
Fritidshemmet
- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan

Fritidshemmet
- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Prolog
- Gudrun Schön Johansson
- 9Hur började det?
- 11Vad gör eleverna på fritids?
- 12Utmaningar
- 17Inledning och presentation
- Ann S Pihlgren
- 18Inför läsningen
- 18Bokens innehåll
- 22Begreppsförklaringar
- 24Författarna presenteras
- 27Diskutera inför läsningen av boken
- 27Litteratur
- 129Yrkesroll i förändring
- Anneli Hippinen Ahlgren
- 29Från fritidspedagog till lärare
- 33Integrering av fritidshem och skola
- 35Fritidshemmets styrning
- 36Fritidshemmets kultur
- 38Fritidslärarens yrkesroll
- 41Barns syn på lärare på fritidshemmet
- 42Yrkesrollen under skoldagen
- 44Sammanfattning
- 46Litteratur
- 249Styrningen av fritidshemmet
- Lena Holmberg
- 50Ledning och planering av verksamhet
- 50Planering, fördelning och schema
- 53Skollagen, läroplanen och allmänna råd
- 53Vad säger dokumenten om fritidshemmets uppdrag?
- 58Fritidslärarens roll i läroplanens uppdrag
- 58Fritidsläraren och kunskapsuppdraget i läroplanen
- 59Fritidslärarens arbete med normer och värden
- 60Stödprocesser i fritidshemmets uppdrag
- 62Sammanfattning
- 63Litteratur
- 365Lagarbetet och dess utveckling
- Hans Fröman och Per Olof Johansson
- 67Varför arbeta i arbetslag?
- 68Grupprocesser
- 72Arbetslagets uppdrag och handlingsplan
- 75Vikten av ett tydligt uppdrag
- 78Fokus på målen
- 81Gemensam verklighetsuppfattning
- 82Tidsbrist och mötesstruktur
- 83Vikten av goda prioriteringar
- 87Fritidshemmens integrering i arbetslag
- 88Läroplanen
- 88Finns fritids?
- 89Fritidsläraren som organisationens plåster
- 90Sammanfattning
- 92Litteratur
- 493Hela barnet, hela skolan
- Rosie Jacobsson
- 94Barns och ungas hälsa
- 95Perspektiv på hälsa
- 97Perspektiven patogenes och salutogenes
- 98Känslan av sammanhang
- 103Hälsans bestämningsfaktorer
- 104Stödjande miljöer och arenaperspektiv
- 105Arbetet i skola och på fritidshem
- 105Skollagen och läroplanen
- 108Skolans och fritidshemmets roll i lärandemiljöer
- 109Jag är värd att investeras i!
- 110Sammanfattning
- 112Litteratur
- 5115Fritidspedagogik och lärande
- Malin Rohlin
- 117Fritidshemmets uppdrag växer fram
- 119En resa över tid
- 120En social arena och arbetstanken
- 123Rekreationstanken
- 126En socialpedagogisk arena och fritidshemmet
- 127En utbildningspedagogisk arena och fritidshemmet
- 129Fritidshemmet i skolans lärandemiljö
- 130Kunskap som biprodukt
- 133Samarbete mellan olika lärmiljöer och inom olika kunskapsområden
- 136Ateljéer och studios som estetiska praktiker
- 138Sammanfattning
- 140Litteratur
- 6143Barns inflytande och värdegrund
- Ann S Pihlgren
- 144Barns inflytande och rätt
- 146Vad menas med demokrati?
- 146Vad varje lärare bör veta om barns rätt
- 149Vad varje blivande demokrat bör lära
- 151Att träna formell demokrati
- 155Beslutande och rådgörande möten
- 166Autentiskt arbete – inflytande genom arbetssätt
- 167Att träna sig i att ta ansvar för sin utveckling
- 172Den komplexa värdegrunden
- 174Du ska få på rasten – mobbning
- 177Jag tänker, alltså är jag – förebyggande arbete
- 180Slutreflektioner
- 181Sammanfattning
- 183Litteratur
- 7189Tematiskt arbetssätt
- Anneli Vossman Strömberg
- 191Temaarbetets id
- 191Emergens
- 192Att arbeta med gemensamma värderingar, mål och syften
- 194Öppna ögon och öron
- 195Vad säger andra om tematiskt arbete och ämnesintegration
- 197En modell för temaarbete
- 197Lärarnas planering
- 200Temats inledning
- 206Autentiska temainnehåll
- 208Aktuella händelser i vår omvärld
- 210Redovisning för riktiga mottagare
- 211Arbetssätt som stödjer temats lärande
- 211Mentorskap
- 211Bedömning
- 212Sokratiska samtal i teman
- 213Vuxenrollen i det tematiska arbetssättet
- 214Kollegial feedback
- 214Skolans uppdrag och morgondagens vuxna
- 216Sammanfattning
- 218Litteratur
- 8221Den livsviktiga leken
- Eva Kane
- 221Lekens roll i fritidspedagogiken
- 223Lekens funktion: Varför leker barn?
- 223Vad är det att leka?
- 224Historiska lekteorier
- 226Nutida lekteorier
- 228Svenska lekteorier
- 230Lekprocessen
- 233Den vuxne och lekprocessen
- 239Till slut
- 240Sammanfattning
- 241Litteratur
- 9245Pedagogik, lek och rum
- Stuart Lester
- 247Pedagogy, play and space
- 253Play, learning and development
- 258A broader perspective on play
- 262Play and space
- 268Pedagogy, play and outdoor learning environments
- 275Concluding remarks
- 278Begreppsförklaringar
- 280Litteratur
- 10285Datorspel och informellt lärande
- Karin Aronsson
- 287Lek med identiteter
- 289Äckel, glädjetjut och affektiva responser
- 291Animering och annan lekfull improvisation
- 293Datorspel och lärlingskap
- 296Datorspel som lagarbete
- 297Datorspel och performans
- 297Kreativitet och datorspelande
- 299Sammanfattning
- 300Litteratur
- 11303Unga serietecknare
- Lars Lindström
- 304Per – en ung serietecknare
- 305Mötet med Hulken
- 308Muskelknuttar och Star Wars
- 311Jaguaren – en egen hjälte
- 312Från serier till video
- 315Tre unga serietecknare
- 318Spontanitet och konvention
- 319Värdering och reflektion
- 320Att hantera utvecklingsuppgifter
- 322Från naturbarn till kulturvarelse
- 323Mot ett vuxet ansvarstagande
- 324Fri ande eller efterapare?
- 325Sammanfattning
- 327Litteratur
- 329Sakregister
Denna upplaga har uppdaterats för att också omfatta nya reformer och det tillägg som gjordes i styrdokumenten, där utbildningsuppdraget för fritidshemmet stärks med syfte och centralt innehåll. Fritidsläraren har idag en större roll i elevernas lärprocesser vilket lyfts fram och diskuteras i denna bok som ger värde åt fritidshemmets viktiga uppdrag.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144121963Utgivningsår:
2011Revisionsår:
2017Artikelnummer:
33954-02Upplaga:
AndraSidantal:
336Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174402Utgivningsår:
2011Revisionsår:
2017Artikelnummer:
33954-SB02Upplaga:
Andra