
Human Resource Development
- att utveckla individer, grupper och organisationer

Human Resource Development
- att utveckla individer, grupper och organisationer
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
- 111Inledning
- 12Forskningsbaserat HR-arbete
- 13Att översätta forskning till praktik
- 15HRD-frågorna i sitt sammanhang – en läsanvisning
- 221Vad är human resource development?
- 21Vad står HRD för?
- 23HRD-forskning i backspegeln
- 25Taylor och scientific management
- 27Mayo och human relations-rörelsen
- 30Arbets- och organisationspsykologi
- 31Arbetslivs- och industrisociologi
- 32Företagsekonomi
- 34Human resource management
- 35Pedagogik i arbetslivet
- 38Avslutande reflektioner
- 39Frågor att diskutera
- 39Litteraturtips
- 341Lärande – förutsättningar, process och resultat
- 42Perspektiv på arbetsplatslärande
- 50Förutsättningar för arbetsplatslärande
- 58Arbetsplatslärande som process
- 67Resultatet av arbetsplatslärande
- 72Avslutande reflektioner
- 74Frågor att diskutera
- 74Litteraturtips
- 475Organisationssocialisation
- 76Socialisation och lärande
- 77Individen – passiv eller aktiv i socialisationsprocessen?
- 78Organisationssocialisation – en eller flera processer?
- 80Socialisationsaktörer i organisationen
- 81Var i organisationen sker socialisationen?
- 82Vem eller vilka socialiseras?
- 83Socialisationstaktiker
- 86Vad blir resultatet av organisationssocialisation
- 90Avslutande reflektioner
- 91Frågor att diskutera
- 91Litteraturtips
- 593Kompetensutveckling
- 93Kompetensutveckling, lärande och organisationssocialisation
- 95Ett sammansatt begrepp
- 98Kompetens som samspel mellan individen och arbetet
- 99Utveckling
- 100Kompetensutvecklingsaktiviteter
- 103Kompetensutveckling för arbetsgrupper – teambuilding och teamträning
- 104Strategier för kompetensutveckling
- 108Varför kompetensutveckla?
- 116Vem får ta del av kompetensutveckling?
- 118Effekter av kompetensutveckling
- 122Avslutande reflektioner
- 123Frågor att diskutera
- 123Litteraturtips
- 6125Utbildningsplanering
- 125Fördelar med utbildning
- 128ADDIE – en utbildningsplaneringsmodell
- 129Analysfas
- 136Designfas
- 148Utvecklingsfas
- 149Implementeringsfas
- 154Utvärderingsfas
- 159Avslutande reflektioner
- 160Frågor att diskutera
- 160Litteraturtips
- 7161Ledarskap för lärande
- 162Ledarskapsforskningens historiska utveckling
- 168Nutida definitioner av ledarskap
- 170Fokus på förändring och lärande
- 177Ledarskap för lärande
- 179Avslutande reflektioner
- 180Frågor att diskutera
- 180Litteraturtips
- 8181Förändringsarbete
- 182Förändring och lärande
- 183Varför förändras organisationer?
- 187Vad förändras?
- 189Varför aktiverar förändringar motstånd?
- 194Vad är OU-modellen?
- 196Vilka verktyg finns för att få till stånd en förändring?
- 201Vad vet vi om konsultroller vid förändring?
- 202Vad karaktäriserar en framgångsrik förändringsstrategi?
- 204Avslutande reflektioner
- 205Frågor att diskutera
- 205Litteraturtips
- 9207Kompetensförsörjning i organisationer
- 208Hur får organisationen in rätt kompetens?
- 211Vad gör man när kompetensen är på plats?
- 216Vad händer när medarbetare lämnar?
- 219Avslutande reflektioner
- 220Frågor att diskutera
- 221Litteraturtips
- 10223Forskningsbaserat HRD-arbete
- 224Glapp mellan forskning och praktik
- 225HR-forskaren
- 230Kanalen
- 231HR-praktikern
- 236Organisationen
- 240Avslutande reflektioner
- 242Frågor att diskutera
- 242Litteraturtips
- 243ABC för HRD
- 255Referenser
- 283Sakregister
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144090962Utgivningsår:
2011Revisionsår:
2018Artikelnummer:
33911-02Upplaga:
AndraSidantal:
288Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144183572Utgivningsår:
2011Revisionsår:
2018Artikelnummer:
33911-SB02Upplaga:
Andra