Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lära till yrkeslärare

en introduktion

Skickas följande arbetsdag

Lära till yrkeslärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 361 kr inkl. moms
Studora e-bok 224 kr inkl. moms

Susanne Köpsén (red.) är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon medverkade vid införandet av yrkeslärarprogrammet och har haft kursansvar för och undervisat på programmet. Övriga författare är forskare som är, eller har varit, verksamma som lärare vid yrkeslärarprogrammet: Per Andersson, Kristina Hellberg, Johanna Köpsén, Martin Lundberg, Sofia Nyström, Andrzej Szklarski och Ragnhild Swahn. Lära till yrkeslärare För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, båd...

Läs mer

Susanne Köpsén (red.) är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hon medverkade vid införandet av yrkeslärarprogrammet och har haft kursansvar för och undervisat på programmet. Övriga författare är forskare som är, eller har varit, verksamma som lärare vid yrkeslärarprogrammet: Per Andersson, Kristina Hellberg, Johanna Köpsén, Martin Lundberg, Sofia Nyström, Andrzej Szklarski och Ragnhild Swahn. Lära till yrkeslärare För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var under­visningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning. I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa, eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar, till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola. Andra upplagan

Stäng
    • 9
      Förord
    • 11
      Författarpresentation
      • 1
        13
        Inledning – att lära till yrkeslärare
          • Susanne Köpsén
        • 15
          Bokens struktur och kapitel
      • 2
        19
        Yrkeslärares dubbla yrkesidentiteter
          • Susanne Köpsén
        • 20
          Yrkesidentitet
        • 22
          Lärare är också ett yrke
        • 24
          Läraryrket som profession
          • 25
            Professioner och professionell kunskap
          • 26
            Läraryrket som profession
        • 29
          Samspel mellan yrkesidentiteterna
          • 30
            Länken mellan skola och arbetsliv
          • 31
            Att betona en eller båda identiteterna
          • 32
            Att behålla yrkesidentiteten
        • 34
          Sammanfattning
        • 35
          Frågor
        • 35
          Referenser
      • 3
        37
        Yrkeskunskap och yrkesämne
          • Martin Lundberg
        • 38
          Yrkeskunskapens vida kunskapsrymd
        • 41
          Yrkeskunskap
          • 42
            Påståendekunskap
          • 43
            Färdighetskunskap
          • 44
            Förtrogenhetskunskap
          • 45
            Yrkesidentitet i en sociokultur
          • 47
            Tyst kunskap – en dimension av yrkeskunskap
          • 48
            Yrkeskunskap – sammanfattning
        • 50
          Läroplanens kunskapsformer
        • 52
          Kunskapsformer i praktiken
          • 52
            Yrkeskunskaper i handling
          • 54
            Ett yrkesämnes eftersträvade kunskaper
          • 56
            Yrkesidentitet
        • 56
          Sammanfattning
        • 57
          Frågor
        • 57
          Referenser
      • 4
        59
        Yrkesutbildning och styrdokument
          • Johanna Köpsén & Ragnhild Swahn
        • 60
          Yrkesutbildningens framväxt
          • 61
            Yrkesutbildningen blir del av gymnasieskolan
          • 62
            1990-talet: 3-åriga program, kommunalisering och friskolereform
          • 64
            Färdigutbildning och arbetsmarknadsrelevans
        • 65
          Olika former av yrkesutbildning i dag
          • 65
            Gymnasieskolan
          • 68
            Vuxenutbildning
          • 69
            Lärlingsutbildning
          • 70
            Yrkeshögskolan
        • 72
          Styrdokumenten i yrkeslärares arbete
          • 74
            Skollagen
          • 75
            Förordningar om gymnasial utbildning: läroplan, examensmål och ämnesplaner
          • 77
            Lag och förordning om yrkeshögskolan
          • 78
            Arbetsmiljölagstiftning
        • 79
          Styrdokument ur andra perspektiv
          • 79
            Formulering
          • 81
            Transformering
        • 82
          Tolkning och systematisk analys av styrdokument
        • 85
          Sammanfattning
        • 85
          Frågor
        • 85
          Referenser
      • 5
        89
        Yrkesundervisning
          • Susanne Köpsén
        • 90
          Teorier om lärande
          • 91
            Behaviorism
          • 93
            Kognitivism
          • 94
            Konstruktivism
          • 97
            Social och sociokulturell teori
          • 100
            Lärandets olika dimensioner
        • 101
          Didaktik
          • 103
            Didaktisk analys
          • 105
            Didaktiska grundfrågor
        • 119
          Yrkesdidaktiska särdrag – sammanfattning
        • 122
          Tillämpning: exempel på undervisning
        • 129
          Sammanfattning
        • 130
          Frågor
        • 131
          Referenser
      • 6
        135
        Yrkeseleven
          • Per Andersson
        • 136
          Sociala kategorier
          • 137
            Kön
          • 138
            Etnicitet
          • 139
            Klass
          • 140
            Ålder
          • 141
            Intersektionalitet och normkritik
        • 141
          Rekrytering och deltagande
          • 142
            Rekrytering
          • 146
            Deltagande
          • 149
            Motiv och studiestrategier
        • 150
          Att möta yrkeseleven
        • 152
          Sammanfattning
        • 152
          Frågor
        • 152
          Referenser
      • 7
        155
        Att möta elevers olikheter
          • Kristina Hellberg
        • 156
          Centrala begrepp och perspektiv
          • 157
            Centrala begrepp
          • 158
            Olika perspektiv på specialpedagogik
        • 161
          Stöd och elever i behov av stöd
          • 162
            Funktionsnedsättningar
        • 166
          Elever i olika skolformer
        • 167
          Särskilt stöd och pedagogiska konsekvenser
          • 167
            Särskilt stöd
          • 168
            Organisering av lärmiljöer
        • 171
          Sammanfattning
        • 171
          Frågor
        • 172
          Referenser
      • 8
        175
        Skolan som en arena för socialt samspel och konflikthantering
          • Andrzej Szklarski
        • 176
          Socialt samspel mellan lärare och elever
          • 177
            Dominerande respektive koopterande samspel
          • 178
            Konsekvenser för elever och lärare
        • 180
          Socialt samspel och konflikthantering
          • 181
            Destruktiv eller konstruktiv konflikthantering
          • 182
            Att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt
        • 184
          Förhandling i konflikthantering
          • 184
            Kommunikation med kvalitet
          • 187
            Kreativitet i förhandlingsprocessen
        • 189
          Sammanfattning
        • 189
          Frågor
        • 190
          Referenser
      • 9
        193
        Yrkeslärande och handledning i arbete
          • Sofia Nyström
        • 194
          Yrkesutbildning i skola och på arbetsplats
          • 195
            Skolförlagd yrkesutbildning och lärlingsutbildning
          • 198
            Skolkultur och arbetslivskultur
        • 199
          Lärande i arbete
          • 199
            Det arbetsplatsförlagda lärandet
          • 203
            Möte mellan olika förutsättningar för lärande
          • 205
            Att efterlikna arbetslivet i skolmiljö och yrkestävlingar
        • 206
          Handledning
          • 207
            Handledning som företeelse
          • 210
            Handledning inom yrkesutbildning
          • 211
            Handledningens iscensättning
        • 213
          Sammanfattning
        • 214
          Frågor
        • 214
          Referenser
      • 10
        217
        Bedömning och betygssättning av yrkeskunskaper
          • Per Andersson
        • 218
          Bedömning som en del av lärararbetet
        • 219
          Centrala begrepp
          • 219
            Formativ och summativ bedömning
          • 220
            Konvergent och divergent bedömning
          • 221
            Validitet och reliabilitet
          • 223
            Bias
          • 224
            Samstämmighet
          • 224
            Kompetens och kvalifikation
        • 226
          Vad är det som gäller
          • 228
            Bedömning som myndighetsutövning
        • 229
          Underlag för bedömning
          • 230
            Några sätt att få underlag för bedömning
          • 231
            Samverkan med arbetsplatserna
          • 233
            Teoretiska och praktiska aspekter
          • 233
            Yrkeslärares faktiska bedömningar
        • 234
          Validering
          • 235
            Validering som en särskild arbetsuppgift
          • 236
            ”Validering” som del av lärararbetet
        • 237
          Återkoppling
          • 237
            Formell återkoppling
          • 238
            Kunskap och bedömning – mål och medel
          • 238
            Återkoppling i det dagliga arbetet
        • 239
          Etik och bedömning
        • 239
          Sammanfattning
        • 240
          Frågor
        • 240
          Referenser
      • 11
        243
        Att vara yrkeslärare – yrkesdidaktiska utmaningar
          • Per Andersson & Susanne Köpsén
        • 245
          Yrkesutbildning – nya former etableras
        • 247
          Yrkeselever – en mångfald av individer och erfarenheter
        • 248
          Yrkeslärare – samverkan externt och internt
        • 251
          Yrkesundervisning – för utveckling av en yrkesidentitet
        • 255
          Yrkeslärares professionella utveckling
Information

Redaktörer:

Susanne Köpsén

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144132259

Utgivningsår:

2014

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

37296-02

Upplaga:

Andra

Sidantal:

256
 ;

För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lära...

Läs mer

För yrkeslärare krävs dubbla kompetenser, både yrkeskunskap och kunskap som hör till läraryrket. Lära till yrkeslärare introducerar blivande yrkeslärare inför denna utmaning. Det är den första bok som beskriver utvecklingen till yrkeslärare med ett yrkesdidaktiskt fokus. Boken behandlar grundläggande kunskaper för yrkeslärare motsvarande lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna. Författarna beskriver kraven på yrkeslärares kunskaper och villkoren för undervisning i yrkesämne och lärande av yrkeskunskaper. De presenterar olika typer av överväganden som en yrkeslärare behöver göra, till exempel av innehållet i undervisningen, hur och var undervisningen kan genomföras, val av material och verktyg med mera, samt hur elevers lärande kan stimuleras. Frågor som rör samspelet mellan undervisning i skolan och lärande på arbetsplatser uppmärksammas också. Ett kapitel handlar om organisation och styrning av olika former av yrkesutbildning. I denna andra upplaga av boken har innehållet uppdaterats med resultat från ny svensk forskning om hur det är att bli och vara yrkeslärare, och nya kapitel har tillkommit. Målgruppen är breddad och boken vänder sig nu till alla som ska börja undervisa, eller redan undervisar, i yrkesämnen inom olika yrkesutbildningar, till exempel i gymnasieskola, vuxenutbildning eller yrkeshögskola.

Stäng
Information

Redaktörer:

Susanne Köpsén

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174563

Utgivningsår:

2014

Revisionsår:

2019

Artikelnummer:

37296-SB02

Upplaga:

Andra
 ;