

Pedagogisk planering innebär samprat  109

Att planera tillsammans med barnen  111

Tid för planering  112

Dagar för verksamhetsuppföljning och utveckling  113

Lovverksamhet  114

Pedagogiska verktyg  114

Sammanfattning 120

9 Förhållningssätt och metodik i kommande forsknings- och utvecklingsarbete 123

Förhållningssätt och metodik i fritidshem  124

Fritidspedagogik som kunskaps- och forskningsfält  129

Förändringsarbete och framtidens fritidshem 130

Referenser 133

Register 137

Fritidspedagogiskt arbete är en inspirerande och intressant bok som visar att man med ganska enkla medel och kunskap kan skapa en mer meningsfull verksamhet på fritidshemmet. Helhetsbetyg: 4

Boken framhäver vikten av goda relationer till våra barn och till deras verksamheter. De betonar att fritidshemmets pedagogiska arbetssätt och förhållningsätt även kan inspirera till lärande under skoldagen. Boken var mycket intressant och jag fick många bra tankar och reflektioner kring vår verksamhet.

Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144141039

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43384-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

138
 ;

Fritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem. Med stöd i iakttagelser och observationer av konkreta situationer analyserar och reflekterar vi över handlingsalternativ för arbetslag och enskilda lärare i fritidshem. Undervisning i fritidshem inbegriper så mycket mer än organisering av vuxenledda moment och aktiviteter. Vi har valt att pr...

Läs mer

Fritidspedagogiskt arbete handlar om vardagsarbete i fritidshem. Vi erbjuder en metodisk ansats, Se–Förstå–Handla, som stöd för att förstå och utveckla lärares förhållningsätt och ledarskap i fritidshem. Med stöd i iakttagelser och observationer av konkreta situationer analyserar och reflekterar vi över handlingsalternativ för arbetslag och enskilda lärare i fritidshem. Undervisning i fritidshem inbegriper så mycket mer än organisering av vuxenledda moment och aktiviteter. Vi har valt att prioritera den del av fritidshemmets verksamhet som handlar om pedagogisk omsorg i rutinsituationer, meningsfull fritid och långsiktiga projekt. Arbetet i fritidshem kräver ett medvetet förhållningssätt där vi lyfter fram betydelsen av att skapa relationer till barn och barns egna verksamheter, att utöva omsorg, att leda genom att följa, att erbjuda samspelande atmosfärer samt att uppmärksamma mellantider och mellanrum. Vi menar att ett sampratat arbetslag är nyckeln till en god fritidshemsverksamhet. Vi gör många nedslag i konkreta situationer om omsorg, meningsfull fritid och projektorienterat arbete. De konkreta situationerna bearbetas med stöd i beprövad metodik som ger möjlighet att tänka annorlunda kring vardagliga situationer. Reflektionerna ger stöd åt att organisera och leda verksamheten långsiktigt med gemensamma prioriteringar, scheman och förhållningssätt som stödjer ett sånt arbete.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144183497

Utgivningsår:

2022

Artikelnummer:

43384-SB01

Upplaga:

Första
 ;