
Lära eller läras
Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet

Lära eller läras
Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 9Kära läsare
- 11Vattendelaren
- Kapitel 1
- 13Inledning
- 13Vart är vi på väg?
- 15Från ”ÄR” till ”BÖR”
- 19Vad boken handlar om
- 19Perspektiv på mänskligt beteende
- 20Helhetsperspektiv finns inte
- 22Handlingsteori och organisationspedagogik
- 24Handlingsteori
- 25Organisationspedagogik
- 26Bokens disposition
- Kapitel 2
- 29Pedagogikens kärnfråga
- 30Lära och läras
- 30Förmedlingspedagogik
- 31Progressiv pedagogik
- 36Förmedlingspedagogiken mobiliserade
- Kapitel 3
- Från inlärning till lärande
- 43– en översikt
- 44Frenologi
- 45Förmedlingspedagogik
- 47Progressiv pedagogik
- 47Psykodynamisk teori
- 48Behavioristisk teori
- 54Gruppdynamik
- 58Organisk utbildning
- 59Gruppdynamisk utbildning
- 62En bred definition av lärande
- 65Organisationspedagogik inom beteendeforskning
- Kapitel 4
- 69Hur lär sig vuxna?
- 70Kontextbegreppet
- 73Vuxna, inte barn
- 76Inlärning eller lärande?
- 77Vuxnas lärande – definitioner
- 79Det erfarenhetsbaserade lärandets grundstenar
- 83Assimilation – grunden för kunskap
- 83Ackommodation – motorn i kunskapsutveckling
- 84Tänkandets processer
- 93Kolbs tolkning av Dewey, Lewin och Piaget
- 96Lärstilar
- 98Den kontextuella delen i organisationspedagogik
- 100Social inlärningsteori
- 100Sociokulturell teori
- 105Social konstruktionism
- 106Organisationspedagogikens gränser mot andra teorier
- Kapitel 5
- 109Kompetens
- 110Vad är kompetens?
- 116Professioner
- 120Fyra kunskapsformer
- 121Kompetensutveckling = personalutbildning?
- 124Teamutveckling
- 125Anpassnings- och utvecklingsinriktat lärande
- 126Anpassningsinriktad syn på lärande och kompetens
- 127Handlingsnivåer
- 131Ett bra arbete
- 134Inlärd hjälplöshet
- 136Objektivt och subjektivt handlingsutrymme
- 139Kunskap, handlingsnivå och lärandenivå
- 140Krav och kontroll
- 141Medaljens baksida
- 142Den överhettade arbetsmänniskan
- Kapitel 6
- 145Kollektivt lärande och kollektiv kompetens
- 147Teamet allt viktigare
- 150Att tolka uppgiften
- 153Kollektivt lärande
- 157Kollaborativt lärande
- 158Vad är synergi
- 159Groupthink
- 160Teamthink
- 161En ständigt pågående dialog
- 162Synergi: en sammanfattande bild
- 162Innebörd och mening
- 165Kollektiv kvalitet
- 165Gäller kollektivt lärande också nätverk?
- 169Det pedagogiska ledarskapet
- 172Medarbetarskap
- 174Några obehagliga frågor, hoppas jag
- 176Dominans i utvecklingssamtal
- Kapitel 7
- 177Kompetens och utbildningsplanering
- 178Mål
- 181Styrformer
- 183Konsensus och harmoni
- 184Organisation och ledarskap
- 184Lean production
- 191Transaktionellt kontra transformativt ledarskap
- 193Det utvecklande ledarskapet har tre kännetecken
- 195Lärande: Anpassning eller utveckling?
- 196Hur planeras kompetens?
- 197Två frågor till resenären
- 198Varför ska organisationens mål styra behovet av kompetensutveckling?
- 199Strategiskt mål
- 201Varför ska individen bli bättre på det som hon är minst bra på?
- 208Den lärande organisationen
- Kapitel 8
- 215En modell för utbildningsplanering
- 217Går synsätten att förena
- 218Dialektik och distansering
- 219Lärandets resa – exemplet Östersunds kommun
- 225Teori och metod
- 233En modell för utbildningsplanering
- 237Steg 1 och 2 – ett konkret exempel
- 240Steg 1–4
- Kapitel 9
- 245Lärandets verktyg
- 245Reflektionen – lärandets moder
- 249Single loop och double loop kontra assimilering och ackommodation
- 250Reflekterandets bakåtriktade betydelse
- 251Den kritiska reflektionen
- 251Reflekterande grupper
- 252Dialogen
- 253Debatt, diskussion och dialog
- 254Freires frigörande pedagogik
- 257Dialogens innehåll
- 258Styrkeförhållanden i kommunikation
- 259Dialogkompetens
- 261Dialog och roller
- 265Referenser
- 279Personregister
- 283Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144083308Utgivningsår:
2004Revisionsår:
2014Artikelnummer:
31631-03Upplaga:
TredjeSidantal:
288Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144173436Utgivningsår:
2004Revisionsår:
2014Artikelnummer:
31631-SB03Upplaga:
Tredje