Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Arbeta formativt med digitala verktyg

Skickas följande arbetsdag

Var befinner du dig nu? Vart är du på väg? Hur kan du ta dig dit? Detta är återkommande frågor som lärare behöver ställa till sina elever. Svaren på frågorna är nämligen nyckeln till ett formativt arbetssätt som enligt aktuell forskning leder till ett ökat lärande. Genom att använda digital teknik som ett naturligt verktyg i undervisningen kan man förbättra förutsättningarna för att lyckas med detta formativa arbete. Patricia Diaz delar med sig av sina kunskaper och inspirerar till nya sätt ...

Läs mer

Var befinner du dig nu? Vart är du på väg? Hur kan du ta dig dit? Detta är återkommande frågor som lärare behöver ställa till sina elever. Svaren på frågorna är nämligen nyckeln till ett formativt arbetssätt som enligt aktuell forskning leder till ett ökat lärande. Genom att använda digital teknik som ett naturligt verktyg i undervisningen kan man förbättra förutsättningarna för att lyckas med detta formativa arbete. Patricia Diaz delar med sig av sina kunskaper och inspirerar till nya sätt att arbeta formativt och digitalt med elever i grundskola och gymnasium. Boken är strukturerad kring Dylan Wiliams nyckelstrategier för ett formativt arbete: att tydliggöra lärandemål, att synliggöra lärande, att ge effektiv återkoppling som utvecklar lärandet samt att låta elever fungera som resurser för varandra och ansvara för sitt eget lärande. Alla dessa strategier kan stödjas av digitala verktyg som tilltalar och utmanar eleverna. I denna reviderade upplaga har många beskrivningar av digitala verktyg som är kopplade till de formativa strategierna uppdaterats. En del digitala resurser har tagits bort för att ge plats åt andra. De reviderade läroplansformuleringarna och forskningsreferenserna har även de uppdaterats. Det har även lagts till nya tankar om verktygens användningsområden för olika formativa syften under respektive strategi. Arbeta formativt med digitala verktyg vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, IKT-pedagoger och skolledare.

Stäng
    • 9
      Förord till den andra upplagan
    • 11
      Tack
      • 13
        Inledning
      • 1
        21
        Bedömning i en modern skola
        • 24
          Summativ bedömning
        • 25
          Formativ bedömning
        • 27
          Ett formativt arbete – vad?
        • 28
          Fem strategier för ett formativt arbete
        • 29
          Ett formativt arbete – varför?
        • 33
          Den praktiska verksamheten
        • 34
          Vad säger lärarna?
        • 36
          Vad säger eleverna?
        • 39
          Ett formativt arbete med digitala verktyg
        • 40
          Behöver vi digitala verktyg?
        • 44
          Sammanfattning
      • 2
        45
        Att tydliggöra och skapa förståelse för lärandemål
        • 48
          Tydlighet och struktur
        • 48
          Classroom Screen
        • 49
          QR-koder
        • 51
          Bedömningsmatriser
        • 52
          Möjligheter och utmaningar
        • 58
          Mitt arbete med bedömningsmatriser
        • 59
          Digitala bedömningsmatriser
        • 59
          Upplägg – bedömningsmatriser i Google Drive
        • 60
          Under kursens gång
        • 61
          Alternativ idag
        • 63
          Infografik
        • 64
          Tidslinjer
        • 65
          Elevexempel
        • 66
          Elevexempel via webbpublicering
        • 67
          Sammanfattning
      • 3
        69
        Att ta fram belägg för och synliggöra lärande
        • 72
          Hur uppfattas undervisningen?
        • 73
          Exit tickets
        • 74
          Yo! Teach
        • 75
          Padlet
        • 77
          Linoit
        • 77
          Answergarden
        • 78
          Formulär och enkätverktyg
        • 84
          Tankekartor
        • 84
          MindMeister
        • 84
          Popplet
        • 85
          Prezi
        • 85
          MindMup
        • 85
          Appar
        • 85
          Digitala responssystem
        • 86
          Utvecklande frågor
        • 88
          Mentimeter
        • 94
          Socrative
        • 95
          Spiralac
        • 95
          Nearpod
        • 96
          Kahoot
        • 100
          Andra spelbaserade resurser
        • 103
          Synligt lärande på webben
        • 104
          Portfolio
        • 110
          YouTube
        • 111
          Elevaktivitet
        • 112
          Effektiva klassrumsdiskussioner
        • 113
          Flipped classroom
        • 117
          Kollaborativa skrivytor
        • 119
          No hands up
        • 123
          All hands up
        • 126
          Sammanfattning
      • 4
        129
        Återkoppling som utvecklar lärandet
        • 132
          Hur återkopplar vi idag?
        • 133
          Vad är effektiv återkoppling?
        • 134
          Relatera till tydliga lärandemål
        • 135
          Undvik betygsliknande omdömen
        • 138
          Få mottagaren att tänka
        • 139
          Fokusera på förbättringar
        • 140
          Ge mindre omfattande och mer fokuserad återkoppling
        • 141
          Några tidsbesparande metoder
        • 143
          Digitala verktyg för återkoppling
        • 144
          Skriftlig återkoppling
        • 144
          Kommentera via molntjänster
        • 145
          Google Keep
        • 146
          Blogg och RSS
        • 146
          Filmad återkoppling
        • 150
          Muntlig återkoppling
        • 151
          Skärminspelningsverktyg
        • 154
          Kaizena (Voice Comments)
        • 155
          Soundcloud
        • 156
          Flipgrid
        • 158
          Seesaw
        • 158
          Voicethread
        • 159
          Återkoppling via QR-koder med Qwiqr
        • 161
          Sammanfattning
      • 5
        163
        Eleverna som resurser för varandra
        • 166
          Varför kollaborativt lärande?
        • 168
          Kamratrespons och kamratbedömning
        • 169
          Möjligheter och utmaningar
        • 169
          Möjligheter
        • 170
          Utmaningar
        • 172
          Metoder och verktyg
        • 173
          Kollaborativa läraktiviteter
        • 174
          Two stars and a wish
        • 175
          Checklistor
        • 177
          Sammanställ och synliggör
        • 178
          Dokumentera och kommentera
        • 179
          Sammanfattning
      • 6
        181
        Elever som ansvarar för och äger sitt eget lärande
        • 184
          Att lära sig
        • 185
          Att ta ansvar
        • 186
          Metoder och verktyg
        • 187
          C3B4ME
        • 188
          Studieteknik
        • 189
          Digitala verktyg för struktur
        • 193
          Självvärdering och självbedömning
        • 194
          Elevledda utvecklingssamtal
        • 195
          Sammanfattning
    • 197
      Slutord
    • 199
      Referenser
    • 203
      Person- och sakregister
Information

Författare:

Patricia Diaz

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144131597

Utgivningsår:

2014

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

37808-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

208
 ;