Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidshemmet och socialt lärande

med ett didaktiskt perspektiv

Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmet och socialt lärande

med ett didaktiskt perspektiv

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 266 kr inkl. moms
Studora e-bok 165 kr inkl. moms

Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen. Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och so...

Läs mer

Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen. Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och sociala relationer främjas i praktiken. I boken betonas vikten av att vara en aktiv och delaktig vuxen tillsammans med eleverna i fritidshemmets vardag. I fokus ligger ett undervisande förhållningssätt, vilket innebär att den didaktiska medvetenheten och det relationella arbetet sammanfogas. Boken vänder sig till blivande lärare i fritidshem, men kan också användas av praktiker som ett underlag för reflektion kring den egna undervisningspraktiken.

Stäng

Författarpresentation 7

              1  Inledning 9

Didaktik – vad är det? 12

Fritidshemmet är frivilligt 14

Vägen till dagens fritidshem 16

Uppdraget i dag 18


              2  Vad är socialt lärande? 21

Social kompetens och social interaktion 24

Socio-emotionella aspekter  26

Att enas kring socialt lärande  27

Socialt lärande i fritidshemsforskning 29

Olika perspektiv på socialt lärande 31

Olika perspektiv ger olika förutsättningar 34

Socialt lärande i läroplanen 35
 

              3  Socialt lärande som verksamhetens syfte 39

Demokratiuppdraget i fritidshemmet  42

Undervisning för hållbar utveckling  44

Didaktiska reflektioner om undervisning för hållbar utveckling 48

              4  Att undervisa för socialt lärande 51

Formellt eller informellt lärande 54

Relationer och relationella arbetssätt 55

En undervisande kultur 57

Med uppdrag undervisning 59

              5  Socialt lärande som innehåll  67

Kommunikation – mer än att bara prata  70

Relationer som grund för socialt lärande 72

Konflikthantering är en demokratisk kunskap 75

Ansvar som en aspekt av demokrati 77

              6  Socialt lärande i ett utvecklings­ekologiskt perspektiv 79

Vad menas med systemteori? 82

Fritidshemmet som ett utvecklingsekologiskt system 84

Didaktisk reflektion med teoretiska glasögon 90

              7  Socialt lärande i fritidshemmet 93

Barn gör inte som du säger – de gör som du gör 96

Visionen för socialt lärande – en viktig pusselbit 101

Rektor som pedagogisk ledare 102

Blicka framåt tillsammans 105

Bilaga – didaktisk inspiration 109

Referenser 115

Register 121


Information

Författare:

Kristina Jonsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144157061

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45027-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

128
 ;

Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen. Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och so...

Läs mer

Socialt lärande är en central del av fritidshemmets uppdrag, men ofta ses sådant lärande som en biprodukt till andra aktiviteter. Det förväntas då ske av sig självt, som en följd av elevernas egen interaktion. Den här boken, i motsats, anlägger ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande, med fokus på de didaktiska frågorna och hur de bildar en helhet i undervisningen. Ett didaktiskt perspektiv på socialt lärande möjliggör en medveten och reflekterad undervisning, där elevers samspel och sociala relationer främjas i praktiken. I boken betonas vikten av att vara en aktiv och delaktig vuxen tillsammans med eleverna i fritidshemmets vardag. I fokus ligger ett undervisande förhållningssätt, vilket innebär att den didaktiska medvetenheten och det relationella arbetet sammanfogas. Boken vänder sig till blivande lärare i fritidshem, men kan också användas av praktiker som ett underlag för reflektion kring den egna undervisningspraktiken.

Stäng
Information

Författare:

Kristina Jonsson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144182650

Utgivningsår:

2023

Artikelnummer:

45027-SB01

Upplaga:

Första
 ;