![](/globalassets/inriver/resources/978-91-44-18288-9_01_coverimage.jpg?preset=quality90)
Bild och visuell kultur
Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
![](/globalassets/inriver/resources/978-91-44-18810-2_01_coverimage.jpg?preset=quality90)
Bild och visuell kultur
Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Valt format
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentationer 9
01 / Bild och visuell kultur – en introduktion 13
Ingrid Forsler, Lena O Magnusson och Elisabeth Lisa Öhman
Visuell kultur som fenomen och kunskapsområde 14
Bildämnets roll i den visuella kulturen 16
Bokens syfte och struktur 17
Referenser 18
Platsens betydelse i bildämnet
02 / På plats! – att undersöka visuell kultur i närmiljön 23
Annika Hellman och Ulla Lind
Metoder för arbete med en plats 24
Vad säger styrdokumenten? 26
Vetenskaplig grund 28
Uppdrag På plats! 30
Avslutande kommentarer 40
Referenser 40
03 / Konstbaserad miljöundervisning – att upptäcka naturen 43
Margaretha Häggström
Konstbaserad miljöundervisning 45
Lära känna en plats och dess materiella resurser 47
Tillbaka i skolan 56
Avslutande kommentarer 56
Referenser 57
04 / Offentlig konst – tolkning och meningsskapande bildsamtal 59
Åsa Arketeg och Lena O Magnusson
Offentlig konst 61
Offentlig konst i bildundervisningen: tid, plats och debatt 61
Tolkningen som utgångspunkt för ett meningsskapande bildsamtal 67
Undervisningsplanering 71
Avslutande kommentarer 75
Referenser 76
Medier och digitalisering i bildämnet
05 / Mem – bilder, språkbruk och gemenskap i en digital era 81
Elin Jönsson och Elisabet Jonsved
Vad är ett mem? 83
Ett mem växer fram 83
Mems ombytliga natur 91
Avslutande kommentarer 98
Referenser 99
06 / Detouring selfies – postkritisk mediekunnighet i bildämnet 101
Ingrid Forsler och Michael Forsman
Selfies och självrepresentationer online 103
Postkritisk mediekunnighet 105
Uppgiften Swap and detour 107
Att arbeta med selfies i bildämnet 112
Avslutande kommentarer 116
Referenser 117
07 / Digital kamratåterkoppling på visuella idéer i bild 119
Eva-Lena Forslind, Stefan Hrastinski, Ingrid Forsler och Sofia Häggström
Uppgiften Bildkomposition 120
Digitala teknologier i bildämnet 122
Att arbeta med kamratåterkoppling 123
Kamratåterkoppling i bildämnet 126
Avslutande kommentarer 130
Referenser 131
Social och ekologisk hållbarhet i bildämnet
08 / Visualisera globala mål i serier 135
Kerstin Ahlberg och Margaretha Häggström
Vad är en serie? 136
Serielitteracitet 136
Temaarbete: Tecknade serier om de globala målen för hållbar utveckling 137
Närläsning av elevernas serier 148
Elevernas tankar om temat 153
Serierna och serielitteracitet 154
Avslutande kommentarer 155
Referenser 156
09 / Bildämnet möter sexualitet, samtycke och relationer 159
Elisabeth Lisa Öhman
Bildämnet och värdegrundsfrågor 160
Kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer 161
Rörlig bild som verktyg 162
Filmexempel – elevers arbeten 166
Avslutande kommentarer 173
Referenser 173
10 / Förtrogen med bild – visuellt kunniga lärare 175
Dan Tommi Hildén, Tarja Karlsson Häikiö & Rebecka Nordström Graf
Bilddidaktik och konstnärligt gestaltande 176
Bildundervisning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet 178
Därför bild i grundskolan 181
Diskussion utifrån studentexemplen 191
Avslutande kommentarer 193
Referenser 193
11 / Hälsningar från jorden – bildsamtal och bildskapande i klimatkris 195
Ann-Louise Sandahl
Agenda 2030 196
Bilders affektiva potential 197
Bilders transformativa potential 198
Ett tredelat bildprojekt på klimattema 199
Avslutande kommentarer 205
Referenser 206
Register 209
Allt är grundligt förankrat i styrdokumenten och lyckas mycket bra med att förklara visuell kultur som fenomen och kunskapsområde, bildämnets roll i den visuella kulturen och för varje delområde ge praktiska övningar som leder till medvetenhet, kreativ bearbetning, konstruktivt samskapande och kamratåterkoppling. Man arbetar med mycket aktuella teman och uttryck som miljö, samtycke, mem, selfies och serier.
Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144182889Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47321-01Upplaga:
FörstaSidantal:
210Information
Språk:
SvenskaISBN:
9789144188102Utgivningsår:
2024Artikelnummer:
47321-SB01Upplaga:
Första