
Kunskapskriterier och kunskapsprogression
- genom det svenska utbildningssystemet

Kunskapskriterier och kunskapsprogression
- genom det svenska utbildningssystemet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Tack 13
Inledning 15
1 Introduktion 19
– kunskapskriterier och progression
Stefan Sellbjer
Progression med utgångspunkt från verb 21
Kunskapskraven revideras 27
Styrning av skolan 33
Högre utbildning 35
Utbildningsplan och kursplan 37
Utvärderingar och mer om progression 41
Empiriska undersökningar 45
Bokens kapitel 47
Referenser 48
Del I Progression
2 Progression 53
– en begreppsanalys
Richard Andersson
Begreppsanalys som verktyg 53
Definition 55
Karakteristika 56
Förutsättningar 58
Konsekvenser 60
Diskussion och slutsatser 62
Referenser 63
3 Taxonomier och progression 65
Stefan Sellbjer och Andreas Nordin
Kunskapsprogression och lärandeprogression 67
Taxonomier med generella anspråk tillämpbara i alla ämnen 68
Blooms taxonomi 68
Anderson med flera – reviderad version av Blooms taxonomi 75
Bloom och Anderson med flera i färgpyramid och cirkel 80
SOLO – Biggs och Collis 83
DOK – Webb 87
Taxonomier där kognition kombineras med andra aspekter 88
The new taxonomy of educational objectives – Marzano 88
DIKW-taxonomin 93
Significant learning – Fink 94
Six facets of understanding – Wiggins och McTighe 95
Från novis till expert – Dreyfus och Dreyfus 98
Typer av inlärning – Gagné 99
Component display theory – Merrill 100
Den europeiska referensramen för kvalifikationer (EQF) 102
Taxonomier utvecklade i relation till en speciell utbildning 105
Miller 105
Miller i färgpyramid 106
A taxonomy of knowledge – Feisal 107
Modeller som visar på progression i lärandeprocess och kunskapsprogression 108
Dubbellooplärande – Argyris och Schön 109
Erfarenhetsbaserad lärcykel – Kolb 111
Lärande i organisationer – Nonaka, Toyama och Konno 112
Sammanfattande diskussion 114
Kunskapsprogression utifrån taxonomier 116
Referenser 119
4 Progression i internationell empirisk forskning 123
Kerstin Hansson
Studiens utgångspunkt 124
Sökningarnas resultat i överblick 125
Få definitioner 125
Begreppet progression i olika språkliga kontexter 126
Förekomster av begreppet progression över tid 127
Förekomster av begreppet progression inom olika ämnesområden 127
Learning progression och knowledge progression 128
Tolkningar 128
Tolkningar som kunskapsprogression 129
Tolkningar som lärandeprogression utifrån kunskapsprogression 130
Ytterligare ett begrepp: learning trajectory (lärandebana) 131
Några övergripande spaningar 132
Diskussion 133
Referenser 134
Del II Fallstudier
5 Tillkomsten av Lgr 11 141
Andreas Nordin
Otydliga styrdokument och tolkande lärare 141
Ett differentierat innehåll 145
Principer för kursplanearbete och framtagande av stödmaterial 146
Kunskapsprogression 149
Principer för en ny kursplanestruktur 152
Arbetet med nya kursplaner 154
Referenser 155
6 Bild 157
– ett praktiskt-estetiskt ämne
Stefan Sellbjer
Kursplanearbete med Lgr 11 158
Kursplanearbete med Lgr22 159
Kunskapsprogression 160
Diskussion 165
Referenser 170
7 Historia 171
– ett samhällsvetenskapligt ämne
Andreas Nordin
Arbetet inför 2011 års läroplan 172
Syfte med historieämnet 173
Centralt innehåll i historieämnet 174
Revidering inför 2022 års läroplan 177
Progression 181
Diskussion 184
Kursplanearbetets dubbla uppdrag 184
Från förmågor till kunskaper om 186
Kunskapsprogression inom historieämnet 187
Referenser 188
8 Kemi 189
– ett naturvetenskapligt ämne
Daniel Sundberg
Att formulera kunskapsprogression som kunskapskrav 190
Tillkomsten av nya kursplaner i de naturvetenskapliga ämnena 191
Kontinuiteten med tidigare läroplaner 193
Instruktionerna till kursplanekonstruktörerna 194
Konstruktionsmodellen 197
Standardisering kontra ämnesspecifika skillnader 199
Förslag till kunskapskrav i ämnet kemi 200
Experternas uppfattningar 203
Lärares mottagande av kunskapskraven 205
Uppfattningar om kunskapsprogression 207
Kunskapsprogression utifrån två metaforer 208
Progression som en stege mot högre vetande 208
Progression som en navigering framåt i ett kunskapslandskap 209
Avslutning 210
Referenser 211
9 Lärarperspektiv på kunskapskrav och kunskapsprogression 213
Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger
Lärarnas röster – kriterier och progression i praktiken 214
De svårbegripliga texterna 216
Nödvändigheten av tolkning, överföring och förenkling 216
Exempel som verktyg för förståelse 218
Kriterier och matriser – avbockning och bevismaterial 220
Kriterier som inte behövs – erfarenhet som grund för bedömning 222
Kollegial vägvisning – samarbete som grund för tolkning 225
Den svårupptäckta progressionen 227
Att växa över tid 230
Att bli en del av sammanhanget 231
Lärares hantering av kunskapskriterier och kunskapsprogression – en svår (och lätt) balansakt 235
Lärarna som gräsrotsbyråkrater i korsdraget mellan styrning och kontext 236
Kollisionen mellan kontextlösa kriterier och meningsbärande sammanhang 238
Balansen mellan strikta definitioner och talande exempel 239
Matriser som bevismaterial – lärararbetet i NPM-skolan 240
Drömmen om det exakta språket 241
Referenser 242
10 Kunskapsmål och kunskapsprogression i högre utbildning 245
Stefan Sellbjer
Semistrukturerade intervjuer 247
Kunskapsmål 248
Friutrymme och yttre kontroll 251
Kunskapsprogression 253
Bild 253
Kemi 254
Historia 256
Sammanfattande diskussion 257
Referenser 258
Del III Summering
11 Transformationsprocesser 261
– mellan formulerings- och realiseringsarenor
Andreas Nordin och Per Lindqvist
Att formulera begripliga och användbara kunskapskriterier 262
Arbetet i ämnesgrupperna inför 2011 års läroplan 263
Arbetet i ämnesgrupperna inför 2022 års läroplan 264
Arbetet med kursplaner inom högre utbildning 265
Kunskapskriteriernas realisering 266
Realisering genom hantering av komplexitet 267
Användande av kunskapskriterier för extern legitimitet 268
Sammanfattande diskussion 270
Kunskapskriteriernas kunskaper 270
Kunskapskriteriers formalisering mellan politik och ämnesexpertis 271
Läraren som medskapare av den realiserade läroplanen 272
Referenser 274
12 Kunskapsprogression i utbildningssystemet 275
– ”Alla kan men ingen vet”
Stefan Sellbjer
En palett av möjligheter 278
Generell och specifik 279
Hierarkiskt ordnade 280
Bredd och djup 281
Praktisk kunskap och kompetens 282
Taxonomier och kunskapsprogression 283
Rangordning av färdigheter utifrån verb 286
Kunskapsprogression och lärandeprogression 286
Modeller för kunskapsprogression genom utbildningssystemet 288
Tre födelser 292
Kunskapskriterier och teorier om lärande 293
Frågor och fallgropar 293
Referenser 296
Appendix
Professorer rangordnar kunskapskriterier 301
– från sjätte klass till forskarutbildning
Stefan Sellbjer
Urval 303
Insamling av empiri 304
Resultat 306
Referenser 309
Författarpresentationer 311
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144157825Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45095-01Upplaga:
FörstaSidantal:
312Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144188744Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
45095-SB01Upplaga:
Första