
En bra början
- mottagande och introduktion av nyanlända elever

En bra början
Mottagande och introduktion av nyanlända elever
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Författarpresentation
- 13Förord till den reviderade upplagan
- 15Inledning
- Jan Mellgren
- 117Perspektiv
- Gilda Kästen-Ebeling
- 17Nyanländ flykting
- 18Den svenska utvandringen
- 18Andra världskrigets flyktingar
- 19Arbetskraftsinvandringen
- 20Assimileringspolitiken
- 21Invandrarpolitiken
- 21Hemspråksreformen
- 24”Effektiviseringen” av hemspråksundervisningen
- 25Hemspråket blir modersmål
- 25Regeringens proposition Sverige, framtiden och mångfalden – från invandrarpolitik till integrationspolitik
- 27En nationell strategi för utbildning av nyanlända elever
- 28Allmänna råd för utbildning av nyanlända elever (SKOLFS 2009:15)
- 29Skollag (2010:800) – En ny strategi för utbildning för nyanlända elever
- 30Allmänna råd om utbildning av nyanlända elever (SKOLFS 2016:2)
- 31Litteratur
- 233Nyanlända elever i Sverige
- Inger Bergendorff
- 39Att utveckla skolintroduktion för nyanlända elever
- 41Skolintroduktion för nyanlända elever
- 42Del 1: mottagande med kartläggning
- 43Del 2: förberedelsegrupp
- 45Del 3: övergång till reguljär klass
- 47Syskonen Hussein kommer till Sverige
- 51Litteratur
- 52Förslag till fortsatt läsning
- 353Interkulturell pedagogik
- Elisabeth Elmeroth
- 53Globalisering – världen i Sverige
- 54Turister och vagabonder
- 54Transnationella identiteter
- 55Normkritiska perspektiv
- 56Sociala konstruktioner
- 57Intersektionella perspektiv
- 58Interkulturell pedagogik
- 58Utmana rådande ordning
- 59Postkolonial eller transnationell
- 59Ett relationellt perspektiv
- 60Litteratur
- 60Förslag till fortsatt läsning
- 461Nyanlända elevers språkutveckling
- Tore Otterup
- 62Den svenska skolans mottagande av nyanlända elever
- 62Mottagande och introduktion
- 63Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling
- 71Modersmålsundervisning och undervisning på modersmålet
- 74Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- 76Språkutveckling – en tidskrävande process
- 77Litteratur
- 79Förslag till fortsatt läsning
- 581”Det är deras dröm – inte min!” Om en tonårings kamp i en mångkulturell miljö
- Laid Bouakaz och Rehan Taha
- 83Interkulturellt förhållningsätt – vad innebär det?
- 86Synen på föräldraengagemanget
- 89Föräldrarnas förväntningar
- 91Synen på skolan och lärarnas förväntningar
- 95Diskussion och konklusion
- 97Litteratur
- 98Förslag till fortsatt läsning
- 699Hälsans betydelse för nyanlända barn i skolan och skolans betydelse för nyanlända barns hälsa
- Henry Ascher
- 100Hur mår nyanlända barn?
- 100Nyanlända barns erfarenheter
- 100Före flykten
- 101Under flykten
- 102I Sverige
- 103Vanliga traumasymtom
- 104Traumasymtom i skolan
- 107Skolans betydelse för nyanlända barns hälsa
- 109Nyanlända barns egna tankar om hälsa och välbefinnande
- 110Hur kan man arbeta med nyanlända barns hälsa och välbefinnande i skolan?
- 110Stöd till barnet
- 112Stöd till föräldrarna
- 113Skolhälsovårdens roll
- 114Barn som kräver särskild uppmärksamhet
- 114Barn i behov av specialistinsatser
- 115Barn i en papperslös situation
- 117Barn med uppgivenhetssyndrom
- 118Samverkan utanför skolan
- 119Stöd till skolans arbete med nyanlända barn
- 120Mänskliga rättigheter som arbetsredskap
- 121Barn som får avvisningsbeslut
- 122Att orka stå kvar
- 123Till sist
- 123Litteratur
- 7125Den speciella situationen för ensamkommande barn i skolan
- Live Stretmo och Charlotte Melander
- 125Ensamkommande barn i ett globalt och historiskt ljus
- 126Barnmigration – ett globalt fenomen
- 127Ensamkommande barn – en definition
- 128Internationell och svensk forskning om ensamkommande barn – med fokus på skolan
- 129Ensamkommande barn i svensk debatt och kontext
- 131Skolans möte med ensamkommande barn
- 133Mående och trivsel – ensamkommande barn som en särskilt utsatt grupp elever
- 136Heterogena barn med annorlunda erfarenheter
- 140Stöd och hinder för ensamkommande barns lärande och utveckling
- 148Avslutande diskussion
- 150Litteratur
- 152Förslag till fortsatt läsning
- 8153Erfarenheter
- Gilda Kästen-Ebeling
- 154STOP-modellen – ”Stoppa den kaotiska processen!”
- 156Skolmottagning Välkomsten i Göteborgs stad Gunnared
- 160Projektet skolintroduktion på sent anlända elevers villkor, etapp 1: en modell för flerspråkig förberedelseklass
- 162Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor, etapp 2: Lärdomar från etapp 1 används i en traditionell förberedelseklass
- 163Pedagogisk metod Välkommen till skolan!
- 163Litteratur
- 164Förslag till fortsatt läsning
- 9165Barn i Väntan och Barn i Start – stödgrupper för flyktingbarn
- Inger Unenge
- 166Stödgruppens möjlighet
- 168Metoden
- 170Teoretiska ramar – känsla av sammanhang, socialt erkännande och tillit
- 171KASAM
- 173Socialt erkännande och tillit
- 174Effekter av stödgrupper
- 175Litteratur
- 175Förslag till fortsatt läsning
- 10177Att leka och rita – barns sätt att göra obegripliga erfarenheter hanterbara
- Laila Lindberg
- 178Bakgrund
- 178Syftet med en lekpedagogisk insats
- 179Metod och förhållningssätt
- 183Litteratur
- 183Förslag till fortsatt läsning
- 11185Skolan, den bästa resursen
- Gilda Kästen-Ebeling och Tore Otterup
- 185Ett holistiskt perspektiv och ett interkulturellt förhållningssätt
- 187Språk
- 188Sociala nätverk
- 190Socioemotionellt stöd
- 191Litteratur
- 193Person- och sakregister
En vederhäftig och angelägen bok med ett viktigt kunskapsinnehåll.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144123974Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2018Artikelnummer:
36455-02Upplaga:
AndraSidantal:
195Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174556Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2018Artikelnummer:
36455-SB02Upplaga:
Andra