Tecknad karaktär
Anatomi, fysionomi och psykologi
Information
ISBN:
9789144084824Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
36451-01Upplaga:
FörstaSidantal:
115Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Anatomi, fysionomi och psykologi
inkl. moms
Exkl. moms: 344 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 344 kr
Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi skissar en historisk bakgrund till den nutida tecknade karaktären genom tre spår. Det första spåret, om anatomi i konst och vetenskap, beskriver hur normer och kroppsideal uppstått genom historien och hur de lever vidare än i dag. Spår två, om fysionomikens historia, berättar om fördomar och stereotyper. Författarna granskar i denna del den pseudovetenskapliga fysionomiken och dess fördomsfulla karaktärsläsande. Det tredje och sista spåret ...
Läs merTecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi skissar en historisk bakgrund till den nutida tecknade karaktären genom tre spår. Det första spåret, om anatomi i konst och vetenskap, beskriver hur normer och kroppsideal uppstått genom historien och hur de lever vidare än i dag. Spår två, om fysionomikens historia, berättar om fördomar och stereotyper. Författarna granskar i denna del den pseudovetenskapliga fysionomiken och dess fördomsfulla karaktärsläsande. Det tredje och sista spåret behandlar psykologi i personlighetsgestaltning och skildrar hur den emotionella människan studerats och gestaltats inom både konst och vetenskap. Vad är det som gör att tecknade karaktärer framstår som emotionella och levande individer? Och hur formges en figur för att väcka intresse och engagemang hos betraktaren? Författarna förespråkar ett problematiserande förhållningssätt vid analys av tecknade karaktärer – såväl gamla som nya. Det övergripande syftet med boken är att etablera en grund för fortsatta studier, och att utgöra en utgångspunkt för en fortsatt diskussion. Boken vänder sig främst till studerande inom dataspelsutveckling, bildpedagogik, konst- och bildvetenskap och informationsdesign. Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi omfattar också ett digitalt material som bland annat tar upp arbetet med bokens illustrationer i digital 3D-grafik. Här finner du också steg-för-stegexempel på remediering och design av karaktärer samt förslag på arbetsuppgifter och teckningsövningar. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida.
StängISBN:
9789144084824Utgivningsår:
2014Artikelnummer:
36451-01Upplaga:
FörstaSidantal:
115För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.