Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utbildningsplanering

Skickas följande arbetsdag

Det finns ett stort intresse bland många aktörer för att skapa ett bättre samspel mellan utbildning och arbete - och inte minst för den roll som utbildningsplanering kan ha i detta sammanhang. Boken beskriver hur synen på arbete och utbildning har förändrats historiskt och hur såväl vuxna som ungdomar ser på dessa båda livssfärer i dagens samhälle. Vad är viktigt när man väljer utbildning? Väljer man arbete efter lön eller efter hur meningsfullt det är? Vilka skillnader finns mellan könen och...

Läs mer

Det finns ett stort intresse bland många aktörer för att skapa ett bättre samspel mellan utbildning och arbete - och inte minst för den roll som utbildningsplanering kan ha i detta sammanhang. Boken beskriver hur synen på arbete och utbildning har förändrats historiskt och hur såväl vuxna som ungdomar ser på dessa båda livssfärer i dagens samhälle. Vad är viktigt när man väljer utbildning? Väljer man arbete efter lön eller efter hur meningsfullt det är? Vilka skillnader finns mellan könen och mellan generationerna i dessa frågor? Vilken förståelse finns hos företag och andra organisationer för dessa problemställningar? Författaren kritiserar den rådande målrationella synen på utbildningsplanering. De alternativ han skisserar är reflexiva och bygger på teoretiska diskussioner om förhållandet mellan utbildning och arbete, som i sin tur kan skapa praktiska lösningar på hur utbildning kan bidra till att förändra praxis på arbetsplatser. Boken avslutas med en fallstudie, där författaren tillämpar de teoretiska resonemangen på en konkret arbetsplats. Han analyserar hur företaget och de anställda ser på arbetet och dess organisering, och på de olika utbildningsverksamheter som genomförs och prövas. Vad var bra? Vad kunde man ha gjort bättre? Boken vänder sig till lärare och studenter på högskolenivå och alla som är teoretiskt och praktiskt involverade i utbildnings- och organisationsarbete inom så väl offentlig som privat sektor.

Stäng
        • 7
          Förord
        • 9
          Förord till den svenska upplagan
        • 11
          Inledning
  • Del I Dynamiker
      • 1
        19
        Tre perspektiv på samspelet mellan utbildning och arbete
        • 23
          Varifrån kommer förändringar
  • 25
    Uppbrott och kontinuitet i taylorismen
      • 1
        30
        ”Utvecklingen kräver …” När den teknisk-ekonomiska dynamiken bestämmer
        • 33
          Slimmad produktion
        • 35
          Utbildning som anpassning
      • 2
        39
        När historia och samhälle gör skillnad – ett institutionellt perspektiv
        • 42
          Nationella skillnader
        • 45
          Utbildning och kampen om kontrollen över arbetet
        • 48
          Nya produktionskoncept förutsätter yrkesutbildningar
        • 52
          Utbildning och nya produktionskoncept
        • 56
          Utbildningspolitikens möjligheter
      • 3
        60
        ”Att stå på en fabrik – nej tack!” Kulturella dynamiker bakom förändringar
        • 63
          Kultur – ett medium för kontinuitet och förändring
        • 65
          Arbetarkultur – motkultur och individualisering
        • 70
          Utbildningarnas betydelse för den kulturella moderniseringen
        • 74
          Utbildningsplanering och ”de odefinierbara trenderna
        • 76
          Ledarskap och kulturell förändring
        • 80
          Kultur – ett ledningsredskap eller en universalförklaring
        • 83
          De tre dynamikerna – en sammanfattning
  • Del II Rationaliteter
      • 2
        93
        Rationaliteter i utbildningsplaneringen
        • 94
          Tre olika rationaliteter i utbildningsplaneringen
        • 103
          Med en historisk inriktning på deltagarna
        • 106
          Gränser för målrationell planering
        • 112
          Instrumentell och förståelseinriktad rationalitet
        • 116
          Arbete, utbildning och frigörelse
        • 120
          Sammanfattning
      • 3
        125
        Lärande och förändring av praxis
        • 126
          Bortom dualismen 1: Bourdieu och habitus
        • 132
          Bortom dualismen 2: Giddens och reflexiviteten
        • 134
          Lärande och social praxis
        • 137
          Den subjektiva dimensionen
        • 139
          Hinder för lärande
        • 142
          Reflektion och praxis
        • 145
          Didaktiska konsekvenser
        • 149
          Utbildning som frirum
        • 153
          Sammanfattning
      • 4
        157
        Från målrationell till reflexiv utbildningsplanering
        • 158
          Utbildningsplanering från stat till marknad
        • 160
          Utbildningsplaneringens problem
        • 163
          Användningen av kvalifikationsanalyser i utbildningsplaneringen
        • 165
          Kvalifikationsanalyser – en kritisk granskning
        • 172
          Mot en reflexiv utbildningsplanering
        • 178
          Lärande – öppna eller slutna processer
        • 182
          Lärande i utbildningen och lärande på arbetsplatsen
        • 185
          Koordinering av samspelet mellan utbildning och arbete
        • 190
          Sammanfattning
  • Del III Praxisanalyser
      • 5
        197
        Taylorismens dynamik inom slakteribranschen
        • 198
          Deltagare, konsult och forskare
        • 201
          Kontinuitet inom branschen
        • 203
          Det tekniskt-ekonomiska fältet
        • 205
          Det teknologiska utvecklingsförloppet
        • 208
          Det institutionella fältet
        • 214
          Det kulturella fältet – slakteriarbetarnas inställningar till arbete och utbildning
        • 218
          Slakteriarbetarnas sociala bakgrund
        • 222
          Arbetsplatskultur
        • 228
          Arbetets betydelse
        • 234
          Mellan instrumentalism och inlevelse i arbetet
        • 236
          Ackordsarbetets myter
        • 240
          Mellan familjeliv och arbetsliv
        • 244
          Inställningar till förändringar i arbetet
        • 248
          Utbildningsbakgrund
        • 254
          Nyorientering i förhållande till utbildning
        • 257
          Utbildning och förändringar i arbetet
        • 260
          Utbildning och arbete – en självförstärkande dynamik
        • 263
          Självförstärkande förhållanden mellan utbildning och arbete
      • 6
        273
        Hur kan utbildning användas för att förändra praxis
        • 275
          Lärande genom utbildning och lärande på arbetsplatsen
        • 279
          Balansen mellan distans och närhet
        • 282
          Hur kan man använda utbildning till att förändra arbetet
        • 291
          Utvecklingsprojektet: projektarbete förbinder utbildning och arbetsplats
        • 295
          Projektarbete som ram för förändrings- och läroprocesser
        • 297
          Projektarbete som förbindelselänk mellan utbildning och arbetsplats
        • 300
          Projektarbetets problem
        • 303
          Projekten överförs från skola till arbetsplats
        • 307
          Överskrider medarbetarna företagets horisont
        • 310
          Inre och yttre miljö
      • 7
        313
        Sammanfattning – en tillbakablick
        • 314
          Den första etappen
        • 316
          Den andra etappen
        • 319
          Den tredje etappen
    • 327
      Litteratur
Information

Översättare:

Sten Andersson

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144039756

Utgivningsår:

2006

Artikelnummer:

32067-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

344
 ;