Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Unga matematiker i arbete

Taluppfattning och de fyra räknesätten

Skickas följande arbetsdag

Den här boken skiljer sig från många andra böcker om matematik­undervisning. Unga matematiker i arbete syftar nämligen till att utveckla elevens förmåga att resonera och tänka som en matematiker. Boken beskriver lärande i matematik som en spännande resa i ett landskap som består av centrala matematiska idéer, strategier och modeller, där elever gemensamt diskuterar, ifrågasätter samt reflekterar över matematiska idéer och argumenterar för sin ståndpunkt. I boken visas att matematiska modeller...

Läs mer

Den här boken skiljer sig från många andra böcker om matematik­undervisning. Unga matematiker i arbete syftar nämligen till att utveckla elevens förmåga att resonera och tänka som en matematiker. Boken beskriver lärande i matematik som en spännande resa i ett landskap som består av centrala matematiska idéer, strategier och modeller, där elever gemensamt diskuterar, ifrågasätter samt reflekterar över matematiska idéer och argumenterar för sin ståndpunkt. I boken visas att matematiska modeller inte bara utgörs av beräkningar utan också kan representera det matematiska tänkandet. I fokus står taluppfattning och de fyra räknesätten. Boken behandlar matematikundervisning från förskoleklass till årskurs fem och vänder sig till lärarstuderande, lärare och föräldrar som vill hjälpa sina barn att tillgodogöra sig matematiska kunskaper som går i linje med grundskolans kursplaner.

Stäng
    • Tack
    • 1
      Förord
    • 5
      Förord till den svenska utgåvan
    • 9
      Om boken
      • 1
        21
        Matematik eller matematiserande
        • 22
          Lärande och undervisning i klassrummet
        • 30
          Lärande som utveckling
        • 31
          Strategier, centrala idéer, och modeller
        • 34
          Sammanfattning
      • 2
        35
        Lärandets landskap
        • 36
          Lärande som en resa
        • 39
          Kontextens roll
        • 48
          En matematisk gemenskap
        • 52
          Sammanfattning
      • 3
        55
        Taluppfattning vid horisonten
        • 56
          Strategier och centrala matematiska idéer
        • 61
          Landmärken i sikte
        • 62
          Kontexter skapas
        • 75
          Sammanfattning
      • 4
        77
        Platsvärde vid horisonten
        • 78
          Additiva talsystem
        • 79
          Multiplikativa talsystem
        • 80
          Varför tog det så lång tid att utveckla idén om platsvärde?
        • 81
          Utveckling av matematisk notation
        • 81
          I klassrummet
        • 90
          Utveckling av ett tiobassystem
        • 92
          Undersökningar som utvecklar förståelse för platsvärde
        • 99
          Sammanfattning
      • 5
        101
        Matematiska modeller
        • 102
          Vad är en matematisk modell?
        • 102
          Att modellera händelser och situationer
        • 107
          Att utveckla modeller
        • 114
          Kontextens roll
        • 132
          Sammanfattning
      • 6
        135
        Addition och subtraktion vid horisonten
        • 136
          Grundläggande talfakta
        • 137
          Fokus på relationer
        • 141
          Konkret material
        • 150
          Sammanfattning
      • 7
        151
        Multiplikation vid horisonten
        • 153
          Multiplikationslandskapet
        • 157
          Resa i multiplikationslandskapet
        • 169
          Sammanfattning
      • 8
        171
        Division kopplas till multiplikation
        • 173
          Utveckling av centrala matematiska idéer
        • 177
          Att utveckla divisionsstrategier
        • 190
          Sammanfattning
      • 9
        191
        Taluppfattning och algoritmer
        • 197
          Algoritmernas historia
        • 199
          En god taluppfattning
        • 205
          Sammanfattning
      • 10
        207
        Minilektioner
        • 208
          Minilektioner med huvudräkning
        • 208
          Addition och subtraktion
        • 232
          Multiplikation och division
        • 248
          Sammanfattning
      • 11
        249
        Bedömning
        • 253
          Att bedöma matematisering
        • 263
          Sammanfattning
      • 12
        265
        Lärare som matematiker
        • 268
          Att lära sig matematisera
        • 283
          Sammanfattning
    • 85
      Bilaga A – Lärandets landskap: taluppfattning, addition och subtraktion
    • 87
      Bilaga B – Lärandets landskap: multiplikation och division
    • 89
      Referenser
    • 95
      Sakregister

Detta är en mycket trevligt skriven och lättläst bok med många bra figurer och exempel och varje kapitel avslutas med en utmärkt sammanfattning. Boken kan rekommenderas till lärare som undervisar i matematik och till lärarstuderande

Själv gillar jag delen med mini­lektioner bäst. Här hittade jag många konkreta tips att testa i min egen praktik. Avsnittet sammanfattar också, på ett bra sätt, hur man kan förändra det som sker i klassrummet under en lektion genom att lyfta och lägga fokus på diskussionerna.

Information

Översättare:

Cecilia Kilhamn

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144118222

Utgivningsår:

2018

Artikelnummer:

39549-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

296
 ;