
Utbildningsplanering
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Förord
- 9Förord till den svenska upplagan
- 11Inledning
- Del I Dynamiker
- 119Tre perspektiv på samspelet mellan utbildning och arbete
- 23Varifrån kommer förändringar
- 25Uppbrott och kontinuitet i taylorismen
- 130”Utvecklingen kräver …” När den teknisk-ekonomiska dynamiken bestämmer
- 33Slimmad produktion
- 35Utbildning som anpassning
- 239När historia och samhälle gör skillnad – ett institutionellt perspektiv
- 42Nationella skillnader
- 45Utbildning och kampen om kontrollen över arbetet
- 48Nya produktionskoncept förutsätter yrkesutbildningar
- 52Utbildning och nya produktionskoncept
- 56Utbildningspolitikens möjligheter
- 360”Att stå på en fabrik – nej tack!” Kulturella dynamiker bakom förändringar
- 63Kultur – ett medium för kontinuitet och förändring
- 65Arbetarkultur – motkultur och individualisering
- 70Utbildningarnas betydelse för den kulturella moderniseringen
- 74Utbildningsplanering och ”de odefinierbara trenderna
- 76Ledarskap och kulturell förändring
- 80Kultur – ett ledningsredskap eller en universalförklaring
- 83De tre dynamikerna – en sammanfattning
- Del II Rationaliteter
- 293Rationaliteter i utbildningsplaneringen
- 94Tre olika rationaliteter i utbildningsplaneringen
- 103Med en historisk inriktning på deltagarna
- 106Gränser för målrationell planering
- 112Instrumentell och förståelseinriktad rationalitet
- 116Arbete, utbildning och frigörelse
- 120Sammanfattning
- 3125Lärande och förändring av praxis
- 126Bortom dualismen 1: Bourdieu och habitus
- 132Bortom dualismen 2: Giddens och reflexiviteten
- 134Lärande och social praxis
- 137Den subjektiva dimensionen
- 139Hinder för lärande
- 142Reflektion och praxis
- 145Didaktiska konsekvenser
- 149Utbildning som frirum
- 153Sammanfattning
- 4157Från målrationell till reflexiv utbildningsplanering
- 158Utbildningsplanering från stat till marknad
- 160Utbildningsplaneringens problem
- 163Användningen av kvalifikationsanalyser i utbildningsplaneringen
- 165Kvalifikationsanalyser – en kritisk granskning
- 172Mot en reflexiv utbildningsplanering
- 178Lärande – öppna eller slutna processer
- 182Lärande i utbildningen och lärande på arbetsplatsen
- 185Koordinering av samspelet mellan utbildning och arbete
- 190Sammanfattning
- Del III Praxisanalyser
- 5197Taylorismens dynamik inom slakteribranschen
- 198Deltagare, konsult och forskare
- 201Kontinuitet inom branschen
- 203Det tekniskt-ekonomiska fältet
- 205Det teknologiska utvecklingsförloppet
- 208Det institutionella fältet
- 214Det kulturella fältet – slakteriarbetarnas inställningar till arbete och utbildning
- 218Slakteriarbetarnas sociala bakgrund
- 222Arbetsplatskultur
- 228Arbetets betydelse
- 234Mellan instrumentalism och inlevelse i arbetet
- 236Ackordsarbetets myter
- 240Mellan familjeliv och arbetsliv
- 244Inställningar till förändringar i arbetet
- 248Utbildningsbakgrund
- 254Nyorientering i förhållande till utbildning
- 257Utbildning och förändringar i arbetet
- 260Utbildning och arbete – en självförstärkande dynamik
- 263Självförstärkande förhållanden mellan utbildning och arbete
- 6273Hur kan utbildning användas för att förändra praxis
- 275Lärande genom utbildning och lärande på arbetsplatsen
- 279Balansen mellan distans och närhet
- 282Hur kan man använda utbildning till att förändra arbetet
- 291Utvecklingsprojektet: projektarbete förbinder utbildning och arbetsplats
- 295Projektarbete som ram för förändrings- och läroprocesser
- 297Projektarbete som förbindelselänk mellan utbildning och arbetsplats
- 300Projektarbetets problem
- 303Projekten överförs från skola till arbetsplats
- 307Överskrider medarbetarna företagets horisont
- 310Inre och yttre miljö
- 7313Sammanfattning – en tillbakablick
- 314Den första etappen
- 316Den andra etappen
- 319Den tredje etappen
- 327Litteratur
Information
Översättare:
Sten AnderssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144039756Utgivningsår:
2006Artikelnummer:
32067-01Upplaga:
FörstaSidantal:
344