Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bild och visuell kultur

Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem

Skickas följande arbetsdag

Bild och visuell kultur

Undersökande bildundervisning i grundskola och fritidshem

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format
Bok 321 kr inkl. moms
Studora e-bok 192 kr inkl. moms

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken rikta...

Läs mer

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare i F-6 och på fritidshem. Den kan användas både i bildundervisning och i ämnes­övergripande eller tematiska projekt. Redaktörerna forskar inom området visuell kultur och har alla tre erfarenhet av att undervisa blivande lärare i bild mot yngre åldrar och fritidshem.

Stäng

Författarpresentationer 9

01 / Bild och visuell kultur – en introduktion 13

Ingrid Forsler, Lena O Magnusson och Elisabeth Lisa Öhman

Visuell kultur som fenomen och kunskapsområde 14

Bildämnets roll i den visuella kulturen 16

Bokens syfte och struktur 17

Referenser 18

Platsens betydelse i bildämnet

02 / På plats! – att undersöka visuell kultur i närmiljön  23

Annika Hellman och Ulla Lind

Metoder för arbete med en plats 24

Vad säger styrdokumenten? 26

Vetenskaplig grund 28

Uppdrag På plats! 30

Avslutande kommentarer 40

Referenser 40

03 / Konstbaserad miljöundervisning – att upptäcka naturen 43

Margaretha Häggström

Konstbaserad miljöundervisning 45

Lära känna en plats och dess materiella resurser 47

Tillbaka i skolan 56

Avslutande kommentarer 56

Referenser 57

04 / Offentlig konst – tolkning och menings­skapande bildsamtal  59

Åsa Arketeg och Lena O Magnusson

Offentlig konst 61

Offentlig konst i bildundervisningen: tid, plats och debatt 61

Tolkningen som utgångspunkt för ett meningsskapande bildsamtal 67

Undervisningsplanering 71

Avslutande kommentarer 75

Referenser 76

Medier och digitalisering i bildämnet 

05 / Mem – bilder, språkbruk och gemenskap i en digital era 81

Elin Jönsson och Elisabet Jonsved

Vad är ett mem? 83

Ett mem växer fram 83

Mems ombytliga natur  91

Avslutande kommentarer 98

Referenser  99

06 / Detouring selfies – postkritisk medie­kunnighet i bildämnet 101

Ingrid Forsler och Michael Forsman

Selfies och självrepresentationer online 103

Postkritisk mediekunnighet 105

Uppgiften Swap and detour 107

Att arbeta med selfies i bildämnet 112

Avslutande kommentarer 116

Referenser 117

07 / Digital kamrat­återkoppling på visuella idéer i bild  119

Eva-Lena Forslind, Stefan Hrastinski, Ingrid Forsler och Sofia Häggström

Uppgiften Bildkomposition 120

Digitala teknologier i bildämnet 122

Att arbeta med kamratåterkoppling 123

Kamratåterkoppling i bildämnet 126

Avslutande kommentarer 130

Referenser 131

Social och ekologisk hållbarhet i bildämnet 

08 / Visualisera globala mål i serier  135

Kerstin Ahlberg och Margaretha Häggström

Vad är en serie? 136

Serielitteracitet 136

Temaarbete: Tecknade serier om de globala målen för hållbar utveckling 137

Närläsning av elevernas serier 148

Elevernas tankar om temat 153

Serierna och serielitteracitet 154

Avslutande kommentarer 155

Referenser 156

09 / Bildämnet möter sexualitet, samtycke och relationer 159

Elisabeth Lisa Öhman

Bildämnet och värdegrundsfrågor 160

Kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer 161

Rörlig bild som verktyg  162

Filmexempel – elevers arbeten 166

Avslutande kommentarer 173

Referenser 173

10 / Förtrogen med bild – visuellt kunniga lärare 175

Dan Tommi Hildén, Tarja Karlsson Häikiö & Rebecka Nordström Graf

Bilddidaktik och konstnärligt gestaltande 176

Bildundervisning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet 178

Därför bild i grundskolan 181

Diskussion utifrån studentexemplen 191

Avslutande kommentarer 193

Referenser 193

11 / Hälsningar från jorden – bildsamtal och bildskapande i klimatkris 195

Ann-Louise Sandahl

Agenda 2030 196

Bilders affektiva potential 197

Bilders transformativa potential 198

Ett tredelat bildprojekt på klimattema 199

Avslutande kommentarer 205

Referenser 206

Register 209

Allt är grundligt förankrat i styrdokumenten och lyckas mycket bra med att förklara visuell kultur som fenomen och kunskapsområde, bildämnets roll i den visuella kulturen och för varje delområde ge praktiska övningar som leder till medvetenhet, kreativ bearbetning, konstruktivt samskapande och kamratåterkoppling. Man arbetar med mycket aktuella teman och uttryck som miljö, samtycke, mem, selfies och serier.

Information

Författare

 ;

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken rikta...

Läs mer

Visuell kultur är i dag en central del av skolämnet bild och kan användas för att beskriva både de visuella uttryck som omger oss och metoder för att skapa och visualisera ny kunskap. I den här boken lyfter författarna fram visuell kultur både som ett kunskapsobjekt och som en undersökningsmetod. Boken erbjuder ingångar till olika sätt att arbeta med bild i grund­skolan. Alla kapitel innehåller konkreta förslag på uppgifter eller övningar som kan anpassas och utvecklas vidare. Boken riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare i F-6 och på fritidshem. Den kan användas både i bildundervisning och i ämnes­övergripande eller tematiska projekt. Redaktörerna forskar inom området visuell kultur och har alla tre erfarenhet av att undervisa blivande lärare i bild mot yngre åldrar och fritidshem.

Stäng
Information

Författare

 ;