Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bedömning i och av skolan

- praktik, principer, politik

Skickas följande arbetsdag

I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning. Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar. Kapitlen ...

Läs mer

I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning. Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar. Kapitlen är indelade i fyra principiella teman: synligt–osynligt; rättvist–orättvist; internt–externt samt nationellt–internationellt. Dessa teman är lika relevanta i varje del av utbildningssystemet. Till den andra reviderade upplagan har ett par kapitel ersatts och fyra kapitel är helt nyskrivna: två om förskolan, ett om PISA-studierna och ett om Skolinspektionen. Övriga kapitel är kraftigt omarbetade och upp daterade. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.

Stäng
    • 11
      Förord
        • Christian Lundahl & Maria Folke-Fichtelius
    • 15
      Bedömning i och av skolan – praktik, principer, politik
        • Christian Lundahl & Maria Folke-Fichtelius
        • 20
          Bokens disposition
        • 22
          Litteratur
    • 25
      Författarpresentation
  • Del I Synligt–osynligt
      • 1
        35
        Utvecklingssamtalen – några vanligt förekommande problem
        • Johan Hofvendahl
        • 36
          Nedslag 1: Förpappring
        • 37
          En utvecklingsstimulerande högläsningsövning?
        • 40
          Kommentarer
        • 41
          Nedslag 2: Bristfokus
        • 41
          Red pen mentality
        • 44
          Kommentarer
        • 45
          Nedslag 3: Bedömningsförmedling
        • 45
          Fåordigt, oklart och irrelevant
        • 49
          Kommentarer
        • 49
          Avslutande kommentar
        • 50
          Litteratur
      • 2
        53
        Bedömning i förskolors dokumentation
        • Ann-Christine Vallberg Roth
        • 55
          Begreppet bedömning
        • 56
          Olika former av bedömning i förskolan
        • 56
          Utvecklingspsykologiskt baserade bedömningar
        • 57
          Kunskapsinriktade och graderade kunnighetsbedömningar
        • 59
          Bedömning av tecken på barns förändrade kunnande
        • 60
          Personbedömningar
        • 60
          Självbedömningar
        • 61
          Narrativa bedömningar
        • 62
          Narrativa och verksamhetsinriktade bedömningar
        • 64
          Standardiserade och graderade verksamhetsbedömningar
        • 65
          Ett alternativt bedömningsbegrepp för förskolan
        • 67
          Avslutande kommentar
        • 68
          Litteratur
      • 3
        73
        Den synliggjorda förskolan och en förändrad lärarprofession
        • Annica Löfdahl Hultman, Maria Folke-Fichtelius & Håkan Löfgren
        • 75
          Performativitet, fabrikationer och institutionella berättelser
        • 77
          Lärande i den synliggjorda förskolan
        • 81
          Omsorg i den synliggjorda förskolan
        • 84
          Balans och distans till föräldrarna
        • 87
          Avslutande kommentar
        • 88
          Litteratur
      • 4
        93
        Bedömning och skolans demokratimål
        • Astrid Birgitte Eggen
        • 93
          Inramning
        • 96
          Ett demokratiskt värde
        • 99
          Tomteskolans bedömningskultur
        • 101
          Ett omformulerat språk
        • 104
          Skolbedömning på Tomteskolan
        • 106
          Handlingsutrymme och förhållande till skolans huvudman
        • 108
          Krav på dokumentation
        • 109
          Avslutande kommentar
        • 110
          Litteratur
  • Del II Rättvist–orättvist
      • 5
        117
        Bedömningens roll i fördelningen av livschanser …|i Tyskland och Sverige
        • Florian Waldow
        • 118
          Bedömning och rättvisa
        • 121
          Lärarnas roll
        • 123
          Elevernas differentiering
        • 124
          Skillnaderna mellan Tyskland och Sverige
        • 124
          Relationen mellan politiken, administrationen och forskningen
        • 125
          Utbildningens mål
        • 126
          Social rättvisa
        • 127
          Avslutande kommentar
        • 129
          Litteratur
      • 6
        135
        Vad mäter betygen
        • Alli Klapp
        • 135
          Betygens explicita och implicita funktioner
        • 137
          Betyg – en summativ bedömning
        • 138
          Lärares betygsättningspraktik
        • 139
          Gruppskillnader i betygsättning
        • 142
          Kompensatorisk betygsättningspraktik
        • 144
          Avslutande kommentar
        • 145
          Litteratur
      • 7
        149
        Nationella prov och likvärdig betygsättning i gymnasiet
        • Helena Korp
        • 151
          Avhandlingen Lika chanser i gymnasiet
        • 152
          Nationella prov som verktyg för likvärdighet
        • 154
          Kursbetyg och resultat på nationella prov
        • 155
          Olika underlag i olika ämnen
        • 156
          Mer omfattande underlag i högresultatmiljöer
        • 158
          Betyg på beteende?
        • 160
          De nationella proven i betygsättningen
        • 162
          Olika modeller för betygsättning
        • 164
          Kursplaner och betygskriterier inga levande dokument
        • 166
          Avslutande kommentar
        • 167
          Litteratur
  • Del III Internt–externt
      • 8
        175
        Lärargruppers arbete med bedömning för lärande
        • Anders Holmgren
        • 177
          Bedömning för lärande – en fråga om makt
        • 182
          Bedömning för lärande i praktiken
        • 182
          Skolledarens betydelse
        • 184
          Strukturen för lärargruppers möte
        • 185
          Klassrumsdiskussioner
        • 189
          Synliggör tecken – anpassa – synliggör tecken
        • 191
          Vad tyckte eleverna?
        • 192
          Själv- och kamratbedömning
        • 193
          Kollegialt lärande 2.0
        • 194
          Avslutande kommentar
        • 196
          Litteratur
      • 9
        201
        Bedömning av och för läsförståelse
        • Barbro Westlund
        • 201
          Bedömning som fenomen och praktik
        • 203
          Vad är läsförståelse?
        • 205
          Att utveckla läsförståelse
        • 206
          Bedömning av eller för läsförståelse
        • 208
          Bedömning för läsförståelse
        • 209
          Textgenrer, läsarter och läsförståelsestrategier i bedömningen
        • 212
          Feedback och vägledning
        • 213
          Avslutande kommentar
        • 214
          Litteratur
      • 10
        219
        Tre partiers bedömningspolitik …|ur ett samtidshistoriskt perspektiv
        • Henrik Romn
        • 219
          Kärnfrågan: Att mäta eller inte mäta …
        • 222
          Partiernas hållning i bedömningsfrågor
        • 223
          Socialdemokraterna: bedömningsformer och kvalitetsredovisning
        • 228
          Moderaterna: kontrollerad valfrihet?
        • 232
          Folkpartiet: från osäker försiktighet till medveten strategi?
        • 235
          Summering av partiernas bedömningspolitik
        • 236
          Avslutande kommentar
        • 237
          Litteratur
      • 11
        243
        Nationella prov – ett redskap med tvetydiga syften
        • Christian Lundahl
        • 245
          Att veta vad det som vi gör gör
        • 246
          Proven som ämnesdidaktiska verktyg
        • 250
          Proven som del i utvärdering
        • 253
          Proven som del i uppföljning
        • 257
          Avslutande kommentar
        • 259
          Litteratur
      • 12
        265
        Skolinspektörers synliga och osynliga kartor
        • Joakim Lindgren
        • 266
          Kartan – dess begränsningar och möjligheter
        • 267
          En bedömningspraktik i förändring
        • 268
          Skolinspektion 1861–1990: osynliga kartor över en synlig skola
        • 271
          Skolinspektion efter 2008: synliga kartor över en osynlig skola
        • 274
          De synliga kartornas praktik
        • 276
          Att bedöma skolors egna synliga kartor
        • 278
          Att hitta vägen med osynliga och synliga kartor
        • 280
          Avslutande kommentar
        • 283
          Litteratur
  • Del IV Nationellt–internationellt
      • 13
        291
        Internationella kunskapsmätningars rationalitet …och funktion
        • Daniel Pettersson
        • 291
          Internationella organisationers kunskapsmätningar
        • 291
          IEA:s kunskapsmätningar
        • 294
          OECD:s kunskapsmätningar
        • 296
          EU:s kunskapsmätningar
        • 297
          Sammanfattning av resultaten i kunskapsmätningarna
        • 298
          Internationella kunskapsmätningar får nationella effekter
        • 298
          En samtalsarena som inramar samtalen
        • 298
          En nulägesbeskrivning framträder
        • 299
          Kunskapsmätning för legitimering och dislegitimering
        • 299
          Kunskapsmätningarnas spridning
        • 300
          Kunskapsmätningarnas nytta
        • 301
          En internationell utbildningsideologi framträder
        • 301
          Globaliseringens semantik
        • 302
          Nationella aktörers strategier
        • 304
          Avslutande kommentar
        • 304
          Litteratur
      • 14
        311
        Varför kan vi lita på PISA? Eller kan vi inte det?
        • Margareta Serder
        • 312
          PISA-chock
        • 312
          Är PISA vetenskap?
        • 314
          Kunskapsmätningens svarta låda
        • 319
          Vad mäts i PISA?
        • 320
          Vad säger PISA-resultaten om utbildningssystemet som helhet?
        • 321
          Hur fungerar uppgifterna för 15-åringar?
        • 326
          Konsekvenser av att ”se som PISA”
        • 328
          Avslutande kommentar
        • 330
          Litteratur
        • 333
          Slutord
      • 15
        337
        Skolbedömningens pedagogiska och administrativa dimensioner
        • Christian Lundahl
        • 338
          Synligt–osynligt
        • 343
          Rättvist–orättvist
        • 345
          Internt–externt
        • 348
          Nationellt–internationellt
        • 352
          Litteratur
    • 355
      Sakregister
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144109749

Utgivningsår:

2010

Revisionsår:

2016

Artikelnummer:

33511-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

360

Författare

 ;