
Barns hybrida lek i fritidshemmet

Barns hybrida lek i fritidshemmet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 7
1 Inledning 9
Från lek till hybrid lek 15
Bokens upplägg 19
2 Meningsfull fritid i ett digitaliserat samhälle 21
Meningsfull fritid 23
Fritidshemslärares förhållningssätt till barns hybrida lekaktiviteter 24
Sammankopplat lärande 31
3 Fritidshemslärares undervisningsuppdrag 37
Den betydelsefulla fritidshemsläraren 38
Barnkonventionen 41
Läroplaner förändras över tid 42
Lärdesignsekvensmodellen (LDS) 45
4 Förändrade villkor för barns lek 57
Lekplatser 58
Lekkamrater 62
Lekaktiviteter 63
5 Barns lärande i hybrid lek 65
Barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper 66
Barn iscensätter deltagaridentiteter 72
Barn representerar kunskaper och färdigheter 75
6 Att närma sig barns perspektiv på deltagande i hybrid lek 79
Metoder för att studera barns lärande i lek i en hybrid verklighet 80
Metodologiska och etiska utmaningar med att utforska barns perspektiv 88
7 Att närma sig barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper …|i fritidshemmet 91
En empirisk modell för att tolka och förstå barns vardagliga deltagande i digitala gemenskaper 94
8 Att tolka och förstå barns lärande i hybrid lek 105
En teoretisk modell för att tolka och förstå barns hybrida lek 106
Den teoretiska modellen för att tolka och förstå barns lärande i hybrid lek appliceras 109
9 Hybrid lek i fritidshemmet – hinder och möjligheter 115
Att förhålla sig till hinder 117
Att förhålla sig till möjligheter 120
Sammanfattning 124
Avslutande reflektioner 125
Referenser 127
Register 139
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144164342Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45836-01Upplaga:
FörstaSidantal:
138Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144188089Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45836-SB01Upplaga:
Första