
Fritidshemmet och socialt lärande
med ett didaktiskt perspektiv

Fritidshemmet och socialt lärande
med ett didaktiskt perspektiv
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författarpresentation 7
1 Inledning 9
Didaktik – vad är det? 12
Fritidshemmet är frivilligt 14
Vägen till dagens fritidshem 16
Uppdraget i dag 18
2 Vad är socialt lärande? 21
Social kompetens och social interaktion 24
Socio-emotionella aspekter 26
Att enas kring socialt lärande 27
Socialt lärande i fritidshemsforskning 29
Olika perspektiv på socialt lärande 31
Olika perspektiv ger olika förutsättningar 34
Socialt lärande i läroplanen 35
3 Socialt lärande som verksamhetens syfte 39
Demokratiuppdraget i fritidshemmet 42
Undervisning för hållbar utveckling 44
Didaktiska reflektioner om undervisning för hållbar utveckling 48
4 Att undervisa för socialt lärande 51
Formellt eller informellt lärande 54
Relationer och relationella arbetssätt 55
En undervisande kultur 57
Med uppdrag undervisning 59
5 Socialt lärande som innehåll 67
Kommunikation – mer än att bara prata 70
Relationer som grund för socialt lärande 72
Konflikthantering är en demokratisk kunskap 75
Ansvar som en aspekt av demokrati 77
6 Socialt lärande i ett utvecklingsekologiskt perspektiv 79
Vad menas med systemteori? 82
Fritidshemmet som ett utvecklingsekologiskt system 84
Didaktisk reflektion med teoretiska glasögon 90
7 Socialt lärande i fritidshemmet 93
Barn gör inte som du säger – de gör som du gör 96
Visionen för socialt lärande – en viktig pusselbit 101
Rektor som pedagogisk ledare 102
Blicka framåt tillsammans 105
Bilaga – didaktisk inspiration 109
Referenser 115
Register 121
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144157061Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45027-01Upplaga:
FörstaSidantal:
128Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144182650Utgivningsår:
2023Artikelnummer:
45027-SB01Upplaga:
Första