Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Utomhuspedagogik som kunskapskälla

Närmiljö blir lärmiljö

Skickas följande arbetsdag

Utomhuspedagogik som kunskapskälla

Närmiljö blir lärmiljö

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 347 kr inkl. moms
Studora e-bok 214 kr inkl. moms

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a.rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns...

Läs mer

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a.rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns lekytor och motorisk utvecklingspråk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Stäng
        • Innehåll
        • 7
          Förord
      • 1
        9
        Uterummet – ett mäktigt klassrum med många lärmiljöer
        • Anders Szczepanski
        • 10
          Landskapet – en glömd kunskapskälla
        • 12
          Lärande, hälsa och fysisk aktivitet
        • 13
          Upplevelsebaserat och platsrelaterat lärande
        • 16
          Utomhuspedagogik – idétraditioner och rötter
        • 21
          Utomhuspedagogik – ett forskningsområde
        • 22
          Ett miljö- och rörelseperspektiv
        • 25
          Ett neurologiskt perspektiv
        • 25
          Didaktik, läran om undervisningens var, vad, när, hur och varför
        • 28
          Några slutord
    • 33
      Bilaga 1
      • 2
        39
        Om boklig bildning och sinnlig erfarenhet
        • Lars Owe Dahlgren
        • 39
          Integration och separation av lärande och verksamhet
        • 42
          Motivation genom delägarskap till lärandeuppgiften
        • 43
          Förståelse genom sammanhang
        • 43
          Hållbarhet genom tillämpning av kunskapen
        • 44
          Utveckling genom reflexion
        • 44
          Kunskap – lärandets mål
        • 48
          Åter till integration av lärande och verksamhet – Det utomhuspedagogiska bidraget till lärandet
      • 3
        55
        Barnet och naturen
        • Patrik Grahn
        • 55
          Betydelsen av vardagens natur i leken, för att lära sig förstå tiden, lusten och jaget
        • 58
          Den första tiden: Barndomen
        • 74
          Den andra tiden: Vuxna och äldre
        • 80
          Betydelsen av vardagens natur
      • 4
        105
        Den växande individens hälsa
        • Nina Nelson
        • 106
          Stress på gott och ont
        • 109
          Hur kan man bli sjuk av stress
        • 113
          Skolan som hälsofaktor
        • 114
          Utomhuspedagogik i hälsans tjänst
      • 5
        119
        Konsten att låta sig förundras
        • Stefan Edman
        • 119
          Här startar all framgångsrik pedagogik
        • 122
          Förundran 1: Solen – en strålande anarkist
        • 125
          Förundran 2: Koltrastsång – ett under av skönhet
        • 126
          Förundran 3: Ängen och hagen bjuder på det mesta
        • 132
          Förundran 4: Den nedre bonden
        • 135
          Förundran 5: Träden susar om vår stund på jorden
        • 137
          Förundran 6: Venedig i din kropp – ”det heliga vattnet
        • 138
          Förundran 7: Snön och den stora tystnaden
        • 140
          Förundran 8: Sverige 2030 – varmare, blötare, blåsigare
      • 6
        147
        Människans relation till naturen – från forntid till nutid
        • Sverre Sjölander
      • 7
        157
        Folktron i landskapet
        • Ebbe Schön
        • 157
          Folktron berikar naturupplevelsen
        • 160
          Den traditionella folktron
        • 163
          Det muntliga berättandet
        • 165
          Det magiska landskapet
        • 166
          Folktroväsen i landskapet
        • 172
          Magiska djur
        • 178
          Växter i trolldomens tjänst
        • 180
          Folkets egen historia
  • 181
    En viktig del av vårt kulturarv
      • 8
        185
        Språk, kultur och landskap
        • Jan Paul Strid
        • 188
          Språket – en dimension av landskapet
    • 190
      Tid, rum och betydelse
    • 193
      Linné och ortnamnsfloran
    • 198
      Gör en karta
    • 203
      Bokens författare
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144045597

Utgivningsår:

2007

Artikelnummer:

32293-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

205
 ;

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarn...

Läs mer

Boken presenterar och beskriver de rika möjligheter till lärande som finns i den ömsesidiga relationen mellan oss människor och de miljöer och landskap vi lever i. Författarna är samtliga besjälade av tron på att ett rikt och harmoniskt förhållande till landskapet starkt bidrar till vårt fysiska och psykiska välbefinnande. Bokens centrala teman, som bygger på estetik och känsla, är kopplingen mellan bl.a. rumslig tillhörighet och ekologisk medvetenhetsinnlig erfarenhet och boklig bildningbarns lekytor och motoriskt utvecklingsspråk och landskap. I boken pläderar författarna för att det finns betydande vinster för lärande, både inom och utanför utbildningssystemet, om barn och unga tillbringar mer tid ute i landskapet. Slutsatsen är att den samhörighet med landskapet som utgör grunden för ett medvetet ekologiskt handlande, skapas genom en djup förtrogenhet med vår omgivning. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare samt andra personer med intresse för natur, ekologi och friluftsverksamhet.

Stäng
Information

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144174228

Utgivningsår:

2007

Artikelnummer:

32293-SB01

Upplaga:

Första
 ;