Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att undervisa i programmering i skolan

Varför, vad och hur?

Skickas följande arbetsdag

Att undervisa i programmmering i skolan

Varför, vad och hur?

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 317 kr inkl. moms
Studora e-bok 197 kr inkl. moms

Varför ska vi ha programmering i skolan? Vad är programmering egentligen? Och hur kan man som lärare arbeta med programmering i olika ämnen? Målsättningen med denna bok är att ge svar på dessa frågor. IT är inte längre ett område som berör enbart en särskild grupp människor – alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. Programmering finns numera med i skolans läroplaner. Målet är att ge alla elever en grundläggande förståelse...

Läs mer

Varför ska vi ha programmering i skolan? Vad är programmering egentligen? Och hur kan man som lärare arbeta med programmering i olika ämnen? Målsättningen med denna bok är att ge svar på dessa frågor. IT är inte längre ett område som berör enbart en särskild grupp människor – alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. Programmering finns numera med i skolans läroplaner. Målet är att ge alla elever en grundläggande förståelse för hur de digitala system och tjänster vi använder är uppbyggda och hur eleverna själva kan använda programmering för att lösa problem. I boken presenteras en mängd konkreta exempel och förslag på aktiviteter, som visar hur man kan arbeta med programmering som ett pedagogiskt verktyg, både med och utan dator. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av föräldrar och andra som vill lära sig mer om den digitaliserade världen och den roll som program och digital teknik spelar i vår vardag.

Stäng
    • 9
      Förord
        • 10
          Från medvetet val till en naturlig del av vardagen
        • 11
          Digital kompetens och programmering i skolan
        • 12
          Bokens innehåll och upplägg
        • 14
          Min bakgrund
    • 16
      Författarpresentation
  • Del I Varför?
      • 1
        19
        Allmänbildning i ett digitaliserat samhälle
        • 19
          Digitaliseringens betydelse för allmänbildningen
        • 24
          Att vara ung betyder inte att man kan
      • 2
        27
        Komplexa problem och frågeställningar
        • 27
          Allt mer data
        • 32
          Allt fler uppgifter kan utföras av datorer
      • 3
        35
        En demokratiserad samhällsutveckling
      • 4
        39
        Framtidens arbetsmarknad
      • 5
        43
        Diversitet och mångfald
        • 43
          Vart försvann kvinnorna?
        • 46
          Varför är det ett problem?
        • 47
          Vad kan vi göra?
      • 6
        49
        Skapa med IT som material
      • 7
        53
        Sammanfattning
  • Del II Vad?
      • 8
        57
        Datorer, hårdvara och mjukvara
        • 57
          En dators uppbyggnad och funktion
        • 59
          Hur lagrar datorn data
      • 9
        63
        Programmering som processarbete
      • 10
        65
        Vad är en algoritm?
      • 11
        71
        Olika programspråk
      • 12
        77
        Datalogiskt tänkande
        • 77
          Vad är datalogiskt tänkande?
        • 79
          Datalogiskt tänkande och programmering?
      • 13
        87
        Sammanfattning
  • Del III Programmering i grundskolan
      • 14
        91
        Ett historiskt perspektiv
        • 91
          1960–1990: Programmering för alla
        • 95
          1990–2000: Datoranvändning i stället för programmering
        • 96
          2000–2010: Programmeringens återkomst
        • 97
          2010-talet: Konkreta åtgärder i allt fler länder
      • 15
        103
        Ett nulägesperspektiv
        • 103
          Ämnet Computing i England
        • 107
          Ämnesintegrerad programmering i Finland
        • 111
          Programmering och digital samhällskunskap i Sverige
        • 113
          Matematik
        • 114
          Teknik
        • 116
          Samhällskunskap
        • 117
          Övriga ämnen
        • 118
          Eget ämne eller integrerat
      • 16
        119
        Sammanfattning
  • Del IV Programmering i praktiken
      • 17
        123
        Var ska jag börja?
        • 123
          Att förstå och att göra
        • 123
          Teknikens roll i samhället
        • 125
          Programmera själv
        • 127
          Pedagogiska strategier
      • 18
        129
        Vad finns i ett program?
        • 129
          Instruktioner och instruktionsföljder
        • 131
          Slingor och villkorsuttryck
        • 137
          Villkorssatsen och valmöjlighet
        • 141
          Variabler
        • 146
          Funktioner
      • 19
        149
        Börja programmera
        • 149
          Steg–för–steg-programmering
        • 152
          Enkla appar
        • 154
          Enkla robotar
        • 157
          Exempelaktiviteter
        • 157
          Aktivitet 1: Klassen bestämmer
        • 157
          Aktivitet 2: Vardagliga händelser
        • 159
          Aktivitet 3: Spelets eller lekens regler
        • 160
          Aktivitet 4: Skattjakt
        • 162
          Aktivitet 5: Dansa min docka
        • 164
          Aktivitet 6: Hemliga meddelanden
        • 165
          Aktivitet 7: Programmera med koppar
        • 167
          Aktivitet 8: CS Unplugged
        • 168
          Aktivitet 9: Databävern
      • 20
        171
        Digitalt skapande med programmering
        • 171
          Börja arbeta med ett programspråk
        • 172
          Introduktion till blockbaserad programmering
        • 174
          Att bygga upp ett program
        • 177
          Att börja ”koda
        • 187
          Att välja programspråk
        • 189
          Exempelaktiviteter
        • 189
          Aktivitet 1: Kom igång
        • 195
          Aktivitet 2: Hitta delarna
        • 195
          Aktivitet 3: Fortsätt på mitt
        • 196
          Aktivitet 4: Vad är fel
        • 196
          Aktivitet 5: Fråga så svarar jag
        • 197
          Aktivitet 6: Peer instruction
      • 21
        199
        Programmering och digitalt skapande i olika ämnen
        • 199
          Naturvetenskaper
        • 201
          Teknik
        • 201
          Matematik
        • 202
          Språk och historia
        • 203
          Samhällskunskap
        • 203
          Estetiska ämnen
        • 204
          Slöjd
        • 208
          Musik
        • 210
          Bild
        • 211
          Ämnesövergripande arbetssätt
        • 212
          Exempelaktiviteter
        • 212
          Aktivitet 1: Interaktiv presentation
        • 213
          Aktivitet 2: Skapa konst
        • 214
          Aktivitet 3: Musicera
        • 215
          Aktivitet 4: Interaktiva kort
        • 217
          Aktivitet 5: Interaktiva planscher och rum
      • 22
        219
        Hur ska vi tänka om bedömningen?
        • 219
          Mångsidig bedömning
        • 220
          Kriterier och matriser
        • 221
          Fokus på förmågor i stället för koncept
      • 23
        227
        På vetenskaplig grund?
        • 227
          Kan man räkna med transfereffekter?
        • 229
          Vad upplevs som svårt?
        • 230
          Hur kan vi lära oss mer?
      • 24
        233
        Vad härnäst?
      • 25
        235
        Sammanfattning
    • 237
      Litteraturförteckning
    • 245
      Person- och sakregister

Vi får förklaringar till många begrepp och på ett enkelt sätt beskriver författaren grunderna för programmering och hur datorns mjukvara fungerar. En mycket aktuell och inspirerande bok när programmering förs in på läroplanen från 2018.

Information

Författare:

Linda Mannila

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144114163

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39303-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

250
 ;

Varför ska vi ha programmering i skolan? Vad är programmering egentligen? Och hur kan man som lärare arbeta med programmering i olika ämnen? Målsättningen med denna bok är att ge svar på dessa frågor. IT är inte längre ett område som berör enbart en särskild grupp människor – alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. Programmering finns numera med i skolans läroplaner. Målet är att ge alla elever en grundläggande förståel...

Läs mer

Varför ska vi ha programmering i skolan? Vad är programmering egentligen? Och hur kan man som lärare arbeta med programmering i olika ämnen? Målsättningen med denna bok är att ge svar på dessa frågor. IT är inte längre ett område som berör enbart en särskild grupp människor – alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. Programmering finns numera med i skolans läroplaner. Målet är att ge alla elever en grundläggande förståelse för hur de digitala system och tjänster vi använder är uppbyggda och hur eleverna själva kan använda programmering för att lösa problem. I boken presenteras en mängd konkreta exempel och förslag på aktiviteter, som visar hur man kan arbeta med programmering som ett pedagogiskt verktyg, både med och utan dator. Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av föräldrar och andra som vill lära sig mer om den digitaliserade världen och den roll som program och digital teknik spelar i vår vardag.

Stäng
Information

Författare:

Linda Mannila

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174464

Utgivningsår:

2017

Artikelnummer:

39303-SB01

Upplaga:

Första
 ;