Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan
Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Lära eller läras

Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet

Skickas följande arbetsdag

Lära eller läras

Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 334 kr inkl. moms
Studora e-bok 208 kr inkl. moms

Lära eller läras ger dig en engagerande introduktion till vuxnas lärande inom företag och andra organisationer. Varför inte ta till vara modern forskning om lärande och låta detta styra hur kompetensutveckling organiseras? Boken inleds med en historisk översikt över olika pedagogiska teorier fram till det helt moderna tänkandet kring lärande. De följande kapitlen presenterar forskning kring hur vuxna lär och hur de lär i grupp. Dessa resonemang leder fram till vad kompetens egentligen är och ...

Läs mer

Lära eller läras ger dig en engagerande introduktion till vuxnas lärande inom företag och andra organisationer. Varför inte ta till vara modern forskning om lärande och låta detta styra hur kompetensutveckling organiseras? Boken inleds med en historisk översikt över olika pedagogiska teorier fram till det helt moderna tänkandet kring lärande. De följande kapitlen presenterar forskning kring hur vuxna lär och hur de lär i grupp. Dessa resonemang leder fram till vad kompetens egentligen är och hur man åstadkommer kompetensutveckling. Därefter beskriver författaren hur man i praktiken kan gå till väga när man planerar utbildning för vuxna. Moderna teorier går att tillämpa! Denna tredje upplaga är uppdaterad och omarbetad med bland annat en ny inledning och nya avsnitt om värdegrund och New Public Management (NPM). Lära eller läras är lämplig för studenter inom grundutbildningen i pedagogik, vuxnas lärande och arbetslivets pedagogik. Den vänder sig också till dem som ansvarar för utbildning inom företag och andra organisationer. Tredje upplagan

Stäng
      • 9
        Kära läsare
      • 11
        Vattendelaren
        • Kapitel 1
      • 13
        Inledning
        • 13
          Vart är vi på väg?
        • 15
          Från ”ÄR” till ”BÖR”
        • 19
          Vad boken handlar om
        • 19
          Perspektiv på mänskligt beteende
        • 20
          Helhetsperspektiv finns inte
        • 22
          Handlingsteori och organisationspedagogik
        • 24
          Handlingsteori
        • 25
          Organisationspedagogik
        • 26
          Bokens disposition
        • Kapitel 2
      • 29
        Pedagogikens kärnfråga
        • 30
          Lära och läras
        • 30
          Förmedlingspedagogik
        • 31
          Progressiv pedagogik
        • 36
          Förmedlingspedagogiken mobiliserade
        • Kapitel 3
      • Från inlärning till lärande
      • 43
        – en översikt
        • 44
          Frenologi
        • 45
          Förmedlingspedagogik
        • 47
          Progressiv pedagogik
        • 47
          Psykodynamisk teori
        • 48
          Behavioristisk teori
        • 54
          Gruppdynamik
        • 58
          Organisk utbildning
        • 59
          Gruppdynamisk utbildning
        • 62
          En bred definition av lärande
        • 65
          Organisationspedagogik inom beteendeforskning
        • Kapitel 4
      • 69
        Hur lär sig vuxna?
        • 70
          Kontextbegreppet
        • 73
          Vuxna, inte barn
        • 76
          Inlärning eller lärande?
        • 77
          Vuxnas lärande – definitioner
        • 79
          Det erfarenhetsbaserade lärandets grundstenar
        • 83
          Assimilation – grunden för kunskap
        • 83
          Ackommodation – motorn i kunskapsutveckling
        • 84
          Tänkandets processer
        • 93
          Kolbs tolkning av Dewey, Lewin och Piaget
        • 96
          Lärstilar
        • 98
          Den kontextuella delen i organisationspedagogik
        • 100
          Social inlärningsteori
        • 100
          Sociokulturell teori
        • 105
          Social konstruktionism
        • 106
          Organisationspedagogikens gränser mot andra teorier
        • Kapitel 5
      • 109
        Kompetens
        • 110
          Vad är kompetens?
        • 116
          Professioner
        • 120
          Fyra kunskapsformer
        • 121
          Kompetensutveckling = personalutbildning?
        • 124
          Teamutveckling
        • 125
          Anpassnings- och utvecklingsinriktat lärande
        • 126
          Anpassningsinriktad syn på lärande och kompetens
        • 127
          Handlingsnivåer
        • 131
          Ett bra arbete
        • 134
          Inlärd hjälplöshet
        • 136
          Objektivt och subjektivt handlingsutrymme
        • 139
          Kunskap, handlingsnivå och lärandenivå
        • 140
          Krav och kontroll
        • 141
          Medaljens baksida
        • 142
          Den överhettade arbetsmänniskan
        • Kapitel 6
      • 145
        Kollektivt lärande och kollektiv kompetens
        • 147
          Teamet allt viktigare
        • 150
          Att tolka uppgiften
        • 153
          Kollektivt lärande
        • 157
          Kollaborativt lärande
        • 158
          Vad är synergi
        • 159
          Groupthink
        • 160
          Teamthink
        • 161
          En ständigt pågående dialog
        • 162
          Synergi: en sammanfattande bild
        • 162
          Innebörd och mening
        • 165
          Kollektiv kvalitet
        • 165
          Gäller kollektivt lärande också nätverk?
        • 169
          Det pedagogiska ledarskapet
        • 172
          Medarbetarskap
        • 174
          Några obehagliga frågor, hoppas jag
        • 176
          Dominans i utvecklingssamtal
        • Kapitel 7
      • 177
        Kompetens och utbildningsplanering
        • 178
          Mål
        • 181
          Styrformer
        • 183
          Konsensus och harmoni
        • 184
          Organisation och ledarskap
        • 184
          Lean production
        • 191
          Transaktionellt kontra transformativt ledarskap
        • 193
          Det utvecklande ledarskapet har tre kännetecken
        • 195
          Lärande: Anpassning eller utveckling?
        • 196
          Hur planeras kompetens?
        • 197
          Två frågor till resenären
        • 198
          Varför ska organisationens mål styra behovet av kompetensutveckling?
        • 199
          Strategiskt mål
        • 201
          Varför ska individen bli bättre på det som hon är minst bra på?
        • 208
          Den lärande organisationen
        • Kapitel 8
      • 215
        En modell för utbildningsplanering
        • 217
          Går synsätten att förena
        • 218
          Dialektik och distansering
        • 219
          Lärandets resa – exemplet Östersunds kommun
        • 225
          Teori och metod
        • 233
          En modell för utbildningsplanering
        • 237
          Steg 1 och 2 – ett konkret exempel
        • 240
          Steg 1–4
        • Kapitel 9
      • 245
        Lärandets verktyg
        • 245
          Reflektionen – lärandets moder
        • 249
          Single loop och double loop kontra assimilering och ackommodation
        • 250
          Reflekterandets bakåtriktade betydelse
        • 251
          Den kritiska reflektionen
        • 251
          Reflekterande grupper
        • 252
          Dialogen
        • 253
          Debatt, diskussion och dialog
        • 254
          Freires frigörande pedagogik
        • 257
          Dialogens innehåll
        • 258
          Styrkeförhållanden i kommunikation
        • 259
          Dialogkompetens
        • 261
          Dialog och roller
      • 265
        Referenser
      • 279
        Personregister
      • 283
        Sakregister
Information

Författare:

Otto Granberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144083308

Utgivningsår:

2004

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

31631-03

Upplaga:

Tredje

Sidantal:

288
 ;

Lära eller läras ger dig en engagerande introduktion till vuxnas lärande inom företag och andra organisationer. Varför inte ta till vara modern forskning om lärande och låta detta styra hur kompetensutveckling organiseras? Boken inleds med en historisk översikt över olika pedagogiska teorier fram till det helt moderna tänkandet kring lärande. De följande kapitlen presenterar forskning kring hur vuxna lär och hur de lär i grupp. Dessa resonemang leder fram till vad kompetens egentligen är oc...

Läs mer

Lära eller läras ger dig en engagerande introduktion till vuxnas lärande inom företag och andra organisationer. Varför inte ta till vara modern forskning om lärande och låta detta styra hur kompetensutveckling organiseras? Boken inleds med en historisk översikt över olika pedagogiska teorier fram till det helt moderna tänkandet kring lärande. De följande kapitlen presenterar forskning kring hur vuxna lär och hur de lär i grupp. Dessa resonemang leder fram till vad kompetens egentligen är och hur man åstadkommer kompetensutveckling. Därefter beskriver författaren hur man i praktiken kan gå till väga när man planerar utbildning för vuxna. Moderna teorier går att tillämpa! Denna tredje upplaga är uppdaterad och omarbetad med bland annat en ny inledning och nya avsnitt om värdegrund och New Public Management (NPM). Lära eller läras är lämplig för studenter inom grundutbildningen i pedagogik, vuxnas lärande och arbetslivets pedagogik. Den vänder sig också till dem som ansvarar för utbildning inom företag och andra organisationer.

Stäng
Information

Författare:

Otto Granberg

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144173436

Utgivningsår:

2004

Revisionsår:

2014

Artikelnummer:

31631-SB03

Upplaga:

Tredje
 ;