
Bedömning i och av skolan
- praktik, principer, politik
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 11Förord
- Christian Lundahl & Maria Folke-Fichtelius
- 15Bedömning i och av skolan – praktik, principer, politik
- Christian Lundahl & Maria Folke-Fichtelius
- 20Bokens disposition
- 22Litteratur
- 25Författarpresentation
- Del I Synligt–osynligt
- 135Utvecklingssamtalen – några vanligt förekommande problem
- Johan Hofvendahl
- 36Nedslag 1: Förpappring
- 37En utvecklingsstimulerande högläsningsövning?
- 40Kommentarer
- 41Nedslag 2: Bristfokus
- 41Red pen mentality
- 44Kommentarer
- 45Nedslag 3: Bedömningsförmedling
- 45Fåordigt, oklart och irrelevant
- 49Kommentarer
- 49Avslutande kommentar
- 50Litteratur
- 253Bedömning i förskolors dokumentation
- Ann-Christine Vallberg Roth
- 55Begreppet bedömning
- 56Olika former av bedömning i förskolan
- 56Utvecklingspsykologiskt baserade bedömningar
- 57Kunskapsinriktade och graderade kunnighetsbedömningar
- 59Bedömning av tecken på barns förändrade kunnande
- 60Personbedömningar
- 60Självbedömningar
- 61Narrativa bedömningar
- 62Narrativa och verksamhetsinriktade bedömningar
- 64Standardiserade och graderade verksamhetsbedömningar
- 65Ett alternativt bedömningsbegrepp för förskolan
- 67Avslutande kommentar
- 68Litteratur
- 373Den synliggjorda förskolan och en förändrad lärarprofession
- Annica Löfdahl Hultman, Maria Folke-Fichtelius & Håkan Löfgren
- 75Performativitet, fabrikationer och institutionella berättelser
- 77Lärande i den synliggjorda förskolan
- 81Omsorg i den synliggjorda förskolan
- 84Balans och distans till föräldrarna
- 87Avslutande kommentar
- 88Litteratur
- 493Bedömning och skolans demokratimål
- Astrid Birgitte Eggen
- 93Inramning
- 96Ett demokratiskt värde
- 99Tomteskolans bedömningskultur
- 101Ett omformulerat språk
- 104Skolbedömning på Tomteskolan
- 106Handlingsutrymme och förhållande till skolans huvudman
- 108Krav på dokumentation
- 109Avslutande kommentar
- 110Litteratur
- Del II Rättvist–orättvist
- 5117Bedömningens roll i fördelningen av livschanser …|i Tyskland och Sverige
- Florian Waldow
- 118Bedömning och rättvisa
- 121Lärarnas roll
- 123Elevernas differentiering
- 124Skillnaderna mellan Tyskland och Sverige
- 124Relationen mellan politiken, administrationen och forskningen
- 125Utbildningens mål
- 126Social rättvisa
- 127Avslutande kommentar
- 129Litteratur
- 6135Vad mäter betygen
- Alli Klapp
- 135Betygens explicita och implicita funktioner
- 137Betyg – en summativ bedömning
- 138Lärares betygsättningspraktik
- 139Gruppskillnader i betygsättning
- 142Kompensatorisk betygsättningspraktik
- 144Avslutande kommentar
- 145Litteratur
- 7149Nationella prov och likvärdig betygsättning i gymnasiet
- Helena Korp
- 151Avhandlingen Lika chanser i gymnasiet
- 152Nationella prov som verktyg för likvärdighet
- 154Kursbetyg och resultat på nationella prov
- 155Olika underlag i olika ämnen
- 156Mer omfattande underlag i högresultatmiljöer
- 158Betyg på beteende?
- 160De nationella proven i betygsättningen
- 162Olika modeller för betygsättning
- 164Kursplaner och betygskriterier inga levande dokument
- 166Avslutande kommentar
- 167Litteratur
- Del III Internt–externt
- 8175Lärargruppers arbete med bedömning för lärande
- Anders Holmgren
- 177Bedömning för lärande – en fråga om makt
- 182Bedömning för lärande i praktiken
- 182Skolledarens betydelse
- 184Strukturen för lärargruppers möte
- 185Klassrumsdiskussioner
- 189Synliggör tecken – anpassa – synliggör tecken
- 191Vad tyckte eleverna?
- 192Själv- och kamratbedömning
- 193Kollegialt lärande 2.0
- 194Avslutande kommentar
- 196Litteratur
- 9201Bedömning av och för läsförståelse
- Barbro Westlund
- 201Bedömning som fenomen och praktik
- 203Vad är läsförståelse?
- 205Att utveckla läsförståelse
- 206Bedömning av eller för läsförståelse
- 208Bedömning för läsförståelse
- 209Textgenrer, läsarter och läsförståelsestrategier i bedömningen
- 212Feedback och vägledning
- 213Avslutande kommentar
- 214Litteratur
- 10219Tre partiers bedömningspolitik …|ur ett samtidshistoriskt perspektiv
- Henrik Romn
- 219Kärnfrågan: Att mäta eller inte mäta …
- 222Partiernas hållning i bedömningsfrågor
- 223Socialdemokraterna: bedömningsformer och kvalitetsredovisning
- 228Moderaterna: kontrollerad valfrihet?
- 232Folkpartiet: från osäker försiktighet till medveten strategi?
- 235Summering av partiernas bedömningspolitik
- 236Avslutande kommentar
- 237Litteratur
- 11243Nationella prov – ett redskap med tvetydiga syften
- Christian Lundahl
- 245Att veta vad det som vi gör gör
- 246Proven som ämnesdidaktiska verktyg
- 250Proven som del i utvärdering
- 253Proven som del i uppföljning
- 257Avslutande kommentar
- 259Litteratur
- 12265Skolinspektörers synliga och osynliga kartor
- Joakim Lindgren
- 266Kartan – dess begränsningar och möjligheter
- 267En bedömningspraktik i förändring
- 268Skolinspektion 1861–1990: osynliga kartor över en synlig skola
- 271Skolinspektion efter 2008: synliga kartor över en osynlig skola
- 274De synliga kartornas praktik
- 276Att bedöma skolors egna synliga kartor
- 278Att hitta vägen med osynliga och synliga kartor
- 280Avslutande kommentar
- 283Litteratur
- Del IV Nationellt–internationellt
- 13291Internationella kunskapsmätningars rationalitet …och funktion
- Daniel Pettersson
- 291Internationella organisationers kunskapsmätningar
- 291IEA:s kunskapsmätningar
- 294OECD:s kunskapsmätningar
- 296EU:s kunskapsmätningar
- 297Sammanfattning av resultaten i kunskapsmätningarna
- 298Internationella kunskapsmätningar får nationella effekter
- 298En samtalsarena som inramar samtalen
- 298En nulägesbeskrivning framträder
- 299Kunskapsmätning för legitimering och dislegitimering
- 299Kunskapsmätningarnas spridning
- 300Kunskapsmätningarnas nytta
- 301En internationell utbildningsideologi framträder
- 301Globaliseringens semantik
- 302Nationella aktörers strategier
- 304Avslutande kommentar
- 304Litteratur
- 14311Varför kan vi lita på PISA? Eller kan vi inte det?
- Margareta Serder
- 312PISA-chock
- 312Är PISA vetenskap?
- 314Kunskapsmätningens svarta låda
- 319Vad mäts i PISA?
- 320Vad säger PISA-resultaten om utbildningssystemet som helhet?
- 321Hur fungerar uppgifterna för 15-åringar?
- 326Konsekvenser av att ”se som PISA”
- 328Avslutande kommentar
- 330Litteratur
- 333Slutord
- 15337Skolbedömningens pedagogiska och administrativa dimensioner
- Christian Lundahl
- 338Synligt–osynligt
- 343Rättvist–orättvist
- 345Internt–externt
- 348Nationellt–internationellt
- 352Litteratur
- 355Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144109749Utgivningsår:
2010Revisionsår:
2016Artikelnummer:
33511-02Upplaga:
AndraSidantal:
360