
Drama
- ledarskap som spelar roll
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 13Författarpresentationer
- 19KAPITEL 1 Ledarskap och samspel
- Kent Hägglund
- 20Du är där för gruppens skull
- 22Att använda kontexten
- 23Ledarens absoluta ansvar
- 24En mångfald av intelligenser
- 25Forskning skapar nätverk
- 27Teori och praktik befruktar varandra
- 31KAPITEL 2 Upplevelser kring ledarskap
- Anita Grünbaum
- 31Kurs i upplevelsens pedagogik
- 34Acceptans och samarbete
- 37Kommunikation och opartiskhet
- 40Dramapedagogiskt ledarskap
- 42Slutord
- 47KAPITEL 3 Dynamisk pedagogik – att skapa möten
- Eva Borseman
- 48Första mötet med dynamisk pedagogik
- 50Möten med några pedagoger
- 53Förhållningssätten
- 55Möten på gränsen
- 58Varför behövs den dynamiska pedagogiken
- 58Mellanmänskliga möten i olika kontexter
- 61KAPITEL 4 Skola + kultur = sant
- Ágnes Végh Blidlöv
- 64Rummet i Kulturhuset
- 67Möten med ansvar
- 70En ledares fyra funktioner
- 73Fantasi och experimentlusta
- 75Från bild till teater
- 77Reflektionens betydelse
- 81KAPITEL 5 Dramapedagogen i förskolan
- Lotta Holmgren-Lind
- 82Förskolan som pedagogisk miljö
- 82Verktygsmetaforen
- 83Dramapedagogiskt ledarskap och verktygslådan
- 85Kropp, röst och känsla
- 86Ledarstil – livserfarenhet och lärarkontroll
- 87Att få gestalta det förbjudna
- 89Process och produkt – den dubbla prioriteringen
- 90Det dialogiska samtalets kvaliteter
- 91Att berätta tillsammans
- 93Vetenskaplig kunskap och konstnärlig kunskap
- 94Den dramapedagogiska verktygslådan
- 99KAPITEL 6 Ledarrollen i processdrama
- Aud Berggraf Sæbø
- 100Om processdrama
- 101Drama och kunskapssyn
- 102Ledarrollen i processdrama
- 104Ledarens möjligheter i ett processdrama
- 107Utmaningar för processdramats ledare
- 107Lärare-i-roll som förväntar sig rätta svar
- 109Lärare-i-roll som traditionell förklädd pedagog
- 111Lärare-i-roll som dold manipulation
- 113Lärarens ansvar för ramar och överenskommelser
- 115Processdrama kan utveckla ledarkompetens
- 121KAPITEL 7 Ledarskap i en klass med dramaprofil
- Birgitta Silfver
- 122Drama i klass 4–6
- 123Betydelsen av dramautbildning
- 124Att sälja in drama i årskurs 6–9
- 125Nya möjligheter i profilklass
- 127Dramaämnets lokala kursplan
- 130Ledarens förhållningssätt
- 131Ögonblick på scenen
- 135KAPITEL 8 Dramalärares ledarskap – med helhet som ledstjärna
- Eva Österlind
- 135Lärares ledarskap och skolans arbetsformer
- 137Dramalärares ledarskap
- 138Dramalärarnas utbildningsväg
- 140Drama måste byggas i vardagen
- 141Integrering och social utveckling – både mål och medel
- 143Strävan efter helhet
- 144Bedömning och lärarkompetens
- 146Drama i skolan – en fråga om kompetens
- 147Dramalärares ledarskap – likt och unikt
- 153KAPITEL 9 Att vara lärare i en konstnärlig kontext
- Els-Mari Törnquist
- 154Pedagogiskt ledarskap – fyra perspektiv
- 154Deltagaren
- 156Handledaren
- 158Ledaren
- 159Konstnären
- 161Roller i en pedagogisk dramaturgi
- 162Mediering av en konstnärlig process
- 164Det individuella och det kollektiva
- 166En pedagogisk innebörd av iscensättning
- 169KAPITEL 10 Att kalibrera den teaterpedagogiska kompassen
- Jens Remfeldt
- 169Hur tänker teaterlärare
- 171Teaterverksamhet inom gymnasieskolans ram
- 171Lärarrollen
- 172Praktisk yrkesteori
- 173Ramfaktorer i gymnasieskolan
- 173Teater som estetisk kunskapsform
- 174Integrera övning, skapande och analys
- 175Handledning med låg profil
- 176Individen och kollektivet
- 178Teater för alla
- 179Konst och pedagogik
- 179Elevernas uttryck i fokus
- 181Vem ska få rollen
- 182Kan läraren ha egna konstnärliga mål
- 182Kalibrera kompassen tillsammans
- 185KAPITEL 11 Dramapedagog på drift
- Ulrika von Schantz
- 186Belsebub och jag – änglar på rymmen
- 188”Drama is the art of living”
- 191Ledare <> grupp, grupp <> ledare
- 193Återblick
- 194Scenförändring – från Vår Teater till grundskolan
- 196Dramaverksamhetens funktion – Vår Teater versus grundskolan
- 198Återvändsgränd
- 199Marginalisering och flexibilitet
- 200Modest versus radikal estetik
- 203Demokrati och respekt
- 205Återspegling
- 209KAPITEL 12 Att vara professionell ända in i själen
- Katrin Byréus
- 210Forumspel och jokerroll
- 212När ledarens och deltagarnas känslor hakar i varandra
- 213Gestalter på den inre scenen
- 214Rainbow – fördjupa forumspelet
- 215När motståndet sitter i huvudet och inte på andra sidan skrivbordet
- 216Ny roll – nytt ledarskap
- 217Utmana den invanda tryggheten
- 218Likheter och skillnader mellan joker och handledare
- 219Lagom ovanliga metoder
- 219Reflekterande team – kreativ blandning av samtal och drama
- 221Konsten att låta gruppen äga både problem och lösningar
- 223Dramametoder avtäcker de verkliga problemen
- 224Integrera kunskap och kompetens
- 224Var börjar och slutar mitt ledaransvar
- 225Var rädd om din nyfikenhet
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144068039Utgivningsår:
2011Artikelnummer:
33841-01Upplaga:
FörstaSidantal:
226