
Att undervisa i programmering i skolan
Varför, vad och hur?

Att undervisa i programmmering i skolan
Varför, vad och hur?
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 10Från medvetet val till en naturlig del av vardagen
- 11Digital kompetens och programmering i skolan
- 12Bokens innehåll och upplägg
- 14Min bakgrund
- 16Författarpresentation
- Del I Varför?
- 119Allmänbildning i ett digitaliserat samhälle
- 19Digitaliseringens betydelse för allmänbildningen
- 24Att vara ung betyder inte att man kan
- 227Komplexa problem och frågeställningar
- 27Allt mer data
- 32Allt fler uppgifter kan utföras av datorer
- 335En demokratiserad samhällsutveckling
- 439Framtidens arbetsmarknad
- 543Diversitet och mångfald
- 43Vart försvann kvinnorna?
- 46Varför är det ett problem?
- 47Vad kan vi göra?
- 649Skapa med IT som material
- 753Sammanfattning
- Del II Vad?
- 857Datorer, hårdvara och mjukvara
- 57En dators uppbyggnad och funktion
- 59Hur lagrar datorn data
- 963Programmering som processarbete
- 1065Vad är en algoritm?
- 1171Olika programspråk
- 1277Datalogiskt tänkande
- 77Vad är datalogiskt tänkande?
- 79Datalogiskt tänkande och programmering?
- 1387Sammanfattning
- Del III Programmering i grundskolan
- 1491Ett historiskt perspektiv
- 911960–1990: Programmering för alla
- 951990–2000: Datoranvändning i stället för programmering
- 962000–2010: Programmeringens återkomst
- 972010-talet: Konkreta åtgärder i allt fler länder
- 15103Ett nulägesperspektiv
- 103Ämnet Computing i England
- 107Ämnesintegrerad programmering i Finland
- 111Programmering och digital samhällskunskap i Sverige
- 113Matematik
- 114Teknik
- 116Samhällskunskap
- 117Övriga ämnen
- 118Eget ämne eller integrerat
- 16119Sammanfattning
- Del IV Programmering i praktiken
- 17123Var ska jag börja?
- 123Att förstå och att göra
- 123Teknikens roll i samhället
- 125Programmera själv
- 127Pedagogiska strategier
- 18129Vad finns i ett program?
- 129Instruktioner och instruktionsföljder
- 131Slingor och villkorsuttryck
- 137Villkorssatsen och valmöjlighet
- 141Variabler
- 146Funktioner
- 19149Börja programmera
- 149Steg–för–steg-programmering
- 152Enkla appar
- 154Enkla robotar
- 157Exempelaktiviteter
- 157Aktivitet 1: Klassen bestämmer
- 157Aktivitet 2: Vardagliga händelser
- 159Aktivitet 3: Spelets eller lekens regler
- 160Aktivitet 4: Skattjakt
- 162Aktivitet 5: Dansa min docka
- 164Aktivitet 6: Hemliga meddelanden
- 165Aktivitet 7: Programmera med koppar
- 167Aktivitet 8: CS Unplugged
- 168Aktivitet 9: Databävern
- 20171Digitalt skapande med programmering
- 171Börja arbeta med ett programspråk
- 172Introduktion till blockbaserad programmering
- 174Att bygga upp ett program
- 177Att börja ”koda
- 187Att välja programspråk
- 189Exempelaktiviteter
- 189Aktivitet 1: Kom igång
- 195Aktivitet 2: Hitta delarna
- 195Aktivitet 3: Fortsätt på mitt
- 196Aktivitet 4: Vad är fel
- 196Aktivitet 5: Fråga så svarar jag
- 197Aktivitet 6: Peer instruction
- 21199Programmering och digitalt skapande i olika ämnen
- 199Naturvetenskaper
- 201Teknik
- 201Matematik
- 202Språk och historia
- 203Samhällskunskap
- 203Estetiska ämnen
- 204Slöjd
- 208Musik
- 210Bild
- 211Ämnesövergripande arbetssätt
- 212Exempelaktiviteter
- 212Aktivitet 1: Interaktiv presentation
- 213Aktivitet 2: Skapa konst
- 214Aktivitet 3: Musicera
- 215Aktivitet 4: Interaktiva kort
- 217Aktivitet 5: Interaktiva planscher och rum
- 22219Hur ska vi tänka om bedömningen?
- 219Mångsidig bedömning
- 220Kriterier och matriser
- 221Fokus på förmågor i stället för koncept
- 23227På vetenskaplig grund?
- 227Kan man räkna med transfereffekter?
- 229Vad upplevs som svårt?
- 230Hur kan vi lära oss mer?
- 24233Vad härnäst?
- 25235Sammanfattning
- 237Litteraturförteckning
- 245Person- och sakregister
Vi får förklaringar till många begrepp och på ett enkelt sätt beskriver författaren grunderna för programmering och hur datorns mjukvara fungerar. En mycket aktuell och inspirerande bok när programmering förs in på läroplanen från 2018.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144114163Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39303-01Upplaga:
FörstaSidantal:
250Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174464Utgivningsår:
2017Artikelnummer:
39303-SB01Upplaga:
Första