
En god fortsättning
Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle

En god fortsättning
Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 113Från mottagande i skolan till undervisning i ordinarie klass
- Gilda Kästen-Ebeling
- 13Nyanlända elever
- 14Mottagande av nyanlända elever
- 15Överblick av mottagande i fem kommuner
- 15Riktlinjer – likvärdighet – kartläggning
- 16Samsyn och ansvar
- 16Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- 16Interkulturell och inkluderande undervisning
- 17Socioemotionellt stöd
- 17Samverkan med föräldrarna
- 17Kompetensutveckling
- 18En god fortsättning
- 19Övergång till ordinarie undervisning
- 21Interkulturellt förhållningssätt i skolverksamheten
- 22Betydelsen av hälsan för skolan och av skolan för hälsan
- 23Socioemotionellt stöd i samarbete med andra aktörer
- 24Samverkan mellan skolan och vårdnadshavaren
- 26Flerspråkighet
- 27Svenska som andraspråk
- 27Modersmålsundervisning
- 28Studiehandledning
- 28Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning
- 29Till slut
- 29Litteratur
- 231Att anta utmaningen i den mångkulturella skolan
- Laid Bouakaz
- 32Det mångkulturella samhället
- 34Integrationsmässiga utmaningar
- 34Ett interkulturellt förhållningssätt
- 36Mångkulturalitet i praktiken
- 38Pedagogiska utmaningar i klassrummet
- 41Elevidentitet och skillnader mellan skolsystemen
- 42Att anamma ett interkulturellt synsätt gentemot nyanlända elever
- 43Organisatoriska utmaningar
- 43Mottagande och inkludering av nyanlända elever
- 45Utmaningar avseende likabehandlings-, värdegrunds- och samhällsorienterande arbete
- 46Relationella utmaningar
- 46Barnens dubbla ensamhet
- 48Föräldrarnas dubbla frånvaro
- 50Avslutande diskussion
- 53Litteratur
- 357Betydelsen av hälsa och skola för barn på flykt
- Henry Ascher
- 58Barnet i världen utanför skolan
- 59Före flykten
- 59Under flykten
- 60I Sverige
- 62Barnets möte med skolan
- 62Traumasymtom i skolan
- 65Skolans möte med barnet
- 65Klassrummet
- 66Barn som mår dåligt
- 68Mänskliga rättigheter och yrkesetik som stöd i arbetet
- 70Ensamkommande barn och unga
- 71Barn på flykt i en papperslös situation
- 73Hur skyddar vi oss själva?
- 74Litteratur
- 477Föräldraengagemang i mångkulturella kontexter
- Laid Bouakaz
- 79Betydelsen av föräldrasamverkan
- 80Internationellt om föräldraengagemang
- 81Komplementär undervisningsform i Sverige
- 83Komplementära undervisningsformen i Malmö
- 85Kalaskolan
- 86Baliskolan
- 86Rustaskolan
- 88Organisation kring lärandet på den komplementära skolan
- 91Organisation kring läxhjälp
- 93Bevarande av kulturarvet
- 93”Vår kultur platsar inte riktigt i den vanliga skolan”
- 96Mångkulturellt medborgarskap
- 96”Ja, att det ska finnas lite balans men ska mötas på något sätt”
- 98Avslutande diskussion
- 100Rekommendationer
- 101Litteratur
- 5103Tillsammans blir mer – samverkan för att göra skillnad
- Christina Byström och AnnSofie Olsson
- 104Utanförskap
- 104Bergsjön – ett socialt utsatt område
- 107Att söka sitt sammanhang
- 108Fyra förutsättningar för att komma vidare
- 109Tro som gemensam kraft
- 110Bergsjöns kyrka som social aktör
- 111Tro som redskap för gemensamt ansvar
- 112Framtiden bor hos oss
- 113Tro som kraft och motståndskraft
- 115Sammanfattning
- 115Hur vi arbetar – ett exempel
- 117Delaktighet – på riktigt
- 118Vuxna som förebilder
- 119Avslutning
- 120Shewits berättelse om flickan under paraplyet
- 121Litteratur
- 6123Flerspråkighet – från hinder till resurs
- Tore Otterup
- 123Flerspråkighet i världen
- 125Flerspråkighet i Sverige
- 128Flerspråkighet och kognitiv utveckling
- 130Förändrad syn på flerspråkighet
- 132Den svenska skolan och flerspråkigheten
- 136Från enspråkighet till flerspråkighet
- 137Litteratur
- 7141Andraspråket i utveckling
- Anna Flyman Mattsson
- 141Inlärarspråket
- 142Typiska drag i inlärarspråket
- 145På väg mot målspråket – systematiken
- 147På väg mot målspråket – variationen
- 151Utveckling av språksystemet
- 152Lexikon
- 154Morfosyntax
- 157Fonologi
- 159Avslutning
- 159Litteratur
- 8163Modersmålsundervisning – möjligheter och utmaningar
- Natalia Ganuza och Christina Hedman
- 163Ämnet modersmål – lagstiftning och bakgrund
- 165Att undervisa ett marginaliserat ämne: lärarperspektiv
- 168Att undervisas i ämnet modersmål: elev- och föräldraperspektiv
- 171Modersmålsundervisningens betydelse – forskning och reflektioner
- 174Avslutande diskussion
- 177Litteratur
- 9181Bro eller krycka? Studiehandledning som pedagogisk praktik i svensk grundskola
- Jenny Rosén
- 183Studiehandledning i svensk skola och i forskning
- 184Språkanvändning och flerspråkighet som resurs i skolan
- 186Kunskapsutvecklingen i ämnen
- 188Interkulturalitet
- 189Studiehandledning som flerspråkig praktik
- 191Självförtroende, engagemang och delaktighet
- 193Samverkan mellan hem och skola
- 194Avslutande reflektioner
- 195Litteratur
- 10199Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning
- Josefin Nilsson
- 199Flerspråkiga elever i ämnesundervisningen
- 201Undervisning och organisation
- 203Språk- och kunskapsutvecklande undervisning – sociokulturellt perspektiv
- 204Språk, tanke och aktivitet – språk som redskap i lärandet
- 206Stöttning
- 208Språk, innehåll och ämne – språk som mål i lärandet
- 211Stötta språk- och kunskapsutveckling och mötet med texter
- 213Avslutning
- 215Litteratur
- 11219Läxor och fantasi – inkludering av nyanlända elever i ordinarie klass
- Max Strandberg
- 220Kan läxor bidra till att undervisningen och samarbetet mellan hem och skola utvecklas?
- 222Hur kan nyanlända elever bidra till att utbudet av berättelser och perspektiv ökar i undervisningen?
- 222Sekundära erfarenheter
- 224Bakgrund till projektet
- 225Läxan Rädsla
- 228Läxan Hej och Shoo – hälsningstraditioner
- 230Gränsobjekt
- 231Diskussion
- 233Litteratur
- 235Efterord
- 239Författarpresentationer
- 243Person- och sakregister
Böcker som En god fortsättning är angelägna för att sprida kunskap om vilka åtgärder som skulle kunna vidtas.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144113906Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39301-01Upplaga:
FörstaSidantal:
248Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174471Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39301-SB01Upplaga:
Första