Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Interkulturella dimensioner - pedagogik för interkulturellt lärande

Skickas följande arbetsdag

Interkulturella dimensioner

Pedagogik för interkulturellt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 330 kr inkl. moms
Studora e-bok 204 kr inkl. moms

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt...

Läs mer

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt marginaliserad. Samtidigt pekar de på möjligheter som finns för att stärka skolors och föreningars interkulturella arbete, hur lärare kan arbeta med svåra och kontroversiella texter i undervisningen och hur ungdomsföreningar med estetisk bildningspraktik kan bidra till interkulturellt engagemang. I boken diskuteras hur nya teoretiska inriktningar, som normkritiskt perspektiv och posthumanism, kan bidra till att skapa ett eftersträvansvärt pedagogiskt klimat. Att både lärarutbildning och skola ska kunna ges teoretiska redskap för att kunna hantera läroplaners målsättning och förverkliga dessa i pedagogisk praktik tas också upp i boken. Interkulturella dimensioner är avsedd som kurslitteratur vid lärar­utbildningar och vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Boken vänder sig till lärare, pedagoger, skolledare samt till kuratorer, psykologer och socionomer samt till alla som är intresserade av barn, ungdomar och mångkultur.

Stäng

Förord 9

Kapitelpresentation 11

 

1. Interkulturalitet i historiska och nutida kontexter 15

Från modern och postmodern pedagogik till vår tids nya utmaningar

Hans Lorentz & Bosse Bergstedt

Begreppen mångkulturell och interkulturell i ett historiskt perspektiv 15

Skolans roll och betydelse i det moderna samhället 21

Från modernt till postmodernt samhälle 24

Interkulturella pedagogiska perspektiv 28

Kunskap om olika sorters kunskaper 29

Dagens samhälle: mer och mer ett individuellt gränssättande samhälle 34

 

2. Lärares antirasistiska arbete 43

Möjligheter och utmaningar i skola och samhälle

Andreas Bergh & Matilda Wiklund

Skolans demokratiuppdrag 43

Lärarnas berättelser 47

Handlingsutrymme för antirasistiskt arbete 63

 

3. Radikalnationalism, konspirationsteorier och kulturkrig 71

Undervisningens utmaningar i dagens samhälle

Kerstin von Brömssen

Allmänna tankeplatser 71

Konspirationsteorier då och nu 76

Kulturkrig och mönstren i diskursen 87

 

4. Den urbana ungdomsföreningen som estetisk bildningspraktik 95

Föreningslärande och ungas möjligheter att utvecklas genom kultur i olika former

Johan Söderman

Hiphopkulturen 95

Språngbräda och plantskola 104

Skötsamhetskultur och disciplinering 106

Varumärkesbyggare och social åtgärd 107

Epilog 109

 

5. Modersmålsundervisningens bidrag till interkulturell skolutveckling 115

Språksynens betydelse och modersmålslärarnas potentialer

Helen Avery

Ramvillkoren för modersmålsundervisning 115

Språkideologi och engelska som utbildningsspråk 123

Språkstatus och modersmålsundervisning 130

Betydelsen av modersmålsundervisning för individer och samhälle 137

 

6. Skilda världar, samma uppdrag 143

Förutsättningar för interkulturalitet och likvärdighet i förskolan

Johannes Lunneblad

Likvärdig utbildning 143

Förskolans olika förutsättningar 147

Vårdnadshavarnas förväntningar 149

 

7. Normkritiska perspektiv i skolans arbete 157

För att medvetandegöra monokulturella synsätt

Lotta Björkman

Interkulturalitet 157

Normkritiska perspektiv 160

Normkritikens bidrag till kritisk interkulturalitet 164

 

8. Under ytan på interkulturell undervisning 171

Socialpsykologiska teorier och aspekter om fördomar och etnocentrism

Pirjo Lahdenperä

Målsättningar i dagens skola 171

Etniska fördomar och etnocentrism 173

Reciprocitet 180

 

9 9. Interkulturalitet i svenska skolvärlden 2000–2020 187

Om kunskapstyper och diskurser i skolvärlden

Hans Lorentz

Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer 187

Pedagogisk kunskap producerad av myndigheter 191

Massmedial och populärvetenskaplig kunskap om skolan 204

Transformativ akademisk kunskap 209

Analys av diskurser inom skolvärlden 2000–2020 216

Skolornas problem i dag och framöver 227

Konklusionen 228

 

10. Att tänka med världen för att bli till med mångfald 233

Hur naturkultur skapar nya upptäcker hos interkulturella fenomen

Bosse Bergstedt

Jag och världen 233

Att möta universum halvvägs 240

När inter och intra flätas samman 245

Författarpresentationer 255

Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144140872

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43290-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

257

Författare

 ;

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt...

Läs mer

Svensk pedagogisk forskning har under ett flertal år utvecklat interkulturella perspektiv, såväl metodiskt som teoretiskt. Den har visat hur viktigt det är att skolorna i dagens mångkulturella samhälle fokuserar på att främja interkulturellt lärande. I denna antologi presenteras aktuell forskning. Bidragen visar att skillnaderna i barns och ungas uppväxtvillkor har ökat i Sverige. De visar också att diskriminering och rasism är återkommande problem och att modersmålsundervisningen är starkt marginaliserad. Samtidigt pekar de på möjligheter som finns för att stärka skolors och föreningars interkulturella arbete, hur lärare kan arbeta med svåra och kontroversiella texter i undervisningen och hur ungdomsföreningar med estetisk bildningspraktik kan bidra till interkulturellt engagemang. I boken diskuteras hur nya teoretiska inriktningar, som normkritiskt perspektiv och posthumanism, kan bidra till att skapa ett eftersträvansvärt pedagogiskt klimat. Att både lärarutbildning och skola ska kunna ges teoretiska redskap för att kunna hantera läroplaners målsättning och förverkliga dessa i pedagogisk praktik tas också upp i boken. Interkulturella dimensioner är avsedd som kurslitteratur vid lärar­utbildningar och vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Boken vänder sig till lärare, pedagoger, skolledare samt till kuratorer, psykologer och socionomer samt till alla som är intresserade av barn, ungdomar och mångkultur.

Stäng
Information

Illustratör:

Jonny Hallberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144189475

Utgivningsår:

2021

Artikelnummer:

43290-SB01

Upplaga:

Första

Författare

 ;