Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidshemmet

- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan

Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmet

- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan ­omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. ­Områden som behandlas är: demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och u...

Läs mer

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan ­omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. ­Områden som behandlas är: demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns ­möjligheter till egna initiativ hur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområden hur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändning hur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i sam­verkan med skolan. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet. Andra upplagan

Stäng
      • 9
        Prolog
        • Gudrun Schön Johansson
        • 9
          Hur började det?
        • 11
          Vad gör eleverna på fritids?
        • 12
          Utmaningar
      • 17
        Inledning och presentation
        • Ann S Pihlgren
        • 18
          Inför läsningen
        • 18
          Bokens innehåll
        • 22
          Begreppsförklaringar
        • 24
          Författarna presenteras
        • 27
          Diskutera inför läsningen av boken
        • 27
          Litteratur
      • 1
        29
        Yrkesroll i förändring
        • Anneli Hippinen Ahlgren
        • 29
          Från fritidspedagog till lärare
        • 33
          Integrering av fritidshem och skola
        • 35
          Fritidshemmets styrning
        • 36
          Fritidshemmets kultur
        • 38
          Fritidslärarens yrkesroll
        • 41
          Barns syn på lärare på fritidshemmet
        • 42
          Yrkesrollen under skoldagen
        • 44
          Sammanfattning
        • 46
          Litteratur
      • 2
        49
        Styrningen av fritidshemmet
        • Lena Holmberg
        • 50
          Ledning och planering av verksamhet
        • 50
          Planering, fördelning och schema
        • 53
          Skollagen, läroplanen och allmänna råd
        • 53
          Vad säger dokumenten om fritidshemmets uppdrag?
        • 58
          Fritidslärarens roll i läroplanens uppdrag
        • 58
          Fritidsläraren och kunskapsuppdraget i läroplanen
        • 59
          Fritidslärarens arbete med normer och värden
        • 60
          Stödprocesser i fritidshemmets uppdrag
        • 62
          Sammanfattning
        • 63
          Litteratur
      • 3
        65
        Lagarbetet och dess utveckling
        • Hans Fröman och Per Olof Johansson
        • 67
          Varför arbeta i arbetslag?
        • 68
          Grupprocesser
        • 72
          Arbetslagets uppdrag och handlingsplan
        • 75
          Vikten av ett tydligt uppdrag
        • 78
          Fokus på målen
        • 81
          Gemensam verklighetsuppfattning
        • 82
          Tidsbrist och mötesstruktur
        • 83
          Vikten av goda prioriteringar
        • 87
          Fritidshemmens integrering i arbetslag
        • 88
          Läroplanen
        • 88
          Finns fritids?
        • 89
          Fritidsläraren som organisationens plåster
        • 90
          Sammanfattning
        • 92
          Litteratur
      • 4
        93
        Hela barnet, hela skolan
        • Rosie Jacobsson
        • 94
          Barns och ungas hälsa
        • 95
          Perspektiv på hälsa
        • 97
          Perspektiven patogenes och salutogenes
        • 98
          Känslan av sammanhang
        • 103
          Hälsans bestämningsfaktorer
        • 104
          Stödjande miljöer och arenaperspektiv
        • 105
          Arbetet i skola och på fritidshem
        • 105
          Skollagen och läroplanen
        • 108
          Skolans och fritidshemmets roll i lärandemiljöer
        • 109
          Jag är värd att investeras i!
        • 110
          Sammanfattning
        • 112
          Litteratur
      • 5
        115
        Fritidspedagogik och lärande
        • Malin Rohlin
        • 117
          Fritidshemmets uppdrag växer fram
        • 119
          En resa över tid
        • 120
          En social arena och arbetstanken
        • 123
          Rekreationstanken
        • 126
          En socialpedagogisk arena och fritidshemmet
        • 127
          En utbildningspedagogisk arena och fritidshemmet
        • 129
          Fritidshemmet i skolans lärandemiljö
        • 130
          Kunskap som biprodukt
        • 133
          Samarbete mellan olika lärmiljöer och inom olika kunskapsområden
        • 136
          Ateljéer och studios som estetiska praktiker
        • 138
          Sammanfattning
        • 140
          Litteratur
      • 6
        143
        Barns inflytande och värdegrund
        • Ann S Pihlgren
        • 144
          Barns inflytande och rätt
        • 146
          Vad menas med demokrati?
        • 146
          Vad varje lärare bör veta om barns rätt
        • 149
          Vad varje blivande demokrat bör lära
        • 151
          Att träna formell demokrati
        • 155
          Beslutande och rådgörande möten
        • 166
          Autentiskt arbete – inflytande genom arbetssätt
        • 167
          Att träna sig i att ta ansvar för sin utveckling
        • 172
          Den komplexa värdegrunden
        • 174
          Du ska få på rasten – mobbning
        • 177
          Jag tänker, alltså är jag – förebyggande arbete
        • 180
          Slutreflektioner
        • 181
          Sammanfattning
        • 183
          Litteratur
      • 7
        189
        Tematiskt arbetssätt
        • Anneli Vossman Strömberg
        • 191
          Temaarbetets id
        • 191
          Emergens
        • 192
          Att arbeta med gemensamma värderingar, mål och syften
        • 194
          Öppna ögon och öron
        • 195
          Vad säger andra om tematiskt arbete och ämnesintegration
        • 197
          En modell för temaarbete
        • 197
          Lärarnas planering
        • 200
          Temats inledning
        • 206
          Autentiska temainnehåll
        • 208
          Aktuella händelser i vår omvärld
        • 210
          Redovisning för riktiga mottagare
        • 211
          Arbetssätt som stödjer temats lärande
        • 211
          Mentorskap
        • 211
          Bedömning
        • 212
          Sokratiska samtal i teman
        • 213
          Vuxenrollen i det tematiska arbetssättet
        • 214
          Kollegial feedback
        • 214
          Skolans uppdrag och morgondagens vuxna
        • 216
          Sammanfattning
        • 218
          Litteratur
      • 8
        221
        Den livsviktiga leken
        • Eva Kane
        • 221
          Lekens roll i fritidspedagogiken
        • 223
          Lekens funktion: Varför leker barn?
        • 223
          Vad är det att leka?
        • 224
          Historiska lekteorier
        • 226
          Nutida lekteorier
        • 228
          Svenska lekteorier
        • 230
          Lekprocessen
        • 233
          Den vuxne och lekprocessen
        • 239
          Till slut
        • 240
          Sammanfattning
        • 241
          Litteratur
      • 9
        245
        Pedagogik, lek och rum
        • Stuart Lester
        • 247
          Pedagogy, play and space
        • 253
          Play, learning and development
        • 258
          A broader perspective on play
        • 262
          Play and space
        • 268
          Pedagogy, play and outdoor learning environments
        • 275
          Concluding remarks
        • 278
          Begreppsförklaringar
        • 280
          Litteratur
      • 10
        285
        Datorspel och informellt lärande
        • Karin Aronsson
        • 287
          Lek med identiteter
        • 289
          Äckel, glädjetjut och affektiva responser
        • 291
          Animering och annan lekfull improvisation
        • 293
          Datorspel och lärlingskap
        • 296
          Datorspel som lagarbete
        • 297
          Datorspel och performans
        • 297
          Kreativitet och datorspelande
        • 299
          Sammanfattning
        • 300
          Litteratur
      • 11
        303
        Unga serietecknare
        • Lars Lindström
        • 304
          Per – en ung serietecknare
        • 305
          Mötet med Hulken
        • 308
          Muskelknuttar och Star Wars
        • 311
          Jaguaren – en egen hjälte
        • 312
          Från serier till video
        • 315
          Tre unga serietecknare
        • 318
          Spontanitet och konvention
        • 319
          Värdering och reflektion
        • 320
          Att hantera utvecklingsuppgifter
        • 322
          Från naturbarn till kulturvarelse
        • 323
          Mot ett vuxet ansvarstagande
        • 324
          Fri ande eller efterapare?
        • 325
          Sammanfattning
        • 327
          Litteratur
    • 329
      Sakregister

Denna upplaga har uppdaterats för att också omfatta nya reformer och det tillägg som gjordes i styrdokumenten, där utbildningsuppdraget för fritidshemmet stärks med syfte och centralt innehåll. Fritidsläraren har idag en större roll i elevernas lärprocesser vilket lyfts fram och diskuteras i denna bok som ger värde åt fritidshemmets viktiga uppdrag.

Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144121963

Utgivningsår:

2011

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

33954-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

336

Författare

 ;

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Områden som behandlas är: • demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen • barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt ...

Läs mer

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Områden som behandlas är: • demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen • barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativ • hur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområden • hur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändning • hur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.

Stäng
Information

Redaktörer:

Ann S Pihlgren

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174402

Utgivningsår:

2011

Revisionsår:

2017

Artikelnummer:

33954-SB02

Upplaga:

Andra

Författare

 ;