Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Drama

- ledarskap som spelar roll

Skickas följande arbetsdag

Vad händer med ledarrollen när man arbetar med en teaterföreställning? Hur kan man undvika att gå hem från jobbet med hjärnan ockuperad av deltagarnas problem? Är det rimligt att möta 8 grupper per dag och 500 elever i veckan? Ledarskap grundat på medvetna ställningstaganden och en väl förankrad ledarroll ökar chansen till konstruktivt samspel i gruppen och ger bättre förutsättningar för ledaren att klara sina uppgifter. Att kontinuerligt reflektera över sitt eget ledarskap är ett steg på väg...

Läs mer

Vad händer med ledarrollen när man arbetar med en teaterföreställning? Hur kan man undvika att gå hem från jobbet med hjärnan ockuperad av deltagarnas problem? Är det rimligt att möta 8 grupper per dag och 500 elever i veckan? Ledarskap grundat på medvetna ställningstaganden och en väl förankrad ledarroll ökar chansen till konstruktivt samspel i gruppen och ger bättre förutsättningar för ledaren att klara sina uppgifter. Att kontinuerligt reflektera över sitt eget ledarskap är ett steg på vägen. Den här boken lyfter fram olika aspekter av dramapedagogiskt ledarskap, och lägger stor vikt vid ledarens förhållningssätt med betoning på ett personligt, väl genomtänkt och utprövat ledarskap. Kapitlen i boken är erfarenhets- eller forskningsbaserade och exemplen är hämtade från arbete med förskolebarn, skolbarn, gymnasieelever och vuxna. Några kapitel går på djupet med ledarskapets personliga dimension. Bokens författare inspirerar blivande och verksamma dramapedagoger, lärare och ledare i olika sammanhang och bidrar till en livaktig pedagogisk praktik.

Stäng
    • 9
      Förord
    • 13
      Författarpresentationer
    • 19
      KAPITEL 1 Ledarskap och samspel
        • Kent Hägglund
        • 20
          Du är där för gruppens skull
        • 22
          Att använda kontexten
        • 23
          Ledarens absoluta ansvar
        • 24
          En mångfald av intelligenser
        • 25
          Forskning skapar nätverk
        • 27
          Teori och praktik befruktar varandra
    • 31
      KAPITEL 2 Upplevelser kring ledarskap
        • Anita Grünbaum
        • 31
          Kurs i upplevelsens pedagogik
        • 34
          Acceptans och samarbete
        • 37
          Kommunikation och opartiskhet
        • 40
          Dramapedagogiskt ledarskap
        • 42
          Slutord
    • 47
      KAPITEL 3 Dynamisk pedagogik – att skapa möten
        • Eva Borseman
        • 48
          Första mötet med dynamisk pedagogik
        • 50
          Möten med några pedagoger
        • 53
          Förhållningssätten
        • 55
          Möten på gränsen
        • 58
          Varför behövs den dynamiska pedagogiken
        • 58
          Mellanmänskliga möten i olika kontexter
    • 61
      KAPITEL 4 Skola + kultur = sant
        • Ágnes Végh Blidlöv
        • 64
          Rummet i Kulturhuset
        • 67
          Möten med ansvar
        • 70
          En ledares fyra funktioner
        • 73
          Fantasi och experimentlusta
        • 75
          Från bild till teater
        • 77
          Reflektionens betydelse
    • 81
      KAPITEL 5 Dramapedagogen i förskolan
        • Lotta Holmgren-Lind
        • 82
          Förskolan som pedagogisk miljö
        • 82
          Verktygsmetaforen
        • 83
          Dramapedagogiskt ledarskap och verktygslådan
        • 85
          Kropp, röst och känsla
        • 86
          Ledarstil – livserfarenhet och lärarkontroll
        • 87
          Att få gestalta det förbjudna
        • 89
          Process och produkt – den dubbla prioriteringen
        • 90
          Det dialogiska samtalets kvaliteter
        • 91
          Att berätta tillsammans
        • 93
          Vetenskaplig kunskap och konstnärlig kunskap
        • 94
          Den dramapedagogiska verktygslådan
    • 99
      KAPITEL 6 Ledarrollen i processdrama
        • Aud Berggraf Sæbø
        • 100
          Om processdrama
        • 101
          Drama och kunskapssyn
        • 102
          Ledarrollen i processdrama
        • 104
          Ledarens möjligheter i ett processdrama
        • 107
          Utmaningar för processdramats ledare
        • 107
          Lärare-i-roll som förväntar sig rätta svar
        • 109
          Lärare-i-roll som traditionell förklädd pedagog
        • 111
          Lärare-i-roll som dold manipulation
        • 113
          Lärarens ansvar för ramar och överenskommelser
        • 115
          Processdrama kan utveckla ledarkompetens
    • 121
      KAPITEL 7 Ledarskap i en klass med dramaprofil
        • Birgitta Silfver
        • 122
          Drama i klass 4–6
        • 123
          Betydelsen av dramautbildning
        • 124
          Att sälja in drama i årskurs 6–9
        • 125
          Nya möjligheter i profilklass
        • 127
          Dramaämnets lokala kursplan
        • 130
          Ledarens förhållningssätt
        • 131
          Ögonblick på scenen
    • 135
      KAPITEL 8 Dramalärares ledarskap – med helhet som ledstjärna
        • Eva Österlind
        • 135
          Lärares ledarskap och skolans arbetsformer
        • 137
          Dramalärares ledarskap
        • 138
          Dramalärarnas utbildningsväg
        • 140
          Drama måste byggas i vardagen
        • 141
          Integrering och social utveckling – både mål och medel
        • 143
          Strävan efter helhet
        • 144
          Bedömning och lärarkompetens
        • 146
          Drama i skolan – en fråga om kompetens
        • 147
          Dramalärares ledarskap – likt och unikt
    • 153
      KAPITEL 9 Att vara lärare i en konstnärlig kontext
        • Els-Mari Törnquist
        • 154
          Pedagogiskt ledarskap – fyra perspektiv
        • 154
          Deltagaren
        • 156
          Handledaren
        • 158
          Ledaren
        • 159
          Konstnären
        • 161
          Roller i en pedagogisk dramaturgi
        • 162
          Mediering av en konstnärlig process
        • 164
          Det individuella och det kollektiva
        • 166
          En pedagogisk innebörd av iscensättning
    • 169
      KAPITEL 10 Att kalibrera den teaterpedagogiska kompassen
        • Jens Remfeldt
        • 169
          Hur tänker teaterlärare
        • 171
          Teaterverksamhet inom gymnasieskolans ram
        • 171
          Lärarrollen
        • 172
          Praktisk yrkesteori
        • 173
          Ramfaktorer i gymnasieskolan
        • 173
          Teater som estetisk kunskapsform
        • 174
          Integrera övning, skapande och analys
        • 175
          Handledning med låg profil
        • 176
          Individen och kollektivet
        • 178
          Teater för alla
        • 179
          Konst och pedagogik
        • 179
          Elevernas uttryck i fokus
        • 181
          Vem ska få rollen
        • 182
          Kan läraren ha egna konstnärliga mål
        • 182
          Kalibrera kompassen tillsammans
    • 185
      KAPITEL 11 Dramapedagog på drift
        • Ulrika von Schantz
        • 186
          Belsebub och jag – änglar på rymmen
        • 188
          ”Drama is the art of living”
        • 191
          Ledare <> grupp, grupp <> ledare
        • 193
          Återblick
        • 194
          Scenförändring – från Vår Teater till grundskolan
        • 196
          Dramaverksamhetens funktion – Vår Teater versus grundskolan
        • 198
          Återvändsgränd
        • 199
          Marginalisering och flexibilitet
        • 200
          Modest versus radikal estetik
        • 203
          Demokrati och respekt
        • 205
          Återspegling
    • 209
      KAPITEL 12 Att vara professionell ända in i själen
        • Katrin Byréus
        • 210
          Forumspel och jokerroll
        • 212
          När ledarens och deltagarnas känslor hakar i varandra
        • 213
          Gestalter på den inre scenen
        • 214
          Rainbow – fördjupa forumspelet
        • 215
          När motståndet sitter i huvudet och inte på andra sidan skrivbordet
        • 216
          Ny roll – nytt ledarskap
        • 217
          Utmana den invanda tryggheten
        • 218
          Likheter och skillnader mellan joker och handledare
        • 219
          Lagom ovanliga metoder
        • 219
          Reflekterande team – kreativ blandning av samtal och drama
        • 221
          Konsten att låta gruppen äga både problem och lösningar
        • 223
          Dramametoder avtäcker de verkliga problemen
        • 224
          Integrera kunskap och kompetens
        • 224
          Var börjar och slutar mitt ledaransvar
        • 225
          Var rädd om din nyfikenhet
Information

Redaktörer:

Eva Österlind

Språk:

Svenska

ISBN:

9789144068039

Utgivningsår:

2011

Artikelnummer:

33841-01

Upplaga:

Första

Sidantal:

226

Författare

 ;