
Unga matematiker i arbete
Taluppfattning och de fyra räknesätten
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt provexemplar av den här produkten.
Ett provexemplar ger dig möjlighet att i lugn och ro utvärdera hur produkten passar in i din undervisning. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
- 1Förord
- 5Förord till den svenska utgåvan
- 9Om boken
- 121Matematik eller matematiserande
- 22Lärande och undervisning i klassrummet
- 30Lärande som utveckling
- 31Strategier, centrala idéer, och modeller
- 34Sammanfattning
- 235Lärandets landskap
- 36Lärande som en resa
- 39Kontextens roll
- 48En matematisk gemenskap
- 52Sammanfattning
- 355Taluppfattning vid horisonten
- 56Strategier och centrala matematiska idéer
- 61Landmärken i sikte
- 62Kontexter skapas
- 75Sammanfattning
- 477Platsvärde vid horisonten
- 78Additiva talsystem
- 79Multiplikativa talsystem
- 80Varför tog det så lång tid att utveckla idén om platsvärde?
- 81Utveckling av matematisk notation
- 81I klassrummet
- 90Utveckling av ett tiobassystem
- 92Undersökningar som utvecklar förståelse för platsvärde
- 99Sammanfattning
- 5101Matematiska modeller
- 102Vad är en matematisk modell?
- 102Att modellera händelser och situationer
- 107Att utveckla modeller
- 114Kontextens roll
- 132Sammanfattning
- 6135Addition och subtraktion vid horisonten
- 136Grundläggande talfakta
- 137Fokus på relationer
- 141Konkret material
- 150Sammanfattning
- 7151Multiplikation vid horisonten
- 153Multiplikationslandskapet
- 157Resa i multiplikationslandskapet
- 169Sammanfattning
- 8171Division kopplas till multiplikation
- 173Utveckling av centrala matematiska idéer
- 177Att utveckla divisionsstrategier
- 190Sammanfattning
- 9191Taluppfattning och algoritmer
- 197Algoritmernas historia
- 199En god taluppfattning
- 205Sammanfattning
- 10207Minilektioner
- 208Minilektioner med huvudräkning
- 208Addition och subtraktion
- 232Multiplikation och division
- 248Sammanfattning
- 11249Bedömning
- 253Att bedöma matematisering
- 263Sammanfattning
- 12265Lärare som matematiker
- 268Att lära sig matematisera
- 283Sammanfattning
- 85Bilaga A – Lärandets landskap: taluppfattning, addition och subtraktion
- 87Bilaga B – Lärandets landskap: multiplikation och division
- 89Referenser
- 95Sakregister
Detta är en mycket trevligt skriven och lättläst bok med många bra figurer och exempel och varje kapitel avslutas med en utmärkt sammanfattning. Boken kan rekommenderas till lärare som undervisar i matematik och till lärarstuderande
Själv gillar jag delen med minilektioner bäst. Här hittade jag många konkreta tips att testa i min egen praktik. Avsnittet sammanfattar också, på ett bra sätt, hur man kan förändra det som sker i klassrummet under en lektion genom att lyfta och lägga fokus på diskussionerna.
Information
Översättare:
Cecilia KilhamnSpråk:
SvenskaISBN:
9789144118222Utgivningsår:
2018Artikelnummer:
39549-01Upplaga:
FörstaSidantal:
296