Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Interkulturell pedagogisk kompetens

Integration i dagens skola

Skickas följande arbetsdag

Interkulturell pedagogisk kompetens

Integration i dagens skola

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 323 kr inkl. moms
Studora e-bok 200 kr inkl. moms

Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism. I den här tredje och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell...

Läs mer

Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism. I den här tredje och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell pedagogisk kompetens. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Det innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är interkulturell pedagogisk kompetens. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla som är intresserade av interkulturella frågor och som vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.

Stäng

Förord till tredje upplagan 9

Inledning 11

Syften med boken 12

Vad jag vill med boken 13

Innehållet i den här boken 14

Del I

Vi och världen

 1 Vår mångkulturella och globala värld 19

Att leva i dagens värld 22

Samhällets förvandlingar 26

Krig, kris och kaos präglar dagens nyheter 29

Betydelse av globalisering 31

Globaliseringens effekter 38

Sammanfattning 45

Litteraturtips för vidare läsning 46

 2 Det postmoderna i vårt samhälle 47

Modernitet och modernisering 49

Det postmoderna i det svenska samhället 50

Postmodernism och postmodernitet 52

Talet om alternativa fakta 55

Sammanfattning 57

Litteraturtips för vidare läsning 58

Del II

Världen är vi

 3 Interkulturella perspektiv 61

Skolans förvandling över tiden 62

Svenska friskolereformen 68

Information och desinformation 69

Främlingsfientlighet i svensk skola 70

Interkulturell undervisning 74

Ett interkulturellt perspektiv i Sverige 75

Interkulturalitet 77

Interkulturellt pedagogiskt arbete 80

Skolan och arbetet med värdegrunden 82

Diskrimineringslagen och demokrati som hjälp 88

Demokrati på 2020-talet 91

Juridifieringen inom skolans värld 95

Etnometodologi 97

Sammanfattning 102

Litteraturtips för vidare läsning 103

 4 Interkulturell kompetens i EU och i Sverige 105

Kompetens: kunskap eller förmåga? 106

EU:s nyckelkompetenser för livslångt lärande 107

Interkulturell kompetens i Sverige 113

Interkulturell kompetens i lärarutbildningen 117

Läroplan och kursplaner för grundskolan, Lgr 22 120

Sammanfattning 123

Litteraturtips för vidare läsning 124

Del III

Interkulturell pedagogisk kompetens

 5 Vad är interkulturell pedagogisk kompetens? 127

Begreppet mångkulturalism 129

Betydelsen av orden interkulturell pedagogisk kompetens 132

Förståelse – tolkning 135

Kompetensens tre olika dimensioner 138

Premisser och förutsättningar 143

Lärandets interkulturella pedagogiska arbete 144

Sammanfattning 147

Litteraturtips för vidare läsning 148

 6 Hur vi kan förvärva interkulturell pedagogisk kompetens 149

FAS A: Vägen till kommunikativ kompetens 152

Ingång I: Dekonstruktion 152

Svensk kulturell identitet 155

Ingång II: Interkulturell kommunikation 165

Att förstå interkulturell kommunikation 170

Kommunikativ kompetens 175

FAS B: Vägen till social kompetens 177

Ingång I: Etnorelativ förståelse 177

Att inse mångfaldens betydelse 179

Ingång II: Kulturkunskap 181

Att förstå kulturella skillnader 184

Social kompetens 188

FAS C: Vägen till medborgerlig kompetens 189

Ingång I: Etnorelativitet och självreflektion 190

Att förvärva ett kulturellt och socialt perspektiv 191

Ingång II: Integrering och bildning 192

Mångkulturell integrering 197

Interkulturell medvetenhet 201

Hållplats eller slutstation 206

Dualismens problematik 206

Sammanfattning 209

Litteraturtips för vidare läsning 210

 7 Interkulturellt lärande och exempel på kulturanalys och interkulturellt arbete 211

Interkulturellt lärande 211

John C. Condon och Fathi S. Yousef 213

Modellen i klassrummet 216

Flera dimensioner av interkulturell förståelse 218

Ett interkulturellt förhållningssätt 221

Kunskap om olika sorters kunskaper 222

Sammanfattning 228

Litteraturtips för vidare läsning 228

Efterord 229

Litteratur 231

Personregister 243

Sakregister 245

Information

Författare:

Hans Lorentz

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144162096

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

38192-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

246
 ;

Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism. I den här tredje och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell...

Läs mer

Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism. I den här tredje och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell pedagogisk kompetens. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Det innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är interkulturell pedagogisk kompetens. Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla som är intresserade av interkulturella frågor och som vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.

Stäng
Information

Författare:

Hans Lorentz

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144181929

Utgivningsår:

2013

Revisionsår:

2023

Artikelnummer:

38192-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;