
Utbildning i migrationens tid
viljor, organisering och villkor för inkludering

Utbildning i migrationens tid
viljor, organisering och villkor för inkludering
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Författare 9
Prolog 11
Inledning: Utbildning i migrationens tid 17
Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes
Kris, vilken kris? 17
Den svenska välfärdsmodellen 19
Utbildningssystemet som välfärdspolitiskt redskap 21
Sverige som invandringsland 23
Flyktingfrågan 2015 och därefter 26
Medlemskap i samhällets gemenskap 29
Bokens argument och bidrag 33
Empiriska utbildningssammanhang 34
Empiriskt material 37
Bokens innehåll 40
Språket som nyckel 43
Magnus Dahlstedt, Helena Colliander,
Maria Rydell & Sabine Gruber
Metaforers kraft 45
Nyckelns metaforik 46
Språkkravens politik 47
Tre utbildningssammanhang för språkutbildning 49
Språkets förmodade krafter 50
Dörrar som öppnas 52
Villkor för att erövra nyckeln 59
Avslutning 66
Att vara mer än lärare 69
Sabine Gruber, Ronny Högberg & Sofia Nyström
Språkintroduktionen och dess elever 71
Lärarna och lärararbetet i språkintroduktionen 73
Lärarnas positioner 75
Avslutning 85
Sfi:s olika skepnader 89
Helena Colliander, Sofia Nordmark
& Maria Rydell
Nationell styrning av sfi 91
Lokala variationer 93
Språkutbildning med inkludering som mål 96
Avslutning 110
Folkbildningens särart 113
Andreas Fejes, Robert Aman & Sofia Nyström
Folkbildning i Sverige 115
Skapandet av en myt 117
Myten om folkbildningens särart 118
Avslutning 128
Platsens betydelse 131
Andreas Fejes & Magnus Dahlstedt
Exkluderingens och inkluderingens mekanismer 132
Platsen inkluderar och exkluderar 134
Avslutning 142
Mobilisering av resurser 147
Nedžad Mešić, Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes & Sofia Nyström
Folkbildningen och det civila samhället 148
Svenska från dag 1 149
Resursmobilisering genom kollektivt handlande 151
Sambandscentralen 154
Mobilisering av materiella resurser 157
Migrationsbakgrund som resurs 160
Socialt stöd mellan formella åtaganden och risker 164
Avslutning 167
Att skapa en framtid 169
Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes
Komvux som utbildningsinstitution 171
Anas berättelse 172
Juans berättelse 177
Janes berättelse 180
Avslutning 183
Folkhemmet 2.0 187
Magnus Dahlstedt & Andreas Fejes
Krisen i backspegeln 187
Förhandlingar och gränsdragningar 189
Viljor till inkludering 191
Det slutna folkhemmet 193
Att skapa nya hem 195
Referenser 199
Denna viktiga bok kan och bör läsas av alla med samhällsintresse och i synnerhet av lärare på olika nivåer inom vårt Utbildningsväsende.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144143255Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43681-01Upplaga:
FörstaSidantal:
214Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144189550Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43681-SB01Upplaga:
Första