
Slöjd i utbildning och samhälle

Slöjd i utbildning och samhälle
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 7
Slöjd i utbildning och samhälle – en introduktion 9
Slöjd i skola och samhälle
01 Att slöjda är ett sätt att tänka 19
Slöjdämnets bidrag till bildning
Mia Porko-Hudd och Juha Hartvik
Slöjdens spänningsfält 21
På väg mot bildning 25
Domäner för lärande i slöjd 27
Analys av arbetsområdet ”Bre på” 29
Avslutning – slöjden bidrar till bildning 35
Referenser 37
02 Digital kompetens i slöjdämnet 39
Lärares förhandlingar
Åsa Jeansson
Digitala inslag i slöjd – en bakgrund 42
Teoretiska perspektiv på förändring av ämnesinnehåll 43
Didaktiska förhandlingar om ämnesinnehåll 45
Digitala inslag och digital kompetens i slöjdämnet 55
Referenser 57
03 Ämnesöverskridande lärande 61
Matematik i slöjd
Åsa Hjelm
Den komplexa verkligheten och den förenklade läroplanen 64
Matematik i slöjd 66
Det matematiska tänkandets närvaro i slöjdämnet 75
Avslutning – samarbete mellan slöjd och matematik 79
Referenser 80
04 Slöjda för hållbarhet 81
Att kommunicera som medborgare
Eva Ahlskog-Björkman & Marie Debora Koch
Från tråd till produkt – från människa till medborgare 86
Didaktiska överväganden 88
Verkstaden Tala med Tråd 92
Avslutning – att lära elever tala med tråd 98
Referenser 99
Lärmiljöer i slöjd
05 Lärmiljöer i trä- och metallslöjd 103
Förutsättningar för handledning
Erik Sigurdson & Hanna Hofverberg
Bänkarbete och rumsarbete – en historisk tillbakablick 104
Didaktiska dilemman i handledning 113
Avslutning – att röra material och verktyg 119
Referenser 121
06 Slöjdundervisning utomhus 123
Stefan Myrskog
En utedag med slöjdinnehåll 124
Varför slöjda utomhus? 127
Forskning om utomhuspedagogik och slöjdundervisning utomhus 131
Avslutning – författarens erfarenheter och upplevelser 136
Referenser 140
07 Slöjd som lärmiljö för nyanlända elever 143
Emma Gyllerfelt
Att organisera nyanlända elevers skolgång 146
Multimodal kommunikation och interaktion i slöjdundervisning 148
Nyanlända elever i slöjdundervisning – tre exempel 151
Avslutning – utmaningar och möjligheter 156
Referenser 158
Undervisning och lärande i slöjd
08 Didaktiska redskap 163
Förhållningssätt och kommunikation
Joakim Andersson & Peter Hasselskog
Kunskaper och förmågor i slöjd 164
Olika sätt att instruera och lära en hantverksmässig handling 165
Om förhållningssätt och kommunikation 171
Förhållandet mellan förhållningssätt och kommunikationsform 174
Avsett lärande, förhållningssätt och kommunikationsform 175
Att anpassa förhållningssätt och kommunikationsform till olika elever 176
Förförståelsens betydelse 177
Avslutning – att utnyttja det didaktiska utrymmet 180
Referenser 182
09 Didaktiska möjligheter 185
Felsvar, misstag och missuppfattningar
Marcus Samuelsson
Domäner för ökat engagemang och lärande 186
Att hantera felsvar, misstag och missuppfattningar 189
På besök i slöjdundervisning 190
Lärande som en gemensam angelägenhet 198
Avslutning – implikationer för lärare 200
Referenser 201
10 Slöjd som emotionell praktik 203
Elevers erfarenheter
Stina Westerlund
Risk i slöjdämnets arbetsprocesser 204
Tre centrala förmågor som kan utvecklas i slöjd 208
Deweys transaktionella handlingsteori 210
Fyra emotionella praktiker utifrån elevexempel 212
Avslutning – erfarenhetsbaserad och handlingsburen kunskap 220
Referenser 223
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144189987Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47745-01Upplaga:
FörstaSidantal:
226Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144195704Utgivningsår:
2025Artikelnummer:
47745-SB01Upplaga:
Första