
Interkulturella dimensioner - pedagogik för interkulturellt lärande

Interkulturella dimensioner
Pedagogik för interkulturellt lärande
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Förord 9
Kapitelpresentation 11
1. Interkulturalitet i historiska och nutida kontexter 15
Från modern och postmodern pedagogik till vår tids nya utmaningar
Hans Lorentz & Bosse Bergstedt
Begreppen mångkulturell och interkulturell i ett historiskt perspektiv 15
Skolans roll och betydelse i det moderna samhället 21
Från modernt till postmodernt samhälle 24
Interkulturella pedagogiska perspektiv 28
Kunskap om olika sorters kunskaper 29
Dagens samhälle: mer och mer ett individuellt gränssättande samhälle 34
2. Lärares antirasistiska arbete 43
Möjligheter och utmaningar i skola och samhälle
Andreas Bergh & Matilda Wiklund
Skolans demokratiuppdrag 43
Lärarnas berättelser 47
Handlingsutrymme för antirasistiskt arbete 63
3. Radikalnationalism, konspirationsteorier och kulturkrig 71
Undervisningens utmaningar i dagens samhälle
Kerstin von Brömssen
Allmänna tankeplatser 71
Konspirationsteorier då och nu 76
Kulturkrig och mönstren i diskursen 87
4. Den urbana ungdomsföreningen som estetisk bildningspraktik 95
Föreningslärande och ungas möjligheter att utvecklas genom kultur i olika former
Johan Söderman
Hiphopkulturen 95
Språngbräda och plantskola 104
Skötsamhetskultur och disciplinering 106
Varumärkesbyggare och social åtgärd 107
Epilog 109
5. Modersmålsundervisningens bidrag till interkulturell skolutveckling 115
Språksynens betydelse och modersmålslärarnas potentialer
Helen Avery
Ramvillkoren för modersmålsundervisning 115
Språkideologi och engelska som utbildningsspråk 123
Språkstatus och modersmålsundervisning 130
Betydelsen av modersmålsundervisning för individer och samhälle 137
6. Skilda världar, samma uppdrag 143
Förutsättningar för interkulturalitet och likvärdighet i förskolan
Johannes Lunneblad
Likvärdig utbildning 143
Förskolans olika förutsättningar 147
Vårdnadshavarnas förväntningar 149
7. Normkritiska perspektiv i skolans arbete 157
För att medvetandegöra monokulturella synsätt
Lotta Björkman
Interkulturalitet 157
Normkritiska perspektiv 160
Normkritikens bidrag till kritisk interkulturalitet 164
8. Under ytan på interkulturell undervisning 171
Socialpsykologiska teorier och aspekter om fördomar och etnocentrism
Pirjo Lahdenperä
Målsättningar i dagens skola 171
Etniska fördomar och etnocentrism 173
Reciprocitet 180
9 9. Interkulturalitet i svenska skolvärlden 2000–2020 187
Om kunskapstyper och diskurser i skolvärlden
Hans Lorentz
Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer 187
Pedagogisk kunskap producerad av myndigheter 191
Massmedial och populärvetenskaplig kunskap om skolan 204
Transformativ akademisk kunskap 209
Analys av diskurser inom skolvärlden 2000–2020 216
Skolornas problem i dag och framöver 227
Konklusionen 228
10. Att tänka med världen för att bli till med mångfald 233
Hur naturkultur skapar nya upptäcker hos interkulturella fenomen
Bosse Bergstedt
Jag och världen 233
Att möta universum halvvägs 240
När inter och intra flätas samman 245
Författarpresentationer 255
Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144140872Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43290-01Upplaga:
FörstaSidantal:
257Information
Illustratör:
Jonny HallbergSpråk:
SvenskaISBN:
9789144189475Utgivningsår:
2021Artikelnummer:
43290-SB01Upplaga:
Första