Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bedömning för lärande

Skickas följande arbetsdag

Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från...

Läs mer

Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem. Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället. Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang. Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.

Stäng
      • 9
        Förord
      • 11
        Inledning
        • 11
          Bedömning för lärande
      • 17
         1 Bedömning av elevers lärande som mått på skolans resultat
        • 18
          Den moderna kunskapsbedömningens rötter i progressivismen
        • 22
          Två sätt att se på skolans resultat i progressivismen
      •  2 Olika resultatmått på elevernas och skolans arbete
        • 29
          en jämförelse mellan de nordiska länderna idag
        • Betyg, examinationer och prov som resultatmått i de
        • 29
          nordiska länderna: underlag för politisk styrning
        • 30
          Betyg enligt ECTS-skalan
        • 31
          Frivillig betygssättning
        • 32
          Trendbrott Det svenska betygssystemet 2011
        • 35
          Prov och examinationer för likvärda resultat
        • 38
          Provens tillförlitlighet
        • 40
          Att använda elevresultat som mått på skolresultat
      • 45
         3 Bedömning för lärande: återkoppling och utveckling
        • 45
          Samhällets behov av nya former för kunskapsbedömning
        • 49
          Läroplaner och bedömning
        • 51
          Forskningen om bedömning för lärande
        • 54
          Lärande som interaktivitet och återkoppling
        • 58
          Summativ och formativ återkoppling
      • 67
         4 Bedömning för lärande: läraren i fokus
        • 67
          Lärarnas betydelse för elevernas resultat
        • 72
          Metoder för att utveckla lärares bedömningsfärdighet
        • 75
          Hinder för pedagogiska bedömningsreformer
        • Teacher Learning Communities och BFL
        • 80
          Exemplet Boråsprojektet
        • 82
          Valfrihet och flexibilitet – men med struktur
        • 83
          Utvärdering av bedömningsarbetet i Boråsprojektet
        • 84
          Fem strategier för att stärka bedömningens roll i lärandet
        • 85
          De tre ledorden synlighet, delaktighet och ansvar
      •  5 Strategi 1: Att tydliggöra lärandemål, kunskapskvaliteter
        • 89
          och betygsnivåer
        • 89
          Att konkretisera mål, syfte och kunskapskvaliteter
        • 90
          Exempel på precisering av syfte och kunskapskrav i kursplaner
        • 93
          Att arbeta med bedömningsmatriser
        • 98
          Att arbeta med elevexempel
        • 102
          Att ta reda på hur eleverna uppfattat undervisningens syfte
        • Nationella prov som ett sätt att tydliggöra mål och
        • 103
          förväntningar
      • 109
         6 Strategi 2: Att skapa synliga tecken på lärande
        • 109
          Bedömning med hög delaktighet och interaktivitet
        • 110
          Diagnostiska frågor – att visa vad man kan
        • 113
          Analysera elevernas felsvar och missförstånd
        • Uppgiftsmodifiering – bedömning av elever i behov av
        • 114
          särskilt stöd
        • 116
          Utvecklande frågor
        • 120
          Frågor som preciserar eller öppnar upp
        • 122
          Cirkulära frågor synliggör djupet i elevernas förståelse
        • 125
          Att göra det skriftliga muntligt i nationella prov
      • 127
         7 Strategi 3: Att ge återkoppling som utvecklar lärandet
        • 128
          Informationsrik återkoppling
        • 129
          Frekvent återkoppling
        • 132
          Elevernas vidarearbete utifrån återkoppling på nationella prov
      • 135
         8 Strategi 4: Att aktivera eleverna som resurser för varandra
        • 135
          Förstärkning av individuella utsagor i klassrummet
        • 138
          Kamratbedömningar
        • 141
          Nationella prov och kamratbedömningar
      • 145
         9 Strategi 5: Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer
        • 145
          Smart – eller studiesmart
        • 146
          Ge bara halva svaret
        • Att aktivera eleverna i deras eget lärande med hjälp av
        • 148
          nationella prov
        • 152
          Självbedömning
        • 154
          Eleverna ska ha makten över sina resultat
      • 10
        157
        Bedömning för lärande: möjligheter och begränsningar
        • 158
          Positiva och negativa effekter av bedömning
        • 159
          Mot allt enklare mått
        • 161
          Resultatstyrningens effekter på undervisningen
        • 163
          Effekter av publicering av skolresultat
        • 165
          Bedömning för lärande – på administrativ nivå
        • Mot en policy för administrativ och pedagogisk användning
        • 167
          av skolresultat
      • 171
        Appendix
        • 171
          Självskattningsenkät för elever, lärare och skolledare
        • 173
          Elevenkät
        • 179
          Lärarenkät
        • 187
          Skolledarenkät
      • 195
        Litteratur
      • 207
        Register
Information

Författare:

Christian Lundahl

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144101491

Utgivningsår:

2011

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

37914-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

208
 ;