
Lära till yrkeslärare
en introduktion

Lära till yrkeslärare
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Förord
- 11Författarpresentation
- 113Inledning – att lära till yrkeslärare
- Susanne Köpsén
- 15Bokens struktur och kapitel
- 219Yrkeslärares dubbla yrkesidentiteter
- Susanne Köpsén
- 20Yrkesidentitet
- 22Lärare är också ett yrke
- 24Läraryrket som profession
- 25Professioner och professionell kunskap
- 26Läraryrket som profession
- 29Samspel mellan yrkesidentiteterna
- 30Länken mellan skola och arbetsliv
- 31Att betona en eller båda identiteterna
- 32Att behålla yrkesidentiteten
- 34Sammanfattning
- 35Frågor
- 35Referenser
- 337Yrkeskunskap och yrkesämne
- Martin Lundberg
- 38Yrkeskunskapens vida kunskapsrymd
- 41Yrkeskunskap
- 42Påståendekunskap
- 43Färdighetskunskap
- 44Förtrogenhetskunskap
- 45Yrkesidentitet i en sociokultur
- 47Tyst kunskap – en dimension av yrkeskunskap
- 48Yrkeskunskap – sammanfattning
- 50Läroplanens kunskapsformer
- 52Kunskapsformer i praktiken
- 52Yrkeskunskaper i handling
- 54Ett yrkesämnes eftersträvade kunskaper
- 56Yrkesidentitet
- 56Sammanfattning
- 57Frågor
- 57Referenser
- 459Yrkesutbildning och styrdokument
- Johanna Köpsén & Ragnhild Swahn
- 60Yrkesutbildningens framväxt
- 61Yrkesutbildningen blir del av gymnasieskolan
- 621990-talet: 3-åriga program, kommunalisering och friskolereform
- 64Färdigutbildning och arbetsmarknadsrelevans
- 65Olika former av yrkesutbildning i dag
- 65Gymnasieskolan
- 68Vuxenutbildning
- 69Lärlingsutbildning
- 70Yrkeshögskolan
- 72Styrdokumenten i yrkeslärares arbete
- 74Skollagen
- 75Förordningar om gymnasial utbildning: läroplan, examensmål och ämnesplaner
- 77Lag och förordning om yrkeshögskolan
- 78Arbetsmiljölagstiftning
- 79Styrdokument ur andra perspektiv
- 79Formulering
- 81Transformering
- 82Tolkning och systematisk analys av styrdokument
- 85Sammanfattning
- 85Frågor
- 85Referenser
- 589Yrkesundervisning
- Susanne Köpsén
- 90Teorier om lärande
- 91Behaviorism
- 93Kognitivism
- 94Konstruktivism
- 97Social och sociokulturell teori
- 100Lärandets olika dimensioner
- 101Didaktik
- 103Didaktisk analys
- 105Didaktiska grundfrågor
- 119Yrkesdidaktiska särdrag – sammanfattning
- 122Tillämpning: exempel på undervisning
- 129Sammanfattning
- 130Frågor
- 131Referenser
- 6135Yrkeseleven
- Per Andersson
- 136Sociala kategorier
- 137Kön
- 138Etnicitet
- 139Klass
- 140Ålder
- 141Intersektionalitet och normkritik
- 141Rekrytering och deltagande
- 142Rekrytering
- 146Deltagande
- 149Motiv och studiestrategier
- 150Att möta yrkeseleven
- 152Sammanfattning
- 152Frågor
- 152Referenser
- 7155Att möta elevers olikheter
- Kristina Hellberg
- 156Centrala begrepp och perspektiv
- 157Centrala begrepp
- 158Olika perspektiv på specialpedagogik
- 161Stöd och elever i behov av stöd
- 162Funktionsnedsättningar
- 166Elever i olika skolformer
- 167Särskilt stöd och pedagogiska konsekvenser
- 167Särskilt stöd
- 168Organisering av lärmiljöer
- 171Sammanfattning
- 171Frågor
- 172Referenser
- 8175Skolan som en arena för socialt samspel och konflikthantering
- Andrzej Szklarski
- 176Socialt samspel mellan lärare och elever
- 177Dominerande respektive koopterande samspel
- 178Konsekvenser för elever och lärare
- 180Socialt samspel och konflikthantering
- 181Destruktiv eller konstruktiv konflikthantering
- 182Att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt
- 184Förhandling i konflikthantering
- 184Kommunikation med kvalitet
- 187Kreativitet i förhandlingsprocessen
- 189Sammanfattning
- 189Frågor
- 190Referenser
- 9193Yrkeslärande och handledning i arbete
- Sofia Nyström
- 194Yrkesutbildning i skola och på arbetsplats
- 195Skolförlagd yrkesutbildning och lärlingsutbildning
- 198Skolkultur och arbetslivskultur
- 199Lärande i arbete
- 199Det arbetsplatsförlagda lärandet
- 203Möte mellan olika förutsättningar för lärande
- 205Att efterlikna arbetslivet i skolmiljö och yrkestävlingar
- 206Handledning
- 207Handledning som företeelse
- 210Handledning inom yrkesutbildning
- 211Handledningens iscensättning
- 213Sammanfattning
- 214Frågor
- 214Referenser
- 10217Bedömning och betygssättning av yrkeskunskaper
- Per Andersson
- 218Bedömning som en del av lärararbetet
- 219Centrala begrepp
- 219Formativ och summativ bedömning
- 220Konvergent och divergent bedömning
- 221Validitet och reliabilitet
- 223Bias
- 224Samstämmighet
- 224Kompetens och kvalifikation
- 226Vad är det som gäller
- 228Bedömning som myndighetsutövning
- 229Underlag för bedömning
- 230Några sätt att få underlag för bedömning
- 231Samverkan med arbetsplatserna
- 233Teoretiska och praktiska aspekter
- 233Yrkeslärares faktiska bedömningar
- 234Validering
- 235Validering som en särskild arbetsuppgift
- 236”Validering” som del av lärararbetet
- 237Återkoppling
- 237Formell återkoppling
- 238Kunskap och bedömning – mål och medel
- 238Återkoppling i det dagliga arbetet
- 239Etik och bedömning
- 239Sammanfattning
- 240Frågor
- 240Referenser
- 11243Att vara yrkeslärare – yrkesdidaktiska utmaningar
- Per Andersson & Susanne Köpsén
- 245Yrkesutbildning – nya former etableras
- 247Yrkeselever – en mångfald av individer och erfarenheter
- 248Yrkeslärare – samverkan externt och internt
- 251Yrkesundervisning – för utveckling av en yrkesidentitet
- 255Yrkeslärares professionella utveckling
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144132259Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2019Artikelnummer:
37296-02Upplaga:
AndraSidantal:
256Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144174563Utgivningsår:
2014Revisionsår:
2019Artikelnummer:
37296-SB02Upplaga:
Andra